+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

112-40 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Как да използваме Low-code решения: DXC Technology и разработката на MentorMe

Как се работи с Microsoft Power Platform? И по какъв начин платформата помага за имплементирането на low-code решения?

Имаме чудесен пример – платформата MentorMe, с която специалистите на DXC Technology предават знания едни на други и организират ефективно всички менторски практики в екипа си. За това как е разработена и как се прилага, разказва Добромира Иванова, Software Developer в DXC Technology.

Добромира се присъединява към компанията през 2016 година като администратор бизнес процеси. През 2019 година се докосва до вълнуващия свят на разработването на приложения и решава да смени посоката си на развитие. Започва да изучава и да работи с Low-code технологиите и днес има няколко успешни проекта зад гърба си. Освен към Low-code, проявява интерес и към Front-end development, затова в свободното си време изучава HTML, CSS, JavaScript. Ето какво ни сподели тя:

Чували сме за low-code development, но какво всъщност представлява в детайл?

Както името подсказва, това е начин да се създават приложения бързо и без да се налага да се пишат хиляди редове код. В същността си повечето Low-code решения си приличат – използват графичен интерфейс и чрез drag & drop избираш и подреждаш на екрана различните компоненти, които ще изградят приложението. Повечето елементи като бутони, таблици, листове са готови за използване и трябва единствено да се свържат с базата данни или да се зададе действие чрез написване на няколко формули.

Low-code позволява на хора, които нямат опит в програмирането, да създават работещи приложения, докато развиват логическото си мислене и се сблъскват с термини, които досега са били познати само на програмистите. При по-сложни проекти може да се наложи намесата на IT специалист, който да разработи допълнителни компоненти и логика на езика, който платформата използва, защото макар и сведено до минимум, при Low-code писането на код не отсъства изцяло.

Каква е ролята на Microsoft Power Platform в изработката на low-code проекти?

Power Platform е разработен от Microsoft и е представен на пазара през 2018 година. Той събира в себе си 4 различни продукта – Power Apps, Power Automate, Power BI, Power Virtual Agents. Нека обясня какво представлява всеки от тях:

Power Apps – това е средство за създаване на приложения чрез избиране на готови елементи от менюто, добавянето им на екрана и променянето на настройките им така, че да изпълняват желаните функции. Платформата предлага и готови шаблони, което означава, че можем да имаме работещо приложение в рамките на минути. При по-сложни решения получаваме възможността да създаваме колекции, променливи, да пишем функции, използвайки разработения от Microsoft език – Microsoft Power Fx. Както и да правим различни проверки, за да сме сигурни, че използваните данни се обработват правилно. Също така имаме достъп до голям брой конектори, с които да свържем приложението си с различни бази данни, директории, платформи, приложения и т.н.

● Power Automate – този продукт предлага начин за автоматизиране на различни процеси чрез използването на workflows с цел подобряване на производителността на бизнеса.

Power BI се използва за визуализиране и анализиране на данни, изграждане на графики и репорти.

● Power Virtual Agents – или така наречените chatbots, използват изкуствен интелект, за да отговарят на въпроси и да дават информация по различни теми в реално време.

Нека да дадем малко примери. В какви случаи бихме използвали Microsoft Power Platform?

Най-вероятно през живота си сте се сблъсквали с някой тромав процес, който отнема седмици. Разменят се десетки имейли, прикачените документи се изгубват някъде по веригата и накрая дори не се постига желаният резултат. Дали говорим за това да си извадите карта за паркинга на сградата, в която работите, или да пуснете молба за отпуск – желанието на всички ни е тези дейности да се случват безболезнено и бързо. Поради големия брой такива процеси се налага намиране на решение, което ще ни позволи сравнително бързо и лесно да ги оптимизираме и автоматизираме, за да не чакаме с ужас следващия път, когато ще трябва да минем през тях.

Какво е MentorMe и каква роля изигра Power Platform в създаването му?

През април от отдел “Човешки ресурси” се свързаха с нас със страхотна идея за една инициатива, която да подпомогне развитието на служителите на компанията в България, а при успех и глобално. Идеята беше да се създаде програма, където най-опитните сред нас да споделят своите знания и умения и да станат ментори на хората, които желаят да се развиват в същото направление. Предвиждаше се да има голям интерес от страна на служителите и бяхме развълнувани да дадем своя принос. Периодът беше подходящ за започването на подобна инициатива, следователно нещата трябваше да се случат бързо.

Първоначално процесът, по който щеше да се движи програмата, включваше доста ръчна работа – събиране на данни чрез попълване на форма в Microsoft Word, прехвърляне на данните в Microsoft Excel, изпращане на имейли и комуникации всеки път, когато има някаква промяна, водене на статистики и следене на натовареността на менторите. Освен, че би отнемало много време всички тези дейности да се извършват ежедневно, има и голяма вероятност да се допуснат грешки или да се изгуби информация. Представете си, че днес в програмата се запишат 20 участници и 10 от тях открият своя ментор веднага – това означава 20 Word документа и прехвърлянето на данни от всеки един от тях; минимум 30 имейла и още куп дейности, които трябва да се приключат в рамките на деня. Това беше и причината от човешки ресурси да се свържат с нас с въпроса „Има ли как да автоматизираме процеса, за да се избегнат ръчната работа и потенциалните проблеми?“.

