+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

68-35 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Точка 2 и създаването на успешен екип – лесно като на игра

Да синхронизираш работата на един екип, да им помогнеш да се опознаят и да намерят своят “working genius” (талант, който всеки има заложен по рождение), не е никак лесно. Особено когато ти се налага да помагаш на програмисти да делегират задачи, да взимат решения, та дори и да говорят за собствените си чувства, макар и намирайки се в работна среда.

Всички тези казуси са само част от многото успешни истории, зад които стои Точка 2 – една идея за развитие на IT екипи, която се превръща в мощен инструмент за постигане на повече мотивация, фокус и синхрон в комуникацията между хората.

Идеята за Точка 2 се заражда съвсем неподозирано. Още през 2005 Хараламби Хараламбиев – Хари, работейки като ръководител на софтуерен екип, става пряк свидетел на множество проблеми в общуването между колеги. „От гледна точка на програмиране казвам, че компютрите правят това, което им кажеш, което си написал като код, докато при работата с хора комуникацията е такава, че кара хората да действат по неочаквани начини,“ разказва той, връщайки се към заплетените казуси назад във времето.

Това го кара да потърси помощ от HR отдела на компанията, в която работи по онова време, и в лицето на Петя (с нея основават Точка 2) среща огромна подкрепа. След много работа с различни мениджъри, екипи и създаването на една лидерска програма, през 2016 Точка 2 вече е факт.

„Отключваме потенциала на екипа“
Хараламби Хараламбиев, снимка: Добрин Кашавелов

Фокусирани върху IT сектора и общността, Хари и Петя (след това към тях се присъединяват Васи и Алекс) започват обучения за меки умения и бързо виждат невероятния ефект върху хората. „Имаме практическия опит, години наред сме живели с проблемите на IT хората и говорим общ език. Когато основахме Точка 2 видяхме, че обученията наистина имат огромен ефект, защото работейки с игри се задейства емоционалната памет, хората се научават много лесно и дълго помнят тези преживявания,“ казва Хари.

Той споделя, че е много важно целият екип да се обучава заедно, защото прогресът след това е много по-голям в сравнение с индивидуалните практики. „Ако сам научиш нещо и го приложиш в екипа, ти имаш знанието, но другите не, а когато се обучават заедно, хората започват да се предизвикват едни други. Започват по-отворено да прилагат наученото,“ уточнява Хари.

Работейки върху това как да развиват екипи, “точките” (споменатите вече създатели на Точка 2) предоставят на хората безопасна среда, в която практически да се упражняват, без да ги засипват с теория. „Въвличаме ги в ситуации, близки до реалния живот, за да може по време на обучението човек да се чувства максимално удобно да експериментира и да действа смело. След това отразяваме какво се е случило и даваме обратна връзка. Много често няма нужда да казваме на хората кое не е сработило, те сами го усещат и питат как да го поправят,“ обяснява Хари.

Той споделя наблюденията си, че най-големият проблем, особено в IT сектора, e изграждането на среда с човешки взаимоотношения и доверие. Според него това се получава, защото хората са силно ориентирани към резултати, а личните отношения в екипа остават на заден план. „Най-големият проблем е, че хората не се познават, работили сме с екипи локирани на едно или различни места по света, има много казуси, но винаги решението е да си отговориш – Знаеш ли той какъв човек е? Често отговорът е “не” и затова първият ни съвет винаги е бил “Опознай човека”,“ допълва Хари.

Trust, results, evolution и Празният стол

Точка 2 знаят, че всеки екип има различна специфична нужда, спрямо уменията си. Точно затова създават TReE (свой модел за силни екипи), който се уповава на trust, results, evolution и показва конкретните необходимости на екипа. Trust се свързва с това, че средата в екипа е благоприятна и хората имат много силни отношения помежду си. Results – че постигат резултати и имат структурата и процеса, по който да го правят, а Evolution – че екипът се справя умело при възникнали промени и неясноти.

Една от игрите, които прилагат в обученията, помага допълнително за дефинирането на наличие или отсъствие на някой от TReE принципите. “Празният стол” е игра, която поставя участниците в екипна динамика, карайки ги да взимат общи решения за разрешаване на проблеми. Какво всъщност представлява тя?

В стая се поставят брой столове, с един повече от членовете на екипа. Целта на екипа по време на играта е да не позволят на някой външен за екипа човек да седне на празния стол. Играта е вид стратегия, целяща да предизвика активна комуникация и решения как екипът да се движи в синхрон, за да запази стола празен. Екипът има 60 секунди да осъществи стратегията си и 30 секунди за дискусия след това.

„Това което се случва е същото, което би се случило и при вземане на решение в реалния живот. Някои надделяват, други млъкват, а трети се изключват от дискусията, защото не вярват в идеята.

