В Job-Board-а на DEV.BG забелязваме, че наред със задължителните изисквания и отговорности на служителя, работодателите често изброяват и това какво могат да предложат в замяна: добра работна култура, екипни забавления, допълнителни социални придобивки и обучителни възможности. Това е така, защото IT компаниите отлично са разбрали важността на employee experience за привличането и задържането на топ талант, a съответно и за подобряването на фирмените си показатели.
Най-общо казано, employee experience (преживяване на служителите) е възприятието на служителя за всичко, което му се случва, докато е част от екипа на дадена компания, като се започне от кандидатстването за работа до напускането ѝ. Екипната култура, мениджмънта, възможностите за развитие, фирмените процеси, гъвкавостта на работата, физическото работно пространство на компанията: това са все важни компоненти на цялостното преживяване на служителите.
Статистиката за това колко важно е преживяването на служителите е показателна: проучване към MIT посочва, че усилията в посока правилен employee experience могат да доведат до удвояване на иновативността при създаването на нови продукти и услуги, както и до 25% повече приходи от конкуренцията. Според Deloitte, близо 80% от ръководителите казват, че преживяването на служителите е особено важен компонент за развитието на техните компании. Но какво намират за важно самите служители?
В DEV.BG наскоро направихме проучване за това какво искат IT служителите и установихме, че основните очаквания на работещите в сектора не се различават драматично от тези на хората, наети в други индустрии. Заплатата е важна, но колегите и екипът играят дори по-голяма роля. Възможностите за развитие, мениджмънтът и естеството на работата също имат решаващо значение.
И докато кадрите в IT сектора в България са качествени, компаниите имат нужда от още. Това е видно и от броя обяви, публикувани на сайта на DEV.BG. Ето защо и IT индустрията трябва да поставя фокус върху възможно най-доброто преживяване на служителите.
Решихме да се допитаме до няколко експерти в областта на преживяването на служителите, за да разберем как IT компаниите отговарят на очакванията на пазара на труда и какви са стратегиите им за наемането и задържането на най-добрите служители:
Виктория Циркова, Recruitment Marketing Lead at Merkle Bulgaria
Merkle е компания, създадена с една основна цел – да доставя преживяване на потребителите и да помага на брандовете да осигуряват най-доброто преживяване за своите клиенти и служители.
В ДНК-то ни е заложено да мислим за преживяването като първостепенен приоритет и да поставяме не просто хората, а индивида на първо място, за да може да създадем преживяване по мярка на всеки.
Някой може да каже, че за такива като нас има поговорка, че ‘обущарят винаги ходи бос’, но смело мога да твърдя, че ние опровергаваме това твърдение на 100%. По същия начин, по който подхождаме към изграждането на преживявания за потребителите, така създаваме и своите стратегии за преживяването на служителите. Изхождайки от простата максима – мечтай, направи, изпълни (Dream. Do. Deliver).
Подходът ни към стратегията ни тази година, не се различава от предишните. Даваме свобода на хората да мечтаят и да дадат израз на техните желания и тревоги – за това как се чувстват в компанията, дали са доволни от условията, които предлагаме, дали намират проектите си за достатъчно интересни и предизвикателни и т.н. Допитваме се до тях, събираме мнения, слушаме, но най-вече чуваме какво искат да ни кажат.
И го правим. Благодарение на гласа и мнението на своите колеги тази година надградихме тяхното Merkle преживяване, за да отговорим на техните нужди, за да създадем сплотено общество от мислещи различно хора, които се допълват взаимно и оценяват инакомислещия като ценен актив, за участието в повече проекти, които създават споделена стойност в обществото, а не са просто социалната отговорност, която носи еднопосочна стойност.
Изпълнихме тази стратегия. Новите преживявания, които правят пътя на всеки Merkle-човек по-смислен и по-стойностен тази година са нови допълнителни дни към обичайния им пакет годишен отпуск от 25 дни. С какво обаче те са по-различни? Три от тях са посветени единствено и само на благополучието. Създадени са така, че човек наистина да може да се откъсне напълно от работата и да не се изкушава да погледне в мейла и телефона си. Не поради друга причина, а защото всички почиват в тези дни – малки национални вътрешни празници на благополучието в Merkle. Разпределили сме ги през годината, така че да могат да оформят дълги уикенди и всеки служител да е способен да се откъсне напълно от работната среда поне три пъти в годината.
Последният такъв ден за тази година предстои – на 10 октомври, когато е Световният ден на психичното здраве. Другите два дни от този допълнителен пакет също са специални – те са посветени на доброволчеството и всеки един колега може да ги вземе по всяко време на годината и да ги посвети на проект или идея, която ще направи обществото или планетата, на която живеем, една идея по-добри, по-чисти или по-приобщаващи.
