*Текстът е предоставен от it-economics
Представете си, че кариерата ви е като шофиране на автомобил. Искате да стигнете от място А до място Б. Тъй като никога не сте били на място Б, отваряте Google Maps и той ви помага да намерите най-добрия маршрут. Ако има място, където искате да спрете по пътя, картите коригират маршрута си по съответния начин. Сега си представете, че дестинацията ви е като кариерната цел, която искате да постигнете, а допълнителните спирки – като уменията, които искате да придобиете по пътя. Може би искате да имате удовлетворяваща работа, стабилен доход и гъвкаво работно време за вас. Това е вашата точка Б. А докато работите, може би искате да задълбочите знанията си, да получите сертификат или да се докоснете до най-съвременните технологии. Това са вашите спирки по пътя.
За нас в it-economics е важно да виждаме служителите като нещо повече от професионалисти. Те също са хора със свои собствени качества, ценности и стремежи. Хората искат да се развиват и да разширяват знанията си. А за много от тях броят на възможностите за развитие може да бъде в най-добрия случай необятен. Може да се случи и така, че хората да са надраснали ролите си и да се нуждаят от нов мотиватор. Най-често се случва да не е напълно ясно кои амбиции човек да последва по пътя си. Въпреки че мотивацията, амбицията и устремът са от решаващо значение за успеха, без конкретен план за действие човек може да се почувства объркан и без посока.
Тук, в it-economics, имаме кариерни консултанти, които изпълняват ролята на Google карти. Те показват възможния път за достигане на дадена дестинация в it-economics, а след това планират нова 😊. Те предлагат насоки, които са лично съобразени с нуждите и стремежите на нашите колеги.
Накратко, кариерните консултанти в it-economics са наставници, които са били съветвани в някакъв момент от кариерата си. Следователно могат да помагат и подкрепят другите, като споделят своите знания и опит.
Няма значение дали човек току-що започва работа или е в професионалната среда от много години. В it-economics отделяме време, за да разберем уникалните нужди и стремежи на всеки човек. Желаейки да съгласуват ценностите и начините на живот на наставляваните, с подходящия професионален път, кариерните съветниците отделят време за планиране и създаване на условия, от която печелят и двете страни.
Как работи?
Може да се нарече и регулярна среща, за да се уверим, че наставлявания се чувства добре в компанията и на своята позиция. Важно е да се отбележи, че това е двустранно базирана система, която обаче се измерва под ъгъл от 360 градуса. От една страна, кариерният консултант дава насоки и очертава възможните кариерни пътища. От друга страна, консултантът изразява желание за развитие и се ангажира активно с желания резултат. А и двете страни предоставят обратна връзка за това, което е работило добре.
За да го илюстрираме най-добре, попитахме някои от нашите служители за ролята им на съветник и съветвано лице и ето ценния принос, който те споделиха:
В ролята си на кариерен консултант:
Какво е да даваш насоки на другите?
Калин: Насочването на другите по професионалния им път към успеха трябва да бъде неразделна част от работата на всеки. За мен лично това е нещо, което правя с удоволствие и го правя с усмивка на лице. Възможността да подобря кариерата на някой друг е нещо, което винаги се стремя да правя, независимо дали е официална роля или не.
Анита: Трудно е, отговорно е, работа е, изграждане на взаимоотношения, поставяне на собствените предпочитания и мнения настрана и обективност. Това е да искаш да помогнеш и да можеш да се вслушваш в нуждите на другите и да общуваш открито.
Какво ви харесва най-много в това да бъдете кариерен консултант?
Христо: Най-хубавото в работата на кариерен консултант без съмнение е възможността да насърчавам хората да се подобряват всеки път. Помагайки на човек да оцени силните си страни, но и да определи възможните области за подобрение, кариерният консултант става част от личното и професионалното израстване на съветвания.
Анита: Смятам, че това е безкористна роля и също така роля, която може да повлияе на някого по добър или лош начин.
Калин: Тази роля ми дава възможност да помогна за изграждането на екип, който се ползва с доверие и е заедно, в един изключително личен процес. Помагането на други хора да продължат кариерата си обикновено води до създаването на такъв екип. Освен това участието ми в общността на кариерните консултанти ми позволява да влияя на други процеси и да давам най-доброто от себе си, за да служа още повече на нашия екип.
Какво означава за вас да бъдете кариерен консултант?
Калин: Това е един от най-важните аспекти на работата ми. Означава да помагам на другите да подобряват самите себе си, като същевременно се развивам заедно с тях. Означава доверие, означава увереност, означава приятелство и също така означава лидерство.
