*Текстът е предоставен от Adastra
Лариса Владинова, Data Integration (DI) Practice Lead и Ани Ангелова, Data Integration Engineer в Адастра България, говорят за тенденциите, технологиите, проектните възможности и кариерното развитие в Data Integration практиката на компанията.
Лариса Владинова
Би ли ни разказала за твоя кариерен път и ролята си в компанията?
В компанията съм от 2010 г, където дойдох от банковия сектор с известен опит в интеграцията на данни. През годините преминах през различни технологични роли, работа с различни клиенти и индустрии. Но във всички предизвикателства екипите от чудесни, подкрепящи се взаимно професионалисти, са били ключ за успеха.
От 2017 заемам позицията на Practice Lead, отговорен за развитието на DI компетенциите в Адастра. Работя с екип от 12 мениджъра и повече от 100 консултанта. Най-важното за мен винаги е било да открием скритото зрънце на вътрешния потенциал у всеки и да му създадем среда да се развие, разбира се, и в интерес на нашите клиенти.
Може ли накратко да ни споделиш каква е целта на интегрирането на данните и как тази интеграция се прилага в големите компании?
В най-общи линии, интеграцията на данни е процесът на консолидирането им от различни източници и системи, обслужващи бизнес процесите, на едно място, предоставящо унифициран изглед. По време на този процес данните могат да преминат през различни трансформации (изчистване, уеднаквяване на формати, агрегиране, сортиране, комбиниране и т.н.). Крайната цел е данните да са достъпни за последващо изготвяне на отчети, анализи и за взимане на важни бизнес решения.
Кои са водещите тенденции в областта?
Разбира се, първата мисъл е Cloud. Но облачните технологии са само част от богатото портфолио от инструменти за събиране, трансформиране и складиране на данни. Напоследък данни се генерират буквално от всички електронни устройства и системи. Затова и технологиите за консумиране и обработка на големи обеми (Big Data) и на данни в реално време (streaming) често намират място в решенията за нашите клиенти. Изискванията за ускорен процес на доставка и работа в разпределени екипи от целия свят налага и познаване на принципи, практики и платформи, предоставящи автоматизация: Continuous Integration/Continuous Delivery.
Кои са най-често търсените DI профили?
В последните години към задължителното познаване на моделите и добрите практики в областта на релационни бази от данни и складове за данни (Data Warehouse), се добавят и новите познания за Data Lakes, Data Lakehouses. ETL & ELT технологии (MS SSIS, Informatica, Pentaho, Talend) не са единствените средства за консумиране и трансформация на данните – завръщат се скриптинг и езиците за ООП (Python, Java, C++), платформите за обработка на големи данни (Apache Hadoop, Apache Spark), познания в NoSQL бази от данни (Mongo DB, Cassandra), контейнеризация на пакети с Docker/Kubernetes.
На практика полето е необятно, но това може само да даде стимул за избор на тази професия на хората, които не обичат да скучаят.
Какво би могло да бъде развитието на един нов служител, който започва в DI практиката?
Това зависи от предишните знания и опит – за предпочитане в областта на Data Warehouse/ Data Integration/ Data engineering. На всички нови служители предлагаме въвеждащи обучения за изравняване на нивото, един вид, да сме сигурни, че всички ще говорим един език. За Data Integration профила има много възможности – ETL Developer с използване на различен набор от Data Warehouse / ETL средства в контекста на различни бизнес задачи; Data Engineer може да надгради и разшири с езици за програмиране, Big Data, Cloud, DevOps. Възможностите и комбинациите са неограничени, екипите – подкрепящи, а задачите – предизвикателни.
Може ли да ни споделиш няколко думи за Data Integration екипа като цяло?
Екипът се състои от професионалисти с различно ниво на опит, от такива излезли наскоро от университета, до много опитни специалисти с над 15 годишен опит и разнообразно технологично портфолио. Като дух всеки в компанията има нагласата и мисленето да подпомага останалите, да споделя опит и знание. Една част от хората са с нас от началото на кариерите си, извървявайки път от стажанти до топ професионалисти и лидери на екипи. Друга част са поели ролята на създатели на вътрешни обучения, участващи в инициативи за университети и IT общността, трети – тази на ментори, подкрепящи и насочващи дългосрочното професионално развитие на колегите си.
Търсим силните страни и енергията на хората, така че да намерим допирните ни точки, да изграждаме силен екип и посрещаме бизнес нуждите с консултанти, които имат усещане за удовлетвореност.
