+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

112-40 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Best practices – за и против

*Текстът е предоставен от партньор на DEV.BG

В последно време се утвърди модата всяка IT компания да търси всякакви начини да привлече внимание върху себе си и да утвърди своя положителен облик пред индустрията и пред трудовия пазар.

Използваните похвати варират на различни нива, от конвенционалните реклами и позициониране на пазарите, до по-извънредни инициативи: еко-кампании, промотиране на фирмена култура и купчина супер модерни термини. Един такъв термин се спряга много често в последните години и – почти като шега – някои взимат нещата твърде насериозно, а други ги омаловажават, дори осмиват.

Мантрата на „Най-добрите практики“

Става въпрос за най-добрите практики – best practices – мантра, която пробивни мениджъри изричат когато им е угодно, а техни служители и колеги повтарят като ехо, понякога даже без много да се замислят.

В зависимост от целите и аудиторията, изникват всякакви аспекти, в които най-добрите практики пробиват своя път – от работни процеси, до фирмена култура, до подбор на кадри, до правилните обучения, и какво ли още не.

Добрите практики в NEXT BASKET

Ние в NEXT BASKET имаме своята визия за нещата, като никога не отричаме позитивите, но и не се втурваме да хвалим сляпо всяка нова мода. Всъщност добрите практики са нещо ценно и винаги е полезно да се спазват основните принципи зад тях. Но опитът показва, че не винаги педантичното следване е правилно, или полезно, или добре прието от останалите.

Добрите практики са добри, когато работят еднакво добре в различни ситуации и с различни хора и екипи, но лесно губят от „блясъка“ си, когато това уравнение бива нарушено. И точно тук се вижда и един проблем – колкото по-педантично се следват, толкова повече нараства рискът да се получи дисбаланс.

Мястото на SCRUM и Agile в NEXT BASKET

Две от най-спряганите думички в IT касаят методологията на работа – SCRUM и Agile. Няма начин да не сте чували поне единия от тези два термина, а също е почти невъзможно да не сте работили по някоя от тези методики.

В NEXT BASKET се работи по SCRUM – итеративен и инкрементален работен модел, в който работата е разделена на итерации (спринтове) и функционалността и възможностите на продукта се разрастват с всяка нова итерация. Счита се, че SCRUM позволява в малки срокове да се изпълни оптимално количество труд, като също така това дава шанс за правилна натовареност на екипите.

Противно на някои разбирания, SCRUM не означава „може още“. Концептуално методът е замислен да осигури колаборация между различни като задължения екипи, с цел и да се създава все по-качествен продукт. Всъщност, правилното оразмеряване на един спринт е важна съставка за това да се прецени дали моделът е имплементиран успешно, или не.

В NEXT BASKET следваме основните принципи на работа, но опитните експерти във всички звена знаят, че сляпото следване на най-добрите практики носи своите предизвикателства.

Предизвикателства в SCRUM и извънредните решения

Проблемът е (не точно) прост – понякога нещата не са толкова лесно предвидими. Понякога просто влакът излиза извън релси, като примери има всякакви. Дали ще се разболее служител с важен принос в критичен момент, дали мениджмънтът няма да се е справил изрядно с преценките, или пък инфраструктурата ще „клекне“ – резултатите понякога могат да бъдат твърде слаби, за да се търсят извинения.

И тук понякога се явява именно този странен феномен – започват коментари, прехвърляне на топката и т.н. Един от често срещаните коментари е именно къде, защо и кой не следва определени Best practices. Странното е, че понякога няма оправия: прилагането на самите т.нар. „най-добри практики“ изисква някакво извънредно решение, за да работят правилно в определени неочаквани ситуации.

Bottlenecks и правилното приоритизиране

Една от най-често срещаните ситуации е небалансираната натовареност на екипите – едни се оказват претоварени, а други ¬¬– „хоро играят“. Прекалено ангажираните служители често се превръщат в т. нар. bottlenecks и започват да блокират колегите при общи задачи.

