+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

77+23 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Какво искат IT специалистите в България?

Резултати от проучването на DEV.BG

В стремежа си да сме най-доброто място, където IT професионалистите намират следващата си работа, ние държим да познаваме хората в сектора. Затова в началото на годината, в DEV.BG поехме инициатива да направим допитване сред тях. Докато традиционно в такива проучвания споделят мнение мениджърите на компаниите и специалистите човешки ресурси, ние решихме да се обърнем към тези професионалисти, които работят и създават стойност в сектора всеки ден, било то с код, тестване на софтуер, управление на проекти, управление на инфраструктура и т.н.

Някои от резултатите бяха очаквани, други ни изненадаха:

● Почти 30% от IT професионалистите всъщност нямат предпочитания дали работят в продуктова или service компания
● Социалните придобивки не са толкова важни за хората, колкото внимание им отделят компаниите
● По-голямата част от хората дългосрочно искат да работят хибридно, а не изцяло remotе
● Много голяма част от IT професионалистите са доволни от баланса между работа и личен живот

Проучването беше проведено чрез 20-минутни 1:1 онлайн интервюта с голяма част спонтанни (без даване на опция) отговори, което ни дава много чисти, стойностни и надеждни данни и резултати. Ето ги и тях.

Добре развит, силен сектор с много качествени кадри

IT хората смятат, че секторът е много добре развит и в него работят отлични специалисти. И са прави. По данни от Баском Барометър 2022, през 2020г. IT индустрията нараства с близо 600 млн. лева, което я превръща в най-бързо растящия бранш, като ръстът от 2015 г. насам е с по около 20% годишно.

На фона на основния проблем пред сектора – липсата на кадри – някои от респондентите посочват наличието на много свободни позиции и различни компании, които търсят служители, като добър показател за индустрията. Евтината работна ръка също се определя от част от участниците като положителна страна, въпреки че все повече се говори за изравняване на заплащането с това в част от развитите страни в Западна Европа. (Таблица 1)

Таблица 1. Силни страни на IT сектора
Кадрите са качествени, но имаме нужда от още

Наред със силните страни, искахме да разберем и къде според IT специалистите секторът не се справя толкова добре. На първо място те поставят липсата на достатъчно качествени кадри. Това не е изненада за никого, още повече за нас от DEV.BG, където броят на публикуваните обяви обикновено надхвърля 6000.

Значителен процент от респондентите отбелязват липсата на достатъчно български продуктови компании и поставят темата на второ място сред слабите страни на бранша. В сектора отдавна се говори, че трябва да се сложи повече фокус върху предприемаческата екосистема, подкрепата за стартиращи компании, нуждата да се развиваме в посока създаване на собствени продукти. IT специалистите все още не виждат достатъчен напредък в тази посока. „Раждането“ на първия български еднорог през тази година дава много положителен сигнал, че нещата все пак се случват. Същевременно в страната има вече много големи и успешни аутсорсинг компании, създават се и навлизат и нови и всички те смело движат сектора напред.

В топ 5 слаби страни попада това, че държавата не подпомага сектора. Не сме сигурни дали тази нагласа на хората се дължи на вдигането на МОД в началото на тази година, но определено прави впечатление сред отговорите в проучването. (Таблица 2)

Таблица 2. Слаби страни на IT сектора
Секторът, чието развитие отговаря на очакванията на служителите

Над 50% от респондентите не посочват с категоричност нещо, което да са очаквали, а да не се е случило в развитието на сектора през последните години. Това още веднъж потвърждава положителната оценка на работещите в индустрията за нея.

Сред несбъднатите очаквания са осигуряването на качествено обучение на кадри, което традиционно е тема на дискусия сред специалистите в бранша, но не се откроява като такава за голям брой респонденти в проучването на DEV.BG.

Таблица 3. Несбъднати очаквания за развитието на сектора
Заплатата не е най-важното

Запитани кои са трите най-важни неща за тях на работното място, близо 60% поставят на първо място колегите и екипа, с което категорично оставят заплатата на второ място по значимост. В топ 3 влизат проектите и типа работа, а малко след това се нареждат възможностите за развитие в компанията – нещо доста важно за IT хората и според предишни проучвания на DEV.BG. Веднага след това по значимост респондентите поставят мениджмънта на компанията.

Таблица 4. Най-важни неща на работното място
Динамиката като предизвикателство

Като най-голямо предизвикателство респондентите посочват динамиката на работата и честата смяна на проектите. Въпреки че процентът на респондентите е сравнително малък, данните са на база спонтанни отговори и се отчита като казус за една част от IT хората. На второ място са високите технически изисквания и сложност на проектите, а в топ 3 основни предизвикателства попада и темата за комуникацията между хората и екипите.

