*Текстът е предоставен от SiteGround
Нищо от тази статия не е генерирано с изкуствен интелект, само заглавието
В последните години изкуственият интелект (AI) набира популярност, като все повече преминава от научна фантастика към част от ежедневието ни. Приложенията се простират от по-популярни като автономни автомобили, роботи-помощници и виртуални асистенти, до по-специфични като алгоритми за определяне на 3D структурата на протеини и системи за контрол на термоядрен синтез.
В България IT екосистемата е добре развита и все повече фирми разработват AI технологии. В София вече има немалко специалисти, които се занимават с AI и работят по наистина предизвикателни проекти. Един от тях е Ясен Кипров от SiteGround.
Ясен Кипров има дългогодишен опит като програмист, лектор, AI инженер и предприемач. Ентусиазмът му към областта започва още като студент в СУ, когато осъзнава проблема със застаряващото население в развитите страни и решава, че системи, базирани на изкуствен интелект, могат да заместят хората за много лесни, но трудоемки задачи. Впоследствие се фокусира върху обработка на естествени езици и извличане на информация от текст. Освен работата си в индустрията, Ясен е близо и до научните среди. Записва докторантура в СУ, като разработва научен проект за откриване на потребители със здравословни и психически проблеми на база публикации в социалните мрежи. От шест години Ясен ръководи AI екипа на SiteGround.
На каква нужда отговори създаването на собствен AI екип в SiteGround?
В основата стоеше идеята да използваме последните разработки в областта на диалоговите системи, за да си направим наша, която да оптимизира работата на съпорт екипите. Към онзи момент привличането на нови клиенти означаваше пропорционално разрастване на екипите и то на позиции, които изискват комплексни качества, като технически знания, добро владеене на езици и личностни качества за работа с клиенти.
Разработката на диалогова система беше изпълнена с предизвикателства, тъй като до момента не съществуваше ефективна подобна система нито в научните среди, нито в индустрията, но пък имаше частични решения и научни разработки, на база на които да експериментираме.
В процеса на работа сме се съветвали с някои от най-добрите учени в света, а някои от нещата, които правихме, публикувахме като научни публикации. Също така, за мен беше забавно признание да видя описание на question-answering система, която при нас работи от години, публикувано в топ научен журнал от група учени, стигнали до нашите заключения.
Каква е основната дейност на екипа?
С разрастването на екипа, се развиха и проектите, като един интересен пример е система за машинен превод, която позволява на нашите колеги да комуникират с клиентите на SiteGround на удобен за тях език. Предизвикателството за нас беше да адаптираме системата към жаргона на техническата ни комуникация така, че тя да не е неприятна за клиентите, при това използвайки само данни на английски. Проектът беше от голямо значение, защото позволи на компанията да развие бизнеса си по-лесно в държави като Италия, Испания и Германия.
През последните години, следвайки политиката на SiteGround да надгради над хостинг услугите и да развива и предлага продукти, полезни на нашите клиенти, които са собственици на различни видове бизнеси, се развиха и целите на нашия екип. В момента фокусът ни пада върху разработка на продукти, изцяло базирани на AI, като голяма част от времето ни е посветено на това да създаваме proof-of-concepts. Също така, работим активно и по добавяне на AI функционалности в продукти, разработвани от други екипи в компанията.
Можете ли да дадете пример за такъв проект?
Един от проектите, по които работим в момента, е анти-спам система за пощата на нашите клиенти. В нея се интегират от една страна конвенционалните подходи, базирани на email headers, IP адреси и други, а от друга добавяме анализ на съдържанието и персонализация, която позволява всеки клиент да маркира писма, които смята за спам. Така писма с близко съдържание могат да бъдат автоматично маркирани като спам за него. Тук основните предизвикателства за нас бяха свързани с мащаба и необходимите ресурси, тъй като системата трябва да поддържа от една страна персонализация за милиони клиенти, а от друга, трябва да обработва милиони писма дневно.
Какво е отношението ви към системите за генериране на текст и картинки?
Като специалисти в областта, ние изследваме разработките и тяхното развитие през последните години, а отскоро и работим по няколко проекта, които използват такива технологии. Може да се каже, че генерирането на текст и особено на картинки, направиха сериозен скок през последната година, като резултатите изглеждат наистина впечатляващо. Все още обаче системите изискват помощ и насочване от човек, най-вече, защото им липсва логическа мисъл. Затова например, приложения като писане на програмен код са удобен помощник за програмистите, които могат да преценят дали генерираният код дефакто върши работа, но от друга страна чат бот, обслужващ клиенти, по-скоро създава рискове, защото клиентите нямат информацията да валидират дали предложеното решение е правилно. Същото се наблюдава до голяма степен и при изображенията – много са подходящи за изкуство и визуално представяне на концепции, но са много далеч от създаване на векторна графика или например рекламен плакат. Все пак, имайки предвид как изглеждаха генерираните изображения преди година и как изглеждат сега, вероятно до месеци възможностите ще са съвсем различни.
Трябва ли хората да се притесняват от AI технологиите?
Притеснението, че “AI ще ни вземе работата”, е по принцип валидно не само за AI, а за всички нови технологии, и това е нормално следствие от научно-технологичния прогрес. В последно време обаче, тези процеси се ускоряват, което налага много хора бързо да добиват умения, а някои професии стават излишни дори в рамките на няколко години. Това, разбира се, засяга повече по-нискоквалифицирания и евтин труд. Например, генерирано съдържание за уебсайт може да замени ниското качество на freelance copywriter, който работи за стотинки на дума, но не може да се сравнява с работата на добър специалист. Но пък той би използвал инструменти, базирани на AI, за да работи по-ефективно.
Затова е важно образованието да се адаптира към този нов модел, при който усвояването на конкретни умения не ни гарантира професия или работа, а е по-скоро процес, който ни е необходим през целия професионален път.
Явно темата с образованието ви вълнува, Вие сте и организатор на PyData Sofia Meetups, каква е целта им?
Да, с приятели от индустрията организираме месечни срещи на PyData Sofia, част от PyData, където си говорим за AI и Data Science. Всеки месец представяме по една лекция, но бих казал, че най-ценното там са интересните дискусии и връзките, които изграждаме между хора от областта. Също така даваме възможност и на по-неопитни лектори, както и да се представи по-скоро проблем, отколкото решение, пак с идеята, че споделянето и обмена на знания са полезни за всички. София не е малък град и IT сферата е добре развита, а и напоследък все повече хора се занимават с AI. Аз лично, а и SiteGround като компания, се опитваме да допринасяме за развитието на индустрията.
SiteGround подкрепи и института INSAIT. Какви бяха мотивите ви?
Това е нещо, което много ме радва, тъй като INSAIT променя перспективата на много млади хора. Причината да работя вече повече от шест години в SiteGround, е че компанията винаги е поставяла на първо място хората, а във философията ни е, че можем да сме конкурентни на световно ниво, работейки от България. Концепцията на института е подобна, че тук може да се прави наука на световно ниво, и най-важни са хората. А топ професорите, които института привлича, създават една среда, в която невероятните открития, за които досега само четем, стават проекти, по които студентите работят. Надявам се INSAIT да се наложи като място, където нашите топ ученици продължават развитието си, а скоро да видим и разтърсващи AI технологии, създадени там.