Според анализ на International Data Corporation (IDC) секторът на SaaS приложения е генерирал почти половината от общите приходи на глобалния облачен бизнес през 2022 г. и експертите са съгласни, че той ще продължи да расте, защото спестява значителни фирмени разходи — ключов фактор във време на финансови ограничения и икономическа нестабилност. А когато тези приложения се комбинират с потенциала на изкуствения интелект, перспективите за растеж и на доставчиците, и на клиентите им стават още по-големи.
Точно с тази комбинация американската компания PROS печели интереса на бизнеса по света, като доставя SaaS решения за ценообразуване и конфигуриране на търговски оферти (CPQ), управление на приходите и дигитален маркетинг. Решенията им стъпват на AI, за да осигурят прогнозни данни в реално време на компании като HP, BASF, Siemens, Lufthansa, Cargill, Air Serbia, Merck и много други международни играчи, които ги използват, за да увеличат приходите и да подобрят маржовете си.
Неоспоримо доказателство за ефективността на решенията на PROS е изследването Total Economic Impact™ на Forrester Consulting, според което инвестицията в тях се изплаща за девет месеца и има възвръщаемост от 400% през първите три години. Как обаче компанията сбъдва мечтата на всеки главен финансов директор — да постигне максимален растеж с минимални разходи?
Динамичните бизнес решения на PROS
„Все повече компании осъзнават, че им е нужна дигитална трансформация, за да оцелеят на пазар, на който промените се случват с експоненциален темп. Всеки ден излизат нови продукти, цените са под голям натиск и постоянно се появяват нови конкуренти, които обмислят как да спечелят пазарен дял. Това може да означава много неща, но един от ключовите фактори за нашите клиенти е възможността да отговорят на нуждите на своите клиенти още по-бързо и още по-добре,” споделя Дейви Богaрт, Директор „Професионални услуги” в PROS. Заедно с глобалния CPQ екип, който ръководи, и българските си колеги той подпомага тази дигитална трансформация в широк спектър от индустрии — производство, дистрибуция, транспорт и логистика, здравеопазване, нефт и природен газ, химическа и хранителна промишленост, застрахователна дейност и много други, с помощта на B2B платформата на PROS, която само през изминалите 12 месеца е обработила 2.5 трилиона търговски заявки.
Дейви обяснява, че платформата се състои от два продукта — Smart Configure, Price, Quote (SmartCPQ) и Smart Price Optimization & Management (SmartPOM), като всеки от тях предлага три абонаментни плана (Essentials, Advantage и Ultimate) според нуждите на клиента. Основната функция на SmartCPQ е да изпраща ценови оферти максимално бързо и ефективно: „Много организации използват CRM решение, с което управляват клиентите си, и фуния на продажбите, но не предлагат ефикасно и хармонично изживяване при офериране. Някои от тях просто изпращат ценовото си предложение по имейл. Нашето SmartCPQ решение помага на компаниите — независимо от степента им на зрялост, да напреднат в състезанието, като отговорят по-бързо с точни и целесъобразни ценови оферти не само за стандартни складови единици, но и за продукти и услуги, които се персонализират.”
Продуктът SmartPOM, от друга страна, е фокусиран върху представянето на самото ценообразуване, предвид че много организации страдат от несъгласувани цени, маржови загуби и неразбиране на самия начин на ценообразуване: „Със SmartPOM клиентите ни знаят в детайли какво се случва с ценообразуването и могат да предложат по-добър механизъм на ценообразуване както за каталожни цени, така и за цени по договаряне. По този начин се справят с постоянно увеличаващия се ценови натиск,” допълва Дейви.
Цялата B2B платформа на PROS е базирана на модерна AI невронна мрежа, която предлага възможно най-добрата цена по всяко време, използвайки комбинация от данни за потребителите, пазара и конкретната ситуация. Това прави продуктите на PROS максимално гъвкави и обяснява защо могат да бъдат внедрени в почти всяка индустрия и да покрият широк спектър от бизнес процеси и нужди, включително вътрешнофирмени. От скоро акаунт мениджърите в компанията използват своя Smart CPQ и POM система, с която генерират квоти за софтуерните абонаменти, като при нужда могат да добавят допълни тестови среди. Те използват решението с различни цели, като например да изчислят обема работа за имплементацията на даден проект, да отделят нужните ресурси и да генерират заявка само с няколко клика на мишката.
Ролята на българските PROS
Към днешна дата IT екпертите в българския офис на PROS са 230. Близо 80 от тях работят по B2B платформата на компанията като продуктови, съпорт и cloud инженери, имплементационни консултанти, проектни, програмни и портфолио мениджъри, проектни архитекти и др. За тях отговаря старши мениджърът Георги Иванов. „През последните няколко години PROS инвестира много в развитието на българския B2B екип не само като брой служители, но и за разширяване на функциите и отговорностите му. Ние сме част от delivery екипа на PROS за EMEA и APAC, който се грижи за изпълнението на всички проекти в тези региони. Ролята на консултантите в рамките на жизнения цикъл на проектите включва редица задължения, но основните му функции са да конфигурира и интегрира продуктите в системите на клиентите ни и да ги консултира с добри практики относно решенията ни и спрямо стандартите на конкретната индустрия и бизнес,” обяснява Георги.
Уточнява, че ролята на българските специалисти не се ограничава до висока техническа експертиза и безупречно изпълнение на проектите: „Една от стратегическите цели на PROS е продуктите да се развиват преди конкуренцията и ние да диктуваме тенденциите. Това стимулира колегите да споделят своите идеи, да предлагат подобрения по продуктите и процесите и да дават обратна връзка. Така всеки един от нас е активна част от решението.”
Тези идеи се раждат и от осигурения от PROS достъп до огромна база от обучения — вътрешни и външни, продуктови и общи, практически и теоретични, самостоятелни или с инструктор, виртуални или в офиса на компанията в центъра на София. Редовно се организират практически работилници и обучения за спецификите на отделни бизнеси и индустрии, както и презентационни сесии за последните функции и особености на продуктите, а новите служители преминават през специален onboarding bootcamp, в който интензивно изучават редица технологии и теми, докато имат възможност да надникнат в някой от „живите” проекти, върху които работят по-опитните им колеги. Не на последно място PROS предлага на талантите си и различни програми за кариерно и техническо развитие. „Но най-важното е, че движеща е културата на взаимопомощ, или, ако мога да перифразирам, тук е „Един за PROS, PROS за един.”
Георги допълва, че българският B2B екип се е доказал като един от най-успешните и ефективни екипи на PROS в Европа и се е превърнал в ключова част от стратегията на компанията за растеж в региона. Ето защо офисът тук ще продължи да се разширява, като се развиват вече създадените екипи и се откриват нови позиции и възможности в България — чудесна новина за всички, които искат да се потопят в необятната AI-базирана PROS среда и да постигнат огромна възвръщаемост на усилията си.