+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

115+50 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Мотивационните стимули на TSD, които ще работят и през 2024 г.

Мотивацията е едно от онези аморфни понятия, които зависят от силно субективни фактори. За някои служители най-силният стимул да ходят на работа е заплащането, за други — допълнителните придобивки, а за трети като HR асистента Марияна Виткова професионалните главоблъсканици са тези, които вече втора година я привличат като магнит към офиса на TSD: „Желанието и готовността да се сблъсквам с различни казуси, търсейки конструктивни решения и насочвайки се към постигането на крайния резултат, допринася за обогатяването на спектъра ми от познания и умения, които са необходими за успешната ми работа.“

Тя се присъединява към екипа на TSD — българска компания, специализирала в разработката на HR софтуер, след като завършва специалност „Човешки ресурси“. Първоначално работи в отдел „Администрация“, а след шест месеца компанията ѝ предлага да се прехвърли в HR отдела, за да се развива в областта, в която вече е инвестирала значително време и усилия. И това е още един фактор, който я мотивира да израства точно в TSD.

Реално кариерно развитие, свобода на работното място
Марияна Виткова, HR асистент

„Възможността за професионални обучения и кариерно развитие подхранва позитивизма и ангажираността на всички колеги в TSD,“ споделя Марияна. Тези обучения включват както придобиване на технически знания за конкретна длъжност, така и меки умения, които с годините станаха задължителни за високото качество на работата — комуникационни, умения за работа в екип, междуличностни и много други. Добавя, че в TSD всички имат свободата да адаптират работните си часове в съответствие със своите индивидуални потребности и предпочитания, като могат да работят от всяка точка на света.

Наталия Георгиева, QA анализатор в TSD, подкрепя думите ѝ: „Имам възможности за лично и професионално развитие, което прави работата ми истинско предизвикателство и удоволствие. Това, което ме мотивира, е атмосферата на сътрудничество и сплотеност, които винаги са на преден план в нашата работа.“ Наталия е част от TSD от близо десет години и не се оглежда за други кариерни възможности, защото, освен всичко друго, по всяко време може да изрази мнението си на висок глас и по-важното — то да бъде чуто от мениджмънта.

Vox populi vox Dei, или колко е важно да има чуваемост

Позитивната и приятелска среда невинаги са достатъчни, за да накарат служителите да се чувстват отдадени на работата си. Високата мотивация зависи и от това каква е комуникацията между тях и мениджмънта и колкото по-отворена, ясна и навременна е тя, толкова по-вероятно е задълженията да се превърнат в удоволствие. TSD постига това чрез своята „Социална комисия“: „За нас е важно мнението на служителите. С тази цел създадохме вътрешна „Социална комисия“, на която се обсъждат въпроси, повдигнати от представители на всеки отдел. От значение е и обратната връзка на новите колеги, затова HR отделът провежда регулярни срещи с тях,“ допълва Марияна.

Мария Маринова, мениджър „Бизнес развитие и стратегии“

Мария Маринова, мениджър „Бизнес развитие и стратегии“ в TSD, добавя, че комисията играе ролята на трибуна, на която се чува гласът на всеки служител, и по този начин не трябва да гадаят какви са действителните му нужди: „Всеки месец социалната комисия разисква какво е интересно за служителите, от какво са доволни и от какво не са, какво да бъде променено в пакета от допълнителни придобивки, като няма ограничение на темите. Протоколите от тези срещи се публикуват в нашата платформа Hydrogen HR в секция „Новини“, за да може всички колеги да знаят какво се случва.“

В допълнение, редовно попълват анкети за удовлетвореността от мениджмънта, работния процес, коя практика не работи и коя да се засили. Тези анкети отново се случват през Hydrogen HR и включват и възможността да се поставят оценки на мениджмънта, преките ръководители и различните инициативи: „Търсим обратната връзка на служителите, което е ключово за успеха на всеки пакет за мотивация и ангажираност,“ казва Мария и добавя, че TSD успява да предложи различни допълнителни придобивки според нуждите на конкретния служител точно заради гарантираната възможност всеки да сподели какво го мотивира.

Вътрешни програми за повишаване на ангажираността

Подобни инициативи са добре позната бизнес практика, но за да доведат до реален резултат, също е нужно да се персонализират. В началото на миналата година TSD реализира няколко допълнителни програми, за да ангажира още повече своите служители. Марияна споделя: „Едната програма е TSD Loyalty, която награждава служителите на база прослужен стаж в компанията, като всеки получава награда на 3, 5, 10, 15 и 20 години. Освен награда служителите получават и допълнителен ден платен отпуск за всяка годишнина.“ Другата програма е Employee Recognition, която насърчава служителите да се ангажират с активностите на компанията, за което събират точки и получават различни награди.

