Светът на работата се променя бързо, а с него — и подборът на кадри. Времето на куповете разпечатани CV-та, разхвърляната информация за кандидатите и пропуснатите възможности един работодател да намери таланти преди всички останали е в миналото. Бизнесът разбра, че трябва да автоматизира и процесите по подбор, ако иска да спести ценни ресурси на своите „Човешки ресурси“ и да бъде конкурентоспособен в спринта за качествени кандидати. Но преходът от принтера към специализиран HR софтуер върви ръка за ръка с хиляди въпроси, като например какво да предлага подобна система и кой би бил точният доставчик, който освен функционалности за управление на персонала осигурява и навременното им актуализиране.
На пазара има хиляди опции, което прави изборът на HR софтуер още по-труден, но Мария Маринова внася яснота по темата в огромния информационен шум. Тя е мениджър „Бизнес развитие и стратегии“ в TSD Software — българска компания, която след множество експерименти на своя бизнес гръб представи официално решението си Hydrogen HR за управление на целия цикъл, свързан с човешките ресурси.
Какво налага все по-активното търсене на автоматизирани решения за подбор?
При традиционния подбор липсва централизация на информацията. Това не позволява да се анализират качествено дейностите и да се изгради правилна стратегия. Когато липсва тази информация и процесите не са автоматизирани, не може да се вземе точно решение кои да са следващите стъпки. Друг минус на рабората без софтуер е, че се отделя много повече време за нестратегически задачи. По този начин бизнесът губи шанса да подобри своята работа и процеси.
Как изглежда една активна кампания с recruitment модула на Hydrogen HR?
Всъщност може да не се стигне до такава, защото още при задаването на изискванията за свободната позиция платформата показва дали има налични човешки ресурси. Това се случва в секцията Job Offerings, където специалистите по подбор виждат кои служители във фирмата отговарят на изискванията, за да предложат позицията вътрешно, както и имат достъп до досиетата на предишни кандидати с нужните умения. В рамките на няколко минути получават цялата тази информация и могат да приключат кампанията по подбор много бързо, без да се налага да излизат в публичното пространство. В случай че в системата няма подходящ кандидат, HR експертите създават в платформата нова обява за работа с нужната информация — изисквания, от кой отдел идва търсенето, докога трябва да бъде затворена позицията, каналите на търсене и много други. Пристигналите автобиографии се вписват в сегмента Applications и се обвързват с профила на кандидата, който включва история на кандидатурите му, на кои обяви е кандидатствал, проведени разговори, умения и релевантни лични данни, а с натискането на един бутон досието му се актуализира постоянно.
Но, както ни споделят клиенти, възможността да се централизира информацията за уменията на кандидатите е водеща при избора им на Hydrogen HR, тъй като веднага виждат с какъв ресурс разполагат и какъв е външният наличен талант. За аутсорсинг и staff augmentation компаниите например това е от ключово значение, тъй като много бързо могат да проверят какъв набор от умения притежават и дали могат да отговорят на нуждите на своите клиенти. Не на последно място тази функционалност позволява да се направи реалистична оценка на самия бизнес от гледна точка на кадровия ѝ капацитет, за да прецени колко време би му отнело да започне нов проект.
Профилите на кандидатите включват ли и меки умения и по какъв начин се захранва платформата с цялата тази информация?
Системата централизира и технически, и меки умения, за да може бързо да се сформират ефективни и добре работещи екипи. Тези умения излизат от изпратените кандидатури, както и от проведените интервюта. Към момента информацията се въвежда ръчно, но предстои да автоматизираме процеса чрез data extraction от самите CV-та. Освен това работим върху интеграцията с различни платформи за обяви, за да може информацията да се влива директно в Hydrogen HR, когато някой кандидатства през тях. Не на последно място предлагаме уеб форма за кандидатстване, която може да се интегрира в системата на клиента, след като бъде персонализирана.
Говорим за голям обем от лични данни. Как гарантирате, че те няма да стигнат до трети страни?
Ние нямаме достъп до информацията на клиента и кандидатите. Платформата Hydrogen HR се хоства на сървърите на компанията, която се възползва от нея, като сме внедрили системи за сигурност, напр. двуфакторна автентикация, можем да подсигурим и правилната ѝ инсталация. Платформата включва и функционалност за гарантирането на всички GDPR изисквания, която автоматично изтрива личните данни на кандидатите според критериите за съответния времеви период. Това се случва с предварително изпратени нотификации към екипа, отговорен за тези лични данни, за да може, ако има допълнителни споразумения с някой кандидат, те да бъдат взети предвид.
