*Текстът е предоставен от Postbank
Интервю за DEV.bg с Хари Йосифов, Ръководител на отдел „IT операции и инфраструктура“ в Пощенска банка
Кои са основните направления в процеса на дигитализация и технологично обновяване в IT в Пощенска банка?
В отдел „IT операции и инфраструктура“ в Пощенска банка, технологичното обновяване е непрекъснат процес, изцяло продиктуван от динамиката в развитието на модерните решения в съвременния свят.
В тази връзка следваме строго определен цикъл за осъвременяването на всички хардуерни компоненти – от работни станции и тяхната периферия до сървърни компоненти, които обслужват информационните ни системи и услуги. Софтуерното обновяване на виртуализационните платформи, операционни системи и целия системен софтуер е задължителен аспект от стратегията ни по развитие на инфраструктурата, която изцяло съответства на бизнес стратегията на банката.
Използването на автоматизирани подходи и machine learning механизми за тези задачи, ни помагат за успешното изпълнение на осъвременяването. В действителност са налице все повече причини, които ни предизвикват да бъдем изключително гъвкави и стратегически приспособими. Това се отразява в позитивен аспект при обслужване на клиенти, дигитализация на процесите чрез предоставяне на услуги през електронни канали, както и повишаване на доверие и подобряване на клиентското изживяване. Осигуряване на необходимото ниво сигурност е съществена част при предоставяне на нова услуга в процеса на дигитализация.
Доколко облачните технологии имат място в една финансова институция?
В днешно време доставчиците на облачни решения предоставят все по-защитени и фокусирани услуги, съобразени с нормативно и регулаторно подчинените големи организации с критични IT инфраструктури, каквито са и финансовите институции. Подходът и визията ни са да се стремим към архитектура, ориентирана към услуги /Service oriented architecture/, която със своите преимущества като мащабируемост поддръжка и адаптивни настройки, подобряват качеството на IT услугите и използваемостта им като цяло. Реализацията на готови софтуерни услуги по модел SaaS /Software as a service/ както и изцяло готови платформи като услуги (Platform as a service), е отдавна наложена практика в Пощенска банка.
За конкретен пример бих посочил, че още през 2020 г. започна внедряването на Salesforce CRM платформа за управление на комуникация с клиенти и оптимизиране на тяхната удовлетвореност.
Системата поставя банката на първо място в иновативния подход по използване на изкуствен интелект. Със сигурност сме сред първите финансови институции, които използват в най-голям обем услуги от облачното портфолио на Microsoft – Azure Cloud, включвайки, както широк набор от услуги за ежедневната работа на бизнес потребителите, така и системно инфраструктурни софтуерни услуги за нашия екип от инженери, анализатори и разработчици.
Споделете за някои от най-новите и интересни технологични решения за финансовата институция, в която работите?
От системна инфраструктурна гледна точка бих споделил, че откриването на технологични решения се припокрива с целите към подобряването на управлението и администрирането на IT средата.
Внедряване на все повече автоматизация на процесите ни помага за повишаване на нивото и качеството на работоспособността на цялостната IT среда. Освен изграждане на все по-мащабна микросервизна среда, базирана на контейнеризационна платформа (RedHat Openshift или Kubernetes), усилено надграждаме компетенциите си по DevOps, проучвайки Azure DevOps Services.
Основната част от инфраструктурната стратегия е в посока мулти-cloud хибриден вариант. С огромен интерес следим и развитието на внедряването на ChatGPT в корпоративна среда, например Microsoft Copilot (Github and OpenAI services, Security Copilot) и приложимостта му за корпоративни enterprise среди. С вградения си модел на комбиниране на голям обем от езици /LLM/ в начална фаза, наблюдаваме ефекта не само върху потребителските офис продукти (Office365, Тeams, Business Chat…), включително и анализите на цялостната сървърна инфраструктура – управление на уязвимости, обновявания на операционни среди, системни приложения и автоматизация на резервираността на ресурсите. Използвайки тези услуги, повишаваме възможностите ни за организация на интерактивна комуникация с клиентите ни от всяка точка – запазване на срещи и директни видео консултации.
В каква посока ще се развиват технологиите сега, когато банките се доближават до финтех компаниите?
Конкуренцията в надпреварата на технологични иновации между банките и финтех компаниите, според мен е полезнa. Една финтех компания се стреми към предлагане на определен продукт или иновативна услуга, а банката следва да поддържа голямо портфолио от продукти за множество клиенти, грижейки се и за цялостното им обслужване.
Пощенска банка е ярък пример за осигуряване на иновативни услуги и дигитални канали за тяхното предоставяне – от чатбота ни EVA, базиран на изкуствен интелект и подготвен за отговор на хиляди въпроси, касаещи банковите услуги, до мобилния портфейл ONE Wallet, предоставящ пълен контрол на безконтактното картово разплащане и парични преводи. Маркетинговите проучвания, удовлетвореността на клиентите и таргетирането на услугите са дейности, които изкуственият интелект ще надгражда и подобрява със значителен темп.
Какви са технологичните инфраструктурни предизвикателства пред финансова институция с такива мащаби като Пощенска банка?
Както във всеки голям екип от експерти с различни компетентности, опит и квалификация, осигуряването на необходимия човешки ресурс за изпълнението на високите ни цели, е предизвикателна и комплексна задача. В нашия случай ни помагат авторитетът на Пощенска банка, както и отличните условия на работа и добре развитата екосистема на взаимоотношенията в екипа.
Като предизвикателство бих изтъкнал и изпълнението на 3-годишните ни стратегически цели за преминаване към хибриден режим на функциониране на инфраструктурните ни ресурси по методите IaaS и PaaS. Доставчиците на облачни услуги следва да отговорят на високите ни изисквания за независимост от производителя (Vendor independence) и Disaster recovery сценарий. В частния ни облак обновяването на сървърните и мрежови ресурси са по-скоро непрекъснат процес, отговарящ на динамиката на развитието на продуктите.
Пред екипа ни не съществуват непреодолими предизвикателства, а единствено приоритети с различна степен на сложност.