Таблица 5. Предизвикателства в работата
Продуктовите vs. Service компаниите

Над половината от респондентите (56.5%) посочват, че искат да работят в продуктова компания, което като цяло е очакван резултат. Това, което прави впечатление обаче е, че за близо 30% от IT специалистите няма значение видът компания, т.е. биха работили и в продуктова, и в service организация. Относно произхода на фирмите – това, което си струва да се отбележи е, че над 40% не посочват предпочитание, а 18.4% от респондентите заявяват, че искат да работят за местна компания, което е чудесна новина за българските предприемачи.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Таблица 6. Предпочитана компания
Естеството на работата е от първостепенно значение

Запитани какво искат да знаят, преди да кандидатстват в дадена компания, IT хората споделят, че най-важно е да имат информация за естеството на работата. Веднага след това се нареждат проектите и продуктите, по които ще работят. В топ 3 попада и заплатата, което макар и да отстъпва първо място по важност, все още е значителен фактор при избор на ново работно място. Интересно да се отбележи тук е, че социалните придобивки, нещо, което компаниите традиционно поставят на фокус, за IT хората остава назад в класацията

Таблица 7. Информация за компанията преди кандидатстване
Да разбием мита за „разглезения“ програмист

В пространството битуват различни митове и легенди за социалните придобивки в IT компаниите. На хората, които работят в тях, се гледа като на изключително обгрижвани и дори разглезени служители, за което често дори се дава оценка, че е незаслужено. Каква е истината?

Придобивките в IT компаниите са факт и това може лесно да бъде проследено на сайта на DEV.BG в раздел Компании, където за всяка организация има публикувана подробна информация, в това число и за всички бенефити, който се предлагат за служителите. Доколко тези придобивки са оценени от самите IT специалисти обаче, след като близо 50% от тях споделят, че най-важната им такава е допълнителното здравно осигуряване – нещо, което всички компании така или иначе предлагат. Изненада беше второто място при най-желаните социални придобивки, а именно – осигуряването на месечна карта за спорт. Така, този по-скоро незначителен разход за компаниите, може да има тежест за IT специалистите при избор на бъдещ работодател пред друг, който не предлага такава придобивка. Третото място сред най-желаните придобивки е за допълнителни дни отпуск към задължителните 20 годишно.

Всички придобивки, които посочват по-голямата част от IT специалистите (и с това ги нареждат на първите места), всъщност са доста стандартни и за други сектори и с това се разбива мита, че IТ хората са със „специални изисквания“. Да, те могат да имат опции за повече и най-разнообразни бенефити, но това, което всъщност е важно за тях, са стандартните такива, предпочитани от служителите по принцип, независимо от индустрията, в която работят. Тези резултати се определят и от още един фактор – броят на заетите в IT сектора нараства и те започват да имат поведение и навици, аналогични на специалистите от другите индустрии.

Таблица 8. Най-важни социални придобивки (1/2)
Таблица 9. Най-важните социални придобивки (2/2)
Спортът и IT специалистите

Още един мит беше разбит с проучването – IT хората спортуват и то с голямо разнообразие на физическите активности. Това показа и още една анкетa на DEV.BG от месец май 2022.

Таблица 10. Хоби
Бъдещето е хибридно

62.9% от IT хората очакват след три години да работят хибридно. 27% от респондентите пък споделят, че ще работят изцяло отдалечено. Тези, които предпочитат да работят изцяло от офиса са едва 8.3%.

Таблица 11. Предпочитан начин на работа след 3 години
Въпрос на баланс

Запитани как оценяват баланса работа – личен живот, респондентите в проучването декларират доста висока стойност – 4.13 от максимална 5. Това е чудесна новина, както за традиционно доста натоварените IT специалисти, така и за компаниите, които държат да знаят, че хората им се чувстват добре.

Таблица 12. Баланс работа – личен живот
За проучването The Voice of IT

Проучването The Voice of IT е проведено в периода януари-април като количествено изследване. Обемът на извадката е 315 ефективни контакта, сред които 66% мъже и 34% жени, като половината от всички респонденти са с опит над 10 години в сектора. Целева група са Програмисти (34% от респондентите), QA (11%), DevOps (8.9%), Project managers, Product owners, Business analysts (за трите общо 14.6%), Data Scientists (3.8%) и всички други, свързани с технологиите роли. В допитването се включиха хора от цялата страна, като най голям процент респонденти има в София (66%). 2.2% от респондентите живеят и работят в чужбина. Проучването е проведено от екип на DEV.BG.

Данните са обработени от агенция BluePoint – агенция за маркетингови изследвания и консултации, създадена през 2013 година. Във времето агенцията развива експертиза в различни сектори – финансов, фармацевтичен, автомобилен, недвижими имоти и строителство, търговски вериги. През последните 4 години реализира над 10 проекта с компании от IT и BPO сектора в направленията създаване на работодателска марка, удовлетвореност и мотивация на служителите, клиентска удовлетвореност. Благодарение на изследванията и последваните анализи, BluePoint осигурява информационен комфорт за вземането на бизнес решения.