Evolution Gaming отскоро има свой собствен инженерен хъб в България, наречен Evolution Engineering Bulgaria. В него се разработват хитови гейминг заглавия от жанра на slot игрите, а основните отговорници за артистичната визия на продуктите са хората от game-art на компанията.
Начело на гейм-артистите е Александра Илиева, която е Team Lead в Evolution Engineering Bulgaria. Нейните основни отговорности са да се грижи за безпроблемното функциониране на целия дизайн екип, да организира и планира работните процеси, както и да осъществява цялостната комуникация.
Art Director на екипа е Добромир Томов, чиято най-важна задача е да проследява един проект от самото начало на концептуална фаза до неговия финал. Това включва както работа с художниците, така и комуникация с техническия и маркетинг екип в компанията.
Неговата дясна ръка е Миряна Димитрова – Team Lead на малък екип от художници и важна фигура във вземането на финалните дизайн решения, засягащи цялостния game-art на продуктите.
Александра, Добромир и Миряна ще ни разкрият как се създават успешни гейминг заглавия.
От концепция до краен резултат
Началото на една игра започва с представянето на идея от гейм-дизайн специалистите, към която постепенно започват да се добавят допълнителни спецификации и общи насоки по конкретната тематика. Често артистите получават свободата лично да изберат игровата основа, на която да се гради. След това настъпва фазата на концептуализиране, като всеки един от експертите, отговорен за създаването на продукта, представя своята уникална визия.
Артистите винаги търсят възможност да възпроизведат различни стилистики и усещания от първоначалните рисунки, след което им се прави ревю и се решава правилната посока за действие. Накрая следва общата дизайн-фаза, където всичко се изпипва и играта се полира с цел да изглежда добре и да е балансирана визуално. След още едно последно ревю финалният продукт е готов за експорт, за който отговаря специален технически екип. Неговата роля е да подготви всички нарисувани елементи за финалната софтуерна разработка, където те да бъдат анимирани.
“Много е важно да има голямо разнообразие на визуални стилистики и теми. Това същевременно е и много интересно за хората, които искат да работят при нас”, разказва Добри.
Според Александра голям плюс в работата им е конкретното разделение между отделните позиции. Тийм лидерът, например, поема цялата административна тежест, оставяйки на арт директорите възможността да бъдат изцяло фокусирани върху изкуството и креативния процес.
Друго предимство е опцията всеки един от малките подекипи (съставени от по трима човека), да вземе дадена игра от самото начало, като по този начин я превърне в личен проект. Така те имат контрол над целия процес от концептуална фаза, през дизайн и рисуване, до цялостното издаване на проекта. По този начин се постига сравнително кратко време за направата на една игра, което е и основната отличителна черта на продуктите на Evolution в сравнение с големите ААА заглавия на световния пазар (те обикновено се разработват с години).
“Тъй като при нас нещата се правят бързо, това води до голямо творческо разнообразие за артистите, които са в компанията. Един месец можеш да работиш по игра с тематика древен Египет, следващият месец да рисуваш по тема “ацтекска митология”, а след това може да се занимаваш и с нещо съвсем различно“, споделя още Александра.
Интересните моменти в работата
В работата по продуктите на Evolution Engineering Bulgaria, всичко е разделено на процеси, като началото на всеки един от тях започва от гейм-дизайн отдела и създаването на фундаменталната игрова механика. Следва арт-дизайн екипа, съставен основно от художници. Тяхната роля е да измислят цялостната визия, като използват основно 2D стил на рисуване.
“Ние създаваме концепциите и след консултация с 3D екипа, преценяваме дали те ще изглеждат по-добре на 2D или на 3D. Ако решим например, че второто ще е по-подходящо, създаваме съответната визия и я изпращаме към нашите колеги от 3D екипа. Накрая отново събираме всичко на едно място, за да подготвим пакет от визуални активи, който да предадем на програмистите”, обяснява ни детайлно Александра.
След това щафетата се предава на отдела от софтуерни разработчици, който се състои от аниматори и програмисти. Докато те работят по играта, успоредно върви процес на математическо и музикално оформление, което е много важна част от създаването на едно заглавие. Отличителното в тази работа е фактът, че това не са просто картинки, а методи за представяне на цялостната игрова идея зад даден продукт. Това е и голямо предизвикателство само по себе си, тъй като е много важно още в началото да има ясна визия кое как ще е показано в играта. По този начин многото различни действия, които се случват на екрана, са по-ясно разграничени и по-лесно разбираеми за геймърите.
“Целим във всеки един момент играчът да знае къде се намира, защото така и той се чувства по-добре. Понякога гейм-дизайнерите ни задават конкретна задача, но когато ние започнем да работим визуално по нея, установяваме, че може и да не е най-доброто решение. Съответно я променяме така, че да е по-полезна и по-разбираема,” добавя Миряна.
