Надали има лидер, който да може да разшири екипа си с търсените специалисти сега и веднага. Една от най-големите трудности е да намери хора, които да се впишат в ценностната система на екипа с личните си принципи, както и да изпитват стремеж да се гмурнат надълбоко не само в конкретния продукт и технологии, но и в себе си, защото само така ще движат напред и своята личност, и екипа, и цялата компания.
Това ни споделя Илиян Илиев, който се присъединява към Progress през 2010 г. Работи няколко години като софтуерен инженер, през които сменя различни технологии и се включва в разработката на нови продукти на компанията. През 2016 г. Илиян оглавява първия си екип, а днес е директор „Софтуерно инженерство“.
Какво те задържа в Progress вече дванадесета година?
Постоянните вълнуващи промени и възможността да уча нови неща през всички тези години. Работата с различни технологии например ме научи на различни модели на мислене. Когато оглавих първия си екип, пак трябваше да уча. Водил съм търговски разговори, бил съм и продуктов мениджър, но може би нещото, което ме разви най-много и като човек, и като специалист, беше възможността да оглавя глобалния Technical Support екип на дивизията, от която бях част. В тази си роля често общувах с клиенти и работих с колеги от други локации. Това ми помогна да оценя значимостта на различното мнение, различната култура на хората в екипа и как това води до много по-добри резултати.
По какъв продукт работи твоят екип?
Отговарям за два екипа, които работят върху продукти, които са част от нашето Application & Digital Experience портфолио. Единият е Progress MOVEit – установен продукт за трансфер на файлове с фокус върху сигурността. А другият е Progress NativeChat – продукт за създаване на чатботове, който е в по-ранна фаза на развитие, но в доста активна разработка, като хората в екипа имат много близка връзка с клиентите. Най-честите клиенти и на двата продукта са от сферите на здравеопазването, финансите и правителствени организации. В тези индустрии изискванията към софтуера са изключително високи, най-вече по отношение на защитата на данните.
Разкажи ни повече за клиентите на тези продукти, как им помагат?
Представете си, че уебсайтът на дадена банка е базиран на платформата ни за дигитални преживявания Progress Sitefinity и тази банка иска да предложи на клиентите си възможност за издаване на кредитни карти онлайн. За да се случи това, тя първо прави кредитен анализ на хората и изисква от тях да предоставят лична информация. Изпращането на тази информация става през MOVEit. Тъй като продуктът включва висока защита, клиентите са спокойни, че личните им данни няма да бъдат компрометирани. При последващото посещение на уебсайта, NativeChat използва алгоритъм за прогнозиране на потребностите на потребителя и още в началото предоставя възможност за проверка на статуса.
В телемедицината MOVEit се използва най-често за изпращане и качване на резултати от предишни прегледи, които също съдържат лична информация. В този случай NativeChat се използва за запазване на час при лекар онлайн или проверка на резултати от изследвания.
С какво са интересни тези продукти от професионална гледна точка?
При MOVEit програмистите имат възможност да работят по много части от продукта и с разнообразни технологии. Могат да се занимават с имплементацията на протоколите за трансфер на файлове, която е на C++, или да работят върху комуникацията с останалата част на продукта, базирана на REST. Имаме Angular и React front-end, както и cloud продукт в Azure. Всеки от екипа, без значение колко е опитен, може да разучи всички тези технологии и в един момент да стане експерт в тази част от продукта.
Основен акцент при MOVEit е сигурността. Всеки от колегите участва в инициативи за penetration testing. Важно е да добавя и че всички в екипа трябва да разбират много добре кодовата база, за да сме наясно какви пробойни и странични ефекти може да има. Това е голям мотиватор за хората да навлязат много надълбоко и в продукта, и в самата технология. MOVEit е установен продукт, по който работят колеги от САЩ, Ирландия и България. Това е още нещо, което харесват хората в екипа – възможността да общуват с колеги с различен опит и култура.
При NativeChat нещата стоят по-различно. Продуктът е базиран на иновативни технологии като изкуствен интелект и обработка на естествен език, които се развиват с всяка изминала седмица. Тъй като продуктът е хостнат на Amazon Web Services, следим абсолютно всичко ново около услугите и технологиите, които са част от AWS екосистемата. Например колегите в екипа посещават re:Invent – международната конференция на AWS за cloud computing – и така научават част от новостите, които имплементираме. Не на последно място хората в NativeChat имат възможност да работят директно с клиентите и се включват в разговори на всички етапи на една сделка – от представяне на демото до имплементацията на самия чатбот и поддръжката. Това е едно от нещата, които хората в екипа оценяват и помага за развитието им като специалисти, които участват в цялостния цикъл на дизайн и разработка на продукта. NativeChat се разработва изцяло в България, като нашият екип отговаря и за инженерната, и за продуктовата част.
В момента и двата ти екипа се разрастват. На какво се дължи това?
