+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

74-24 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Калина Петкова и Давид Манолов споделят за пътя им в Yotpo SMSBump (от малък стартъп към голяма компания)

*Текстът е предоставен от Yotpo SMSBump

Как избрахте професията Product Designer?

Давид: Още от младежка възраст имах афинитет към изобразителното изкуство, а от малък рисувах непрекъснато. С времето дойде моментът, в който най-често задаваният въпрос беше “ти какъв искаш да станеш като пораснеш голям”.

Давид Манолов

Изходната ми точка беше рекламата, тъй като баща ми е в този бизнес. Но след разговори с него, прецених че е по-удачно да се ориентирам към друго поприще. Така се насочих към графичния дизайн.

Голяма част от продуктовите дизайнери стартират с web дизайн. Аз самият в началото не бях заинтригуван от тази сфера, тъй като тогава “различните сайтове” не бяха много и всичко беше кубчета и текст, без особен фокус върху дизайна. Благодарение на приятели срещнах моя ментор, който ми показа какво всъщност е UI и UX дизайна, как да мислиш дори за най-малкия детайл и че има безкрайно много неща, които не знам. Това ме накара да насоча фокуса си основно в тази посока, а впоследствие и към продуктовия дизайн.

Калина: Не беше планирано решение, може би по-скоро търсене и ситуации, които ме доведоха до него. Висшето ми образование не беше свързано с дизайн, но във връзка с него направих обмен в Дания. Средата и хората, с които ме срещна тази страна, бяха толкова вдъхновяващи и откриващи нов мироглед. Това ми помогна да взема и твърдо решение в какво искам да се развивам и кои са стъпките за постигане на целта.

За щастие винаги съм била заобиколена от много подкрепящи и вярващи в мен хора, в лицето на родителите и мениджъра ми в първата сериозна работа. Там имах възможността да практикувам докато все още учех. Започнах с Графичен дизайн и по-скоро Маркетинг дизайн, който се състоеше в създаване на изображения за реклама в социалните мрежи, проекти за лога и печатни материали. Придобих знания и в Digital Media Buying, което засягаше планиране и реализиране на маркетинг и търговски кампании. Работата беше динамична и аналитична, което към днешна дата ми помага в създаване, подобряване и проследяване на потребителското изживяване, но тогава усещах липсата на дизайна. Това доведе до смяна на компанията, както и следващата крачка от дизайн приключението – продуктовия дизайн.

Двамата започвате в Yotpo SMSBump в различен етап от развитието на компанията. Каква е историята за вашето начало?

Давид: Работех като продуктов дизайнер в една малка компания, но планирах да се преместя, когато един ден ми се обади HR по телефона и ми разказа за SMSBump. Изпратих портфолиото си и получих обаждане, че са ме харесали и ме канят на интервю. Ще си призная, че дори и не бях чувал, че SMS може да се ползва за търговия, а след интервюто не просто разбрах, че може, а че всъщност това е един от най-силните маркетингови канали за комуникация в един от най-големите пазари в света – САЩ.

Виждайки потенциала и възможностите, които SMSBump отваряха за мен, бях повече от щастлив, когато ме поканиха да започна работа при тях, без да подозирам, че ще работя на място, на което и до ден днешен идвам с удоволствие.

Стартирах непосредствено преди официалното придобиване на компанията от Yotpo. На този етап духът все още беше на стартъп компания – бързи решения и бързи промени. Следваха редизайни и имплементиране на нови функционалности на продукта. Като единствен дизайнер, изпълнявах още и задачите към маркетинг екипа.

Калина Петкова

Калина: Всичко започна с проучването на дизайн, който трябваше да подготвя за предходната си компания, когато видях представяне на Yotpo SMSBump позиция. Описанието отговаряше изцяло на представите ми какво искам да правя занапред. В допълнение бях горда от факта, че български стартъп е достигнал такова ниво и бих могла да стана част от него.

Последваха интервю, няколко среднощни илюстрации и обратна връзка от тяхна страна, след която си казах: “Ако всяка една е толкова надграждаща, значи това е мястото!”.

Присъединих се към компанията в началото на 2022 година като част от Маркетинг екипа, където работих със страхотни хора. Желанието за работа в продукта обаче ставаше все по-голямо и след положените усилия и подкрепа станах част от настоящия Продукт дизайн екип.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Как се отрази сливането на Yotpo и SMSBump на Design екипа?

Давид: Това беше изключително интересен и вълнуващ етап, защото до този момент бях единственият дизайнер в компанията. А Yotpo имаха два екипа: Studio, които работеха по визията на бранда и маркетинг частта, и Product, които работеха по продуктите от портфолиото на компанията. В Studio тогава бяха около 8 човека, а от Product бяха може би 6. В началото беше сравнително тихо, но след месец започнаха покани за срещи с останалите дизайнери, на които да се запознаем, да обсъдим проекти, а дори и да разменим градивна критика и обратна връзка, което е адски полезно за един дизайнер. Изведнъж станах част от по-голям, международен екип, което безспорно ми даде много възможности да надградя знанията и уменията си. Отне ни известно време да се напаснем, но всички бяха много отворени към промени и към днешна дата целият дизайн екип работи като добре смазана машина.

Калина: Не бях тук в самото начало на промените, но дори по време на моето присъединяване се усещаше разнопосочност в guidelines, които следвахме. Впоследствие приехме бранд идентичността на Yotpo, което улесни задачите ни. Към днешна дата комуникацията е значително по-добра, опитваме се да отстраним физическата дистанция помежду ни, като създаваме и подобряваме продуктите ни екипно.

Кои са най-големите предизвикателства на Design екипа и как ги преодолявате?

Давид: Понякога, основно заради географското положение и факта, че всеки е свикнал да работи по различен начин, комуникацията и вижданията се разминаваха. Последваха значително по-чести срещи. Тогава нито Yotpo, нито SMSBump имаха дизайн система, което водеше до разминавания в UI-a на продуктите. След година и половина към SMSBump се присъедини още един дизайнер и това значително помогна да постигнем баланс. Заедно вече имахме достатъчна “мощ”, за да обърнем внимание на проблемите, на които аз сам нямах възможността.

Калина: В началото бих помислила, че най-големият проблем в един дизайн екип от млади и талантливи дизайнери, би бил егото. За щастие нищо подобно. Срещам разбиране, отворени към идеи и предложения хора, които искат да виждат продукта си адекватен, интуитивен и работещ. Щом виждаме общата цел, мисля че всичко останало е план, по който да я достигаме постоянно.

Спомняте ли си първите си дизайни. Какви бяха те?

Давид: Първите ми дизайн опити бяха свързани със създаването на лога, дизайн на опаковки, плакати и корици на списания. Разбира се, при логата липсваше смисълът зад тях, а при кориците – отсъстваше каквато и да е била композиция, както и разбиране на употребата и комбинирането на шрифтове. Но в нашата професия е важно постоянно да учиш и експериментираш, което води до трупането на безценен опит. Вярвам и че един дизайнер винаги трябва да търси обратна връзка, която би му помогнала да надгради значително своите умения.

Калина: Никога няма да забравя първите си пингвини в Illustrator, както и кривите на Безия, които ми се струваха като терапия за търпение. След това последваха опаковки, постери, лога и корици – може би най-любимата ми част от графичния дизайн. Нещата не се получаваха от първия път и добре че е било така – грешките, ако въобще можем да говорим за грешки, не толкова добрите решения и качествената обратна връзка са най-добрият учител.