*Текстът е предоставен от Godel Technologies
През 2021 г. иновационната функция на Godel оживя! Това е инициатива, обединена от група developers, testers и дизайнери, които създадоха инструмент, обединяващ компетенциите на всички отдели на компанията. След 9 месеца упорита работа, 11 подразделения, 4 концепции, повече от 30 души и 300 добавени характеристики, Godel се сдоби със собствен технологичен радар.
Разговаряхме с Виталий Пухалски, ръководител на звеното за иновации и мениджър на .NET подразделението в България, за това как се роди идеята, кой може да използва платформата и как Godel open-source може да се развива благодарение на техническото решение.
Виталий, ако някой не знае какво е TechRadar (технологичен радар), как би му обяснил това?
Когато се появи идеята за TechRadar, основните ни спецификации, които искахме, бяха да съберем обширна информация за компетенциите на компанията и да я представим в удобна форма, която да е подходяща за хора на различни нива технически знания и с различни дейности, така че всички еднакво да разбират това, което виждаме пред себе си.
Също така искахме това да стане в един инструмент, който да може да покаже всички умения и опит, които притежава Godel. Това е и набор от инструменти, нови знания и области, в които компанията вижда потенциал и планира да подобри позициите си в близко бъдеще. Сега цялата информация за технологичния радар е наистина удобна за търсене и бърз анализ.
Кой използва TechRadar в момента? Кой ще го намери за полезен?
Нашите екипи по продажби и предпродажби бяха целевата ни аудитория, но искахме и нашите разработчици също да го използват. Когато за първи път се сблъскате с нова технология, често трябва да прецените дали технологията или даден framework са подходящи за проекта. Точно тук информацията от радара, където тези неща вече са описани, ще бъде полезна. И е много по-добре, отколкото просто да търсите в Google и да научавате всичко сами. Разработчиците могат да използват TechRadar просто от интерес, за да видят какво активно използваме в компанията, но какво може би не са знаели преди, например.
Екипът ни по подбор на кадри вече използва този инструмент. В платформата те виждат какви компетенции се търсят за специалист в дадена област и по време на интервюто проверяват доколко потенциалният служител ги притежава.
Нека си представим човек, който иска да използва TechRadar. Какви функции са достъпни за него?
В нашия процес ние постоянно се питахме: „Как бих използвал този инструмент, за да намеря необходимата ми информация?“ На първо място, на нашата страница се опитахме да обясним какво представлява продуктът, така че всеки човек, който за първи път попадне на нея, да разбере за какво е този инструмент. Началната ни страница разкрива основните цели на радара и обяснява какво ще видите на него.
След това добавихме и раздела с често задавани въпроси, където се опитахме да дадем отговори на въпросите, възникнали в нашата фокус група преди официалното публикуване на радара. Там можете да прочетете колко често се актуализира радарът, какви цели има, как се предоставя информацията.
Как определихте в коя подгрупа ( RINGS) попада технологията?
Първоначално това беше доста субективна оценка, но след това решихме да попитаме екипа от отделите .NET, JavaScript, QA и Data, за да видим колко клиенти използват дадена технология в проектите. Ако броят им беше по-голям или равен на три, тогава сметнахме, че тя вече е утвърдена технология за нас – така че тя попада във вътрешния кръг на утвърдените. Освен това има и неща, които се използват от години, така че един или двама клиенти могат да ги използват, но ако те ги използват от дълго време, тогава технологията също се счита за добре усвоена.
Кръгът „Изпитание“ включва технологии, които вече се произвеждат, с които екипът вече е работил, но опитът им не е толкова голям, че да могат бързо да съберат екип от специалисти с подходящи качества, които веднага да реализират даден проект.
Можем ли да кажем, че технологията е добре овладяна, ако имаме само двама души, които работят с нея?
Не съвсем, но в същото време знаем, че ако се появи проект, за който ще е необходима тази технология, поне ще можем да преценим и да потърсим подходящите хора на пазара. Вече имаме определена компетентност в лицето на тези двама души.