Възможността да работим отвсякъде е свободата, която продължаваме да оценяваме, но за да запазим духа на своето сплотено общество всеки четвъртък провеждаме виртуална среща за целия екип. Там е мястото да се запознаем с новите колеги и да научим повече за тях не като професионалисти, а като хора, да разберем кои са новите проекти – какви са предизвикателствата, какво сме спечелили, дали сме загубили, кои са събитията които предстоят, къде е партито, коя е новата социална кауза на фокус. Всеки има място и всеки има глас там. Теми винаги имаме, а аз винаги се чувствам страхотно, когато видя огромния интерес към срещите, темите и ангажираността на колегите си. Добрата комуникация е ключ към по-доброто преживяване на служителите ни.
Ралица Илиева, Talents and Culture Manager at Dreamix
От изключителна важност на първо място е ангажираността на лидерския екип на компанията именно по отношение на преживяването на всеки служител. Ако сме отворени за обратна връзка и сме готови да предприемем конкретни действия, това носи изключително много добавена стойност за компанията.
На първо място, важно е да си даваме сметка, че реалността след COVID-19 вече е доста различна и хората имат определени очаквания за гъвкавост. Разбира се е важно да се представят ясни очаквания като работодател спрямо всеки, но трябва да дадем и кредит на доверие към служителите относно home office и разпределяне на задачи. При нас в Dreamix няма изискване за определен брой дни, които да бъдат прекарани в офиса. Не вярваме и в практиките за принудително връщане на служители в офисите, тоест е нужно доста повече разбиране и гъвкавост.
Отворената и честа комуникация, както и яснотата по отношение на развитието на всеки един от нас в компанията също много допринасят за ангажираността. Всеки от нас има информация как се развива, какво предстои и какво е нужно да се случи, за да бъде достигнато определено вътрешно ниво.
Добрият employee experience също включва доста активности, които да спомогнат за изграждането на отборен дух. Те са по-скоро с развлекателна цел – тематични партита, летен офис и цялостно много приятелска и най-вече по-неформална атмосфера, в която всеки се чувства спокоен да сподели, както предложения за подобрения, така и да похвали колегите и средата.
Ива Луканова, Talent Acquisition & Employee Experience Manager в Melon
Основният фокус на Melon са хората. Ние се гордеем с нашата култура и ценности и много държим да ги съхраним непокътнати. Нашите хора са свежи, находчиви, можещи. Оттам и работата на employee experience екипа става лесна и приятна – да се грижим за такива прекрасни колеги е удоволствие и привилегия за нас. При осигуряване на най-добрия employee experience гледаме да сме в час с реалните потребности на хората и факторите на външната среда. Покрай пандемията, основен фокус за нас е темата за психичното здраве, което доведе до фокусиране върху self-care програмата ни.
Организираме си срещи и дискусии на различни актуални теми, които вълнуват колегите, осигуряваме индивидуална психологическа подкрепа от доказан в областта специалист, споделяме собствен опит. В общи линии гледаме да създадем благоприятна и защитена среда, в която всеки може да бъде себе си и да получи приятелски гръб в труден момент. Фокусираме се и върху развитието на хората в Melon, като поддържаме богата библиотека от книги и курсове, до които всеки има достъп. Организираме и се включваме в обучения, семинари и сесии за споделяне на опит. Гледаме да не спираме да се учим и да задоволяваме жаждата си за нови знания и умения.
Като компания подкрепяме отговорното отношение към здравето, ето защо имаме активна позиция по отношение на ваксинацията и можем да се похвалим с изключително висок процент на имунизирани колеги. Това ни позволи сравнително спокойно да подновим провеждането на екипните мини тиймбилдинги, зелените офиси сред красивата природа и дори големия тиймбилдинг, който събра заедно колегите от четирите ни локации през май тази година. Разбира се, наясно сме, че Ковид е все още тук и продължаваме да сме предпазливи, но се чувстваме подготвени заедно да посрещнем както него, така и други трудности.
Регулярно обсъждаме и преразглеждаме стратегията си за employee experience, като я съобразяваме с нуждите на колегите в Melon. Kоито, разбираемо, са динамични – точно, както и времената, в които живеем.
Ние сме и най-големите фенове и сме на първия ред на концертите на нашата рок банда ALI. Да, имаме си рок банда, която много успешно покорява сърцата на феновете на българската алтернативна рок сцена, дори е била на първо място в класациите на рок радиата в България.
