Какво се случи през 2020 г., което ще позволи на софтуерния ни сектор да се върне към предишните си темпове на растеж от 15%+ през 2021? С какво се обяснява голямата активност на пазара на труда още от първия месец на годината (през януари отворените позиции в новия job board на DEV.BG достигнаха 2000)? Какви тенденции се очаква да движат сектора през тази година?
В първата част на този своеобразен обзор ви разказахме за онези 20 продуктови компании, които набраха 165 млн. евро финансиране и се приготвят да разрастват инженерните си звена. Сега е ред на още по-вълнуващата част 2, в която ще намерите и доста истории, минали по-скоро под радара – сливания, придобивания, нови на пазара и .. е, два затворили офиса.
Сливания и придобивания
На фона на привидната “спрялост” и липса на физически срещи, събития и конференции, всъщност в сферата на сливанията и придобиванията 2020 се оказа доста динамична и разнообразна. През изминалата година видяхме големи сделки за придобиване на млади български компании, млади български компании, купуващи американски и британски бизнеси, както и глобални сливания с отражение върху българските технологични хъбове.
Макар и с необявен размер най-големият exit за миналата година беше този на платформата за SMS маркетинг SMSbump, придобита от израелската Yotpo. След сделката, българският екип продължи да работи от София и да се развива като R&D център на групата, като обяви планове да удвои 30-членния си екип. По-късно през годината новият собственик на SMSbump получи още 75 млн. долара финансиране, част от които ще отидат за усъвършенстване на технологията.
В началото на годината Bulpros купи системния интегратор Beam. Придобивката ще подсили екипа за SAP решения на Bulpros и е поредната стъпка в разширяването на основаната в България компания, със силни пазарни позиции в Германия и Западна Европа.
Prospecto, една от водещите дигитални ритейл маркетинг платформи в Централна и Източна Европа, позната и като компанията зад Broshura.bg, беше придобита от германската Offerista. Сливането означава достъп до още пазари и над 40 млн. потребители, както и разрастване на софийския екип, основно с бизнес и маркетинг функции.
През май американската компания за дигитални спортни забавления и игри DraftKings финализира сделката си с SBTech, глобален лидер в софтуера за спортни залагания. Така сливането създаде единствената вертикално интегрирана компания за спортни залагания и онлайн игри, базирана в САЩ. Със сделката, българското звено на SBTech, което оперира от 2007 г. и има над 1000 служители, преминава под новия бранд и запазва темповете си на разрастване на екипа.
През лятото международната хостинг група Team.blue придоби един от местните лидери на пазара Superhosting. В сделката с неназован размер, купувачът се сдоби с нови пазари в Югоизточна Европа, а Superhosting, които запазват мениджмънта си, получават допълнителен ресурс за разрастване в региона, като първият нов пазар е в Сърбия.
През юни и след като си осигурява инвестиция от 49 млн. долара, американската Appfire придоби създадената през 2013 софийска компания Воtrоn Ѕоftwаrе. Botron paзpaбoтвa решения за по-лесно управление и автоматизация на процесите в JIRA, които продава през marketplace на Atlassian. Стъпвайки на ресурсите и експертизата на купувача, продуктовите екипи на българската компания могат да се съсредоточат върху разработката на нови приложения и подобрения на фийчъри, които да достигат по-бързо пазара.
Също през лятото HeleCloud, британски технологичен консултант в платформата на Amazon Web Services, придоби българската компания за облачни технологии DataStork. DataStork, която специализира в Microservices, IoT, Serverless, DevOps, Big Data, и към датата на сделката има екип от около 20 души, подсилва облачното портфолио на британския купувач, и продължава растежа си.
Българският стартъп, специализиран в издействане на обезщетения за закъснели и отменени полети, ClaimCompass придоби Service, американски играч със сходна дейност. Ключова за сделката, освен възможността за изгодно влизане на нов пазар по време на кризата, се оказва и една от технологичните разработки на Service в областта на семантичния анализ.
През септември американската IT компания Concord придоби екипа, занимаващ се с консултантство и услуги на партньора си Hyper Aspect. След сделката, придобитото звено сформира Concord Europe и ще се занимава с консултантска дейност, разработка на специализиран софтуер и digital user experience за целия европейски пазар. Останалата част от екипа на Hyper Aspect ще продължи да се занимава с продуктите си в сферата на изкуствен интелект и сигурност.
