*Текстът е предоставен от Yotpo SMSBump
Разговаряхме с Лъчезар Додов и Филип Симеонов за предизвикателствата пред тях, платформата на Yotpo и в каква посока се развива компанията. В България сме Yotpo SMSBump – технологична компания за SMS & Email маркетинг в електронната търговия. Платформата ни предоставя възможност на онлайн магазини, ползващи платформи като Shopify и Magento, да изпращат информация до крайни клиенти за промоции, разпродажби, нови продукти и колекции, изоставени колички и още, посредством текстови съобщения.
Бихте ли ни разказали повече за платформата на Yotpo и каква роля има Product екипът в компанията?
Лъчезар Додов: Основната цел на нашата платформа е да покрие голяма част от маркетинг нуждите на клиентите ни, предоставяйки редица продукти, работещи в синхрон, заедно, без нуждата от комплексна интеграция. Всеки от продуктите ни също така може да бъде ползван и самостоятелно, но ние силно вярваме, че добавената стойност от комбинирането им е ключова за успеха на клиентите ни в дългосрочен план.
Важно е да се отбележи, че фокусът ни не е върху всички аспекти от маркетинга, а е основно насочен към задържането на вече съществуващи клиенти, или така наречения customer retention. В момента това е изключително важна ниша, защото десетките промени свързани със събирането на лична информация и поверителността й през последните години правят придобиването на нови потребители все по-скъп и неефективен процес. Това води до изместване на все по-голяма част от маркетинг бюджетите към дейности, свързани със съществуващите клиенти на компанията, вместо търсенето на нови.
Именно поради това изместване на фокуса на нашата таргет аудитория, вниманието и продуктите ни са изцяло насочени натам. Като започнем от SMS и Email (Yotpo SMSBump), които се използват за комуникация със съществуващи клиенти, преминем през отзиви за закупени продукти (Yotpo Reviews) и потребителско съдържание свързано с тях (Yotpo Visual Marketing), програми за лоялност (Yotpo Loyalty) и стигнем до възможността за абонамент за определени продукти (Yotpo Subscriptions).
Относно ролята на Product екипа в компанията, съм изключително щастлив от факта, че тя е ключова. В Yotpo се опитваме да избягаме от класическия B2B модел и следваме Product Led Growth принципите, които дефинират ролята на продукта като основната движеща сила за растежа на компанията. Това е изключително предизвикателна задача, но е и много благоприятна за хора, които търсят такава.
Филип Симеонов: Аз се присъединих към Yotpo SMSBump преди по-малко от 5 месеца и си спомням много добре какво точно ме накара да избера компанията, а именно възможността да стана част от екип, който помага за цялостното изграждане на крайния продукт. Фактът, че растежът на компанията се базира изцяло на Product Led Growth методологията ме заинтригува, защото имплементацията на този метод зависи много от това продуктът да е лесен за използване, интуитивен и с много високо качество и стойност за крайния потребител. Което е и всъщност задачата на нашия Product екип и предизвикателното в нашата работа.
Как протича един ден в Product екипа на в Yotpo SMSBump?
Филип Симеонов: Денят протича в интересни дискусии за разработване на нови и иновативни продуктови решения, които да добавим към платформата ни.
Приоритизацията на задачите и продуктови решения за разработка често се дискутира междуекипно, което позволява на всеки да споделя идеи, възгледи и притеснения. Ключов момент във вземането на решения е да погледнем нещата през призмата на нашите клиенти и да си зададем правилните въпроси свързани с това дали тази функционалност добавя повече стойност на клиентите ни и какви проблеми разрешава.
Работим изключително близко с различни екипи като Product Design, R&D, Product и Growth Marketing. Комбинацията с използване на модерни технологии и методи ни позволява да създадем най-качествения продукт и клиентите ни да получат най-високата възвръщаемост от своите инвестиции.
Лъчезар Додов: Голяма част от деня ми преминава в срещи. Всекидневно отделям и време за следене на постигнатите бизнес резултати и представянето на продукта спрямо заложените цели. В Yotpo SMSBump се стремим да взимаме решения на база постигнати резултати и разполагаме с голям набор от инструменти, които ни помагат за това. Неразделна част от времето ми е свързана и с мониторинг на прогреса на различните ни продуктови инициативи.
Какво ще е развитието на Yotpo SMSBump през следващата година?
Лъчезар Додов: Yotpo SMSBump е най-бързо развиващият се продукт в портфолиото на Yotpo, както и един от лидерите на пазара. През следващата година искаме да затвърдим тази позиция. Това включва работа в две направления – добавянето на нови и иновативни функционалности в продукта ни, но паралелно с това и подобряване на синергията между различните продукти в портфолиото ни. Във връзка с това екипите ни се разрастват и постоянно търсим хора, имащи нужните умения, за да ни помогнат да постигнем това.
Какви умения и качества трябва да има един специалист, за да е успешен във вашия екип?
Лъчезар Додов: На първо място трябва да има интерес към сферата, в която са нашите продукти, защото това помага за решаване на различните проблеми, с които се сблъскваме ежедневно. Именно решаването на проблеми е една от основните задачи на Product екип-а и стремежът към намирането на оптималното решение е от голямо значение. Ежедневно работим с различни екипи и умението да предразположи различните типове хора, да разбере гледните им точки и намери златната среда, също е ключово. И не на последно място, този специалист трябва да е готов да загърби своето его, защото това е изключително важно за намирането на най-добрите решения.