Боряна Андреева, People and Culture Manager at Accedia
От ден 1, винаги сме поставяли служителите си на първо място. Всички инициативи и процеси, които са се зародили и са вече приложени, са мислени с цел осигуряването на една среда, в която колегите да се чувстват мотивирани и доволни.
Основен фокус поставяме на целия onboarding процес на новите членове на екипа. Това беше и един от първите големи процеси, които подобрих в ролята си на People and Culture Manager. За нас е важно от първия досег на новите колеги с Accedia, те да се чувстват добре, да усещат приемственост и да се интегрират бързо.
След това фокус става и оптимизирането на всички административни процеси, така че екипът да може да е максимално улеснен и да се фокусира върху по-стратегически задачи. През годините успяхме да въведем различни онлайн инструменти, които определено повишиха ефективността на администрирането. Всички процеси са дигитализирани, от подписване на договор за започване на работа, през заявяване на отпуска, и въвеждането в различни процеси в компанията.
Бих казала, че нашата култура е нещото, което ни отличава от останалите компании. Независимо, че тази година ставаме на 10, ние не сме загубили своя „младежки дух“. Като любопитна практика се стремим да поддържаме една неформална, приятелска среда, в която се окуражава колаборацията и свободната обмяна на идеи. Не много компании могат да се похвалят, че техните създатели отделят време да разберат повече за своя екип от над 200 човека и то докато обядват заедно или се забавляват заедно на едно от тематичните партита, които компанията организира. Нашият мениджмънт екип също е активна част от всички инициативи и ежедневни процеси и помага на екипа да вижда решения там, където други биха видели проблеми.
От друга страна всеки от екипа може да се включи в различни дейности като например вътрешния център за иновации (IDC) или конференции и уъркшопи, които спомагат и за кариерното израстване на всеки в Accedia. Стремим се да ставаме и все по-гъвкави откъм работно време, работна локация, и социални придобивки. Благодарение на гъвкавия ни социален пакет, хората могат да изберат различни неща, според свои лични предпочитания и мотивация, както и да дарят за социална кауза по избор.
Дияна Калъчева, People & Culture Manager в Nexo
Хората са най-ценният актив в Nexo. От самото си начало вярваме, че индивидуалният принос на всеки един човек е от огромно значение както за компанията, така и за индустрията. Така изградихме мястото на любопитните умове, където интелектът и необикновените идеи надделяват над рангове и титли. С интелект и уважение, директна и открита комуникация, основана на взаимно доверие, процъфтяваме в динамика и разнообразни начини на мислене.
Прилагаме модел “отдолу – нагоре” за формиране на нашите процеси и инициативи и не налагаме визия отгоре какво би прилягало или харесвало на екипа ни. От ценностите на компанията, през общите ни цели до празненствата ни, се позоваваме на мнението на колеги и техните идеи. Привилегия е да си част от компания, която не “спуска надолу” практиките, а се вслушва в екипа си.
Скалираме умерено, приобщаваме правилните хора, развиваме ги в най-динамичната индустрия, задържаме ги без изкуствени практики. Да бъдем избирателни и да приветстваме само първокласни таланти, които разпознават нашата култура, но също така добавят перспектива, ни предпазва от прерастване и загуба на нашата истинска идентичност. Цифрите говорят най-ясно: колегите ни не напускат компанията, защото тя се грижи за тях и техния баланс, нашият turnover е под 8% – резултат, на който всяка компания би завидяла. Още по-интересно е, че екипът ни знае как да намери точните хора – над 60% от новопостъпилите са вътрешни препоръки в екип от 550+ души.
Културата и процесите ни са огледални на Web3 индустрията. Мотото “We HODL and grow our people” ни води от подбора на най-точните хора и постоянната обратна връзка, през вътрешните обучения, до пожънатите успехи на дневна база – ти си ценен, уважаван и слушан още от прекрачването на прага.
От разговора ни с петимата експерти в сферата на преживяването на служителите ясно се открояват няколко тенденции: светът на работата не е същият след глобалната пандемия и работодателите, разбирайки това, се стремят да осигурят добър баланс между работа и личен живот, гъвкавост на работното време, както и възможности за психологическа подкрепа. Видно е също, че компаниите поставят фокус върху отличителната работна култура, неформалната обстановка и екипните забавления, както и върху насърчаването на обратната връзка. Възможностите за професионално развитие, достъпът до обучения и допълнителни ресурси също излизат на преден план.
Какви други предимства в сферата на преживяването на служителите предлагат IT компаниите и как да избереш точната IT роля за теб, можеш да откриеш в нашия Job Board.