+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

95+28 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Как KBC Global Services изгражда култура на свързаност във виртуална среда

Хибридният офис от временно явление бързо се превърна в начин на мислене и на IT компаниите в страната. Новата нормалност донесе със себе си не едно и две предизвикателства за служителите, но и пришпори мениджърите да преосмислят как управляват хората си, за да продължат да постигат реални резултати във виртуална среда. Задачата да създадат и подхранват култура на свързаност през Slack, Teams и подобни стана още по-сложна за лидерите в големите организации с много служители, разпръснати в различни офиси в страната и чужбина. Един от тези лидери е Веселин Георгиев, който паралелно с директните си IT задължения в KBC Global Services създава екипи от нулата, оптимизира таланта на всеки един специалист и подпомага кариерното му израстване според индивидуалното му представяне.

Екипите се състоят от 10-12 експерти от различни държави (Белгия, България, Унгария, Чехия и Индия) и Веселин ги „сглобява“според професионалното им ниво и знания по Python, Java, JavaScript, Cobol, Jenkins, Docker, Kubernetes, AWS, Spring, Angular, PostgreSQL, TypeScript, OpenShift, Spring Boot, Maven, Git, RabbitMQ, Terraform, z/OS, AMS, DB2…„Списъкът е дълъг, защото проектите, които налагат създаването на нови екипи, са най-разнообразни. Те са свързани с разработване, поддръжка, оптимизиране и внедряване на нови функции на всички приложения и системи, свързани с работата на банките и застрахователните дружества в групата на KBC. Говорим за управление на клиенти, дигитални канали, управление на риска, сигурност, инвестиционни услуги, застраховане, данни и отчети, външна комуникация, мобилни услуги, разплащания и много други,“ обяснява Веселин. Но как успява да реагира бързо на новите проекти и съпътстващите ги нужди предвид дефицита на IT кадри?

KBC Mainframe Academy — ковачницата за бъдещи IT специалисти

„Модерният финансов свят разчита изключително много на mainframe технологията в ежедневните си операции. През последните години обаче става все по-осезаем недостигът на добре подготвени специалисти. Ето защо инициирахме KBC Mainframe Academy. Тя има за цел да обучи специализирани кадри, които впоследствие да заемат отворените позиции за Junior Mainframe Software Developers в компанията. По този начин, освен че разширяваме вътрешната си експертиза, увеличаваме и броя на този тип специалисти у нас,“ продължава Веселин, който е и лидер на академията.

Обучението е безплатно, като всеки участник подписва трудов договор с компанията: „Така не само предлагаме безвъзмездно предаване на знания в тясно специализирана технологична ниша, но и даваме възнаграждение на бъдещия специалист, за да се обучава.“ Самото обучение продължава четири месеца. Първите два са фокусирани върху принципни положения в технологията и покриват теми като IBM (z/OS), DevOps Fundamentals, Rdz, z/OS UNIX, COBOL Basics, IMS introduction, DB2 и DB2 SQL Fundamentals. Следващите два месеца имат изцяло практическа насоченост, или как технологията се използва в банково-застрахователните компании на KBC: KBC Basics and Standards, KBC PROCESSES & TOOLS, Methodology, Design Tools, Quality & Process Tools, KBC specific programs with COBOL, KBC Architecture and environments. Групите са малки (състоят се от 6-8 курсисти), за да се постигне максимална ефективност, а подборът на участници и провеждането на цялостното обучение се осъществява на „випуски“.

Академията стартира в края на 2021 г. Първият випуск завършва успешно през април 2022 г., а до края на миналата година през нея са преминали над 20 специалисти, които днес са част от различни IT екипи в KBC. Веселин споделя, че обратната връзка за представянето на новите колеги е изключително позитивна, което провокира сериозна вълна на интерес към академията вътрешно в групата. В момента се обучават още около 20 колеги, а едновременно с това тече подборът на следващите mainframe участници в академията през 2023 г.

Нови (виртуални) колеги, още предизвикателства пред ефективната комуникация
Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

Запълването на дългия списък от отворени IT позиции е добра новина за всяка компания, но тя добавя още една диня под мишницата на Веселин — повече комуникации с новите колеги, всеки от които има своите предпочитания и стил на общуване. За да олекоти процеса, Веселин използва съвременни онлайн канали (Yammer, SharePoint и др.) в комбинация със старите, но все още високо ценени срещи лице в лице: екипите се събират в офиса два пъти седмично, защото „каквато и свобода да дава работата от вкъщи, тя не може да създаде същата атмосфера и професионални отношения“, а Веселин посещава и открития в края на 2022 г. IT хъб на KBC Global Services в София поне два пъти месечно и държи на редовните индивидуални срещи с колегите.

Как му помага този подход да прецени дали и колко екипите му са щастливи на работното си място? „Основен фактор за мен при „измерването“ на щастието е когато виждам насреща усмихнати, спокойни и мотивирани колеги. А това се случва постоянно. Щастието е свързано с тяхната честност, доверие и прозрачност, както и с бързата реакция от моя страна със съвети, насоки и помощ в динамичното ни ежедневие. Това води до спокойна работна среда, в която представянето на ясен, измерим и постижим кариерен път в структурите на KBC мотивира служителите да се стремят към високи лични и екипни резултати, дава увереност за тяхното професионално изграждане и ясно бъдеще в компанията,“ допълва Веселин. Всичко това е подплатено с постоянни обучения в умения на бъдещето, насоки в професионалното развитие, търсене на обратна връзка и не на последно място даване на гласност на колегите му, за да се чувстват наистина свързани и имащи подкрепа.

В същото време на крие, че управлението на хора от разстояние продължава да бъде голямо предизвикателство заради забавената комуникация, чувството на самота и отдалеченост, трудностите при делегиране на задачите и тяхното изпълнение. Затова не предлага готова рецепта „Как да се научим да управляваме виртуални екипи за 5 минути?“, а няколко утъпкани пътечки, които самият той следва: „вратата“ му винаги е отворена за всеки, който има нужда; свежда до минимум присъствието в общи срещи, ако не е наложително; представя целите, задачите и очакванията ясно; развива и надгражда умението на хората си как да оптимизират работното време; осигурява автономност и гъвкавост, за да насърчи баланса между професионалния и личния живот; признава и награждава постиженията; подготвя членовете на екипите си как да преминат към дистанционна работа; организира заедно с тях виртуални дейности за сплотяване и споделяне на добри практики как да организират виртуалния си офис вкъщи, за да са максимално ефективни и щастливи. „Обръщаме внимание дори на най-дребните аспекти в работата ни, за да бъдем подготвени за изненадите, които времето няма да спре да ни поднася. Без значение от местоположението, отдела, организацията или структурата, ние сме един екип и възможностите ни са безкрайни!,“ завършва Веселин.

Ако този екип ти звучи като „твоят екип“, виж как можеш да станеш част от него, като провериш какви възможности се крият в профила на KBC Global Services в Job board-a на DEV.BG.