+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

113+58 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Цветан Илчев, Хипопорт София: Колко е важно да бъдеш любопитен?

*Текстът е предоставен от Хипопорт София.

Срещаме се с Цветан Илчев (за нас е само Цецо 😊), Team Lead в QA екипа на FIO Systems, част от Хипопорт София.
Цецо е част от компанията от 2015 година, а днес си говорим за QA, QA и още QA. Вижте първата част от разговора ни!

Как започна всичко? Кой аспект от работата те спечели, за да започнеш кариерата си като QA?

Още докато бях малък, разглобявах всички играчки, които ми подаряваха. Беше ми интересно да видя какво има вътре – как са направени, как работят.

Започнах в тази сфера през 2010 г., когато работих в компания, която разработва продукти за звукозаписната и филмовата индустрия. Един от професорите ми в университета видя, че съм по-любознателен и реши, че би било интересно да работя там. Като Quality Assurance Engineer трябваше да сглобявам и разглобявам устройства, да работя с осцилоскоп и да анализирам сигналите по различните платки. Към тези продукти имаше и софтуер, който трябваше да бъде тестван в комбинация с хардуера.

Това беше и първият път, в който се запалих – всичко беше ново и различно. Рядко се случва да има един и същ проблем.

Кога се присъедини към FIO Systems и как стана Team Lead?

След първата позиция реших, че ще бъде интересно да видя какво е да работя в уеб разработките. Смених няколко компании, но нямаха достатъчно уеб приложения, затова започнах във FIO Systems. Исках да работя с уеб-базирани приложения и тяхното тестване, защото беше съвсем различно от досегашния ми опит.

Така, в началото на 2015 г., се присъединих към компанията като QA. Менторът ми беше Automation QA и ме обучаваше в продължение на няколко месеца, преди да продължа самостоятелно.

Постепенно започнах да се занимавам с предизвикателствата на самата работа. Бяха написани голям брой от т.нар. тест кейсове, както и голям брой автоматизирани тестове за функционалностите. И въпреки това, винаги можех да разчитам на колегите си при необходимост.

С времето възникна и нуждата от повече специалисти в отдела, за да можем да отговаряме на нарастващата работа. В момента екипът в България се състои от 5 човека, които тестват автоматизирано, като в същото време работим и с колегите от Германия, които тестват ръчно.

Какви качества трябва да има човек, за да е добър QA?

Според мен най-важно е да бъде любознателен, креативен и дисциплиниран. Никога не трябва да оставя нещата непроверени, надявайки се, че малките проблеми ще бъдат решени набързо.

Що се отнася до това да си любознателен, смятам, че ако човек е любопитен, ще търси проблемите в дълбочина и може да открие такива, които не са били известни преди. А това е много важен аспект в професията ни, защото, ако не можеш да разбереш къде е проблемът, няма как да го разрешиш.

Ако говорим за креативност – има хиляди начини, по които можеш да тестваш нещо и да създадеш тест кейс. Без значение обаче как е направен този тест кейс, е нужно да носи надежден резултат. Срещал съм много проекти, които не проверяват нищо съществено, което може да създаде усещане, че старите функционалности и основните такива работят коректно.

От кои 3 основни фактора зависи качеството на един софтуер?

Мога да дам няколко примера. Представете си, че използвате софтуер. Отваряте го и искате да изпълните базова команда, но след всяко натискане на мишката има забавяне. Това естествено Ви изнервя. Затова и първият фактор е изпълнението – цялата система трябва да предоставя добър потребителски опит (UX).

Следващата важна част е надеждността. Софтуерът трябва да дава резултати, на които можеш да се довериш. Предполага се, че ще се използва от голям брой хора, които са платили за него и очакват да получат качествен продукт, който да покрие техните нужди, без да се влагат излишни усилия.

Третият фактор е използваемост (usability). Много е важно как е бил направен софтуерът- лесен ли е за употреба, разбираем ли е за хората. Не трябва да е твърде сложен.

Бих добавил и това да няма забавяния – периоди от време, в които приложението да не е достъпно. Когато при актуализация например нещо се счупи, трябва да се реагира на момента. Така и работата на екипа е по-спокойна.

