+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

74-24 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

За банките и AI

*Текстът е предоставен от Банка ДСК

Годината е 2024, темата за изкуствения интелект (AI) продължава да доминира в редица глобални индустрии, а финансовият сектор не прави изключение. С възможността да обработва огромни количества данни, да автоматизира сложни задачи и да оптимизира процесите по вземане на решения, AI играе ключова роля за повишаване на ефективността и сигурността на банковите операции. За експертите изкуственият интелект има потенциала да промени изцяло начина, по който банките оперират и обслужват своите клиенти.

Ето защо не е изненада защо темата за AI беше на фокус в първото събитие от новата поредица технологични сесии на Банка ДСК. В него се включиха над 70 IT специалисти на банката, за да научат новостите от Надер Катиб, Tech Lead в Банка ДСК с над 10 години опит в индустрията. В следващите редове Надер споделя своите нагласи и прогнози за приложението на AI както в банката, така и във финансовата сфера.

Надер, защо избра темата „AI for Squads and Developers: Enhancing Daily Productivity and Innovation“ за откриващото събитие?

Изкуственият интелект е една от най-бързо развиващите се технологии в света и има огромен потенциал да трансформира банковата индустрия. В същото време, за успешната интеграция на тези инструменти е наложително IT специалистите да развият нови умения и знания в областта на AI. За нас в Банка ДСК е от изключителна важност да бъдем в крак с новостите в тази област, за да можем да предлагаме още по-модерни решения и лекота на клиентите ни, когато банкират.

Какво е приложението на AI в работата на IT екипите на Банка ДСК?

В банката в момента се използват AI инструменти в различни области, включително автоматизация на рутинни задачи, като например обработка на транзакции и анализ на данни, разработване на нови продукти и услуги, и разбира се, подобряване на сигурността и устойчивостта на банковата инфраструктура чрез ранно идентифициране на рисковете в IT сигурността.

Положителните ефекти от навлизането на изкуствения интелект безспорно са много, но е важно да обърнем внимание и на евентуалните предизвикателства, с които биха се сблъскали модерните банки. От една страна са налице етичните съображения, особено в области като решения за кредитиране и обслужване на клиентите. От друга страна, AI системите разчитат на големи количества данни за обучение и работа. Това, разбира се, налага необходимостта от ефективни инструменти за гарантиране на поверителността и сигурността на данните.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Възможно ли е неговото приложение и в останалите екипи на Банката и какви механизми са приложени за контрол на риска?

Приложението на AI може да бъде изключително широко – от автоматизиране на процесите за откриване на сметки и обработка на плащанията, до управление на кредити и оптимизиране на инвестиционните стратегии. Иновациите в генеративните AI инструменти ще ускорят процесите, ще намалят риска и ще помогнат и банкирането ще бъде по-лесно и удобно от всякога.

По отношение на рисковете, важно е да се прилагат различни механизми за контрол, включително прозрачност, контрол и обучение. Необходимо е да се разбере как работи и взема решения съответното AI решение, да се въведат методики за наблюдение и контрол на работата и да бъде обучено с данни, представителни за реалния свят.

Какви са твоите нагласи и прогнози за приложението на AI във финансовата индустрия?

Изкуственият интелект се развива и продължава да еволюира главно благодарение на подобренията в алгоритмите и експоненциално увеличаващото се количество налични данни, достъпни за обучението на AI моделите. Вярвам, че бъдещето на AI е много обещаващо, а интеграцията му във финансовия сектор ще даде началото на нова ера в банкирането. Повишената продуктивност не само ще подобри ефективността на банковите институции, но и ще допринесе за една по-сигурна, клиентски ориентирана и устойчива индустрия. Ето защо, моята прогноза е, че в бъдеще тези технологии ще се използват още по-интензивно от банките в България.

Какво ще е следващата голяма иновация в IT индустрията?

Смятам, че това ще бъде Artificial general intelligence (AGI). AGI е вид изкуствен интелект, който е способен да изпълнява всяка задача, която може да изпълни човешки интелект. Ако AGI бъде постигнат, това ще има дълбоко въздействие върху света и може да бъде използван за решаване на някои от най-големите проблеми, с които се сблъсква обществото ни.