*Текстът е предоставен от Fourth
Как Fourth позволява на всички екипи в организацията да оптимизират своята работа с помощта на изкуствения интелект
Карли Ходжис е един от опитните лидери във Fourth. Тя прекарва последните 13 години там, израствайки до сегашната си роля на VP Business Operations в технологичния отдел на компанията. От 2015 г. насам отговаря за създаването и изпълнението на глобалната Lean-Agile стратегия на организацията, като води Fourth по пътя на Agile трансформация. Към днешна дата Карли се концентрира върху реализирането на Organizational Artificial Intelligence (AI) Enablement програмата на Fourth. Тя разкрива детайли за тази инициатива и как т.нар. „AI Fridays“ помагат на хората да разберат как могат да използват силата на AI.
Месечните „AI Fridays“ срещи във Fourth започват през септември 2023 г. с цел да насърчават служителите да се събират, за да проучват, демонстрират и научават повече за най-актуалните AI инструменти и технологии, с които да експериментират. Това включва ChatGPT, Bing AI, GitHub Copilot с очакване за още много и различни в бъдеще.
Защо Fourth стартира Artificial Intelligence (AI) Enablement програма?
Концепцията за AI съществува от 50-те години на миналия век, но сега наистина започва да оказва влияние върху ежедневието ни с нови възможности, които стават достъпни за всеки и по всяко време. Ние сме софтуерна компания в челните редици на нашата индустрия. Естествено е, ние от Technology отдела да бъдем от първите, които търсят начини за иновативно прилагане на AI в цялата организация.
Ангажираме се да инвестираме в нашите служители, осигурявайки им среда за развитие в техните области, давайки възможност на всеки от тях да работи с AI. Това да останеш конкурентоспособен в забързания свят на SааS (Software as a service) бизнеса изисква непрекъснати иновации. Много компании се обръщат към AI, за да спечелят предимство в своите индустрии. Ние можем да се похвалим, че сме от първите, които предлагат възможности за изкуствен интелект в софтуерните решения за клиентите си. Сега трябва да разгледаме как AI може да трансформира нашия бизнес от оперативна гледна точка, така че да сме още по-успешни и икономически ефективни, да подобрим удовлетвореността на клиентите и конкурентното ни позициониране.
Как Fourth подходи към AI Enablement програмата?
Мислихме дълго как би било най-добре да подходим към такава голяма задача, която включва както много неизвестни, така и нужда от сериозно вътрешно обучение за организацията. Сформирахме екип от представители по функции от всяка бизнес област във Fourth. Давахме си сметка, че обучението играе ключова роля за успеха на инициативата. Подсигурихме, че служителите и по-широкия бизнес са информирани за възможностите, които AI ще им донесе и как може да повлияе положително на работата им. Също така знаехме, че трябва да дадем пространство за експерименти, които може бързо да се окажат неуспешни. В такъв случай учим уроците си от тях и продължаваме вече по-опитни, докато изследваме къде изкуственият интелект може да добави стойност.
Разделихме програмата на четири етапа: Обучение > Експериментиране > Изготвяне на стратегия > Актуализиране.
В момента сме в ранната фаза на експериментиране. Всяка функция в отделните ни звена формира хипотези, използвайки подхода „Answers First*“, като вече имахме около 60 предложения, които да прегледаме с нашия изпълнителен екип. Подбрахме най-приоритетните сред тях. Някои са наистина обещаващи и затова преминаха по-бързо през фазите на експеримента и изготвянето на стратегия, а за други разглеждаме внимателно възвръщаемостта на инвестицията, когато наближи цикълът на експериментиране. Надяваме се да имаме напълно внедрен изкуствен интелект в нашите бизнес функции до 2024 г. и това да се превърне в нашия „нов нормален“ начин на работа до 2025 г.
Чувствам се горда от това колко ангажирани и ентусиазирани в тази посока са хората ни.
Какво се надявате да постигне инициативата за AI за членовете на Fourth?
Искаме да помогнем на всеки служител да събуди потенциала си, като осигурим работна среда, която му позволява да работи по-интелигентно. Мисля, че всеки от нас иска да избяга от скучни или повтарящи се задачи и да се съсредоточи върху творческата, интелектуално предизвикателна или стратегическа страна на работата.
Освен това привикването към новите инструменти на AI и научаването на нови неща може да вдъхне живот на работа, която е започнала да се превръща в рутина. Изкуственият интелект е тук и ще промени значително работния пейзаж. Хората, които бързо се адаптират, може да видят нови отворени врати, възможности, които дори не са съществували само преди седмици или месеци.
Кои според вас са най-големите предизвикателства при прилагането на стратегия за изкуствен интелект?
Едно от основните предизвикателства е, че процесите, които обработват данни, трябва да са ефикасни. За да се случат успешно нещата са нужни качествени и изчистени данни. След това трябва да се изберат правилните технологии и инструменти, което винаги крие риск. Не може да се поставят всички яйца в една кошница, в същото време трябва да се избира разумно сред огромен брой възможности. Ранното въвеждане на изкуствения интелект също може да бъде риск. Разбира се съществува и съпротивата срещу промяна, която се очаква при нововъведения. Ние, обаче, обичаме да правим трудни неща, така че не се плашим от тези предизвикателства – ще се учим в процеса на работа.
Какво означава AI за бизнеса на Fourth?
Мисля, че ако се справим добре, това ще доведе до по-щастливи и по-пълноценни служители. Като използваме изкуствения интелект, цялостното преживяване на клиентите ни ще бъде подобрено. Бизнесът ни ще бъде по-силен, тъй като можем да въвеждаме иновации и да фокусираме времето си върху важните неща.
Кой AI инструмент използвате ежедневно?
Както много други и аз станах донякъде зависима от ChatGPT 4.0. Това е може би най-широко известният AI инструмент, но той е само върхът на айсберга. Това, което искрено ме развълнува в последно време, беше Microsoft 365 Copilot. Той ще революционизира начина, по който работим, а лично за мен ще освободи време, което ще мога да отделям за още повече стратегия и иновации. Опитът ми с Copilot беше наистина впечатляващ. Използването му ще означава по-малко време за проследяване на дейности след срещите, комуникация на по-добро ниво и по-бърз анализ на данните. На практика така всеки може да има свой собствен AI асистент на работното място!
Кой е любимият ви пример за използване на изкуствен интелект?
Забележително е това, което се постига с изкуствения интелект в други индустрии. Има много невероятни начини, по които той може да бъде използван, за да направи света по-добро място, така че изборът на фаворит е труден. Но на първо място мисля за здравеопазването, което може да стане по-достъпно както във финансов, така и във физически аспект. Това ще помогне за спасяването на човешки животи. Ранните проучвания показват, че AI програмите са по-добри в откриването на рак в начален стадий при сканиране, отколкото консултантите и радиолозите. Също така мисля за изключително значимия начин, по който ще бъде трансформирана работната сила и опитът на работното място на милиони хора по света през следващото десетилетие.
*”Answer First” е комуникационен подход, който се отличава с формиране на главната теза в самото начало, след което се посочват няколко основни аргумента, които я подкрепят, като всеки от тях дава конкретни детайли.