Как изглежда креативният процес
В подекипа на Миряна, когато започва конструирането на концепциите, нейните колеги се стремят максимално ясно да споделят един с друг, кой в каква креативна насока смята да работи. Следва период, през който всеки артист разработва почти тайно собствената си идея. Накрая създадените визуални активи се показват на екипа и се сравняват. Това е и моментът, когато всеки представя своята креативна работа, отразяваща визията му за проекта.
При артистите, с които работи Добромир, процесът е малко по-различен. Преди да започнат даден проект, те задължително сформират една обща работна сесия относно това кой какво мисли да прави и на каква тематика ще заложи. “Има и моменти, в които усилено си споделяме нещата, които създаваме на концептуална фаза, и си даваме обратна връзка един на друг,” добавя арт директорът. Задължително за всяко заглавие е, преди да влезе изцяло в софтуерна разработка, да мине през вътрешна проверка на създадените визуализации, след което бива проверено и от техническите артисти. Ако има неща, които не са изрядни или липсват, играта се връща на дизайн екипа, за да се изчистят пропуските.
“Понякога и от самия софтуерен отдел идват нови идеи, предлагат се някои интересни допълнения към визията, което от своя страна налага проектът да се върне обратно към художниците и те да ги реализират”, споделя още Добромир.
За Александра най-успешната практика на дизайнерите е свързана с така наречения чат за „общи приказки“. Там всички специалисти си споделят референции на случаен принцип. Например, ако някой е видял някаква рисунка или скица, която много харесва (предимно от професионалната дигитална платформа за изкуство Art Station), той ги пуска в този чат и така дори и тези, който не търсят определени концепции, могат да попаднат на подходящите вдъхновения.
“Освен това виждаш и вкусовете на колегите си, и по този начин се започва и една полезна креативна дискусия, която много помага в работата по проектите”, разказва Александра.
Тя, както и нейните колеги Добромир и Миряна, са единодушни относно един факт – това да си геймър помага доста в тяхната професия, тъй като изгражда визуална библиотека. Освен това, интересът към подобен тип развлекателни продукти развива и правилен усет за работата.
Бъдещето на дизайн екипа и световните тенденции
Според Александра бъдещето на екипа е в устойчивия растеж – както откъм нови специалисти, така и откъм проекти. Самоусъвършенстването на всеки един художник също е на преден план, а приоритет е и развитието на цялостните възможности за оптимизация на игрите към мобилни устройства. Като вътрешни практики и техническо ноу-хау, Александра споделя общата амбиция на екипа за подобряване на работните процеси спрямо различните технологични изисквания.
“Ние трябва постоянно да измисляме нови начини да работим по-добре в рамките на настоящите ограничения на технологиите, за които правим игри. По този начин за нас ще бъде много по-лесно да продължаваме да постигаме нашата перфектна артистична визия,” споделя още тя.
Що се отнася до световните тенденции, по-голямата част от геймърите ползват именно мобилни устройства. Точно заради това дизайн екипът на Evolution Engineering Bulgaria трябва още на концептуално ниво да измисли бъдещия си продукт по начин, който позволява да функционира добре както на настолни компютри, така и на смартфони. От жанрова гледна точка, фентъзито е най-застъпената тематика в гейминга, а все по-често се създават и брандирани игри по сериали, филми и комикси.
Александра разкрива и още една интересна особеност на съвременната дигитална дизайн култура:
“Изключително много се популяризира използването на iPad-a и рисуването на Procreate, съответно забелязваме, че при нас идват все повече кандидати, които работят само с тези две технологии. Моят личен съвет към хората, които започват да се развиват в посока на 2D изкуството, е следният –устройството и софтуерът са само инструменти, които постоянно се променят. Затова никога не е грешно да се заложи на устойчиви знания и умения, като познаване на дизайн фундаментите, познаване на тенденциите в индустрията, както и личностното обогатяване чрез преживявания, натрупване на обща култура и изграждане на естетически усет.“
В най-големите компании, включително и в Evolution, Photoshop е стандартът за работа. Други важни инструменти на съвременния гейм артист са векторните програми, както и 3D софтуерни програми за визуализация като Blender, 3DS Max и Maya. За Александра, Добромир и Миряна, бъдещето на гейминга определено е в мобилните устройства, но техният професионален стремеж винаги ще бъде да създават продукти, подходящи за най-широк спектър от платформи.
Разгледай обявите на Evolution Engineering Bulgaria в Job Board-a на DEV.BG и стартирай своята вълнуваща кариера в гейминг индустрията сега.