Много работодатели все още вярват, че заплатата е основната причина служителите им да не се чувстват щастливи и да ги напускат, но изследванията недвусмислено показват, че за талантите усещането за принадлежност и признателност са в пъти по-важни. Което не е изненадващо — и двете са задължителни предпоставки човек да се мотивира и да се самоусъвършенства, за да покори следващия връх (ако „изкачваме” пирамидата на Маслоу).
В същото време хората, които постоянно се вслушват в нуждите, очакванията и тревогите на служителите, за да осигурят нужните предпоставки за успеха им, често остават извън светлините на прожекторите, но те винаги са там и подобно на древногръцките мойри „плетат” професионалната съдба на настоящите и бъдещи таланти под формата на employee recognition програми. За да ги накарат да се чувстват удовлетворени, принадлежащи и оценени.
Такъв човек е Деница Дачева. Тя е един от основателите на отдела „Човешки ресурси” в KBC Global Services и, както се досещате, е преживяла и преболяла всички първи стъпки на центъра във Варна.
„Темповете ни на растеж бяха и продължават да бъдат несъпоставими с други организации. Аз съм част от структурата на вътрешното ни междинно звено Internal Services, което осигурява целия жизнен път на един служител — от неговото интервюиране и наемане през осигуряването на оборудване и достъп до различните ни системи до напускането му. Усилията на колегите в Internal Services и конкретно в HR отдела са ключови.”
Не само заради динамичните темпове на растеж на компанията, но и заради необходимостта да се изгради работеща и обективна система за обратна връзка и отблагодаряване на служителите за техните постижения.
Shape (Y)our Future — здравата основа, върху която се ражда заслуженото „Благодаря!”
В KBC Global Services не чакат да наемат нужната им критична маса от служители, за да започнат да обмислят как в бъдеще да покажат признателност към усилията им. Напротив.
„Програмата ни за employee recognition съществува още от създаването на центъра и следва принципа Shape (Y)our Future, защото вярваме, че когато подобряваме себе си, работим върху нашето собствено бъдеще и показваме личен пример, това директно влияе не само върху нашето общо бъдеще в компанията, но и глобално като граждани на света. Затова критериите да присъдим индивидуална награда са, на първо място, разбиране и осъзнаване на ценностната система на компанията, следване принципите за уважение и равнопоставеност, точност, съпричастност, грижа между колегите и професионално отношение към клиентите. На второ място са меките умения — способността да работиш в екип, да си гъвкав и да даваш нестандартни решения, които оптимизират времето на всички заинтересовани страни в даден казус. Насърчаваме и креативността, поемането на отговорност, търсенето на решения и постоянното подобряване на общата ни работа.”
Наградите се дават целогодишно, а признанието идва под различни форми. Месечните spot bonus отличия се присъждат на служителите, които са постигнали изключителни резултати. Има и награда „Служител на месеца”, като ръководителите на съответните екипи номинират талантите, които ежедневно показват разбиране за етоса на компанията и работят, следвайки принципите ѝ. „Анонсирането на победителя е активно мероприятие, тъй като смятаме, че най-важният ресурс на една компания са нейните служители и ние сме длъжни да ги подкрепяме и окуражаваме по всеки възможен начин.”
Думите се превръщат в дела в няколко стъпки: по време на месечната All Staff Meeting победителят се обявява публично, като самото събитие се провежда онлайн, за да може всички колеги да „присъстват” на него, след което се дава сертификат за отличие, а „Служителят на месеца” остава завинаги в историята на компанията — негова снимка и описание на номинацията му постоянно са на разположение за вдъхновение в интранет платформа, създадена специално за KBC шампионите. В профила на победителя се добавя и индивидуален badge за заслуги, който може да се присъди не само от прекия ръководител, но и от колегите.
„Веднъж годишно номинираме и награждаваме служители за техните усилия и принос за популяризирането на ценностите на компанията, за техните личностни качества извън обичайните и увереност да не се спират пред нищо. Всичко това е съпътствано със солидна материална награда.” Или тези служители, които са истински екипни играчи на #TeamBlue — символ на културата на цялата група KBC, зад който стоят начинът на мислене и подходът към работата, колегите, клиентите, природата и света като цяло, и чиито общи усилия водят до по-чисти плажове, благотворителни базари, събиране на книги и дрехи и хиляди други доброволчески инициативи.
Повече канали за обратна връзка, по-признателна среда за работа
За да забележат и впоследствие наградят добре свършената работа на своите таланти, включително „тихите”, в KBC Global Services са изградени различни механизми за даване на обратна връзка. „Поне веднъж в месеца ръководителите на екипи провеждат лични срещи със служителите, на които се дискутират всякакви теми. Освен това моят отдел организира „седмични кафета” — неформални срещи с колеги, на които да споделят както служебни, така и лични проблеми. Съзнателно създаваме достъпна и приветлива среда.”
„Също така поддържаме солидни механизми за проверка на резултатите. В началото на всеки период на оценка залагаме индивидуални, екипни, количествени, качествени и други цели и по време на срещите с ръководителите се обсъжда доколко са изпълнени тези цели и дали служителят има нужда от подкрепа, така че неговото развитие да не е възпрепятствано. Накрая резултатът се калкулира под формата на „бонус представяне”, който служителят получава два пъти годишно.”
Процесът на даване на обратна връзка и обективно оценяване кой и за какво заслужава награда включва и регулярни анонимни анкети за условията на работа и дали служителите се чувстват интегрирани и ангажирани с целите на компанията, а професионалното им и личностно развитие е подсигурено от Learning&Development екипа и DDC Academy, която обучава както вътрешни кадри, които биха искали да се преместят в друг отдел, така и млади хора с интереси в областта на модерните финансови решения.
Employee recognition усилията дават реални плодове
Независимо от факта, че KBC Global Services е сравнително млада организация (центърът във Варна е открит в края на 2019 г.), тя вече има редица номинации и отличия за предпочитан работодател. „Цялостният ни подход към служителите е такъв, че се стремим да осигурим максимално комфортна среда и гъвкави условия на работа, както и палитра от придобивки, включително за лични събития като сключване на брак и раждане на дете. Целта ни е да изградим дългосрочна връзка с нашите служители, като отговорим на техните нужди.”
И докато в момента компанията подготвя да предложи пакет от гъвкави придобивки, за да отговори още по-адекватно на индивидуалните нужди на своите таланти, всяка година прави задълбочен одит на цялата си employee recognition програма и следи пазара под лупа, за да изпревари събитията: „Анализираме, сравняваме, вземаме предвид инфлацията и ако е необходима корекция на възнагражденията спрямо нуждите на нашите служители, веднага правим корекции.”
Освен материални награди KBC Global Services полага грижи и в посока осигуряването на добре уредена, функционална и модерна среда, в която служителите да се чувстват комфортно. Така че, ако искаш сладоледът през горещите летни месеци да ти е на една ръка разстояние, а признателността за усилията ти — редовна, виж в job board-a на DEV.BG какви кариерни възможности има за теб в една от най-бързо растящите компании във Варна.