+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

94-29 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Споделянето на опит като основа за развитие в Scalefocus

Scalefocus e от компаниите, работещи не само по посока на софтуерното инженерство и предоставянето на дигитални услуги, но и към обмяната на опит между колеги и разнообразни менторски програми. Съсредоточени върху гладкото въвеждане на нови хора в проектите, от които ще бъдат част, и следейки индивидуалното развитие на всеки, се изгражда утвърден процес за споделяне на знание.

Това започва още от първите срещи с новите попълнения в екипите. За всеки се изготвя план с конкретни задачи, който в рамките на месец му помага плавно да се запознае и да навлезе в процесите на компанията. Подходът се използва както за технологичната част на организацията, така и за бизнес екипите. В допълнение, младшите специалисти имат личен ментор, който им подпомага в усвояването на въвеждащите дейности и ги напътства в работните практики.

Разговаряме с Таня Борисова, Технологичен мениджър в Scalefocus, и нейните колеги Красимир Костадинов, Chief Technology Officer, Катерина Георгиева, Head of Тechnology и Марта Нешова, Експерт вътрешни комуникации. Te ни разказаха в детайл за разнообразието от инициативи за споделяне на опит в компанията.

Споделянето на опит стои в основата при изграждането на професионалисти в Scalefocus. Защо е толкова важно това за вас и какви са резултатите, които наблюдавате при тази практика?
Таня Борисова

Таня Борисова, Технологичен мениджър: В нашия бранш знанията и опитът са важен ресурс и източник на високо качество. Затова имаме редица инициативи, целящи споделяне на знания. Темите са разнообразни и всеобхватни, така че покриваме целия спектър от умения, необходими в работата ни. Опитът е най-добрият учител, но ние вярваме, че човек може да учи и от чуждите практики.

Относно резултатите, забелязали сме, че с регулярните сесии за споделяне на опит се постигат няколко неща. Присъстващите могат да научват детайли и конкретика за дадена технология, с която до момента не са имали възможност да работят. Виждат как на практика се решава възникнал проблем, научават новости за технологична област или разбират за различен подход при търсене на решение за често срещани проблеми.

С тези дейности даваме и поле за изява на хората от екипа, за нас е важно по този начин да покажем на всеки колко е значим за организацията. Също така тези практики дават възможност за оценка на личните качества на специалистите, както и за споделяне на опита им по конкретни проекти, проблеми и решения. Надграждат се умения за презентиране и общуване, а екипите добиват по-голяма представа за дейността на колегите си. И не на последно място – създава се чувство за принадлежност към силна, сплотена и информирана общност, дори в условията на пандемия и remote работата.

Мислим по няколко направления, в които организираме дискусии и избираме какви ще бъдат обученията. Организирането на cross-technology и вътрешноекипни обучения влизат в задълженията на Технологичните екипни лидери, Технологичните мениджъри, People мениджърите и всички с ръководни позиции.

Целта е поне веднъж месечно да има такива инициативи, а идеята е да се даде възможност на всеки да представи себе си и работата си пред останалите.

Какви са менторските програми за обмяна на опит в Scalefocus?

В зависимост от опита си, всеки има възможност да се включи в различни менторски програми за обмяна на знания. Дали да е от страната на обучаващия се или от тази на ментора, също зависи от кариерното ниво.

За новите попълнения процесът започва още от Scalefocus Академията, където ментори им подпомагат със съвети и информация при разработката на реален проект, поставен за определено време. Освен в Академията, менторските програми се използват широко и за по-младшите позиции. Менторите са част от onboarding процеса и помагат на колегите гладко и безпроблемно да навлязат в работната среда, като споделят с тях съвети и добри практики. Това помага и за бързото приобщаване на новите хора към екипа.

От друга страна са менторите, те са опитни колеги, които имат желание да споделят знанията си с по-младите членове на екипа. Целта им не е да дават готови стратегии, а напътствия, които да улеснят вземането на решения. Ролята на ментор е възможност за изграждане на множество меки умения, които са в основата на ефективната комуникация.

Освен менторски програми, вие организирате и различни вътрешни обучения. Можете ли да ни разкажете малко повече за тях?

Вътрешните обучения се делят на Технически и Soft skills, като се стараем да има баланс между двата типа. Нуждата и характерът им се определят от спецификите на клиента, и от нуждите на нашите колеги. В зависимост от това се решава и кой ги води – колега или външен обучител. Ако случаят изисква водещият да бъде външен лектор, държим на сертифицирани и доказани експерти.

Как избирате какви обучения ще направите, откъде черпите идеи за това?

Когато работим по разработването на нови вътрешни инициативи сме провокирани от различни подбуди. Например, обученията може да се организират заради конкретен клиент и проект по който се работи, но има и много които се базират по-скоро на нуждите на служителите за развитие в дадена посока. Дали заради нови тенденции, които се появяват в практиката ни или наблюдението, че в дадена област може да подобрим познанията си. Това е и причината да се стремим към микс от технически и soft skills обучения.
При soft skills практиките, нуждата обикновено е продиктувана от специфики на начина, по който работим с клиенти или пък на организацията на работа в различни екипи.

А ако говорим за техническите обучения, те може да са подтикнати от конкретна нужда в конкретен проект или пък от желанието на компанията да развива определена технологична експертиза.