В края на годината американската American Eagle, лидер в разработката на сайтове, придоби Argo Ventures Digital, специлизирана в имплементацията на Sitefinity (ключовия продукт разработен от Телерик и придобит от Progress). За American Eagle това е вече втора сделка с българска компания, специализираща в Sitefinity и излязла от инкубатора на Телерик. След сделката българската компания ще подсили и технологичните тренинги на Eagle Academy.
През октомври, няколко месеца след скандалните разкрития и последвалата несъстоятелност на доставчика на финансови услуги Wirecard, българската fintech група Paynetics придоби Wirecard UK & Ireland, технологично звено, отговарящо за издаването на корпоративните карти. Сделката попада по-скоро в графата “купуване на бизнес”.
През ноември, британската Ocado Technology, която разработва платформи за онлайн търговия и има R&D офис в София от 2018, придоби две американски компании в областта на роботиката. Новопридобитите Kindred Systems (с български основател) и Haddington Dynamics, работят в областта на автоматизацията на подбор на покупки, опаковане и складова оптимизация, комбинирайки роботика и машинно обучение. За българския инженерен офис, който е един от четири такива в Европа, и работи в широк спектър от технологии, това означава продължаващо разрастване и интеграция на нови технологии в портфолиото с фокус върху роботика.
Американската компания Sitecore, която разработва платформа за дигитални преживявания ползвана от брандове като American Express, ASOS, Volvo, и позната в България като бившия мажоритарен собственик на Komfo, отново влиза на пазара след придобиване на глобално ниво. След като придоби своя партньор Hedgehog Development (с офис в София) и затвори нов рунд на инвестиция от 1.2 млрд. долара в началото на 2021, Sitecore обяви амбициозни планове за развитие. Те, разбира се, ще имат отражение и върху българското дружество – официално преименувано на Sitecore Bulgaria, което вече е разраснало съществуващите си Professional Services, и са създадени нови екипи, които са част от Digital Marketing и Sitecore.com отделите на компанията.
В началото на декември официално бе обявено сливането на Lidl Digital и Kaufland IT Hub и формирането на новия тех хъб Schwarz IT България. Обединени двете звена ще продължат да обслужват нуждите на ритейл групата Schwarz (собственик на Lidl и Kaulfand), като предоставят поддръжка и разработват вътрешни big data решения. Едно от звената на Schwarz IT България, ще работи и по новата платформа за cloud услуги ЅТАСКІТ, която би трябвало да се конкурира с AWS. Българският тех офис работи заедно с останалите IT центрове на компанията, и планира да разрастне с над 30% екипа си от 320 души през следващите три години.
Затворили
Въпреки, че имаше кратък шок на пазара и притесненията бяха насочени най-вече към аутсорсинга, където действително имаше преструктуриране и съкращаване на екипи, всъщност знаем само за два затворили инженерни офиса. И двата развиваха технологии за самолетната и aerospace индустрия.
В средата на юли, британската Skyscanner, която стои зад едноименната платформа за сравняване на полети, обяви, че се преструктурира – иначе казано затваря офисите си в България и Унгария. Софийският офис освободи около 30 разработчици.
Българският инженеринг офис на американския aerospace гигант Honeywell, който присъства на местния пазар след придобиването на местния стартъп Aviaso през 2015, ще бъде закрит. Официална информация се очаква през следващите месеци.
Нови на пазара
През 2020 новите играчи на пазара не бяха много, но пък са разнообразни – и като дейности, и като вертикали.
След като обяви плановете си да открие IT хъб в София още в края на 2019 г., през юни втората по големина банка в Германия Commerzbank нае и офис пространства за своя нов Digital Technology Centre. Commerzbank e водеща международна търговска банка с разнообразни финансови услуги за малки, средни и корпоративни клиенти, екипите в България ще развиват дигитализацията на всички бизнес процеси. Към края на 2020 г. компанията вече има 70 служители, като планира да разрастне местния офис до 400.