Нерядко може да се наложи нова приоритизация на задълженията – за да не се пренася този дисбаланс и в следващите спринтове. Така красивата песен на най-добрите практики бива заглушена от напрегнато тракаща клавиатура в полунощ.

NEXT BASKET: Един за всички – всички за един
Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

В NEXT BASKET се стараем да избягваме подобни сценарии – затова на ежедневна база комуникираме помежду си, а на ретроспективите се опитваме да идентифицираме и изчистим всяка неизправност в процесите на работа.

В този смисъл, следваме добрите практики. Обаче ние тепърва се разрастваме – и знаем, че това трябва да стане органично – всепосочно, като короната на едно дърво – обаче на практика това невинаги е възможно. Затова дори и в стресови ситуации борим проблемите с общи усилия, затова се стремим да дадем максималната независимост на всеки екип, без това да поставя дадени колеги или екипи в неудобна ситуация.

При нас е важно никой да не се почувства изоставен, пренебрегнат, или претоварен. Хората са наясно, че най-добрите практики дават незаменима част от уравнението, но не всичко. Без взаимното разбиране и съвместното отстраняване на проблеми, това решение ще важи само в определената си плоскост.

Agile, Lean, и Kanban в NEXT BASKET

Agile е шапката на всички модерни методологии за съвместна работа на екипи. Lean е концепция за непрестанно изчистване на процеси, но се различава от SCRUM по това, че няма спринтове, нито толкова тясна обвързаност със сроковете.

Канбан е по-скоро визуализация на процеси, приспособима към какъвто и да било екип, процес, или методология, включително SCRUM и Lean.

Зад Lean концепцията стои и друг често спряган термин – continuous delivery (CD). Вариациите на CD може да включват крайна Lean имплементация – без официални рилийзи, фийчър по фийчър се качва на Прод средата, следвайки съответния си ред. Има и по-разчупени варианти, в които фийчърите се групират, например по функционалност, или по определени зависимости от останалите екипи и компоненти. Веригата, по която се случват нещата – т.нар. CI/CD chain – представлява имплементацията на инфраструктурната „подложка“ – една от основите, върху които всъщност се градят процесите.

Когато добрите практики отстъпват на практичните действия

В NEXT BASKET сме прихванали от топ практиките при тези модели – имаме добре функциониращи CI/CD системи. При нас, за проследяване прогреса на екипите по изпълнение на амбициозния ни план, някои екипи ползват Канбан дъски, а други – SCRUM дъски.

Например, сме въвели двойни code review механизми, което същевременно гарантира качеството на написания код преди deployment на Production. Това спомага и оптимизацията на натовареността върху QA екипа.

Целта е бързо да се адаптираме към ситуацията, обратната връзка на служители и бизнес партньори, динамиката на пазара и т.н.

Човек би могъл да се запита – дали не сме изградили някакъв Франкенщайн от методологии, процеси и практики. Отговорът тук е – напротив, защото спазваме максимата: „Процесите трябва да ги има, за да ни помагат, а не за да ни пречат“.

В NEXT BASKET търсим гъвкави и правилни решения

Но за да работят едни практики, ако ще спуснати от най-великите експерти на планетата, те трябва да притежават определена гъвкавост, каквато никъде не може да се разпише по начин, който да покрие всякакви нужди (use cases). Именно затова наблягаме на гъвкавостта на работата и екипите, където и когато е нужно. Основен двигател е волята да променим нещо малко, за да освободим пространство за друго, дали временно, дали за да изпробваме доколко е работещо, точно тук е нашата сила.

Диалогът между екипите и мениджмънта е основен компонент в стабилността и темповете, с които разрастваме продукта, екипите и компанията.

Всичко това постигаме със знания, опит и нестихваща жажда за подобрение, без да бъде за сметка на хората. Защото добрите практики наистина са неделима част от успеха, но без хората, взаимната подкрепа и екипната работа, те представляват само части от пъзела на успеха.