Общо казано следим стриктно процесите на работа, хората, реакциите и нуждите им. Те са най-ясният сигнал къде трябва да наблегнем, какво да развиваме и как точно да го правим.
Няма значение, че сме технологична компания, най-важният ни ресурс и мотиватор си остават хората.
След вътрешните обучения естествено идват и събитията за обмяна на опит.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

Една от добрите ни практики носи името Lessons learned – инициатива на Проектните мениджъри. На тези сесии хора от екипите им, презентират конкретни проекти, какви са били предизвикателствата, как са ги преодолели. А накрая има и Q&A сесия.

Друга инициатива, която започнахме наскоро, е развитието на архитектурната ни общност. Принципът там е подобен на останалите – по-опитните колеги презентират новости и тенденции в областта на софтуерната архитектура, споделят полезни практики, до които са достигнали по емпиричен път. Важно е да отбележим, че обмяната на опит между екипите не се ограничава до определен офис или локация, в сесиите се включват колеги от цялата организация.

Защо избрахте да развивате точно архитектурната общност? С какво допринася това за развиването на знанието в Scalefocus?
Красимир Костадинов

Красимир Костадинов, Chief Technology Officer: Въвличането от възможно най-рано в концепцията и доставката на софтуерни решения е свързано с всички наши стремежи – покриване на целия SDLC и разширяване на технологичните консултации. Това ни стимулира да преследваме и изграждаме взаимоотношения, като се ангажираме с решаването на проблеми с дизайна или консултиране за разрешаване на такива проблеми.

Подходът ни към пазара включва предлагането на пакетирани предложения за дизайн и архитектура, както и плавен преход от инженеринг по продажбите към дизайн (обикновено чрез споделяне на едни и същи хора) и от дизайн до изпълнение – чрез много по-тясно сътрудничество с управлението на портфолиото.
За да достигнем до повече хора, ние, които работим в съществуващия бизнес, трябва да сме релевантни към тях. Ключова роля в това ще играе архитектурната общност и предварителните продажби, които позволяват свободно споделяне на знания в областите на архитектурата и дизайна, както и разбиране как да се продава чрез технологично предимство.

В Scalefocus организирате и малко по-нестандартни „обучителни“ формати. Разкажете ни повече за тях.
Марта Нешова

Марта Нешова, Експерт вътрешни комуникации: Да, така е, понеже успехите невинаги идват след първия опит, това ни провокира да развием F*ckUp Nights, по подобие на глобалната поредица от движения и събития, която споделя истории за професионален провал.

През последния сезон от вътрешната ни поредица, нашите Delivery и Portfolio мениджъри, както и Technology Team Lead, застанаха пред Scalefocus аудиторията и споделиха недотам сладките си опити, като се получи откровен, двупосочен диалог. „Защото колкото по-бързо научиш уроците от грешките си, толкова по-бързо ще стигнеш до успеха“, казват те.

Този формат носи стойност на екипа на много нива, от една страна предава съвсем практическото знание и предпазва от повтарянето на предотвратими грешки, от друга – стимулира идеята, че проблемите не са нещо, което трябва да се скрие, а заедно като екип можем да работим за намиране на решение. Така се изгражда култура на приемане, в която човекът е важен, а на всеки се случва да допуска грешки. И не на последно място оценяваме и забавната страна на нещата.

Друга любима поредица за споделяне на знания в компанията е Truth or Dare — вътрешно токшоу, в което, в отворена дискусия, обсъждаме горещи IT теми. Обикновено в него взимат участие двама души от екипите и споделят мнението и опита си по различни казуси. Така в неформална среда достигаме до истини, чрез смелостта да водим открит диалог. В едно от последните ни издания например, говорихме за това как се справяме с трудните клиенти и дали delivery екипите и бизнесът говорят на един и същ език.

Освен вътрешните обучения и програми, имате много интересна външна програма – Tech Savvy Talks, която започва на 16-ти февруари. Какво представлява тя и как хората могат да се включат в нея?
Катерина Георгиева

Катерина Георгиева, Head of Тechnology: Желанието да разпространяваме най-добрите практики ни вдъхнови за създаването на Tech Savvy Talks. Това е серия от две-три седмични онлайн събития, организирани от Scalefocus по различни технологични теми.
Чрез събитията, колегите от екипите в различни технологични направления, обсъждат най-новите тенденции, споделят знания и научени уроци от своя опит. Tech Savvy Talks са отворени за регистрация както за вътрешни, така и за външни участници.

Първото ни издание беше много успешно, а второто предстои, като ще стартира на 16 февруари и ще покрие сесии от различни технологични вертикали в компанията: Front-Еnd, .NET, Quality Engineering, Data, Artificial Intelligence and Machine Learning, Software Architectures, Go. За предстоящите сесии можете да научите от профила на Scalefocus в Eventbrite.

Стартирахме инициативата с желанието да допринесем към IT общността чрез презентациите на нашите опитни Tech Savvy герои, които са мотивирани да споделят своите знания и реален опит. Събитието се радва на голям интерес в IT сектора в България, Северна Македония и Турция, но и в голям брой други локации.

Това доказва, че Scalefocus e водеща компания, в която живее разнообразна технологична експертиза и стремеж за иновация. Мотивирани след успехите на първи сезон, сега сме още по-ентусиазирани да представим нови и актуални теми на общността.