Има сблъсък на интереси, йерархия, власт. Играта няма едно решение, те могат да бъдат десетки. Основното тук е начинът, по който хората от колектива си взаимодействат,“ обяснява Хари.

Оказва се, че играта е толкова добър компас в определянето слабостите на екипа, че успяват да я пренесат и в майнкрафт среда и да я прилагат по време на пандемията или за екипи, с които се работи дистанционно. „Създадохме наш виртуален свят, в който от хората се изисква да навигират човече в 3D пространството. Експериментирахме с няколко екипа и се оказа, че пълният ефект от играта се запазва,“ коментира Хари.

Да работиш в екип с Darth Vader и Червената шапчица

Говорейки за ролята на Точка 2 в работата с екипи, Хари споделя метафората, която според него описва най-добре функцията на работата им „Ние сме като патерица, ако екипът куца в нещо ние го подпомагаме да върви, но съответно целим да се махнем максимално бързо, за да може той да стъпи здраво на краката си и да се развива самостоятелно.“

Той споделя, че много често в работата се случва екип да ги потърси със заявка за конкретен проблем, но всъщност проблемът да се окаже съвсем друг. „Работихме с един мениджър на високо ниво, който смяташе, че лидерите в организацията не са проактивни. Започнахме упражнения, като целта беше да направим силен лидерски екип. Оказа се, че има голяма неяснота на ниво какво се очаква от лидерите. От друга страна пък този мениджър искаше да им даде свободата да бъдат проактивни, но същевременно се намесваше в изборите и решенията на лидерите. Тогава направихме няколко уъркшопа и даже поставихме цел екипът да взима определен процент самостоятелни решения без намесата на мениджъра. Оказа се, че те са изключително проактивни, просто е имало какво да ги спира,“ разказва Хари.

Често това, което чуват “точките” за работата си е „всички казват, че са интерактивни, но вие сте много по-интерактивни“. Може би и неслучайно, защото философията на Точка 2 е изградена върху преживяването и извикването на така наречените „аха“ моменти. Всичко това се осъществява с различни интерактивни игри, които се заимстват от доказани вече в практиката модели или се измислят изцяло нови такива. Някои са на принципа на симулацията, други те учат как да връщаш обратна връзка или да се справяш с конфликти, а при някои „просто“ рисуваш с лист и молив.

„Една от игрите ни е с лего. В нея лидерът трябва да балансира резултатите спрямо човешкия фактор. Всеки от екипа има роля и са поставени ясни изисквания какво трябва да се свърши. В процеса на игра обаче изникват казуси – някой иска нещо или пък не е мотивиран.

Там липсват реалните роли и йерархия, трябва да работиш с Darth Vader или Червената шапчица, която например има ОКР и иска всичко да е червено, всеки образ има специфика. Така се зараждат конфликти, а лидерът трябва да се справи с тях,“

разказва за друга от игрите Хари.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

Така, всяко едно практическо упражнение, под формата на игра, изкарва на повърхността демотивирани хора, конфликтите и работа, която не върви. Въпреки това, след целия труд мисленето на екипа се отключва и поема в нова посока.

„Конфликтът е инструмент за постигане на ефективни решения“

Хари споделя, че невинаги „проблемът“ е нещо лошо, а напротив, това кара екипите да работят, общуват и да се развиват. Говорейки за работата на “точките” не крие, че те също имат много разногласия. “В силния екип има повече подобни сблъсъци, защото хората са по-отворени да изказват различни мнения. Хубаво е, когато не се страхуват да бъдат себе си, а конфликтите са част от ежедневието и е много важно как се справяме с тях.“

Освен силните, сплотените екипи също имат своите „проблеми“ и това се случва с един такъв колектив, след като започва да работи дистанционно. „Работихме с тях относно подобряване на комуникацията и правихме „Anxiety party“ (упражнение, в което всеки споделя мнения и чувства, като получава обратна връзка от другите). Оказа се, че някои от хората не се чувстват толкова мотивирани от определен тип работа, която вършат, но не смеят да делегират „черна работа“, за да не натоварват с нея друг колега. В същия момент обаче се оказва, че има човек, който иска точно такъв тип задача. Понякога може конкретна работа да бъде свършена от друг, по различен начин, така че хората да използват силните си страни на макс,“ коментира Хари за това как помагат на екипите да се балансират и подредят по-правилно ролите и задълженията в структурата си.

Друг интересен случай, с който се сблъскват, е за мениджър, който по време на обучение за обратна връзка спира участието си, когато трябва да се говори за емоции. „Когато говорихме с HR-а, разбрахме, че този мениджър е супер резултатно ориентиран в ежедневието си, но след сесиите с нас и няколко месеца по-късно се оказа, че се е променил коренно, започнал е да влага много повече на ниво екип във взаимоотношенията и прави One-on-One срещи, за да разбере как хората се чувстват,“ разказва Хари за един от многото случаи на промяна, в които имат роля.