Наталия Георгиева, QA анализатор

Тези активности са най-различни — спортни (най-много направени крачки през лятото), маркетингови (споделени корпоративни постове) или социални (участие в различни инициативи). Наталия например участва във всички социално отговорни кампании на TSD като доброволчески акции за опазване на околната среда, дарения, предизвикателства и конкурси: „Подхождам към всяко едно от тях с много отговорност и любопитство, защото няма по-хубаво чувство от това да знаеш, че си полезен. Освен че остава хубав спомен, обогатявам и себе си. Когато виждам, че компанията, в която работя, има ангажимент към обществото, екологията и служителите си, това усилва моето чувство на принадлежност и удовлетворение от работата. Такива инициативи създават положителна общност и укрепват връзките в екипа,“ споделя тя.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

Но как всяко усилие, дори най-малкото, бива забелязано и възнаградено от компанията?

Софтуерни решения за по-висока мотивация

Тъй като за всеки мотивацията има различни измерения, тя се измерва и чрез различни средства: „Много добър мерител е посещаемостта на различните инициативи, които организираме. Друг инструмент е усъвършенстването на служителя — обученията, през които преминава в компанията, и различните умения, които придобива,“ казва Мария и добавя, че успяват да проследят всичко това с помощта на платформата Hydrogen HR, която, от една страна, дава обективна оценка, а, от друга, позволява на HR екипа да насочва усилията си в правилната посока.

Функционалността Employee Recognition, която внедряват в платформата, включва предварително зададен списък от активности, в които служителите са поощрени да участват, за да трупат бонус точки, защото, както казва Мария, „Успехът на компанията би трябвало да се измерва и в това какво влияние има върху обществото, в която се намира, било то в малкия град, на национално ниво или в световен мащаб. Важно е какъв отпечатък оставяме.“

Освен активностите са посочени и наградите, за които служителите могат да използват своите бонус точки, напр. ваучери за онлайн пазаруване. Това улеснява изключително много работата на HR и маркетинг екипа на TSD, защото буквално с един клик въвеждат и менажират нови дейности, а служителите знаят по всяко време колко точки имат и как биха могли да ги монетизират: „В момента разработваме функционалност не само служителят да получава нотификации колко точки има и колко е изразходвал, но и римайндъри за крайния срок на спечелените ваучери. Отделно имат достъп до условията, които важат за различните политики, напр. за допълнителните дни отпуск,“ добавя Мария.

Внедряването на този интуитивен модул съществено повишава нивото на ангажираност на колегите ѝ заради факта, че могат да виждат резултата от своите действия по всяко време. Това се оказва мощен стимул да са по-дейни и ангажирани с програмата: „Както споделят и колеги от други компании, преди внедряването на Hydrogen HR много трудно се проследяваше всичко това през ексели и имейли, а служителите дори не знаеха за съществуването на подобни политики. Отделите „Човешки ресурси“ се опитват да канализират и популяризират сред служителите различни корпоративни инициативи, но е трудно без платформа, която да им помогне в тази насока. За служителите най-големият проблем е липсата на информация, ако няма място, където да виждат политиките за мотивация, резултатите от своята ангажираност и новините около компанията. С модула Employee Recognition процесът е максимално улеснен и, най-важносто, реално се случва.“

Мария подчертава, че най-големият плюс е прозрачността и информираността във всеки един момент, поради което Hydrogen HR намира своето място не само в частния бизнес, но и в държавните структури, където процесите са по-тромави. Всичко това е „пакетирано“ под формата на детайлни визуализации, които пестят допълнително време за анализ на нивото на ангажираност на служителите.

Работодателската марка — динамична, достъпна, автоматизирана

Почти всеки ден Мария посещава специализирани семинари и конференции, на които се среща с HR експерти: „Живеем в много интересно и вълнуващо за мен време. Радвам се, че горещите теми, които се обсъждат, е как да ангажираме и мотивираме служителите, как да ги накараме да желаят да останат в компанията и как да се подобри балансът между работа и живот. За да бъде продуктивен един човек, той трябва да се чувства добре и на работното си място, и у дома. Така че изграждането на работодателската марка включва все повече елементи, свързани с осигуряването на този баланс.“

И тъй като TSD знае какви са тенденциите, екипът на компанията предстои да внедри и модул Employer Branding в платформата Hydrogen HR, за да затвори кръга на всички активности, свързани със създаването и поддържането на успешна работодателска марка — както вътрешни инициативи за служителите, така и външни за имиджа на компанията: „Това е една от основните тенденции – софтуерни програми, които обслужват всички аспекти от HR процеса. Те насърчават, подпомагат и насочват изграждането на програми за мотивираност, ангажираност и личностно развитие на служителите. Само така се създава добра екосистема и се повишава продуктивността на бизнеса. Неангажираните служители струват много пари на работодателите, а повишавайки мотивираността, те увеличават ползите от своите служители и съответно приходите си. Затова все повече работодатели гледат на подобни програми не като разход, а като инвестиция,“ обобщава Мария.

И статистиките го потвърждават: според изследване на Gallup през 2023 г. неангажираните служители са стрували на света $8.8 трилиона в изгубена продуктивност, което е 9% от световното БВП, а едно от решенията е мотивацията да се превърне в бизнес стратегия. Само така една компания ще успее да изгради стабилна култура на ангажираност, или още едно уникално конкурентно предимство, а колкото по-улеснен е този труден процес, толкова по-големи ще бъдат шансовете ѝ за успех и през следващите години.