Оценката включва неща, които са в процес на проучване от екипа. Например новите тенденции, които се появяват на пазара. В същото време вече имаме мнение за тях, разбираме какво е това и как работи, макар и на доста повърхностно ниво. Естествено, ако вярваме в тази технология и смятаме, че това е нещо, което си заслужава да бъде изследвано, тогава продължаваме да я наблюдаваме и да предприемаме стъпки в изучаването ѝ.
И след това има Нововъзникващи, който е външният кръг. Там има технология, която все още не сме изпробвали, но за която сме чували, и това е нашият собствен списък със задачи. Например някой от екипа ни е отишъл на конференция и е чул за нова технология или е прочел интересна статия, но човек няма време да я разбере, затова я е добавил в отметките си. Това са отметките, които съставляват кръга Нововъзникващи.
Няколко месеца след добавянето на технологията в този кръг се връщаме към нея и виждаме какво се е случило с нея в крайна сметка. Ако не се оправдае, тогава няма да инвестираме в тази технология.
Ако щракнете върху конкретна компетентност, до нея се появява профил, в който има още цял блок с информация. Събрахте ли цялата тази информация поотделно за всеки кръг?
Да, събрахме, идеята беше да има бърза справка на една ръка разстояние. Да си представим, че човек от екипа по продажби разговаря с клиент и клиентът казва: „Бихме искали да използваме fluent validation (това е .NET библиотека за изграждане на строго типизирани правила за валидиране)“. Най-вероятно нетехническо лице, което никога не е работило с това, дори не знае какво е fluent validation. А благодарение на техническия радар те ще могат бързо да намерят този термин, да видят, че наистина използваме тази технология в нашата компания, и да разберат общата ѝ идея буквално с три или четири изречения от радара.
Как събрахме цялата тази информация?
Първо, помолихме членовете на всеки отдел да напишат на картички ключови думи, които да описват основните умения и компетенции на техния отдел. Бяха необходими около 30 думи, за да се опише основният набор от неща, които те знаят как да направят за клиента. След това други хора, не непременно от този отдел, свършиха ръчната работа: те взеха всички тези думи, провериха в Google, потърсиха информация и попълниха информацията, оставиха линкове и създадоха етикети. След това цялата информация се валидираше, коригираше и качваше в радара. Сега в него има повече от 300 такива елемента.
Важно е да се каже, че можете да филтрирате не само по ключова дума, ако търсите конкретна технология, но и по тагове. Например, можем да изберем .NET и да видим всичко, което това подразделение е решило да добави в радара. Разработването на мобилни приложения, например е подразделение, което се разделя. Както знаем, то се дели на Android и iOS. Следователно, ако сте Android developer и се интересувате да видите какво правят други специалисти с Android, можете просто да изберете тага Android – и ще видите само това, което се отнася за Android.
Моля, кажете ни кои са тези хора, които са направили всичко това почти ръчно.
Струва си да започнем с това как се е появил радарът в Godel. От самото начало имахме готов радарен двигател от Thoughtworks – това е популярен продукт с отворен код, който можете да вземете и да използвате за вашите нужди. Ето как започна всичко. Но ние решихме да отидем по-далеч и да персонализираме изделието, като добавим няколко наши собствени функции. Например филтриране по тагове. Освен това, тъй като radar е корпоративна платформа, искахме тя да изглежда в стила на нашата компания. За тази цел се обърнахме към ръководителя на отдел „Дизайн“ Алксандър Сорин и Ирина Маркович JavaScript специалист. По онова време те бяха ентусиасти в областта на UI/UX. Колегите направиха дизайна, който показахме на главния технически директор Елена Полубочко и на вицепрезидента по инженерните въпроси. NET – Виктор Некрасов. Когато всички одобриха принципа на работа и външния вид на радара, те започнаха работа.
