*Текстът е предоставен от SiteGround
Какво е да работиш във вътрешен дизайн екип за една от най-големите софтуерни компании в България, утвърдено име на международния пазар? Какви са проектите и предизвикателствата и защо си струва – разказват част от дизайн екипа на SiteGround – София Лашева и Мариела Христова, които са Web & Graphic дизайн, и Радина Георгиева, Motion дизайн.
SiteGround е продуктова софтуерна компания, основана в България, лидер на международния пазар. Компанията предлага комплексни уебсайт хостинг продукти и софтуерни решения за своите клиенти с над 2.9 милиона домейна в световен мащаб, помагайки главно на малки и средни бизнеси да бъдат успешни онлайн.
Работа във вътрешен екип vs фрийланс
Съществува едно романтично схващане, че фрийлансърската работа при дизайнерите е по-лесна, приятна и предвидима, че нещата при нея зависят от самия дизайнер, без да има “шеф на главата”. Съществуват компании, които развенчават този мит.
“В SiteGround има уникална атмосфера, която предразполага към креативност. Имаш свободата да работиш пряко и рамо до рамо с “вътрешния ти клиент”, казва Мариела Христова, която от 7 години работи в компанията като уеб и графичен дизайнер. Споделя, че макар да не е учила рисуване в гимназия, това винаги й е било страст: “всичките последни страници на тетрадките ми бяха изрисувани”. В университета взима решението да последва вътрешното си усещане и да учи нещо, което обединява компютри и рисуване, така завършва графичен дизайн и мултимедия.
София споделя, че професионалният ѝ път започва в рекламна агенция, което я е научило на много, заради динамиката и разнообразните проекти. В SiteGround e от 11 години и това, което я задържа, е възможността да работи именно в областите на уеб и графичния дизайн, които са ѝ най-любопитни и предизвикателни, както и това да бъде ангажирана с огромно разнообразие от задачи – от най-малкия принт или уеб материал, до наистина мащабни проекти, като брандиране на 23 метрова музикална сцена, визуална идентичност на тийм фестивал за 500-членния екип на SiteGround, или брандиране на стадион на популярен футболен отбор от Шампионска лига в Англия.
Радина работи в SiteGround от година и половина и след студентските години и фрийланс дейността, това е първата ѝ работа в компания. Казва, че според нея, да си фрийланс дизайнер в България е трудно, тъй като често се търси най-бързото, а не най-доброто решение, а тя е свикнала да изисква от себе си най-доброто. Затова и решава да кандидатства в голяма компания, като SiteGround, вместо да започне фрийланс или рекламна кариера, както повечето млади хора с подобни дизайн умения. Ради е учила магистратура, част от програмата, на която е включвала моушън график, в Будапеща и там истински се запалва да експериментира в тази област. Пътят ѝ към дизайна и моушън графиката обаче тръгва още от детството. “Винаги съм проявявала интерес към това да снимам с камерата на баща си или да разцъквам на CorelDraw още от 5-годишна възраст”, казва тя.
Колко шапки носим?
Като част от вътрешен дизайн екип, работим с голямо количество „вътрешни клиенти“. Това са колегите ни от продуктовия или маркетинг екипа, от бранд и HR екипите. Задачите са изключително разнообразни, много динамични и често следва да се изпълнят в кратки срокове. “Правили сме от чорапи до огромни външни събития и сцени”, казва Мери.
Разнообразие и свобода в проектите
Дизайнерите са творци, а никой творец не обича да го ограничават в работата му.
“В SiteGround имам възможност за креативност и много широко поле за творчество. Харесва ми предизвикателството да трябва да изразя визуално определена идея, по която се работи. Например моушън визиите, които създадох за email marketing продукта ни – имах доста свобода за работа по формата и визията, която вече бяхме решили, че не искаме да е статична”, коментира Ради.
Софи пък наскоро завършва работата по визуалната идентичност на корпоративния тийм билдинг. И въпреки, че визиите претърпяват много промени след първоначалните скици, за да могат да паснат на всеки елемент от брандинга – от сцената, през мърч материалите, та до табелите за ориентация из зоната на събитието, за София най-важното е да види, че резултатът от работата ѝ създава неповторима атмосфера и допринася за настроението на всички по време на събитието.
“Интересната визия допринася за доброто настроение. Това е дори на подсъзнателно, психологическо ниво. Отделно от това – част от труда ти ще влезе в домовете на всеки от тези 500 души – нашите колеги и техните близки – като чудесен спомен от едно невероятно изживяване. Така че това е дизайн, който носи емоции”, споделя Софи.
За 11 години, работата на Софи в SiteGround я изправя пред огромно разнообразие от предизвикателства. Работила е по визуални проекти от брандиране на стадион до стикери за гребна лодка, с която българинът Стефан Иванов и съмишлениците му в Мисията Шакълтън преплават Южния ледовит океан и поставят осем рекорда на Гинес.
