*Текстът е предоставен от REWE digital
„Девет жени не могат да направят бебе за един месец.“ – Законът на Брук
Откъде идва това заключение? Замисляли ли сте се, че всъщност не можете да ускорите развитието на продукта, като просто му дадете повече ресурси. Но и това невинаги е целта. В REWE digital разполагаме със сложен технологичен модел за нашия уебсайт: десетки екипи работят върху стотици параметри, съдържащи се в различни шаблони, функции и системи.
За да оптимизираме уеб производителността, т.е. изживяването при зареждане и взаимодействие на една страница, често трябва да работим с няколко екипа по няколко неща едновременно. Освен това не всеки знае защо производителността има значение, как да я измерва и как да я оптимизира.
Тази есен бяхме домакин на онлайн Хакатон в Stationary Tribe, за да доразвием нашия продукт, като се фокусираме върху уеб производителността. Нарекохме го Days of Performance (DOPE). Целта на DOPE не беше да развие една единствена функция, а по-скоро да създаде култура на изпълнение в нашата организация.
Когато работим върху оптимизиране на производителността, обикновено създаваме кейсове, напр. „Премахване на мързеливо зареждане от изображения отгоре на сгъвката“, върху които един екип може да работи за своето пространство. Но често трябва да работим върху аспекти на сайта, които включват множество екипи. Имахме инициатива да подобрим времето за зареждане на страницата, като включим критичен CSS и отложим некритичния CSS. И екипът вече беше внедрил тези промени на нашата начална страница на REWE, за да я направи една от най-бързите.
За щастие, един от собствениците на продуктите ни разбра, че трябва да включим в Хакатона ни повече от един екип. Той даде брилянтната идея: „Защо не направим хакатон за представяне за всички отбори в компанията вместо само една инициатива за един отбор?“ Това бе чудесен начин да се повиши осведомеността за представянето, да се разпространят знания и да се погледне работният процес от различни ъгли. Ръководството ни също вярваше в стойността на хакатона за производителността и успя да популяризира идеята като масово събитие, което да подобри качеството на нашия продукт в дългосрочен план.
Ето и върху какви казуси работихме:
Започнахме да се срещаме редовно и да преглеждаме напредъка си по два различни продукта и дневния ред за разработване на брандинг на хакатон. Идентифицирахме най-важните места в производителността и изброяването на възможните оптимизации.
Подготвихме ресурси и платформи за събитието.
Чрез геймификация (т.е. механика в среда без игри) искахме да генерираме интерес към темата, като същевременно повишаваме производителността. В идеалния случай оптимизирането на производителността е екипно усилие – заинтересованите страни трябва да имат предвид ефективността, а продуктовите екипи трябва да работят, за да имат постижения и да останат бързи, без никой да ги наставлява.
Предизвикателството Wile E. Coyote олицетворява уеб производителността: тръпката от преследването, перфектните скорости (напр. Roadrunner), които винаги са просто извън обсега и никога не се отказват, дори когато идеите се провалят. Поканихме Frontend и Backend инженери, собственици на продукти, SEO експерти и експерти по платформи на „подгряваща среща“, за да представим събитието като предстоящо предизвикателство. Задачата гласеше: „Направете каквото можете, за да подобрите производителността в рамките на три дни, и измерете резултата си“.
Голяма част от загрявката беше подготовката на сцената: предоставяне на примери за това защо производителността има значение, кои аспекти на нашия сайт се нуждаят от подобрение и преглед на идеите за това как да измерваме и подобряваме нещата. Сравняването на показателите за ефективност между нашите собствени сайтове и тези на нашите конкуренти, показа не само кои процеси в работата са най-бързи, но и кои имат най-голям потенциал за подобрение.
Награди за отлична работа
Раздаването на награди е чудесен начин да признаете постиженията. Дори и да не са материални, те формализират и кодифицират социалното признание. Създадохме няколко категории награди, за да насърчим конкуренцията и да покажем как производителността може да подобри цялостния ни продукт.
Изненадите по пътя помагат нещата да са още по-вълнуващи. Както при видео игрите, DOPE включваше няколко „бонуса“, които дадоха на участниците възможност да се отпуснат и да се забавляват. Нашият HR екип спонсорира обяда, различни колеги предоставиха йога сесия, организираха филмова вечер и бяха домакини на викторина с награди. И вместо да харчим пари за тениски за събития, ние дарихме средствата на Германския Червен кръст, което също допринесе за нашия дух и цел.
Следващите стъпки бяха посяването на семената на култура. Нашето събитие Days of Performance не само ни позволи да подобрим показателите за ефективността на сайта за кратък период от време, но може би по-важното е, че събитието помогна за насърчаване на културата на представяне, като повиши осведомеността за представянето (включително сред мениджърите), насърчи обмена на познания, разбиране на други области и решаване на проблеми в екипите. Помогна на мотивирани служители да търсят начини за подобряване на представянето в ежедневната си работа.
Според обратната връзка след събитието, участниците в голяма степен смятат, че DOPE е чудесен начин да научат и подобрят работните процеси. Преди всичко те се съгласиха, че оптимизацията трябва да бъде нормална част от разработването на продукта.
И така, как да подхранвате и засявате семената на промяната?
На първо място разглеждайте производителността като част от непрекъсната интеграция, за да избегнете регресия. Настройте бюджети за ефективност. Ускорете задачите за оптимизиране на производителността във вашите неизпълнени задачи. Добавете специфични за изпълнението критерии за приемане към съответните кейсове. Провеждайте други хакатони в други екипи. Организирайте свой собствен хакатон за ефективност.
Работите в голяма организация и имате проблеми с прилагане на оптимизирането на производителността? Можете да започнете така – предизвикайте ръководството да спонсорира събитието. Защо трябва да направят това? За незабавни подобрения на производителността, изграждане на екип, споделяне на знания и развитие на бизнеса. Организирайте хакатона в междуфункционален екип. Организирането на събитие включва много работа. Споделете отговорностите (брандиране/маркетинг, логистика, изследвания, съдържание) с други, които споделят вашата страст, и се срещайте редовно, за да преглеждате напредъка. Споделяйте знания. Опитайте се да привлечете всички на една и съща страница, като споделите прозрения и техники за оптимизиране, преди събитието. Също така включете участниците в обмена на знания. Направете игра от това и се забавлявайте! Когато участниците имат свободата да измислят идеи, да опитват неща без да се провалят и да се състезават с другите, невероятните неща са възможни. Споделете своя опит и измерими резултати с компанията, за да признаете постиженията и да разпространите семената на култура на развитие.
REWE digital е част от REWE Group, с повече от 380 000 служители в цяла Европа.
Повече информация за свободни работни позиции, можете да намерите в профила на REWE digital тук, в социалните мрежи LinkedIN, Facebook и сайта на REWE digital.