+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

100-5 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Пътят на програмиста в e-commerce – сектор за трилиони


*Текстът е предоставен от Telerik Academy

Историята на двама разработчици, които надградиха своя талант

В свят, изпълнен с технологии, ролята на програмиста е ключова и хората, които практикуват тази професия, имат огромен избор от пътища за развитие.

Факт, сигурни сме, известен на много от вас, привлечени от IT сферата.

Разнообразието и интересните предизвикателства, които предлага технологичният сектор, трудно могат да бъдат открити и на друго място. Особено днес, когато почти всичко около нас е задвижвано със софтуер. Звучащи като фантастика до неотдавна технологии като изкуствен интелект, смесена и виртуална реалност (AR/VR), метавселена, NFT, финтех, блокчейн, днес са повече от мечта на фантастичните автори.

Днес те са факт. Вторият такъв от началото на текста. Може би също толкова известен като първия?

Третият, обаче, e по-изненадващ – всички тези споменати технологии намират съвсем практическо приложение в един бурно развиващ се сектор за трилиони долари. Сектор, който има нужда от все повече IT талант.

През 2022 година се очаква трилионите долари да са 5.5 в световен мащаб, а след по-малко от три години да достигнат 7.4 според данни на Statista.

Секторът е e-commerce, а големите брандове инвестират все повече в развитието на онлайн платформите им за пазаруване с различни цели. Най-често е подобряване на потребителското изживяване, увеличаване на продажбите, въвеждане на споменатите нови технологии и оптимизиране за все повече посещения.

Само за сравнение, днес спортният гигант adidas реализира около 4 млрд. евро годишно от директни онлайн продажби и има планове да се увеличат двойно до 2025 година. Това се случва от над 70 онлайн магазина, а ако платформата падне дори за един час, това може да доведе до над половин милион евро загуба за компанията.

Adidas е само едно от големите имена, чиито e-commerce решения се разработват в България на една от най-търсените и гъвкави платформи, в която бързо намират място всички модерни технологии, включително и т.нар. Headlless архитектура – Salesforce Commerce Cloud (SFCC).

Значението за България

Разработката на e-commerce решения у нас има своята богата история от първите стъпки и клиенти преди повече от 15 години до изграждането на много силна общност от компании, които днес работят за големи брандове и създават комплексни и много често иновативни и изцяло нови решения.

Днес България е разпозната като един от големите европейски хъбове с IT специалисти в сферата на e-commerce и има позициите да направи следващата стъпка и да се установи като безспорен лидер.
За да стане факт, местните компании имат нужда от още IT талант. В резултат на това преди година водещи e-commerce компании се обединиха, за да подготвят нужния талант и да отговорят на нуждата на нарастващите клиенти, да привлекат нови с още по-предизвикателни проекти.

Резултатът беше първата в EMEA Upskill програма за подготовка на Salesforce програмисти за e-commerce сектора, за която ви информирахме преди година. През 2022 година беше обявено и второ издание на безплатното обучение, създадено съвместно с Merkle, AIOPSGROUP, Tryzens, ZaUtre, C4 Nexus, Accenture и OSF Digital и образователната организация Телерик Академия. Приемът в тазгодишното издание ще бъде отворен до 31 август.

Секторът у нас наблюдава 20-30% увеличение на годишна база в търсенето на дигитални таланти за реализиране на e-commerce проекти и това е само за брандовете, с които оперират сега.
Самата Salesforce Commerce Cloud платформа е предпочитана заради възможността да се развива в мащаб, предлага се като SaaS (софтуер като услуга) и предлага едни от най-добрите възможности за изграждане на персонализирано e-commerce изживяване. Една от много причини мултимилионни брандове като adidas да залагат на тази технология.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Нови възможности пред разработчиците

Нуждата от свеж IT талант по пътя на израстването на България до световен e-commerce хъб означава и нови възможности пред разработчиците, които търсят да надградят уменията си и да се изправят пред нови и интересни предизвикателства.

Милка Денева

„Реших да се включа в програмата Upskill Salesforce Commerce Cloud заради динамичното развитие на е-commerce сектора и самата платформа“, споделя Милка Денева, един от курсистите от първото издание на безплатното 3-месечно вечерно обучение.

Преди да премине през него тя работи като фронт-енд и уеб дизайнер, а след края му започва работа в една от партньорските компании – AIOPSGROUP.

За Любомир Харизанов мотивацията да се включи в първото издание на програмата е да надгради уменията си на фронт-енд разработчик.

Любомир Харизанов

„Да стана “пълнокръвен програмист“ винаги е било крайна цел в плановете ми, така че не е решение, което съм взел сега. Просто стигнах до естествената следваща стъпка“. Така Любомир се включва в програмата, а за платформата споделя, че е „най-сложната и всеобхватната, която е виждал“.

Подобно на Милка, Любомир също започва работа в партньор на обучението след неговия край – C4 Nexus.

Големият мит за SFCC

За Милка развитието на техническите ѝ умения в посока e-commerce е „стъпка в правилната посока“, както самата тя я определя.

„Програмата беше предизвикателна и интересна и ми помогна да вникна в дълбочина в материала и да получа теоретични и практически знания“, добавя тя.

Преди да се включи в Upskill SFCC тя е чувала за платформата, но не е работела с нея. Допада ѝ заради комплексността и възможностите за разработка на разнообразни решения.

Тук именно се крие и един от големите митове за работата в e-commerce и по-конкретно със Salesforce Commerce Cloud.

Според хората, които имат богат опит с платформата, много често се смята, че разработката на решения и надграждането на решения е само конфигурация – без истинска разработка. Това не може да бъде по-далеч от истината и SFCC предлага на програмистите работа с модерен JavaScript-базиран framework и богат набор от APIs.

Както вече споменахме, самата платформа е headless, което означава, че технологичният стак се прехвърля върху разработчика, а нуждата за търговците постоянно да подобряват преживяването на потребителите, тласка развитието на сектора и SFCC все по-напред с нови услуги и интеграции.

SFCC е продукт, който се подобрява и развива постоянно и представя нови възможности на програмистите да бъдат гъвкави в разработката на персонализирани решения за всеки клиент.

Възможност за България, възможност за IT таланта

Пред страната ни се открива истинска възможност да бъде технологичен лидер в сектор, който ще продължи да се развива бурно за в бъдеще. Да се установиш като водещ хъб, означава привличане на нови клиенти, още по-предизвикателни проекти и нови възможности за локалния IT талант да развива уменията си, докато работи за мултимилионни брандове.

За да стане това факт, секторът има нужда от IT талант. Талант като Милка и Любомир, както и останалите курсисти от първото издание на съвместното Upskill SFCC обучение. Второто издание ще доближи страната ни с още една стъпка в правилната посока, а участниците в него могат да променят не само кариерата си, но и да са част от една по-голяма промяна.