Защо смятате, че хората трябва да имат кариерен консултант, или изобщо трябва ли да имат такъв?
Христо: Убеден съм, че човек може да вижда по-далеч и по-ясно, ако получи насоки и перспектива и развие повече самосъзнание. Ако един кариерен консултант може да насърчи този процес, то винаги си струва да се опита!
Анита: Да, мисля, че това е важно. И това е едно от нещата, които най-много ми харесват в културата на it-economics България – запазването на личното отношение, запазването на тази роля като начин да си помагаме взаимно, като начин да процъфтяваме заедно, да се осланяме един на друг, да се учим един от друг, да обменяме опит или просто да се оплакваме от време на време от нещо и някой да ни изслушва. Важно е също така да си подаваме ръка още от първия ден, в който колега започва работа при нас.
Калин: Моето скромно мнение е, че кариерният консултант е присъствие, което всеки трябва да има в работната си среда. Особено по-младите членове, които са в началото на професионалния си живот. Наличието на фигура на ментор, защото кариерният консултант е точно това, е от решаващо значение, за да не се налага сам да изобретяваш колелото и да можеш да се учиш в безопасна среда от опита на други хора. От друга страна, работата на кариерен консултант е от полза за самия консултант, тъй като му помага да стане по-добър лидер.
Според вас кое е най-полезното умение, което човек може да развие, за да напредне в кариерата си?
Анита: Да слуша, да взима предвид чуждото мнение, да не отрича всяка идея в момента, в който я чуе, само защото смята, че е прав/а, също така да приема критики и да обмисля начини, по които може да се подобри от съветите на другите.
Калин: Не съществува едно-единствено умение, което да изгради или да разруши кариерата. Човешкото състояние е доста комплексно, за да има едно-единствено умение. Аз обаче бих се спрял на емпатията. Грижата за другите е умение, както и всяко друго. Някои са естествено по-добри в това, а други се нуждаят от обучение, но то може да се научи. Наличието на съпричастност и съответното поведение не само е от полза за екипа като цяло, тъй като създава доверие и усещане за сигурност, но е от полза и за отделния човек на няколко различни нива.
В ролята си на съветван:
Кой е най-добрият съвет, който някога сте получавали от вашия съветник?
Христо: Да опитам. Независимо дали става дума за изправяне пред ново предизвикателство, изпробване на нов подход, прилагане на различна стратегия или просто за разрушаване на навик, това и до днес е един от най-добрите съвети, които моят съветник ми е давал!
Анита: Не работете извънредно или в отпуската си, тя е предназначена за почивка.
Калин: „Не бързай да го правиш“. Обсъждахме едно потенциално повишение и какво е необходимо, за да се случи, и това изречение се появи. Това беше един от най-добрите съвети, които някога съм получавал, и в същото време беше толкова прост. Реших да го следвам, като позволявам на нещата да се развиват по-естествено, вместо да се насилвам. Резултатът дойде и беше по-добър от очакваното. Сега използвам това в повечето аспекти на живота си.
Как системата за кариерно консултиране ви помогна да развиете кариерата си?
Христо: Процесът на кариерно консултиране поставя съветвания в центъра на вниманието. Фактът, че срещите се случват непринудено и редовно, ми позволи да превърна дейности като самоанализ, проследяване на напредъка и поставяне на цели, в рутина.
Как това ви помогна да израснете в личен план?
Анита: Помогна ми да бъда по-уверена, да видя какво носи работата ми на компанията, на проекта, да се почувствам оценена.
Имате ли пример за препятствие, което вашият кариерен консултант ви е помогнал да преодолеете?
Анита: Когато имах трудна ситуация в един екип, получих съвета и помощта, от които имах нужда, за да успокоя екипа и да избегна прегарянето на членовете на екипа, да комуникирам ясно ситуацията, за да могат да се вземат мерки и на по-високо ниво.
Калин: След някои размествания на хора и проекти останах последният човек, който работи по наследен проект, което в началото беше плашещо. Моят кариерен консултант ми помогна да премина през този период, а след това улесни включването ми в друг проект, тъй като първият ставаше статичен и скучен. Така успях да продължа да се уча и развивам, избягвайки затъването.
Благодарни сме на всички, които допринасят за развитието на хората и за взаимната подкрепа на нашите служители. И съветникът, и консултираният играят жизненоважна роля за извличане на максимална полза от взаимоотношенията. Точно както винаги са необходими двама души, за да се създаде значима връзка, така и ние в it-economics вярваме във взаимното доверие и насърчаването в безопасна и подкрепяща среда, която да изгради здравословни взаимоотношения.