+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

92-64 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Четири гейминг компании в Job Board-a на DEV.BG, които да следиш

Гейминг индустрията събира в себе си елементи от много модерни изкуства на нашето време – музика, графичен дизайн, програмиране, писане, кино. Хора от всякакви възрасти се интересуват от компютърни игри и искат да бъдат част от тази индустрия. Решихме да задълбаем повече в темата, затова се обърнахме към четири успешни български компании от сферата на компютърните игри с присъствие в Job Board-a на DEV.BG, които да ни разкажат повече.
Но преди това няколко интересни факта, свързани с индустрията.

Само през 2021 година тя генерира 180 милиарда долара в световен мащаб. Игрите са вече и голяма част от нашето ежедневие, особено през последните две години, когато работата от вкъщи стана норма и трябваше да намираме нови начини за забавление в комфорта на дома.

Именно COVID пандемията показа целия блясък на гейминга, както и сферите, в които той присъства. А те са доста разнообразни – като започнем от значителната правна битка между корпоративния технологичен гигант Apple и гейминг компанията Epic (започнала август, 2020 година), преминем през огромната гейминг покупка на годината (която ще се състои между Microsoft и Activision), и стигнем до една от най-успешните игрови адаптации на Netflix – Arcane.

С оглед на всички тези важни събития, решихме да обърнем внимание и на родния сектор „компютърни игри“, като ви представим отблизо четири успешни гейм студиа:

Gameloft

Компанията е създадена през далечната 1999 година и започва като разработва мобилни игри. Няколко години по-късно, през 2005 година. е открит и първият български офис в София, който е и пионер в разработката на мобилни игри у нас. Постиженията на това студио са впечатляващи – над 200 милиона сваляния на техни заглавия през последните 15 години, а две от тях са в топ 3 на най-продаваните мобилни игри на глобално ниво – March of Empires и War Planet Online.

Димо Димов
Global Live Games Director, Gameloft

Според Димо Димов, Global Live Games Director в Gameloft, пазарът на мобилни игри в България расте с по-бързи темпове от традиционно големите западни пазари като САЩ, Франция и Германия, където се вижда ръст между 55 и 60% за последните 3 години. Той обаче леко изостава от растежа в други източноевропейски страни като Румъния и Гърция. Докато преди 3 години средно у нас са се харчили по $900 хил. на месец за игри на мобилни устройства, секторът в момента генерира над $1.5 млн приходи месечно (+70%), а към днешна дата се свалят около 7 милиона игри за мобилни устройства всеки месец.

Димо споделя, че в България се запазват и световните тенденции по отношение на жанрово разпределение на най-сваляните игри.
„След абсолютния бум на Brawl Stars през 2019 година, в момента най-сваляни са представите на Casual/Hyper Casual жанра като Quizzland и Count Masters“, коментира още той.

На въпрос за анализ на българската индустрия, Димо е категоричен, че българските гейминг студиа са на традиционно високо ниво, като освен представителя на френския лидер Gameloft, тук има филиали и на останалите гиганти от бранша като Ubisoft, Creative Assembly и други. Компании като Imperia Online, Seven Bulls Games и Haemimont също държат много добри позиции вече години наред. Паралелно с това се появяват все повече малки играчи, които търсят пътя си към голямата сцена.

Естествено, проблемът с недостига на кадри присъства и в тази сфера. Димо разкрива малко повече за търсените специалисти в Gameloft:
“Най-трудни за намиране са C++ програмисти, а през последните години за нас е предизвикателство да запълним позиции в тесните специалности, свързани със сектора за мобилни игри: Game Economy Designer, Product Manager и Product Marketing Manager.”

Chibi Phoenix

Студиото започва своята работа през 2006 година с решението на трима добри приятели от Франция да стартират свой собствен проект в България. Това са Adrien Bacchi, Laurent Gomez и Alexandre Panciera, които споделят една обща страст – манга (специфичен японски стил на рисуване на комикси). В същото време искат да създават компютърни игри, а подходящата IT среда в България е това, което ги привлича да основат компанията си именно тук. С времето екипът се разраства до 55 човека, изцяло базирани у нас, а към момента имат и над 80 freelance артиста в целия свят. Компанията провежда свое собствено събитие два пъти в годината, наречено Chibi Summit, където всеки един служител може да допринесе за процеса по създаване на игри чрез знания, личен опит и взаимодействие с колегите си.

Заглавията на Chibi Phoenix са основно с manga насоченост – Manga RPG, Sports Manga и Isekai Harem са само някои от тях. Студиото е разработило свой собствен игрови софтуер (game engine), с който създава всичките си продукти. Всъщност Chibi Phoenix не се ограничават само до компютърни заглавия – тяхното портфолио включва професионални илюстрации, бордови игри, геймификация на работни процеси и образователни игри.

