*Текстът е предоставен от Telerik Academy
Историята на двама разработчици, които надградиха своя талант
В свят, изпълнен с технологии, ролята на програмиста е ключова и хората, които практикуват тази професия, имат огромен избор от пътища за развитие.
Факт, сигурни сме, известен на много от вас, привлечени от IT сферата.
Разнообразието и интересните предизвикателства, които предлага технологичният сектор, трудно могат да бъдат открити и на друго място. Особено днес, когато почти всичко около нас е задвижвано със софтуер. Звучащи като фантастика до неотдавна технологии като изкуствен интелект, смесена и виртуална реалност (AR/VR), метавселена, NFT, финтех, блокчейн, днес са повече от мечта на фантастичните автори.
Днес те са факт. Вторият такъв от началото на текста. Може би също толкова известен като първия?
Третият, обаче, e по-изненадващ – всички тези споменати технологии намират съвсем практическо приложение в един бурно развиващ се сектор за трилиони долари. Сектор, който има нужда от все повече IT талант.
През 2022 година се очаква трилионите долари да са 5.5 в световен мащаб, а след по-малко от три години да достигнат 7.4 според данни на Statista.
Секторът е e-commerce, а големите брандове инвестират все повече в развитието на онлайн платформите им за пазаруване с различни цели. Най-често е подобряване на потребителското изживяване, увеличаване на продажбите, въвеждане на споменатите нови технологии и оптимизиране за все повече посещения.
Само за сравнение, днес спортният гигант adidas реализира около 4 млрд. евро годишно от директни онлайн продажби и има планове да се увеличат двойно до 2025 година. Това се случва от над 70 онлайн магазина, а ако платформата падне дори за един час, това може да доведе до над половин милион евро загуба за компанията.
Adidas е само едно от големите имена, чиито e-commerce решения се разработват в България на една от най-търсените и гъвкави платформи, в която бързо намират място всички модерни технологии, включително и т.нар. Headlless архитектура – Salesforce Commerce Cloud (SFCC).
Значението за България
Разработката на e-commerce решения у нас има своята богата история от първите стъпки и клиенти преди повече от 15 години до изграждането на много силна общност от компании, които днес работят за големи брандове и създават комплексни и много често иновативни и изцяло нови решения.
Днес България е разпозната като един от големите европейски хъбове с IT специалисти в сферата на e-commerce и има позициите да направи следващата стъпка и да се установи като безспорен лидер.
За да стане факт, местните компании имат нужда от още IT талант. В резултат на това преди година водещи e-commerce компании се обединиха, за да подготвят нужния талант и да отговорят на нуждата на нарастващите клиенти, да привлекат нови с още по-предизвикателни проекти.
Резултатът беше първата в EMEA Upskill програма за подготовка на Salesforce програмисти за e-commerce сектора, за която ви информирахме преди година. През 2022 година беше обявено и второ издание на безплатното обучение, създадено съвместно с Merkle, AIOPSGROUP, Tryzens, ZaUtre, C4 Nexus, Accenture и OSF Digital и образователната организация Телерик Академия. Приемът в тазгодишното издание ще бъде отворен до 31 август.
Секторът у нас наблюдава 20-30% увеличение на годишна база в търсенето на дигитални таланти за реализиране на e-commerce проекти и това е само за брандовете, с които оперират сега.
Самата Salesforce Commerce Cloud платформа е предпочитана заради възможността да се развива в мащаб, предлага се като SaaS (софтуер като услуга) и предлага едни от най-добрите възможности за изграждане на персонализирано e-commerce изживяване. Една от много причини мултимилионни брандове като adidas да залагат на тази технология.
Нови възможности пред разработчиците
Нуждата от свеж IT талант по пътя на израстването на България до световен e-commerce хъб означава и нови възможности пред разработчиците, които търсят да надградят уменията си и да се изправят пред нови и интересни предизвикателства.
„Реших да се включа в програмата Upskill Salesforce Commerce Cloud заради динамичното развитие на е-commerce сектора и самата платформа“, споделя Милка Денева, един от курсистите от първото издание на безплатното 3-месечно вечерно обучение.
Преди да премине през него тя работи като фронт-енд и уеб дизайнер, а след края му започва работа в една от партньорските компании – AIOPSGROUP.
За Любомир Харизанов мотивацията да се включи в първото издание на програмата е да надгради уменията си на фронт-енд разработчик.
„Да стана “пълнокръвен програмист“ винаги е било крайна цел в плановете ми, така че не е решение, което съм взел сега. Просто стигнах до естествената следваща стъпка“. Така Любомир се включва в програмата, а за платформата споделя, че е „най-сложната и всеобхватната, която е виждал“.
Подобно на Милка, Любомир също започва работа в партньор на обучението след неговия край – C4 Nexus.
Големият мит за SFCC
За Милка развитието на техническите ѝ умения в посока e-commerce е „стъпка в правилната посока“, както самата тя я определя.
„Програмата беше предизвикателна и интересна и ми помогна да вникна в дълбочина в материала и да получа теоретични и практически знания“, добавя тя.
Преди да се включи в Upskill SFCC тя е чувала за платформата, но не е работела с нея. Допада ѝ заради комплексността и възможностите за разработка на разнообразни решения.
Тук именно се крие и един от големите митове за работата в e-commerce и по-конкретно със Salesforce Commerce Cloud.
Според хората, които имат богат опит с платформата, много често се смята, че разработката на решения и надграждането на решения е само конфигурация – без истинска разработка. Това не може да бъде по-далеч от истината и SFCC предлага на програмистите работа с модерен JavaScript-базиран framework и богат набор от APIs.
Както вече споменахме, самата платформа е headless, което означава, че технологичният стак се прехвърля върху разработчика, а нуждата за търговците постоянно да подобряват преживяването на потребителите, тласка развитието на сектора и SFCC все по-напред с нови услуги и интеграции.
SFCC е продукт, който се подобрява и развива постоянно и представя нови възможности на програмистите да бъдат гъвкави в разработката на персонализирани решения за всеки клиент.
Възможност за България, възможност за IT таланта
Пред страната ни се открива истинска възможност да бъде технологичен лидер в сектор, който ще продължи да се развива бурно за в бъдеще. Да се установиш като водещ хъб, означава привличане на нови клиенти, още по-предизвикателни проекти и нови възможности за локалния IT талант да развива уменията си, докато работи за мултимилионни брандове.
За да стане това факт, секторът има нужда от IT талант. Талант като Милка и Любомир, както и останалите курсисти от първото издание на съвместното Upskill SFCC обучение. Второто издание ще доближи страната ни с още една стъпка в правилната посока, а участниците в него могат да променят не само кариерата си, но и да са част от една по-голяма промяна.