И глобалните възможности, които се разкриват пред местния IT талант
Когато говорим за лидери в технологичния свят, има няколко държави, които изпъкват. Според Innovation Index 2021 на Bloomberg Южна Корея е лидер в сферата на развойната дейност и производството, Швейцария е лидер във финансовите и биологични технологии. От друга страна, САЩ е популярна с технологичните си иновации и софтуера, който днес използваме за работа или забавление. Разбира се, тук говорим за мащабни икономики, но в същото време на много места по света се формират технологични хъбове, фокусирани върху определени услуги, продукти или платформи.
Днес България е изправена пред възможността да бъде именно един такъв хъб и то в сфера, която бележи огромен ръст в последните години, силно ускорен от пандемията – e-commerce, с технология, която бързо се превърна в предпочитана от търговците – Salesforce Commerce Cloud.
Доказателствата за възхода и на двете са навсякъде, като само един от примерите е бизнесът на Adidas, който за 2020 нараства с 53% спрямо предишната година и достига приходи от 4 млрд. евро – 20% от всички продажби на компанията.
Интересен факт е, че Adidas е един от клиентите на Isobar Commerce България – една от компаниите, която ясно усеща възможността пред България. Потенциалът за развитие, натрупаните умения в работа с международни клиенти, имплементиране на иновативни e-commerce решения, довеждат до едно интересно действие – обединение на водещите e-commerce компании с цел справяне с най-голямото предизвикателство за растежа – недостига на добре подготвен талант.
Резултатът е първата безплатна Upskill програма за подготовка на Salesforce Commerce Cloud специалисти, резултат от партньорството на Isobar, Merkle, AIOPSGROUP, Novarto, Extensa, Tryzens, Forkpoint, LiveArea, C4 Nexus и ZaUtre с водещата образователна организация Телерик Академия.
Обучението, което приема кандидати до 10 октомври, е резултат от отличната възможност, която е еднакво интересна за бизнеса и за разработчиците у нас, които искат да се развиват в ново предизвикателно направление, защитено за бъдещето.
За да разберем повече, поговорихме с Любомир Чолаков, управляващ директор на Isobar Commerce България, и експерт с над 20-годишен опит в сферата.
Как се отрази COVID-19 на бизнеса ви? А на клиентите ви?
Бизнесът на Isobar е изграждане, интеграция и поддръжка на платформи за електронна търговия за глобални брандове като adidas, Disney, Coca Cola, Clarins, Zwilling, Shiseido, Walmart.
Пандемията даде изключителен тласък на онлайн бизнеса на клиентите ни. Също така много нови клиенти, които преди пандемията не продаваха онлайн, започнаха проекти в тази посока. Това доведе до растеж от над 25% през 2021, след като през 2020 достигна 20%.
Увеличи ли COVID-19 нуждата от иновативни решения и как се промениха потребителите?
Пандемията помогна на клиентите ни да гледат все повече на онлайн платформите си като основен търговски канал и като инструмент за дългосрочно ангажиране на потребителите. Това доведе до желание в тези платформи да се интегрират решения за маркетинг автоматизация, лоялност, аналитичност, разнообразни виртуални асистенти и начини за плащане. Удобството за крайните потребители стана основен фактор и ние се стремим да бъдем все по-иновативни в разработката на решение за намиране, конфигуриране и препоръчване на продукти, извършване на лесни плащания и доставки, което платформа като Salesforce Commerce Cloud прави все по-лесно.
Какво прави Salesforce Commerce Cloud толкова търсена платформа за e-commerce и как се отличава спрямо конкурентите ѝ?
Salesforce Commerce Cloud е страхотна платформа, която позволява бърз старт на продажбите онлайн, лесно развитие на тези продажби в много страни по света, и има изключителен инструментариум за управление на търговски промоции и кампании.
Основното ѝ предимство, от технологична гледна точка, е лесната ѝ интеграция със системи за CRM, маркетинг автоматизация, плащания и доставки. Много от нашите клиенти управляват на една платформа по няколко различни бранда, в 30+ страни по света. Самата платформа е базирана в облака и това спестява много разходи за инфраструктура и намалява рисковете за растежа на бизнеса.
Днес България е на първите позиции в Европа като Salesforce Commerce Cloud разработчик. Какво ни помага да сме гребена на вълната?
Чисто исторически България е страната, в която преди 13 години се изгради първият технологичен център за Salesforce Commerce Cloud (по това време Demandware) в Европа.
През годините хората от тази общност доведоха други компании, постепенно се изградиха няколко вълни от нови разработчици, които намират работата си за изключително интересна. Това образува спирала на растеж – нови клиенти търсят нови хора. Това води до нови решения и иновации за тези клиенти, което създава още по-голямо търсене на хора, а наличието на толкова компетентни хора води нови клиенти.
Днес България е номер едно в Европа по брой и компетенция на разработчици в Salesforce Commerce Cloud и искаме да осигурим знанията, за да може това да продължи да се случва тук.
Има ли граница за растежа на e-commerce, SFCC и като следствие – защо това може да е ключова ниша, с огромен потенциал да изведе страната ни дори по-напред като глобален лидер в сферата?
Растежът на електронната търговия се очаква да бъде над 20% всяка година. Като имаме предвид, че в момента продажбите онлайн са около 15% от всички продажби на дребно в света, можем да очакваме те да задържат растежа си в следващите 10+ години.
Търсенето на хора с умения в платформи за електронна търговия като Salesforce Commerce Cloud, SAP hybris, Adobe Magento – от разработчици и QA специалисти до Business Analyst и Project Management роли, ще расте със същите темпове. Дефицитът за тях и в момента е огромен на глобално ниво.
Как се роди идеята за обща Upskill програма за подготовка на кадри с ваши партньори, а вероятно и конкуренти?
Това, което стартирахме в началото на годината с компании в този сектор като Isobar, Merkle, AIOPS Group, Novarto, Extensa, Tryzens, Forkpoint, LiveArea, C4 Nexus и ZaUtre, e да създадем общност от конкуренти, които си партнират в изграждането на e-commerce умения в страната.
Целта ни е да отворим кариерни възможности за следващото поколение разработчици, защото знаем, че работата в e-commmerce проекти е супер интересна, възнагражденията са добри и това е съчетано с много възможности за лично израстване.
Какво могат да очакват кандидатите от програмата и какви възможности ще се разкрият пред тях след края ѝ?
Обучението Upskill SFCC, което стартираме с Телерик Академия, предлага възможност за надграждане на уменията на разработчици с добра основа и отваряне на нови кариерни хоризонти пред тях.
Преподаватели в програмата са хора с изключителен опит, работили в глобални проекти и споделящи страст да обучат следващата вълна от Salesforce Commerce Cloud разработчици. Сесиите ще са добър микс от преподаване, практически задачи и работа в екип. Ще надградим това с обучения за меки умения и сесии от компаниите-партньори, за да осигурим пълнота на обучението.