Във FIO Systems разчитаме на автоматизираните тестове, за да гарантираме, че всички тези фактори са налични. Това покрива основната част от функционалностите на приложенията, така че да могат да бъдат забелязани и всички забавяния. Разчитаме на съвременни технологии, които ни помагат по-добре да проследяваме изпълнението. Когато някой клиент използва форма или страница от нашето приложение, времето за изпълнение на тази операция се регистрира. Забавяне от над 4 секунди за дадена операция се счита за прекалено много и не трябва да бъде допускано.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Какво означава “Remote development done right “?

Повечето софтуерни компании в България имат екипи и извън пределите на страната. Ние не правим изключение. В контекста на COVID може да се каже, че излязохме късметлии, тъй като вече имахме опит с работата от дистанция, съвместно с немските ни колеги. Разбира се, по време на пандемията дистанционната работа се увеличи, a това беше възможност да се сработим още по-добре. Смятам, че „дистанционната работа“ и тази „от офис“ внасят един баланс в работната среда и е хубаво и двете да присъстват като възможност.

Когато започнах във FIO Systems, успях лично да се запозная с колегите от Лайпциг, още в първите няколко месеца. Това доста улесни онлайн комуникацията ни, тъй като вече познавах хората отсреща. За съжаление, през последните две години новите ни колеги нямаха такава възможност, но смятаме да променим това. През май месец тази година, екипът от Германия ще ни дойде на гости, а ние ще им върнем жеста през септември. Подобни събития сплотятват екипите. Затова и често се събираме за поход в планината или тенис на маса. Така се създава връзка отвъд служебните ангажименти.

Как въвеждате нови членове на екипа?

Първото, което правим, е една обиколка из офиса, запознавайки ги с колегите и това какво точно правят. Разбира се, преди COVID всички бяхме в офиса и това запознанство се случваше по-лесно. Представяме им продуктите и процесите, като през първите 6 месеца всички новопостъпили програмисти имат ментор, който им помага, когато имат допълнителни въпроси или срещнат затруднения.

Правим регулярни срещи на всеки два месеца, за да сме сигурни, че се чувстват добре и не срещат трудности. Получават обратна връзка и от наша страна– как се справят, какво може да се промени, как да улесним работата.

Лично аз се старая да направя така, че новите членове на екипа ни да не се чувстват като новодошли или чужди, а сред хора, които познават от дълго време, сред приятели, готови да им помогнат във всеки един момент. Нормално е в началото да има несигурност и притеснение, но всеки може да зададе толкова въпроси, колкото са му необходими, за да се сдобие с нужната му увереност.

Кое беше последното нещо в работата ти, което те накара да се замислиш върху по-дълбоките теми от живота?

Преди време ни посетиха колеги от Германия, с които говорихме по-подробно за QA – какво означава и какви са ползите от него. Това ме накара да се замисля как точно е включен и в ежедневието ни. Когато плащаме за нещо, очакваме да получим определено качество – в магазина например, когато закупим дадена стока, или когато отидем на почивка.

Същото е със софтуера. Клиентите ни очакват качествен продукт, а за това работи целият ни екип. Тъй като QA-ите виждат всички потенциални проблеми и грешки, както ние, така и екипите имаме възможност да се учим от тях. Това ни дава възможност да бъдем по-продуктивни и ефикасни в работата си. Чрез постоянно усъвършенстване, допълвайки работата един на друг, ние съдействаме клиентите ни да получават един качествен продукт. Щастлив съм, че компанията разбира важността на тази роля.
Фактът, че в момента търсим още специалисти, е доказателство за това.

Имаме нужда от положителни и приятелски настроени хора, които знаят с какво искат да се занимават. За някои, интерес представляват базите данни, за други –потребителският интерфейс или пък API. Ние сме готови да им дадем възможност за развитие и да им предоставим необходимите ресурси, за да постигнат желаната цел. Радвам се, когато мога да използвам своя опит, за да помогна на колега в това начинание.

Компанията ни дава 10% от работното време за допълнителни обучения и курсове. Така можем да допълним знанията си, а защо не и да ги споделяме.

Кое е последното нещо, което направи за първи път?

Преди три седмици си купих гребен тренажор с воден резервоар. Започнах курс, за да се науча как да греба правилно и да го използвам ползотворно. От тогава тренирам по половин час всеки ден. Запалих се от сестра ми, която дълго време тренираше кану каяк и всъщност е печелила медали от републикански състезания. Опитах да греба с подобни машини в гребната база, в която тя тренира, и ми хареса.