До всяко положително развитие на екип се стига с правилните игри, уъркшопи и дори тийм билдинги, а тийм билдингите, които Точка 2 правят, са доста по-различни от възприетото за стандартно, т.е. не търсят само забавлението, а държат наистина да „билднат“ екипа.

„За разлика от типичния тийм билдинг при нас има полезно и приложимо, а за разлика от типичните обучения има интересно,“

казва Хари.

С Точка 2 работихме върху вътрешното сработване на мениджмънт екипа – бързо вземане на решения, прозрачна комуникация, дефиниране на отговорностите. След обучението успяхме веднага да намерим и приложим тактики, които ни направиха по-продуктивни като екип и индивиди. Това, което ни впечатли най-много беше, че не се чувстваше като обучение, а като игра. Хари и Петя имат способността да те поставят в ситуации, в които забравяш за себе си и може да покажеш качествата, които се търсят. Също ни впечатли, че бяха много честни в обратната си връзка!Георги Спасов, Founder & Blockchain Architect в LimeChain

„От една година насам екипите ни работят върху реализирането на идея за изцяло нов продукт за компанията. Това доведе до не една и две емоционално изпъстрени срещи, вътрешно и външно за екипите ни. Споделих с Хари и Петя, как аз виждам проблема и какво бих желал да постигна и те предложиха да подходим чрез игра и да наблюдаваме динамиката на екипа – Хари пое ролята на водещ, а Петя влезе в ролята на наблюдател. Най-забавното за мен специално бе, че просто станах редови играч без изрични правомощия и авторитет, наравно с всички останали в изказването на мнение и взимането на решения. Самата игра я организирахме в изцяло виртуална среда. Играхме всички като отбор, бяхме откровени един с друг и се забавлявахме. Смятам, че това чувство се запази и в работния процес след това.“ Христо Йончев, Group Manager в Milestone Systems

“Точка 2 умеят да ангажират хората изключително добре и посредством ученето чрез преживяване и рефлексията след него да накарат участниците да се замислят, да станат по-осъзнати и да придобият умения, които да използват не само в професионален, но и в личен план. За мен те са хора, които ги е грижа, които са съпричастни, които умеят да поставят неудобни въпроси с цел развитие, но и да са напълно до нас, когато имаме нужда. Аз съм дълбоко благодарна за нашето сътрудничество, за развитието, което аз лично съм получила от тях и за приятелството. Когато хората от компанията ни се срещат с тях, им се радват и се държат с тях като с хора, които са част от компанията и това говори достатъчно.” Поля Граматикова, HR Manager в Cayetano Gaming.

Soft Skills Pills, A Leader’s Tale и Радиоточка 2 или каквото ти дойде на ум

Макар и идеята за Soft Skills Pills да се заражда още 2018, развитието на платформата започва в началото на пандемията. За тези, които не са чували за Soft Skills Pills, уточняваме, че там има много неща – хапчета (модулите, които “точките” правят за самостоятелна работа на екипите), предстои да пуснат „хапче“ и за разрешаване на конфликти, има и daily vitamins – практически съвети и полезна информация за меките умения. A Leader’s Tale” пък е комикс за лидери и уменията за разрешаване на казуси, който се намира на сайта, идеята за него се появява по време на пандемията. Несъмнено обаче, едно от най-известните неща, които правят “точките” е Радиоточка 2, която Васи и Хари започват на шега.

„Купихме микрофон с две брошки и така създадохме подкаста. Искахме да разказваме на хората истории от личния опит, да говорим за полезни теми, за да може тези, които нямат възможност или не са в компании, които да им осигурят обучения, да могат също да се информират.

Впоследствие се зароди идеята и че ще каним гости. Като цяло в момента е подкаст, който е насочен към soft skills теми за IT хора,“

разказва Хари.

Желанието на Хари, Петя, Васи и Алекс да помагат на хората от IT общността не спира дотук и създават фейсбук групата Soft skills за IT хора, където се разискват различни проблеми за работата в екипи и междуличностни отношения. „Това е място, в което можеш да намериш хора, които да ти помогнат, понякога казусите се пускат от администраторите на групата, за да се запази анонимност, иначе всеки лично може да сподели знание, опит или проблем,“ казва Хари. Групата е предназначена за тези, които имат опит в IT екип, компания или такова образование, а целта е да се съберат максимално различни като перспективи, опит и знания хора, които са от индустрията.

Това, че са в помощ на сектора, кара Точка 2 да се движат напред и да не спират с развитието на всяка една нова идея. „От самото начало и досега една от най-големите ми мотивации е, че нещата, които правим, са полезни. Чувството да видиш как един екип се трансформира и как сработват нещата, е страхотно. Наслада носи и забавлението в целия този процес,“ споделя Хари.