Какви са плюсовете на Hydrogen HR за кандидатите, тъй като обикновено акцентът пада върху ползите за работодателите?
Recruitment модулът предлага много автоматизирани нотификации за кандидата. Те са базирани на шаблони, които клиентът също може да персонализира, и включват, например, статус на кандидатурата — одобрен ли е кандидатът за позицията или не е; ако не е, какви са причините за това; получил ли е оферта за работа; дали тази оферта е приета или оказана. При смяната всеки един статус могат да се изпратят имейли както към кандидата, така и към хората, отговорни за кампанията. И тъй като обратната връзка е автоматизирана, се намалява възможността за грешка или забравяне от страна на HR екипа, който е натоварен с хиляди други задачи. Така един от големите плюсове за кандидата е, че се намалява времето за отговор и че има допълнителна информация за интервюиращия, позицията и статуса на кандидатурата му.
Друга полза, която предстои да внедрим, е автоматизирана форма, чрез която кандидатът да даде своята обратна връзка към компанията и така гласът му да бъде чут. Не на последно място възможността платформата да съдържа цялата налична информация за даден кандидат увеличава шанса му някой от HR отдела са се свърже с него и впоследствие да получи подходяща оферта за работа. Всички тези автоматизации са двупосочни и помагат за изграждането на добрата работодателска марка.
До каква степен може да се персонализира платформата, предвид че различните пазари имат различни изисквания откъм трудово законодателство и използват различни езици?
Софтуерът на Hydrogen HR е изцяло обектно ориентиран, което позволява огромни възможности за персонализация за всеки тип и размер бизнес. Само чрез администриране могат да се изградят модули, които да управляват целия процес в една компания, без да се налага намесата на нито един програмист.
Освен модулите могат да се пресонализират и отделните табове в тях, напр. Job Applications да се нарича „Кандидатури“ или „Резюмета“, както и на какъв език да се ползва платформата. Тя е на български и английски, но можем да подсигурим превод на други езици, вкл. на всички нотификации и шаблони за комуникация. По отношение на спецификите на отделните пазари на труда тук на помощ идва друга наша отличителна черта, а именно отделни TSD екипи като част от целия софтуерен пакет, които работят с потенциалния клиент, още преди да е станал настоящ, за да разработят точно тези специфики и да спазят законовите рамки.
Ако компанията има офиси на три континента, как ползва платформата от гледна точка на инсталирането ѝ?
По най-удачния за нея начин. Може да избере централизирана инсталация на Hydrogen HR и ако трите офиса имат различни процеси и процедури, те имат възможност да създадат три отделни работни пространства и всеки офис да работи по начина, който е стандартизиран за него. В случай че процесите и изискванията са сходни и екипите работят съвместно, тогава могат да ги менажират в една работна среда.
Според различни проучвания глобалният пазар на HR софтуер ще продължи да расте и ще достигне $3 млрд. до 2028 г. Как компаниите да изберат най-подходящия, на какви въпроси трябва да си отговорят?
Един от ключовите аспекти в днешно време е не бизнесът да се адаптира към софтуера, а софтуерът да се адаптира към нуждите му. Затова всяка компания трябва да изисква от такъв софтуер да отговаря много точно на нейните нужди, а не да получи платформа с хиляди функционалности, които не са пригодени за нея, и да губи ценно време в дълги обучения и разучаване. Друг важен въпрос, на който трябва да си отговорят екипите, е дали могат да работят със създателите на софтуера, за да изискват нови функционалности и да имат свободата да споделят какво е важно за тях. И третият ключов аспект е да търсят партньор с доказана експертиза в областта, за да им предлага добри практики, за които често не знаят.
И, ще добавим, партньор, който не спира да обогатява HR решението си с мисъл за хората и в крак с динамиката на пазара на труда. Освен гореспоменатите новости Hydrogen HR скоро ще предложи и отделен модул за по-силна работодателска марка, както и ще добави още и по-детайлни анализи на кандидатурите и обявите за работа за по-успешен и качествен подбор – както за компаниите, така и за кандидатите.