Докато борбата за IT специалисти и в България не показва никакви признаци, че ще приключи скоро, много лидери не спират да мислят по какъв начин да привлекат най-добрите. Но въпросът не опира само до това как да накарат талантите да пуснат CV-то си за свободните роли, а и до процеса на наемане. Една грешна стъпка и кандидатът може да изстине към позицията по-бързо, отколкото е кандидатствал за нея, като отказът му често се дължи на две основни причини — или е осъзнал, че тази работа не е за него, или самото интервю не е било приятно изживяване. Или процесът отнема твърде дълго време.
Това разбираме от Катя Менинг, директор „Човешки ресурси” в TIMIFY: „Наскоро един кандидат, който вече ни е колега, ми каза учуден „О, колко бързо става всичко при вас!”. Стремим се да затворим целия цикъл по наемане в рамките на една-две седмици, защото в противен случай ще изпуснем ценни кадри.”
Не само процесът на интервюиране е улеснен, но и самият старт на немската компания в Града на тепетата се случва плавно и повече от естествено. Преди компанията да се роди официално през 2012 г., TIMIFY си сътрудничи по различни проекти с пловдивската дигитална агенция e7studio, собственост на Деян Спасов, който днес е главен изпълнителен директор на българското дружество и full-stack програмист: „Това беше естественото развитие на дългогодишното ни партньорство, защото вървяхме заедно от самото начало. Движехме паралелно нещата и голяма част от екипа на агенцията работеше по проекта TIMIFY. Компанията се разрастна и имаше нужда от постоянно „гориво” в лицето на българските експерти.” Така целият екип на студиото се влива в стартъпа за бързи, лесни и достъпни онлайн резервации, който от Мюнхен през Пловдив достига до над 55 000 клиенти от 28 държави в цял свят.
„Горивото” в TIMIFY България зарежда няколко двигателя на бизнес и кадрови растеж — пет продуктови екипа (back-end и front-end, отговорни за основния продукт и всички свързани с него функционалности и приложения, и marketplace екип, който разработва платформа за програмисти), маркетинг, sales и support отдели, както и QA екип. Когато се роди идея за нова функционалност, от всички екипи се заформя временна „бойна единица”, а с времето TIMIFY ще създадат отделни екипи за всеки продукт от портфолиото си.
Всички ли в екипа са пловдивчани или имате колеги и от други градове?
(Д.С.) Всъщност по-голямата част от колегите не са от Пловдив. Някои от тях са дошли в града да учат и са останали тук, други работят при нас дистанционно няколко месеца, след което решават, че е по-добре да се преместят в града. Имаме и колега, който работи от София, и обмисля да се премести в Пловдив, защото би се чувствал по-добре да е с нас. Работим хибридно, като използваме платформа, в която всеки си резервира бюро в офиса в най-удобните за него дни.
Вече сте над 50 колеги в глобален мащаб и не спирате да растете. Какви качества споделяте и какви хора търсите?
(К.М.) Имаме стабилна култура и процеси, но те винаги търпят оптимизиране. Затова търсим инициативност, самостоятелност, мотивация и енергия. Търсим огъня в кандидатите, защото целият екип го има и по този начин се мотивираме един друг. Истината е, че ако ходим на работа, само защото трябва да работим, никога няма да стигнем далече.
(Д.С.) Високо ценим и качества като организираност, уважение към начина, по който работят другите, и креативност както по отношение на дизайна, така и по отношение на програмирането. В допълнение на тези качества свободата, която даваме на хората, гарантира и тяхното израстване в компанията. Никой не е притиснат още от първия работен ден при нас и има пълна свобода на действие, мнение и идеи
(К.М.) Въпреки че активно търсим back-end и front-end програмисти, защото планираме да предложим много нови функционалности, не наемаме специалисти на всяка цена. Най-важното за нас е кандидатът наистина да пасне на културата и динамиката ни, затова инвестираме време да намерим правилния колега. Бързаме бавно, така да се каже.
Какво мотивира хората да кандидатстват в TIMIFY, с какво ги привличате?
(Д.С.) Първоначално ги привлича самият продукт и огромният му потенциал за развитие, но това, което ни казват вече настоящи колеги, е че и процесът ни на подбор играе съществена роля. При нас интервюто не е сухо, а разстоянието между „Човешки ресурси” и съответния team lead е кратко. Не се държим като цербери, а се стремим да изградим приятелска обстановка, в която спокойно да поговорим и да преценим заедно с кандидата дали си пасваме. Все още не сме голям екип, но сме повече от единни и за нас е приоритет да останем такива.
