Разбира се, нямаме предвид job board-а на DEV.BG — обичайният терен, където всеки ден се срещаме с IT работодатели, а местата, на които иновативни компании излизат извън сферата на своите продукти и услуги и полагат целенасочени усилия за общото добро. Точно това е сърцето на всяка социално отговорна инициатива. От събирането на пластмасови капачки до подкрепата на хора в нужда технологичните компании в България не спират да доказват, че принципът да си отговорен към обществото, в което генерираш немалки приходи, е в кръвта им и наистина води до позитивна промяна.
Уви, много от тези инициативи остават невидими за нашите очи, но държим да споделим малка част от местата, на които попаднахме на социално отговорни бизнеси, за да покажем, че нито кризите, нито стегнатите бюджети са пречка пред добротворчеството.
„Високи сини планини“
Не само ежедневието е задъхано, задъхани сме и ние от липсата на чист въздух. Този проблем е особено осезаем в големите градове, а в някои дори критичен. Всяко дърво и листо ни стават все по-мили, поради което IT компаниите продължиха да добруват в тази зелена посока и през 2023 г. Accedia например засади два декара с близо 240 смърчови фиданки (колкото горе-долу наброява екипът на компанията) в местността „Витошко лале“. Реализираха инициативата заедно с фондация „ЕкоОбщност“ и дадоха дума, че ще се грижат за „своята“ млада гора, като редовно я прекопават и почистват. Междувременно 62 служители на Acronis изчистиха „Копитото“ — над 200 килограма боклуци, както и изоставения кладенец в местността, който с годините се превърна в импровизирано сметище. Освен това лакираха пейките и масите, за да може всички да се чувстват цивилизовано, когато отидат на пикник с приятели или роднини.
Факт: Иглолистните дървета като смърча са едни от най-ефективните „машини“ за пречистване на въздуха благодарение на своите иглички, които улавят фините прахови частици. Според доклад на швейцарската компания IQAir за качеството на въздуха през 2022 г. нивата на фините прахови частици в България превишават средно 3,7 пъти нормата на СЗО, а най-мръсният български град е бил София.
Друг сериозен проблем, свързан с планината, са бедстващите туристи. Тук на помощ се притекоха SiteGround, които дариха на Планинската спасителна служба (ПСС) четири hi-tech дрона с термокамери за издирване и спасяване на пострадали на стойност 50 000 лв. Дроновете се използват за най-натоварените с туристи планински масиви и помагат на екипите на ПСС да си вършат работата още по-добре — само през 2022 г. са оказали помощ на над 2 500 пострадали и са провели близо 170 спасителни акции. Срещнахме SiteGround и в компанията на хижите, които понякога също имат животоспасяваща функция. Те са над 400 в цялата страна и, както знаем, някои от тях са в окаяно състояние. Затова SiteGround са предвидили грант в размер на 20 000 лв. за реновиране на хижи и заслони, а на 6 декември ще разберем кои от тях ще станат по-топли, по-уютни и по-сигурни.
IT компаниите не подминаха и парковете. През 2023 г. видяхме 150 служители на Schwarz IT България не само да се разхождат, а да чистят за втора поредна година боклуците в Ловния парк. Той е едно от най-старите зелени пространства в София, създадено през далечната 1878 г., и любима дестинация на много живущи в столицата заради своята естествена дивота. В рамките на инициативата доброволците на Schwarz IT разработиха и безплатното приложение Love’n Park с любопитна информация за парка, но най-важната му функция е възможността посетителите да подават сигнали за нередности и проблеми. Те не остават да висят във въздуха, а се обработват от Schwarz IT и изпращат към Столична община, която да предприеме съответните действия. Освен това компанията е насреща да предостави приложението на всяка организация, която има желание да облагороди други паркове и забележителности.
Luxoft пък срещнахме в с. Долна Малина, Софийска област, където осинови три пчелни кошера от пчелина на семейство Маринови. Той се ражда през 2013 г. с два кошера, прераства до 30 пчелни семейства и е част от платформата „Истински мед“, основана от познатия в IT средите Сергей Петров. Сем. Маринови отглеждат своите пчели по натурален начин и ги третират само с препарати на билкова основа, а мисията на „Истински мед“ е да подпомогнат пчеларите в България, които са единствените истински пазители на „гениите на природата“.
Факт: Пчелите са единственото живо същество, което не е носител на какъвто и да е вид патоген (гъбичка, вирус или бактерия). 70% от земеделието в света зависи от тях, което означава, че 70 от 100 храни са станали благодарение на пчелите. Според изследванията българският род пчели е изключително продуктивен и издръжлив. Въпреки това хиляди пчелини умряха заради пръскане с пестициди, а най-засегнати са селата в регионите на Плевен, Ловеч, Враца и Монтана.
„Пътят към никъде е павиран с извинения“
От с. Долна Малина се пренасяме на ул. „Незабравка“ в София, където се намира централата на Българската федерация по волейбол (БФВ). Там отново срещаме SiteGround, този път в лицето на създадената от тях фондация „За пример“, за да подкрепи развитието на една от най-силните ни спортни дисциплини и в частност младежкия волейбол чрез различни програми на БФВ. Сред тях се нареждат ежегодната селекция на таланти, която завършва с 10-дневен тренировъчен лагер на избраните близо 100 момичета и момчета, „Турнира на талантите“, семинари за повишаване квалификацията на треньорите по волейбол, както и националната кампания на федерацията „С волейбол на училище“, която ще търси под дърво и камък следващия Димитър Каров, Матей Казийски, Димитър Златанов, Пламен Константинов, Димитър Гигов…
Факт: Според чуждестранни източници средните месечни разходи за подготовката на един волейболист варират между 600 и 1500 щ.д., в т.ч. екипировка, тренировъчни съоръжения, заплати за треньорите, дневни и много други.