Тъй като двигателят на Thoughtworks беше написан на смесица от Node.js, JavaScript, jQuery и няколко други стари JS фреймуърка, помолих за помощ и консултация по JavaScript. Ръководителят на звено „Консултации“ ,Ирина Шупо и старши софтуерният инженер по JavaScript, Хана Лабушкина ми помогнаха много. Те се включиха бързо и помогнаха за новия дизайн. Също така решихме напълно да изоставим старата версия на кода на радара и да създадем нова версия, която по това време вече беше с отворен код. Отне ни малко повече време, отколкото бяхме планирали, но в крайна сметка с помощта на тези момичета го направихме и радарът стана по-добър, което дори не очаквахме.
След това към нас се присъедини младши NET. Специалист – Павел Радкевич. Той неочаквано поправи много грешки в нашата бета версия. Консултантът по Presales, Алина Халубинска, също имаше важен принос в търсенето на бъгове и като цяло, и направи много за нас като представител на Presales. Когато вече имахме готова първата версия на радара, отидох при ръководителите на нашите отдели, потърсих подкрепата им, обясних какво правим, за кого, защо и ги помолих да формират списък от тези 30 описания на отделите за радара. След това започна ръчното въвеждане на всички данни.
Искам само да подчертая отново приноса на огромен брой хора за нашата идея. Повече от 30 души взеха участие в разработването на радара! И това наистина беше целенасочена и продуктивна работа на всички. Радарът е една от онези инициативи, които обединяват нашите звена и отдели, и дори бих казал, че това е инициатива на ниво компания.
Всичко, което описахте, звучи и се усеща като голяма система, която трябва да бъде постоянно наблюдавана и поддържана. Колко души се занимават с това сега и колко често?
В Godel за радара отговаря звеното „Иновации“, чиито представители във всяко подразделение следят за актуалността на информацията за това подразделение в радара. Предполага се, че работата по актуализирането на сайта ще се извършва приблизително веднъж на шест месеца. Ако изведнъж видим, че сме започнали активно да използваме някаква нова технология, но тя не е добавена в радара, ще ги помоля да го направят, без да чакаме следващия период на актуализация.
Ще може ли радарът да проследява напълно различни показатели в компанията?
Не от гледна точка на развитието, а например на финансовите показатели. Основната рамка е в състояние да показва данни от всякакъв вид и това могат да бъдат едни и същи финансови показатели. Можем добре да си представим, че ако информацията е представена правилно, описана в удобен за радара формат, той ще я покаже както трябва. Няма препратка към конкретни данни. Има само определени полета, които трябва да попълните и които се трансформират в имена на категории и пръстени.
Какви планове имате за бъдещето по отношение на TechRadar?
За мен бъдещето на TechRadar се вижда във факта, че това ще бъде продукт, с който цялата компания ще се гордее. За да стане това, той трябва да включва специалисти от нашият JavaScript екип. За да ги включа, трябва да напиша „от нулата“ моята версия на техническия софтуер на React, един от най-популярните фреймуърци за потребителски интерфейс, за да го превърна в напълно публичен инструмент с отворен код, който нашите потенциални клиенти също ще могат да видят, да го използват и евентуално да научат по-добре какво може да прави Godel добре.
Самите ние ще можем да доразвиваме радара по начина, по който виждаме, независимо от останалите специалисти, работещи по него. Разбира се, съществува малък риск да покажем, че не знаем нещо, но не виждам това като голям проблем. За мен е по-важно да покажеш, че си отворен за нови знания и си способен да разбереш всичко, да превърнеш нещо в свое ново умение. За нас това е само плюс, който подсказва, че компанията се развива и не стои на едно място.
Бих искал да видя, че Godel open-source, наборът от продукти, които разпространяваме, се развива благодарение на TechRadar. Искам да изложа изходния код на нашия съвременен радар, който хората по своя преценка да могат да допълват и развиват по-нататък. Тоест да популяризираме както компанията, така и продуктите, които ние в компанията сме създали. Това, разбира се, е глобален план, но ми се иска да бъде осъществен, защото вече видях как успяхме да направим продукт в кратък срок, за който определено не се срамувам.
Godel Technologies организира и своя първи meet-up в София! Датата е 6 октомври, а мястото – София Тех Парк. Не пропускай да разбереш повече за компанията, необходимо е единствено да се регистрираш тук: https://www.godeltech.com/events/godel-sofia-intro-offline-meet/