(К.М.) Ситуацията „изпит”, в която притискаш кандидата в ъгъла и го обстрелваш с въпроси, не помага на двете страни да се намерят и да разберат дали имат обща база за работа. Затова се стремим кандидатите да влязат с добра емоция в целия процес. Той се състои от три стъпки — всички CV-та, които идват от най-различни канали, се събират в специализирана платформа, гарантираща висока защита на личните данни. След това правя предварителната селекция и провеждам първото интервю с кандидата, за да преценя дали ще пасне на културата на TIMIFY. Това е много по-важно и ефективно за нас, защото всичко друго може да се научи. Ако се „срещнем” на този етап, кандидатът стига до лично техническо интервю със съответния мениджър.
А какво задържа служителите в компанията?
(Д.С.) Част от грижите, които полагаме за хората си, е възможността не само да надградят, а да променят компетенциите си. Ако наш колега сподели, че би искал да се развива в друга посока или ние сами виждаме потенциал за такова развитие, заедно намираме начин как да го постигне. Това е win-win ситуация, защото колегите правят това, което им доставя най-голямо удоволствие, докато компанията също печели, тъй като високата мотивация води до повече и по-качествени TIMIFY продукти. Един колега например започна като маркетинг специалист, но се прехвърли в продуктовия екип и в момента отговаря за един от големите ни клиенти и разработката на ключови функционалности и приложения. Друг front-end програмист сподели, че има интерес да се развива в областта на сигурността и го натоварихме с нелеката задача да мине сертификационен курс. По негова инициатива работи не върху един, а цели три сертификата.
(К.М.) На първо място гледаме на хората си чисто човешки. По време на локдауните например веднага предложихме гъвкави работни часове и свободата да си останат вкъщи, за да могат да съчетаят грижата за децата с работата. Продължаваме да го правим и днес, като оказваме нужното съдействие на всички колеги с деца. Те имат пълната свобода да преценят кога да се погрижат за семейството си и кога да си довършат задачите, защото за нас е важно да има резултати, а не в колко часа си си тръгнал от работа.
Професионалното развитие се превърна в задължителен „бонус” от целия пакет. Вие как помагате на своите таланти да се развиват?
(К.М.) Два пъти годишно провеждаме задълбочени лични срещи с тях. Заедно се съгласяваме за целите, които всеки иска и трябва да постигне според посоката на развитие, която търси. На следващата среща пак заедно преценяваме докъде са стигнали и какво друго им е нужно, за да продължат напред. Инвестираме в хората си, защото по такъв начин инвестираме в развитието на TIMIFY. Например в последно време колегите все по-често проявяват интерес да повишат езиковите си компетенции, за да се чувстват по-сигурни в работата си, затова покриваме разходите за избран от тях езиков курс, предлагаме специализирана платформа за чужди езици, а от скоро в офиса идва и учител по немски език, защото така пожелаха част от колегите.
(Д.С.) Организираме и посещения на различни конференции, които или колегите предлагат, или ние смятаме, че ще им бъдат полезни. В случай че събитията са присъствени, покриваме, разбира се, и разходите за транспорт и хотел. Помагаме на всеки да се развие по всякакъв начин, за да не губим ценни знания и експертиза.
Една модерна фирмена култура върви ръка за ръка с времето, дори го изпреварва. Как TIMIFY успява да постигне това?
(Д.С.) В началото на пандемията веднага увеличихме заплатите на хората си, за да им осигурим и финансова сигурност. Държим на тях и го показваме при всяка възможност. Това е и една от причините да не растем главоломно, за да не се наложи да се разделим със специалисти в друг кризисен момент.
(К.М.) Също така от началото на следващата година ще вдигнем платения отпуск на 30 дни, какъвто е стандартът в Германия. Имаме и мотивиращ бонус „Препоръчай приятел” не защото е модерен, просто трябва да си повече от сигурен кого препоръчваш, тъй като ще работиш с него. Това е изключително важно за компания като нашата. В офиса в Мюнхен имаме допълнителни придобивки, които не можем да осъществим в България, но постоянно търсим еквиваленти и тук, за да предложим ако не еднакви, то близки мотиватори за всички. Защото ние не сме просто колеги, а приятели, които са се убедили, че прекараното време заедно в офиса и извън него е пълно и ценно.
Ако и ти държиш да прекарваш пълноценно работния си ден в компанията на приятели, докато завладяваш 29-тата държава с нови booking функционалности, запознай се подробно с профила на TIMIFY в job board-а на DEV.BG.