*Текстът е предоставен от P3 Bulgaria
Александър Демерджиев е част от P3 Bulgaria от близо 10 години. Започва кариерата си като стажант, а до момента е изкачил цялата стълбица на развитие и ръководи инженерен екип от 7 души. Екипът е международен и част от колегите са в Канада. Александър споделя опита си по един от най-утвърдените и големи проекти на P3 Bulgaria, трудностите на 7-часовата разлика и екипната работа.
Какво представлява проектът, който разработвате с твоя екип?
С екипа работим по платформа, която подпомага реализацията на продукти на различни пазари. Целта ѝ е да удостоверява дали съставните компоненти съответстват с регулациите на определен пазар. Полезна е за всички участници в доставната верига – от производители до дистрибутори.
Нашият екип разработва компонент, който регистрира съставните части на определени продукти и данни за техния произход. Платформата използва информацията за връзка с производителите и изготвяне на декларации относно съвместимостта на компонентите с дадена регулация.
Пример за такава регулация е REACH. Тя се грижи за отсъствието на токсични или вредни вещества в продукти в рамките на ЕС. Нашият продукт предоставя бърз и лесен начин за проверка дали някое от забранените вещества присъства в изследвания продукт, както и за изготвяне на необходимите документи.
Какви технологии използвате?
Проектът дава възможност за изява в широк набор от технологии и техните последни версии. Платформата е базирана на .NET с разновидност от бази данни, като новите разработки се фокусират върху PostgreSQL. Използваме Angular за Front-End, Mono Repo за управление на UI, а DevOps аспектът се изпълнява в контекста на AWS. Всеки от екипа може да избере своя фокус на специализация, което осигурява добра ангажираност и възможност за развитие. Получава се баланс между желанията на колегите и нуждите на проекта.
Как се подсигурявате, че работите спрямо потребителските нужди?
Областта на продукта ни е строго специфична, което изисква наличието на продуктови мениджъри. Те общуват директно с потребителите и се грижат сложността на изискванията им да не указва директно влияние върху инженерния процес. Така софтуерните инженери получават ясни и конкретни изисквания и се фокусират изцяло върху тяхната имплементация и функционалност. Това улеснява комуникацията и подсигурява удовлетворяване на желанията на потребителя.
Как се справяте с динамиката на бизнеса и технологиите?
Основната цел за близките две години е продуктът да се пресъздаде спрямо последните технологии и производствени практики в софтуерното инженерство. Сферата, която платформата подпомага, се развива непрестанно, което води до нови методи на работа и следователно нужди на потребителите.
Хубавото при нас е, че продуктът е дългогодишно наложен на пазара. Това го прави достатъчно устойчив и добре разработен, за да отговаря на тези нужди с минимални усилия откъм поддръжка на съществуващата платформа. Така инженерите могат да се фокусират върху изцяло нови компоненти, изпълнени с последни версии на програмните технологии, без да бъдат възпрепятствани от стари такива. По този начин следваме тенденциите и предоставяме бързи решения.
На какво смяташ, че се дължи успехът на продукта?
През последното тримесечие на 2023 продуктът бележи връх в приходите на компанията в историята на развитието си. От години той е наложен на пазара като един от основните инструменти за устойчиво управление на веригата за доставки. Това е добра предпоставка за развитие и иновация.
От гледна точка на софтуерна разработка, се стремим да създаваме дългосрочни решения, което създава солидна основа. Друг плюс е, че не работим с принуждаващи крайни срокове, а инженерните екипи са отворени към нововъведения. Това дава поле за импровизация и свобода в работния процес.
Кое е най-важното качество при екипната работа?
Бих казал ефективното общуване. Умението да споделяш идеите си и да предаваш информация по достъпен начин е ключово за добра комуникация. Човек трябва да е склонен да вложи собствената си енергия в името на екипа. Важно е както предаването, така и приемането на информация. От това зависят разбирателството в екипа и високите резултати.
Какви са обичайните трудности, които срещаш като ръководител, и как се справяш с тях?
7-часова разлика между колегите в екипа определено води до затруднения от време на време. От една страна забавя работния процес и комуникацията помежду ни. От друга, по-положителна, тази разлика осигурява повече време за отговор. Така мога да избера подходящ за мен момент, в който да работя върху дадена задача и да предоставя по-добре обмислено решение.
Какво те мотивира в трудни моменти? Как мотивираш екипа си?
Взаимното разбирателство. Да знаеш, че околните ги е грижа за твоите трудности, подкрепата и желанието им да помогнат. Това ми носи спокойствие в трудни моменти. Опитвам се да го предам както на колегите, така и на приятелите си.
Кой е най-ценният урок, който научи през годините?
Научих, че основните направления за добра реализация като софтуерен инженер са две. Първото, разбира се, е техническа експертиза. Сферата е динамична и изисква постоянно учене и следене на новите технологии и методи на работа.
Второто е доверието. То трябва да присъства както между екипа, така и от страна на клиента. Важно е да отговаряме на социалните и професионалните нужди на колегите, с които работим. Това да разчитаме един на друг ни прави по-спокойни и уверени в решенията и дейността ни. Доверието елиминира постоянната нужда от проверка и съгласуване, което прави работната среда по-приятна и забързва работния процес.