Но все пак това, което посочва като един от най-любимите си проекти, е работата именно по редизайна на главната страница на siteground.com, тъй като налага да се изгради изцяло нов стайл гайд, който да бъде приложим във всички фронт-енд елементи на сайта на компанията, който е основният ѝ портал за клиенти – и цялата визуална идентичност минава през ръцете ѝ. Казва, че любимите ѝ проекти са тези, по които работиш от нулата и живеят по-дълго.
Мариела също споделя, че този проект е един от любимите ѝ, тъй като съдържа много нови графични елементи, по които тя работи, в това число рисувайки дори на ръка, в скицник. “Това е много личен, емоционален процес – да ги нарисувам и да пресъздам SiteGround ценностите в тях. Всички илюстрации на хора и първите моушън видеа са плод на моя труд и означават много за мен, защото ми беше дадена свобода и време да проуча конкуренцията и да създам нещо уникално наше. А анимациите след това бяха едно стъпало надграждане на тази визия”, казва Мери.
Ради казва, че всички големи анимации, които прави за YouTube канала на SiteGround са нейни любими проекти: ТУК, ТУК и ТУК. Допълва, че ѝ е много приятно да работи с колегите от маркетинг по тези видеа и че колкото и мащабни да са те по обем, винаги е много интересно.
Шапката на психолога
“Да намериш най-креативното решение за дадена задача, да отговориш на нуждите, които твоят “вътрешен клиент” има и то като му предложиш нещо наистина различно и в същото време пресъздаващо във визия идеята му. Това е работата ни на медиатори между една идея и нейното външно, визуално решение”, казва Ради.
Понякога отнема време да се стигне до завършена идея, разменят се десетки версии, но винаги се получава най-добрият краен продукт, което е обща цел. Един от стратегическите елементи, когато си част от вътрешен екип, е именно, че с колегите ти във всички останали екипи гледате в една и съща посока и имате общи ценности и цели, що се касае до работата.
“Хубавото е, че когато работиш с колеги, с хора, с които се познавате и движите от обща цел, нещата се получават по-гладко, отколкото, ако трябва да се отговори на очакванията на външен клиент”, коментира Ради, която има зад гърба си години като фрийланс дизайнер.
Шапката на търсача на решения
Да имаш импулс за творчество в работата си е страхотно чувство. Независимо от мащаба на проекта.
“За мен почти всяка една наша задача съдържа елемент на предизвикателство, защото трябва да отговорим на доста условия. Ние не правим нещо, само за да бъде красиво, а за да бъде функционално и полезно, и тук идват условията – какво пасва най-добре, каква е аудиторията и предизвикателството е, че трябва да го направиш така, че да отговаря на твоите визуални и естетически критерии, но и да отговаря на целите, които са заложени да постигне”, коментира Софи.
“Понякога самата идея за даден дизайн може да се разминава с технологичните възможности на физическия материал. Например: реалните цветове конци за продукт, който се шие, са лимитирани. Така, че предизвикателствата са много, а майсторството е да намериш най-простото и ефективно решение”, казва Мери.
Според Ради се случва обикновен пост за социалните медии да е по-труден от най-мащабното YouTube видео, защото трябва доста да се прецизира информацията, която ще се поднесе чрез визията.
Шапката на професионалиста
Дизайнерът е човек, който има най-точните опит и познания в това да разкаже историята на един бранд или кампания, посредством визуални средства. Той може да прецени дали чувството и тонът са топли или студени цветове и какви форми прилягат на съответната идея; както и дали тя се движи или е статична.
Софи казва, че една задача може да има повече от едно вярно решение в дизайна. “Затова работим с варианти. Когато предложим няколко посоки, обичайно сме уцелили верния тон поне в една от тях и идеята се развива”, казва тя.
Мери посочва, че шапката на професионалиста е от гъвкава материя – еластична и дипломатична, но в същото време винаги такава, че да защитава принципите на добрия дизайн.
Шапката на екипния играч
Творческият процес в дизайн екипа на SiteGround често е свързан с гъвкавостта, която компанията дава. Има възможност за спорт, да завършим работния ден по-рано, за да имаме повече време за вдъхновение и креативност. “Имаме свободата да експериментираме, да се учим един от друг и от останалите отдели – например от екипите ни, в които се развиват нови технологии и изкуствен интелект”, коментират и трите.
“Освен, че съм обградена със съмишленици, това, което много ми допада в нашата компания, е това, че е силно социално ангажирана и дава възможност и на нас, служителите, да се включваме активно. Например проектът ни, по който хостваме сайтовете на неправителствени организации или грижата за природата, доброволческите акции, дори в момента имаме кампания в подкрепа на розовия месец, която обръща внимание на превантивните мерки за ранна диагностика на рак на гърдата. Това ме кара да говоря с гордост за SiteGround”, казва Мери.