Други технологични компании осигуряват възможности за спортуване на хора със специални потребности или деца в рискови региони по света, защото спортът е здраве за всички. Една от тези компании е MentorMate, която за осма поредна година проведе инициативата си MentorFit, а през 2023 г. екипите ѝ в България, САЩ и Парагвай спортуваха с кауза за втори път. Те инвестираха три месеца в 272 730 минути фитнес тренировки, 5 440 пробягани километри, 16 320 км колоездене, 93 808 000 крачки и участие в 21 състезания като Sofia Business Run, Tarnovo Ultra, IT Tennis Tournament и Байканджии, които осребриха под формата на финансови средства и дариха на три международни организации в подкрепа на атлети с интелектуални затруднения, тренировки за хора с увреждания и осигуряване на спортни екипировки и принадлежности за деца в риск.
Спортът върви ръка за ръка със здравето, но само той не стига, за да се подпомогне разрешаването на многобройните проблеми и в този сектор. Тук например се натъкнахме на Accedia, които през септември дариха модерно термолегло за малките пациенти на Клиниката по детска кардиология на Националната кардиологична болница, за да осигурят удобство и комфорт на новородените и кърмачетата след сърдечна операция.
Факт: Всяка година в България се раждат близо 700 деца със сърдечни малформации, които са една от водещите причини за детска смъртност в страната. Напредъкът на диагностиката и хирургията, както и по-доброто интензивно лечение, вкл. следоперативните грижи, увеличават шанса на малките пациенти да достигнат зряла възраст.
Междувременно CluneTech прегърнаха идеята на свой служител да подкрепят фондация „Искам бебе“ и през лятото направиха първото си дарение. То ще се използва за психологическа подкрепа за хора с репродуктивни проблеми във Варна, където е базирана по-голямата част от екипа на компанията.
„Да образоваш ума, без да образоваш сърцето, не е никакво образование“
Думите на Аристотел буквално кънтят в България, където бюджетът за култура продължава да е много под 1% от БВП. Поради този факт хиляди родни творци и организации нямат равен достъп до културни дейности, както би трябвало да бъде според конституцията, но и тук срещнахме приятели, които в нужда се познават. Един от тях е Accenture. От 2020 г. компанията оказва стратегическа подкрепа на фондация „Културни перспективи“, като интегрира най-новите технологии в сферата на културата чрез дигиталната платформа Culturama.art. Екипът използва VR и устойчиви технологии, както и нестандартни решения, за да свърже изкуството и модерните технологии, като същевременно активно подкрепя мисията на фондацията да подпомага млади артисти в областта на визуалните изкуства, музиката, литературата, танца и театъра чрез стипендията „С усилия към звездите“.
TechnoLogica също помага на млади таланти да стигнат звездите, но по пътя на науката и технологиите. Тази година бяхме на петия рожден ден на създадения от тях интерактивен център TechnoMagicLand в София Тех Парк, който продължава да доказва, че се учи най-добре чрез правене на забавни неща. Всички IT експерименти в експозицията, както и софтуерът, отчитащ постиженията на посетителите, са разработени от екипа на компанията, а центърът редовно се използва за провеждане на учебни часове (всеки родител ще разбере защо, ако разлисти учебниците по „Човек и природа“). През тези пет години TechnoLogica не спира да обогатява видео библиотеката на центъра, да работи с училища от цяла България, да добавя нови експерименти и експонати и да разширява заниманията и демонстрации в областта на STEM.
През 2023 г. видяхме и IT брадите на Scalefocus, които се разраснаха в посока по-добро образование. Тази година познатата инициатива се провежда в подкрепа на фондация „Заедно в час“, която цели да осигури равен достъп до качествено образование. Как ще се случи това? Регистрирате се на специално изградена платформа, купувате избран от вас брой точки и с тях гласувате за любимата си брада в категорията Fresh Start (за наболи бради и мустаци) или Already Stylish (за вече брадатите участници), а събраните средства ще бъдат дарени за каузата.
Последната ни социално отговорна спирка е село Крепост между Димитровград и Хасково, където отново срещнахме Acronis по време на традиционната им инициатива „100 книги за едно българско училище по случай 24 май“. Тази година дарението получи ОУ „Христо Ботев“. За него вероятно чухте през 2022 г., когато началната учителка Александра Стефанова беше сред 12-те отличени от БАИТ преподаватели за дигитално новаторство и получи първото отличие за интерактивност в преподаването, а дарението на Acronis ще ѝ помогне да отвори още поне 100 прозореца пред нейните ученици.
Факт: Според асоциация „Българска книга“ през 2022 г. 38% от българите не са прочели нито една книга, 12% смятат, че няма смисъл от четенето, а 10% нямат нито една книга. Същевременно данните от друго проучване показват, че половината младежи на 15 г. са функционално неграмотни и не разбират какво четат.
Убедени сме, че дарения като това на Acronis в един момент ще обърнат негативната тенденция. Също така сме убедени, че всеки един жест на добротворчество от страна на IT компаниите ще продължи да подобрява средата, в която живеем и работим, а всяка споделена история за корпоративна социална отговорност в действие ще запали все повече бизнеси да ги последват. Защото „ръката, която дава, не обеднява“.