Целта ни като компания е да предоставяме продукти за разработка и управление на критични бизнес приложения. Нуждата за създаване на нови екипи в София идва вследствие на непрестанното развитие на продуктите ни и добавянето на нови чрез придобиване на компании. Още миналата година започнахме да правим MOVEit екип в България, защото тук е един от най-големите офиси на фирмата с над 600 човека. Тук също така имаме екипи, които познават технологиите на MOVEit – Angular, Java и C++ за MOVEit Automation, и React, C# и C++ за MOVEit Transfer. Освен това в България има много висококвалифицирани експерти, които биха искали да работят по такъв продукт.
Какви стъпки следваш, за да структурираш новия екип?
Първо обявихме вътрешно новите позиции, за да дадем шанс на таланта в организацията да реализира своя потенциал, а ние да изберем най-подходящите кандидати. Те са ядрото на екипа, защото са част от Progress, познават нашата култура и имат нужния опит. След това направихме едно важно упражнение – дефинирахме ценностите, които са най-важни за екипа и с които искаме всеки нов колега да се идентифицира. Събрахме всички гледни точки и ги сведохме до пет основни принципа.
Бихме искали хората в екипа:
1) да обичат да работят в екип;
2) да са любознателни и да искат да научават нови неща всеки ден;
3) да държат всичко да се случва по най-добрия начин предвид обстоятелствата;
4) да не се страхуват да експериментират и да допускат грешки, да се учат от тях;
5) да си задават въпроса „Защо?“ за всичко, което не разбират, и да действат само когато знаят отговора.
При нас интервюто не е изпит, а опит едновременно да споделим екипните ценности, и да разберем дали човек би се припознал в тях и какви са уникалните неща като добавена стойност, които кандидатът би могъл да добави към екипа.
Какви технически умения са задължителни?
Техническите умения много зависят от практическия опит. При хората с никакъв или малко опит търсим по-скоро желание, потенциал и възможност да учат бързо, а от по-опитните програмисти очакваме добро ниво на владеене на различни технологии като React, C# и С++.
А има ли други умения, които носят бонус точки?
Ценностите на екипа са обвързани и с нетехническите умения, които търсим. Затова първо организираме интервю с много малко технически въпроси, за да видим как мисли кандидатът, как взема решения, как подхожда към проблемите, как разрешава конфликти. И най-важното – стреми ли се към самоопознаване и подобрение. Най-трудно е да познаваме себе си. Ако човек не инвестира в това, много трудно ще се бори с предизвикателствата. Но ако се познава добре, възможността да реагира по най-подходящия начин спрямо останалите е много висока.
Пандемията промени много неща, а едно от най-големите предизвикателства пред лидерите беше как бързо да създадат и после поддържат здрава екипна култура във виртуална среда. Ти как успя да се справиш?
Много неща, които приемахме за даденост, като това да попиташ нещо колегата на съседното бюро, да обядвате заедно или просто да го поздравиш в кухнята, изведнъж изчезнаха. Трябваше ни време, за да усетим какво ни липсва и да преценим как да го компенсираме. Проучихме какво правят други екипи в индустрията и започнахме да провеждаме различни експерименти.
Един от експериментите, които приложихме на практика, е т.нар. Emotional check-in. Преди всяка среща споделяме как върви денят ни и какви емоции носим със себе си. Целта е да дадем пространство за неформална комуникация, която виртуално рядко се случва. Имаме и седмична среща, на която се редуваме да разказваме за наши предизвикателства и уроците, които сме научили от тях. Това ни помага да намерим прилики в различните истории, да оценим какво е преживял всеки от нас и да се ценим първо като хора, а после като специалисти. Това е първата стъпка към изграждането на хубав екип с хармонични отношения между колегите.
Друг експеримент е всеки да разкаже по какво е запален извън офиса и в какво друго е експерт, било то ремонт на коли, каране на планинско колело или изкачване на върхове. Ще видим какви ще са резултатите, но най-важното е хората да искат да го правят, да се чувстват добре и да изпитват положителни емоции.
На дневен ред излезе и темата за масовото прегаряне. Как се постига баланс между личния и професионалния живот в Progress при форсмажорни обстоятелства?
Бърнаутът е много деликатна тема, защото е свързана със здравето на хората. Още в началото на кризата всички лидери на екипи в Progress преминахме обучение, за да разпознаваме бърнаут в най-ранна фаза. Важно е да отбележим, че решението на този проблем винаги идва отвътре, а не отвън. За това организираме работни сесии за служителите, на които външни психолози обучават хората в екипите как да откриват прегарянето и как сами да го предотвратят. Освен това предлагаме и различни обучения за емоционална интелигентност и справяне със стреса чрез медитация, себепознание и подобни. Опитваме се да подкрепяме всичките си хора, но няма решение, което да работи за всеки. Затова няма да спрем да търсим най-доброто за всеки един от нас в Progress.
Ако не искаш да се чувстваш като на изпит по време на интервюто за работа, виж какви свободни позиции има в Progress за теб в Job Board-a на DEV.BG.