*Текстът е предоставен от Adastra Bulgaria
МИЛКА, Head of HR @ Adastra Bulgaria:
С много от колегите в Адастра, консултанти и мениджъри, работим заедно повече от 10 години, като тази година компанията навършва своите 15 години. Имаме колеги, които са се разделяли с Адастра в търсене на нови предизвикателства, след което са се връщали обратно при нас. Винаги сме се старали да изследваме и държим пулса на колегите си, да знаем какво е важно за тях. Стремили сме се да присъединяваме към компанията съмишленици, с които споделяме сходни работни ценности и не само. Знаем, че наред с всички останали параметри на избора на работодател, силно се откроява важността на самото преживяване на служителя в компанията, как хората възприемат компанията и как се чувстват заедно с нас.
От бизнес гледна точка, в последните години работим в посока подобряване и оптимизиране на различни работни процеси и функции, които допринасят за ELTV (Employee Lifetime Value) на всеки един служител в Адастра. Добре знаем, че съчетаването на работещи процеси, добро управление и удовлетвореност от различните аспекти на работата, допринася за желанието на нашите колеги да издигат компанията, което от тази година измерваме чрез eNPS (Employee Net Promoter Score). Същевременно, това има силно отражение върху продуктивността, резултатността и удовлетворението на клиентите, което също на свой ред можем да измерваме чрез клиентския NPS.
За да поставим необходимия фокус и да отделим нужното внимание на преживяването на служителите в Адастра през целия им път в компанията, от 2023 обособихме ролята на Employee Experience Specialist.
„Тази роля е фокусирана върху използването на системи, инициативи и добри практики в работата, така че да повишим позитивното преживяване на служителите, в това число развитието на процеси и политики, използвайки обратната връзка от хората като ценен инструмент.“
Тези специалисти са насочени именно към ефективността от взаимодействието на служителя с компанията. Вярвам, че това има стабилна връзка с ангажираността, създаването на здравословна работна среда, организационна култура и позитивна атмосфера. Това от своя страна подобрява представянето, стимулира иновациите и задържането на таланти, както и превръща компанията в желан работодател.
Би ли споделила кои са някои от активностите, които влизат под шапката на ЕЕ?
Нашите служители работят по комплексни проекти с международни клиенти, и този тип работа е наистина развиваща и предизвикателна, но от друга страна тя е интензивна, изисква повече енергия, компетенции и ресурси. Ето защо създадохме RECHARGE програма, която стартирахме миналата година. В нея вместваме специализирани сесии и активности от водещи специалисти, свързани със здравословното хранене, добрия сън и възстановяване. Отделен фокус отделихме и на mindfulness за справяне с напрежението, така и за подобряване на концентрацията.
Допълнително реализирахме инициативата ни за „Динамичен офис“ с ресторативни упражнения, чрез които да разтоварваме, и поддържаме основни части от нашето тяло, които се напрягат при работа в седнало положение. Заседяването е типично за нашите професии, а подобно ежедневие води до болки и нарушения на функциите на тялото. В момента също тече отделна активност от програмата, а именно „Active February“, с която се стремим да поддържаме култура на движение.
Също така, важна част са нашите по-малки и по-големи събития, които организираме за служителите. Вече имаме 3-то годишно издание на „Play & Gain“ програма, която се състои от кратки месечни закачки със служителите, стимулиращи тяхното споделяне, опознаване един с друг, принадлежност и ангажираност.
Събиранията ни на живо са много запомнящи се за колегите и смятаме, че са много необходими, предвид последните години на изолация и преобладаваща работа от разстояние. Тиймбилдинги, събития на открито и закрито по локации са във фокуса на ЕЕ специалиста, така че да не са самоцелни, а да генерират стойност и дават смисъл, и за хората, и за компанията.
Искам обаче да подчертая, че работата на ЕЕ специалиста не е ориентирана само към създаване на позитивна и балансирана работна атмосфера. Част от преживяването на служителите е и в ефективните процеси, достъпа до информация, прозрачността и усещането за справедливост. Затова работихме по имплементирането на нова HR система, която предоставя по-лесен достъп и поддръжка на информацията на едно място, дава възможности за self-service, по-ефективна връзка с HR екипа, по-изчистени и автоматизирани процеси с основните заинтересовани страни. И не на последно място, обърнахме подобаващо внимание на лекотата и интуитивността при използването на системата от крайния потребител (UX).
В споделеното ни онлайн пространство в Адастра скоро ще бъдат и обновените ни програми за интегриране и онбординг, по които работим, така че да осигуряват адекватна подготовка и информация за новопостъпилите, да дават яснота за бизнеса, в който оперираме, ролята и приноса на всеки. Можем да кажем, че „Информираност и въвличане“ (information & inclusion) е водещата ни философия в настоящата година.
Понякога е по-лесно да кажем какво не е ЕЕ, за да разберем какво е. Затова какво не е EE?
Това не е роля, която да удовлетворява всякакви индивидуални желания, както и не е роля на личен асистент. Но, разбира се взимаме предвид обратната връзка, поставяме под съмнение действащото като търсим резон за промени и подобрения.
КАМЕЛИЯ, Employee Experience Specialist @ Adastra Bulgaria:
Камелия, би ли ни разказала как протича един ден на EE специалиста в Адастра?
Всеки ден е различен. Ангажирана съм със задачи от най-различно естество – от организиране на събития, през реализация на вътрешни програми за служителите ни, комуникация с външни партньори и вътрешна аудитория, администрация на придобивки и понякога дори малко ръчен труд. 🙂
Значителна ежедневна част от работата ми изисква и високи нива на вътрешноекипна колаборация и сътрудничество с колеги от всички отдели и позиции. Всеки процес, в който някоя от групите ни служители участва, трябва да бъде премислен от гледна точка на преживяването на дадената група, както и ефективност, резултатност и удовлетворение във взаимодействието.
Би ли споделила какви са предизвикателствата на ролята?
Разнообразието от задачи определено е предизвикателство. Изисква се сериозна доза организация и фокус, за да могат всички инициативи да бъдат под контрол и да се реализират навременно, въпреки неизбежните промени, които се случват в хода на действие. Голямо предизвикателство на ролята, като при много от позициите в HR, са очакванията на хората. Това е роля, която е важно да бъде ориентирана към възприятието на служителите, като същевременно да се съобразява и с изискванията на бизнеса.
Какви умения се изискват от EE специалиста?
Многообразието на ролята изисква комбинация от на пръв поглед взаимоизключващи се качества. Необходими са силни организационни умения, висока доза креативност и гъвкавост. Също така трябва да имаш способността за вникване в „голямата картина“, но и внимание към детайла. Познанието на HR процесите и добрите HR практики също е от съществено значение, както и работата със съдържание, копирайтинг, познание на сферата, бизнеса и неговите нужди.
Най-съществено, обаче, е умението за балансиране между искрената загриженост към служителите и бизнес необходимостите.