*Текстът е предоставен от QA: Challenge Accepted
QA: Challenge Accepted е едно от най-големите събития на Балканите, посветени на тестване на софтуер и осигуряване на качеството, като се организира ежегодно от 2015 г. насам. Събитието е single-track конференция, създадена от професионалисти за професионалисти. През миналата година се създаде и паралелна конференция, посветена на разработчиците на софтуер, наречена DEV: Challenge Accepted, която беше в списъка с топ конференции на онлайн списанието Redwerk. Свързахме се с организаторите на конференциите, за да ни разкажат какво ни чака тази есен в София Тех Парк на 30 септември и 1 октомври 2023 г.
Здравейте! Това е деветото издание на QA: Challenge Accepted. Как започна всичко?
В далечната 2014 г., след едно от събиранията на QA-те “на по бира” и в не съвсем трезвен изблик на разочарование от тогавашния вид и формат на ИТ конференциите, с група колеги решихме да направим конференция, създадена от QA инженери. Петър Събев, един от основните ни организатори, спонтанно и директно каза: “Можем да направим една по-добра конференция!” Самият той често признава, че вероятно още на следващата сутрин щеше да е забравил за това. Но хората просто се ентусиазираха – един каза, че ще намери зала; друг, че се познава с добър лектор от Англия; трети, че може да ни намери спонсор… И така се появи QA: Challenge Accepted, заедно със слогана ни – “от професионалисти за професионалисти”. Като ИТ специалисти, никой от нас нямаше представа как се случват нещата, как се наема зала, как се издава фактура, детайлите относно спонсори и договори, сцена, осветление, озвучаване, стрийминг и т. н., но с годините се научихме!
Кое прави конференцията различна от останалите събития?
В допълнение на това, че се прави от ИТ специалисти, има няколко неща, които ни различават. Едно от най-важните е, че конференцията е single track, т.е. всичко се случва в една зала, тъй като на никого не му е приятно да си купи билет и двете лекции, които иска да чуе най-много, да са по едно и също време… Или, друго често срещано явление, залата да е пълна за съответната желана лекция и да не те допуснат вътре. Другото, което ни отличава, е, че не просто изкарваме десетина лектори на сцената, а залагаме и на шоуто – имаме професионални водещи-актьори, имаме сценарий, влагаме много подготовка в това какво и как ще кажем, превръщайки конференцията и в представление. Освен това има възможност всеки да излезе и да говори от нашата сцена, имаме награда за най-отдадените и влиятелни ИТ специалисти, която връчваме в деня на събитието, много държим на доброто прекарване на всички участници, както и на всички наши партньори, доброволци, гости, имаме десетки игри на спонсори и афтърпарти…
А какво ново да очакваме тази година?
Едно от най-важните неща е, че заедно с COVID ерата на виртуалните конференции отмина. Поне според нас. Ще излъчваме безплатно конференцията онлайн за всички, които не могат да присъстват на място и се регистрират на официалния ни сайт – www.qachallengeaccepted.com. Но фокусът ни ще бъде върху onsite изданието: целият купон ще е там! Предвиждаме и много други подобрения, като следим обратната връзка от миналогодишни издания. Едно от новите неща ще бъде т. нар. Speaker’s corner, т.е. място, където хората да могат да отидат и да си поговорят с лектора след лекцията му. Другият много важен акцент е, че буквално обиколихме Европа през пролетта, за да намерим най-добрите лектори. И след COVID-времената, международното ни участие е изключително засилено. Имаме и други изненади и нямаме търпение да ви ги покажем, но нека си останат изненади засега – като цяло искаме хората да се чувстват добре, да намерят и да си “вземат” идеи, готови решения, нови възможности, да се забавляват и да направят ползотворни запознанства именно на Challenge Accepted събитие.
Какъв ще е фокусът на лекциите тази година?
Както винаги, постарали сме се да има “за всекиго по нещо”. Ще открием с Мериъм Умар, QA Manager в Booking.com, която ще ни разкаже как се създава QA Roadmap и ще продължим с Бен Линдърс, автор на книги, който пък ще ни разкаже защо хората намразиха Agile екипите и какво можем да направим по въпроса. Следвайки световния тренд, имаме и лекция за AI на Димитър Панайотов, както и четири технически лекции за автоматизация: за атомични тестове на Саргис Саргсян от Армения; за автоматизиран Lighthouse reporting на Хю Маккемпхил от Северна Ирландия; за качеството в Continuous Mobile Development на Бурак Ергьорен от Турция, както и лекцията на Томаш Коньечни от Полша, посветена на важните неща при рилийза, които често забравяме. Сигурността на софтуера също е изключително важна, така че имаме и security-related лекция на Дмитро Терешченко, една от ключовите фигури в софтуерната сигурност, който идва пък от Лисабон, Португалия. Ще завършим на по биричка, с една не толкова техническа, а по-скоро философска лекция на добре познатия в нашите среди Антон Ангелов.
Миналата година организирахте за първи път събитие, което е отделено от QA Challenge Accepted? Как ви дойде идеята за него?
След успешните издания, няколко пъти при нас идваха колеги-програмисти, които директно си ни питаха “Абе, няма ли да направите едно събитие и за девелопъри?” И ето – правим вече за втори път DEV: Challenge Accepted, конференция за програмисти, организирана предимно от QA инженери 🙂 Един заядлив колега даже се пошегува – “от хора, дето не могат да кодят, за хора, дето могат”… Не му се връзвайте!