Компанията е и доказателството, че в гейминг индустрията могат да работят и хора на изкуството – все повече художници, дизайнери и писатели се насочват към видео игрите.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Мила Станева
Директор “Комуникации”, Chibi Phoenix

„Историите, които една игра може да разкаже, обхващат най-доброто от световете на филмите и книгите – една игра съдържа в себе си също толкова история, колкото и една книга, понякога дори повече. Подобно на филмите, красотата на световете изпъква и играчите могат да се потопят в тях доста по-ефективно, отколкото при други медии формати, защото в игрите ти си героят. Не си пасивен консуматор, а част от приключението“, споделя ни Мила Станева, Директор “Комуникации” за Chibi Phoenix.

Тя вижда българските специалисти в тази сфера като хора на много високо ниво – от художници и илюстратори, до разработчици, програмисти и дизайнери. “Добри програмисти, които споделят нашите ценности и култура – качествени продукти, незабравими истории, аниме, манга и geek култура, са трудни за намиране. В България засега тези неща са по-скоро ниша, отколкото поп култура както е във Франция, Белгия, Великобритания или САЩ. Но популярността им расте, а с нея и нашите шансове да си намерим правилните хора.” – допълва Мила.

Snapshot Games

Студиото е основано през 2013 година от Julian Gollop и David Kaye в България. Julian е световноизвестен разработчик на игри и създател на поредицата X-COM – научнофантастичен космически епос, любимо заглавие на милиони геймъри по цял свят. Към момента най-успешната игра на Snapshot Games e Phoenix Point, създадена с помощта на кампания за публично набиране на средства, която успява да достигне до над $750,000 през 2017 година. В момента компанията вече има 70 служители, като се разраства със стартирането на нови проекти.

Христо Петков
Главен продуцент, Snapshot Games

Христо Петков, Главен продуцент в Snapshot Games, смята, че България все още е в уникалната позиция да има голямо разнообразие от компании с различно портфолио. Пазарът все още не е пренаситен и има място за развитие и отваряне на нови студиа за компютърни игри.

„Българските компании са на високо ниво, а в техните продуктови каталози присъстват от инди-заглавия до части от ААА продукции. Специалист от България може с лекота да се прехвърли в чуждестранна компания, а и обратното не е рядко явление (хора от Франция, Германия и други, присъединяващи се към български компании). Това е още по-често явление през последните години, основно заради промените в работната среда за много компании и работата от разстояние“, споделя още той.

Десислава Жекова
Мениджър “Човешки ресурси”, Snapshot Games

За Snapshot Games е важно служителят да има умения за комуникация и за работа в мултидисциплинарни екипи, съставени от програмисти, художници и други тясно профилирани специалисти.

Според Десислава Жекова, мениджър “Човешки ресурси” в компанията, по-трудно се намират хора с опит в определени тясно специфични области като например разработка на конзолни игри (console development experience), мултиплейър и AI програмисти, UI/UX дизайнери, но дори и позиция като системен администратор може да бъде предизвикателство, поради нуждата да съчетава различни умения.

XS Software

Първата българска онлайн браузърна игра – Bulfleet, е продукт именно на XS Software, следвана от Khan Wars през 2005 година, и Lady Popular четири години по-късно. Игрите на студиото се радват на световен успех, като Khan Wars е преведена на 25 езика и издадена в над 50 държави. От 2010 година досега, продуктите на XS Software се играят на общо 40 различни езика в над 80 страни по цял свят. В момента студиото експериментира с нови технологии в сферата на виртуалната реалност (VR), добавената реалност (AR) и блокчейн технологиите.

Радослав Тенчев
CEO, XS Software

На въпрос за позицията на страната ни в бранша, Радослав Тенчев, CEO, потвърждава добрите перспективи, дадени от колегите му от други компании. „Бъдещето на България като пазар за игрите и тяхната разработка държи огромен потенциал. При нас има много компании, които работят върху игри, но тези, които разработват авторски такива, са сравнително малко. Въпреки това има редица примери за световно известни заглавия, които са на пазара от повече от десетилетие, родени и реализирани като идея тук, в България,“ споделя Радослав.

Според него, съвсем скоро ще започнем да виждаме български компании сред първенците в гейминг индустрията. По отношение на политика за служители, в XS Software осъзнават, че екипът е най-ценното нещо – на всеки трябва да се обръща персонално внимание, за да има ясен план за развитие и изява на талантите. Радослав добавя, че гладът за специалисти е нещо хубаво и показва, че България започва да реализира потенциала си и е готова да израстне като фактор в гейминг индустрията на Европа.

Както видяхме от гореописаните примери, българската гейминг индустрия се развива с високи темпове и има потенциал да бъде мечтаното поле за кариерно развитие на много млади таланти.

Сега и ти можеш да станеш част от тази сфера, като кандидатстваш за отворени позиции от гейминг компаниите в Job Board-a на DEV.BG.