Ани Ангелова
Как започна твоят професионален път в компанията?
Всичко започна когато бях студентка четвърти курс в Технически Университет-София. Тогава на презентация за компанията във факултета разбрах с какво се занимава Адастра. Като един студент, който тепърва ще гради твоята кариера в IT сектора, реших, че ще бъде добра възможност да опитам и да започна работа в компанията.
Ето, че вече почти 7 години съм част от екипа на Адастра. Първоначално преминах през различни обучения, които имаха за цел да ме подготвят за първият проект, в който да се включа. Може да се каже, че направо скочих в дълбокото, защото директно заминах на първата си командировка при клиент в Германия. Трябваше да се справям едновременно със сложни технически проблеми, а клиентът очакваше бързи и качествени решения.
Сега като погледна назад, смятам, че този опит ми е помогнал да бъда много целенасочена, фокусирана и бърза в работата си, но разбира се, нямаше как да се справя без помощта на колегите, с които работех тогава. Това между другото е и едно от нещата, които харесам в компанията, а именно, че много си помагаме и наистина има сплотеност в екипите.
Кои са технологиите, които си използвала в своята работа, и по какви проекти си работила?
Като цяло моята философия е да не се ограничавам в интересите и знанията си, а да приемам новите технологии като възможности за развитие.
През годините съм работила по различни проекти за големи имена в автомобилната индустрия, с технологии като Oracle 12c/19, Informatica PowerCenter, Linux и различни reporting инструменти като например SAP BusinessObjects, CognosBI и PowerBI.
За този период съм участвала във всички фази от жизнения цикъл на проектите: от планиране и анализ, през разговори с клиенти, моделиране, разработка и тестове, до support и миграция на сървъри и платформи.
През последната година реших, че искам да направя промяна в професионален план и да разширя познанията си в областта на облачните технологии. В компанията имаше възможност за наш клиент в Канада, който е в сферата на здравните услуги, и от половин година работя за този клиент с MS Azure като отново съм съсредоточена към Data Integration частта и основно работя с Azure Synapse Analytics.
Какви са предизвикателствата, с които си се сблъсквала през годините, или пък най-интересното предизвикателство, с което си се справила в работата си?
Според мен едно от основните предизвикателства на един консултант в нашата сфера е приспособяването към нуждите на клиента. Понякога работим с много добре технически подготвени клиенти и усещането е като да общуваш с колеги. Друг път работим с клиенти, които имат базови познания и работят основно с Excel. Тогава предизвикателството е да покажем ползите от по-напреднало техническо решение или пък да обясним разбираемо как се обработват данните на заден план.
Това всъщност е предизвикателство, което има своите ползи, а именно да се научиш как да подхождаш в различните ситуации и да поднасяш информацията правилно. Смятам, че техническите умения се придобиват и усъвършенстват с времето, но директната работа с клиента изисква много добри меки умения, търпение и адаптивност.
Като цяло през годините съм имала доста предизвикателства от техническа гледна точка, но сега като се замисля има едно предизвикателство, за което се сещам с усмивка на лице. Това беше съвсем в началото, когато започвахме нов проект. В първия работен ден се случи два пъти да има Downtime на сървър и трябваше да възстановим зарежданията на голям обем данни в кратък срок. Наложи ми се много бързо да навляза в проекта, въпреки че нямах и един работен ден по него все още, но пък поглеждайки назад, това е бил един от най-сплотяващите моменти в екипа, макар и на момента да е изглеждало като безизходна ситуация.
Мислила ли си за следващaта стъпка в своето професионално развитие?
Да, може да се каже, че съм мислила в тази насока. Това, което планирам, е да продължа да задълбочавам знанията си с технологиите в MS Azure.
През изминалата година преминах успешно обучение за „Основи на мениджмънта“, както и ITIL сертификация. Тези две неща са първата крачка към една от възможностите, които предоставя Адастра, а именно да се развия и като Talent Mentor, впоследствие и като Talent Manager. Смятам, че по този начин ще придобия умения и опит, свързани с управлението и развитието на хора, а и най-вече ще мога да предавам част от моите знания и умения на новопостъпилите колеги и стажанти в компанията. Това, което е важно за мен, е и че компанията ме подкрепя в развитието ми и ми дава възможност да надграждам, както технологично, така и по отношение на управленските умения.