ATPCO, софтуерна компания разработваща различни корпоративни инструменти за авиоиндустрията, както и система за формиране на цените на билети и търговия, обяви отваряне на офис в София през февруари. В София, където е единственият офис на компанията за Европейския съюз, ATPCO започна с екип от петима души и план да го утрои до края на годината.
През пролетта WOOM, испански стартъп, разработващ мобилно приложение в помощ на женската фертилност, също започна да се оглежда на местния пазар за талант. Компанията започна изграждането на data science екип в София, след като получи инвестиция от българския фонд BrightCap Ventures.
През лятото на пазара стъпи и швейцарският разработчик на продукти в областта на киберсигурността totemo. Създадената през 2001 г. компания предлага решения за сигурен обмен на бизнес информация, по -конкретно – защитава комуникацията по мейл и трансфера на файлове чрез криптиране, като акцентира върху удобството за потребителя. От миналото лято totemo има инженерен екип в България, който в момента наброява шест души и предстои да се разширява.
Бостънският стартъп с български основатели Pliant започна изграждането на инженерен офис в София. Компанията разработва платформа, която позволява на DevSecOps екипи лесно и бързо да създадат автоматизирани работни процеси за сложни бизнес операции, и планира да разраства местния си екип.
През октомври откриването на иновационен хъб, който да наеме 200+ служители през следващите години, обяви германската SUSE. За SUSE, която разработва решения, базирани на отворен код, инфраструктура за облачни услуги, платформи за приложения, и стои зад софтуера на половината суперкомпютри по света, инженерният център в София ще е от стратегическо значение.
Dow Jones, една от водещите световни компании за финансова информация обяви изграждането си на екип в София. За целта Dow Jones ще партнира с Questers, а локалният екип ще се занимава с разработването на динамичната платформа, която предоставя най-пълната колекция от новини и данни в света.
Американският застрахователен стартъп с български съосновател Insurify също отвори инженерен офис в София през миналата година. Продуктът на компанията помага на потребителите да изберат най-добрия доставчик и вид застрахователна полица за автомобили, недвижимо имущество, домашни любимци и животозастраховане, а в софийския офис вече работят 15 души.
2021: Какво ни чака
Няколко са ясните посоки на развитие за 2021: дигитализацията на всички сектори ще продължи, което означава, че софтуерният ни сектор най-сетне ще има възможността да е от по-голяма полза и на родния бизнес. Едва ли ще се върнем в офисите, а дефиницията и изражението на “социалните придобивки” ще се промени и адаптира към новите нужди, рикрутърите няма да говорят за яки офиси, а за безлимитни акаунти в Amazon например. Но работа, и то интересна във все по-разнообразни екипи и среда, ако се съди по първия месец на 2021, ще има.
През януари обявените отворени позиции в Jobs платформата на DEV.BG са над 2000 и тенценцията е да се увеличават с бързи темпове.
Вече са факт и първите големи инвестиции. В първите дни на годината стартъпът Gtmhub, който разработва софтуер за управление на цели на база на OKR (objectives and key results) методологията, привлече 30 млн. финансиране. Новата финансова инжекция е за растеж – по пътя към амбициозната цел на Gtmhub за глобално пазарно лидерство, и за развитие на продукта. До края на 2021 се очаква компанията да утрои инженерния си екип в София.
Тези динамики дават и на Доброслав Димитров повод да гледа оптимистично към следващата година.
“Ние имаме много силна софтуерна индустрия, която работи над 80% за износ и решаваме проблеми на световно ниво, затова вярвам, че 2021 ще бъде добра година.
Единственото, което би могло да се окаже предизвикателство за ръста, е наличието на достатъчно подготвени кадри. Всъщност секторът може да расте толкова бързо, колкото бързо можем да вкарваме хора в него.
Радваща тенденция в тази връзка е завръщането на все повече специалисти от чужбина, които осъзнават, че в България вече е възможна кариера.”
Екипът ни се постара много да събере информация от много места и да състави най-пълния списък със сделки. Ако все пак случайно нещо ни е убягнало, споделете с нас на [email protected] и ние ще го добавим.
Снимки:
Photo by cottonbro from Pexels
Снимка на Mabel Amber от Pixabay
Снимка на Lars_Nissen от Pixabay