Разкажете ни повече за DEV: Challenge Accepted…
Copy-paste-нахме всички добри практики от досегашния ни опит – запазихме основните неща: водещи, програма, single track, lightning talks… Може би тук е мястото да кажем, че тази година специално се постарахме лекциите в QA: Challenge Accepted да са интересни за девелопъри, а лекциите на DEV: Challenge Accepted – за QA специалисти. Така че с две ръце препоръчваме да дойдете и на двете събития, още повече, че разликата в цената между билет за едното и билет за двете е минимална.
Как мина първото издание?
С интересни лекции, шоу, купон и повече бира, отколкото на QA-ската конференция, което ще поправим тази година 🙂 Имаме предвид, че ще увеличим бирата на QA-те, а не, че ще намалим тази на девелопърите… Няма да забравим, как Хари Робъртс, едно от светилата във front-end development-а, съвсем искрено сподели на лекторската вечеря: “През последните години говоря на 5-6 международни конференции всеки месец и това е едно от най-добрите събития, на които съм бил…” Между другото, Хари ще говори и на тазгодишното издание!
Чудесно. Каква е програмата и какви са акцентите тази година?
Ще започнем с един от нашите доброволци, Неделчо Николов, който също направи изключително интересна лекция миналата година. Нед ще “предъвче” темата за техническия дълг, след което Кирил Вучков ще разкаже как да се преодолеят проблемите на service-to-service комуникацията чрез Golang, gRPC и AWS. Имаме и open-source лекция от Хила Фиш от Израел, а Никола Митрович от Сърбия ще ни разкаже за суперсилите на Web API-то на браузъра. Следват гореспоменатият Хари Робъртс и Алексей Матвеев, който пък ще ни разкаже как да си направим NPM-библиотека. След тях имаме времеви слот с две лекции за софтуерни архитекти – “От архитектура към рилийз” на Илиан Илиев и “Кариера на архитект” на Владислав Плотник от Полша. Ще завършим с лекция на един от мениджърите в Google, който има Scotiabank, BMO Capital Markets, Amazon и Microsoft в CV-то си – “американецът от Русе” Димитър Чолаков, който ще ни разкаже за някои от големите “гафове” в кариерата си и какво можем да направим, за да не ни се случват на нас…
От миналата година вече предлагате и клубна карта Challenge Accepted. Разкажете ни повече за нея.
Това е карта, която даваме безплатно на всички участници в събитията. Дава отстъпки за следващи събития, както и различни отстъпки при наши партньори – хотели, ресторанти, зоомагазини, кулинарни курсове във Food Connection, картинга в Ring Mall Sofia и други, като търсим партньорства, с които да разширим тази win-win схема.
Какъв е екипът, който стои зад организацията на конференциите?
С една дума – невероятен! Свежи, позитивни хора, като почти всички са ИТ специалисти. Имаме няколко основни организатори на събитието, но истината е, че истинският ни екип се гради от доброволците. Използваме случая, за да им благодарим. Атмосферата “в кухнята” е изключително приятелска. Накратко – екипът е една от основните причини да продължаваме да правим тези събития! А тази година дори две момчета решиха да дойдат от Полша, за да станат част от екипа, ще видим как ще ни се получи…
Как се промени публиката през последните девет години?
Една от основните тенденции е, че над половината от ИТ специалистите вече идват не от специалности “компютърни науки”, “информатика” или “компютърни системи и технологии”, а от най-различни области. Неведнъж станахме свидетели на това, че архитекти, стюардеси и педагози могат да станат нелоши специалисти, особено в областта на QA. Това обаче не важи за всички – сред “кадърните” хора има и много “плява” – фирмата му плаща обучения, билети за конференции, онлайн и онсайт курсове, книги… от него се иска само да се научи, ама го мързи… смятаме, че такива хора нямат място в нашата професия, пък и в повечето професии като цяло: ако искаш да си креташ, правейки едно и също цял живот, XXI век просто не е за теб.
Каква е мисията ви като организатори на IT събития?
Преди всичко, да подобрим нивото на специалистите в българския ИТ сектор. Малко хора осъзнават колко усилия и средства са необходими, за да присъстват светила от цял свят и в рамките на половин час да разкажат за нещо ново и интересно, спестявайки месеци research на колегите си. Другото, което също много малка част от хората разбират, е, че реалната ни конкуренция не е между фирма А и фирма Б, а между Източна Европа, Индия, а напоследък – голяма част от бившите съветски републики… И ако искаме да сме конкурентноспособни, трябва постоянно да поддържаме и подобряваме нивото си в ИТ сектора. Третото е под въпрос доколко влиза в категория “мисия”, но определено е важно – да се събираме, да завързваме контакти и да се забавляваме – десетки пъти сме ставали свидетели как на “по биричка” колегите си споделят технически моменти и си казват “ама аз това съм го правил, блъсках си главата две седмици и проблемът се решава еди-как си”. А най-важното е, че се усеща колко са свестни и приятелски настроени посетителите на събитията, дават чудесна обратна връзка, забавляваме се заедно, разговорите са необятни, щастливи сме!
Какво стои зад темата на тазгодишните събития “The Road”?
Именно това, че всички ние вървим по пътя си. За някои той е успех в личностното развитие, за други – висок пост в кариерата, за трети – познанства, а за четвърти – просто приспособяване към промените. Просто няма два еднакви пътя, а всеки сам знае какъв е неговият. Както казва Дж. К. Роулинг, авторката на “Хари Потър”, пътят към успеха не е само една пътека, а мрежа от избори и възможности. И ние силно се надяваме да изградим и подобрим тази мрежа за участниците в тазгодишните издания на Challenge Accepted: The Road.
Специално за читателите на DEV.BG, които имаха търпението да прочетат интервюто, имаме и промо-код, който дава 20% отстъпка за събитието: 00020-DEVBG