Отговорът беше „да“, но оставаше да решим как. С Росица Бодурова (Software Developer) се заехме със задачата да измислим как да премахнем ръчната работа от уравнението, за да могат колегите от човешки ресурси да се фокусират върху самата програма, а не върху техническото й изпълнение. Избрахме Power Platform, защото покриваше изискванията ни и ни позволяваше да създадем приложение за кратко време, за да може програмата да стартира възможно най-скоро.

Самото решение включва SharePoint листове като база данни и 2 Power Apps приложения – порталът, който се използва от служителите и техните ментори, и админ портал, който е достъпен само за ръководителите на програмата. Няма прехвърляне на информация, защото всичко се запазва директно в базата данни. Изваждането на статистика се случва с натискането на бутон. Премахнахме нуждата да се следи натовареността на менторите чрез имплементиране на автоматичен брояч на свободните места. Системата сама проверява за дублиране на информация, за некоректно въведена такава, както и автоматично изпраща имейли към участниците в програмата. Изцяло беше автоматизиран и процесът по одобрение на кандидатите за ментор.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

Откъм дизайн на помощ ни се притече Силви Михайлова (UX/UI Designer), която се погрижи приложенията да отговарят на корпоративните политики относно цветове, шрифт, фон и да са достатъчно интуитивни и лесни за работа. Накрая Ванина Димитрова (QA) и Адриана Димитрова (QA) тестваха приложенията и ни помогнаха да открием и отстраним грешките. Целият процес по планирането, разработването и тестването се случи в рамките на 2 – 3 седмици и като резултат имахме едно изцяло автоматизирано решение.

Какво стана след това, какъв бе резултатът?

Приложението беше пуснато към пилотните групи (хората на ръководни позиции в компанията и служителите, желаещи да се развиват на такива позиции) и първите регистрации бяха факт. Местата при някои ментори свършиха за минути. За кратко време записалите се служители откриха своя ментор и започнаха да работят заедно. Появи се и нужда да се имплементира списък на чакащите да се освободи място. Започнаха да се правят планове за добавяне на допълнителни функционалности и пускането на приложението към по-голяма аудитория.

Колко души ползват към момента MentorMe и само от България ли са все още?

Засега приложението се използва само от участниците в пилотната фаза – около 70 души в България.

Ако може да обясните в няколко стъпки какъв е процесът за ползването й? През какви етапи преминават онези, които искат да станат ментори, както и хората, които искат да намерят такива?

Когато отворите приложението, виждате две посоки, в които можете да тръгнете – да бъдете ментор или да потърсите такъв.

Ако изберете да сте ментор, трябва да отговорите на няколко кратки въпроса – в кои направления работите, какви умения притежавате и можете да предадете на хората, какви очаквания имате към хората, които биха ви избрали. След като попълните информацията тя става достъпна в админ портала, където следва кратък процес по одобрението ви. Ако сте одобрени, информацията ви става достъпна в приложението.

Ако изберете да търсите ментор също трябва да отговорите на няколко кратки въпроса – какъв опит и очаквания имате, както и каква е крайната цел, която желаете да постигнете. След това получавате достъп до каталог, който съдържа всички ментори, разделени по направления. Ако има свободни места при избрания ментор, имате възможността да се запишате чрез натискането на бутон. В противен случай можете да изберете да бъдете добавени в списък на чакащите.

След успешно записване при желания ментор, двете страни получават имейл уведомление и остава само да насрочите среща помежду си и да започнете съвместната си работа.

За кои професионалисти е най-полезна програмата?

След успеха на пилотната фаза се планира приложението да се пусне към по-голяма аудитория вътре в компанията и да се даде възможност на хора на различни позиции да бъдат ментори или да откриват такива. С разрастването на приложението ще се появяват все повече направления и специалности, което означава, че ще е полезно за служители с разнообразни профили.

Как ще се развива платформата в бъдеще? Планирате ли да добавяте нови функционалности и какви? Само за вътрешно ползване в компанията ли ще остане?

Засега сме планирани допълнителна оптимизация на списъка на чакащите, с цел освободилите се места да се запълват по-бързо и по-лесно. Очаква се приложението да остане само за вътрешно ползване, но да излезе от България и да обхване Global Innovation & Delivery Center Eastern Europe (България, Полша и Словакия). Надяваме се все повече хора да използват приложението и да се развиват като професионалисти.

От какво ще зависи успехът на подобен проект?

Успехът на всеки проект до голяма степен зависи от избора на подходящи технологии. И докато в някои случаи Power Platform може да не е най-доброто решение, в други би бил перфектното. Low-code ще продължи да се развива и да предлага нови функционалности и възможности и можем само да следим с интерес какво ще се случи в бъдеще.

А ако бъдещето на DXC Technology и твоето биха могли да съвпаднат, спокойно може да разгледаш всички видове позиции, които компанията има в момента. Очакват те на обичайното място – Job Board-a на DEV.BG