Accenture е един от онези брандове, които всеки е чувал и в същото време се затруднява да каже какво точно стои зад него. В общи линии Accenture предлага стратегическо консултиране и внедряване на технологични решения, но с това далеч не могат да се опишат изчерпателно дейностите на гиганта с половин милион служители по целия свят. В България компанията присъства от 2015 г. като първо изгражда високотехнологичен център, а в момента постепенно развива и оперативно звено, в което вече има над 450 души.
“Ако в началото започнахме развитието си като център с експертиза в e-commerce домейна, то към днешна дата вече диверсифицираме портфолиото си и покриваме почти всички вертикали – аутомотив, финанси, роботика (RPA), от скоро работим по проект на едно от големите холивудски студия, предстои ни и цялостното разработване на продукт в сферата на кръговата икономика за глобален клиент,”
обрисува дейността директорът на Технологичния център в Accenture Bulgaria Петър Торнев.
Той попада в компанията преди 7 години, когато гигантът купува дотогавашния му работодател Javelin Group, и остава, понеже Accenture се оказва гъвкава структура с предприемачески дух и много възможности. Днес ръководи бързо растящ технологичен екип от над 200 души между Пловдив и София, и има амбициозната задача поне да го удвои в следващите две-три години (виж актуалните позиции).
Според Петър има голямо неразбиране относно работата в компании от този калибър и това е един от митовете, които му се иска да разбие.
“Напук на очакванията за корпоративна йерархия, Accenture e гъвкава и много прозрачна структура, където всеки може да бъде чут, а хората и това да се чувстват добре и да се развиват, са приоритет. Дори можеш да развиваш собствени идеи и да получиш подкрепа от компанията,”
обяснява мениджърът.
Да работиш по технологии за световната сцена
Клиентите на Accenture не са случайни – в общия случай са поне толкова известни колкото и самият Accenture. Освен това са минали през внимателно сито за това дали има съвпадение първо на ценностно ниво. “Не сме станали компанията, която сме, защото работим с всеки,” отбелязва Петър с усмивка. Неслучайно и годишното издание на компанията за технологичните тенденции Tech Vision е толкова често цитирано от бизнес и технологични медии.
Следователно и проектите, по които се работи, са разнообразни и предизвикателни. Например в българския офис, който дори не е от големите Accenture технологични офиси в Европа, се работи по 50 проекта и предстоят още няколко.
“Нямаме неинтересни проекти и част от причината е, че като компания се стремим винаги да предложим още и още стойност на клиента си.
Имаме клиенти, с които работим по 10 години и сме започнали от нещо съвсем дребно, а днес правим невероятно сложни трансформации или развиваме изцяло новите им стратегически продукти,” обяснява мениджърът.
За мащаба на продуктите, по които се работи, и отпечатъка им върху глобалната карта, говорят няколко примера. Около половината от дейността на местния екип, поради историческите му особености, е в сферата на ритейл и електронна търговия, като в портфолиото от клиенти са едни от най-големите европейски онлайн магазини. От няколко месеца българският екип работи с едно от големите филмови студиа в Холивуд като постоянно се добавят нови и нови проекти за тях. Целият софтуер, свързан с онлайн продажбите на един от големите производители на електронни цигари също се прави тук. В развитие са локални екипи, които работят в горещия през последните години домейн на robotic process automation (RPA). Съвсем скоро ще започне и работата по продукт, свързан с кръгова икономика в партньорство със SAP.
Българският център е един от тези, в които се правят много големи и сложни cloud миграции и дигитални трансформации, системни интеграции, разработват се проекти на базата на изкуствен интелект, но има и чист инженерингов съпорт. Например наскоро е приключила една от най-сложните облачни миграции, правени в Accenture. Седем месечният проект е изцяло дело на българските инженери – от генерирането на идеята, през архитектурата, до внедряването и поддръжката. В България е и един от най-добрите архитекти на Accenture глобално, бърза да се похвали директорът.
“Предимството при нас е, че когато вземем един проект можем да го направим от началото до края му.
В един такъв технологичен център като нашия имаш разнообразие от роли – инженеринг таланти във всякакви направления, RPA, support, програмисти, архитекти, бизнес анализатори, проектни мениджъри, automation QA, manual QA, DevOps. Цялата палитра,”
изрежда Петър.
Съотношението между разработване на нови проекти, функционалности и системни интеграции към съпорт в българския офис е средно 70/30. Според Петър Торнев именно съпорт проектите са отлична възможност за junior хората да натрупат опит и да се ориентират в каква посока биха искали да се развиват.
В компанията има както проекти, които се работят между няколко офиса, така и такива, изцяло поверени на една локация. Изборът зависи от нужната технологична експертиза, географията, езика на клиента и капацитетът на отделните центрове към конкретния момент.
Защо клиентът също е част от daily standups
Важен елемент в Accenture e начинът, по който се подхожда към новите проекти и към изграждането на отношения с клиентите. Както Петър Торнев неколкократно отбелязва, по правило в компанията винаги се търси начин на клиентите да се предложат допълнителни възможности и оптимизации, които да им носят стойност. Това е задача и начин на мислене на всеки в компанията и в инженерните екипи.
“Приемаме си проектите като наши. Системите и процесите ни са така изградени, че има огромна прозрачност, а комуникацията между клиентите и екипите е много важна. Обикновено клиентът присъства на daily standup срещите.
Според мен това е и причината да не ни третират просто като вендори и някакви body leasing контрактори,”
обяснява директорът.
Възможности за всеки
Едно от най-големите предимства на компании като Accenture Петър Торнев вижда в почти необятните възможности. “ В Accenture много ключово е, че сме толкова големи, че каквото и да ти трябва, все можеш да го намериш,” усмихва се той. С това има предвид както възможностите за вътрешна мобилност между проектите в инженерните звена, така и доста по-общо преминаването в различни роли, отдели и стъпала, и не на последно място – развиването на собствени идеи, подкрепени от компанията.
Компанията предлага както възможности за допълнителни квалификационни и сертификационни курсове, така и вътрешни менторски програми. Позиции непрестанно се отварят, както за старши, така и за младши специалисти.
“За нас професионалното развитие на всеки един човек е приоритет. Всеки колега има своят кариерен консултант, който да му помага и да го насочва в постигането на целите, които си е поставил,”
коментира Петър.
Интересен факт е, че за да се поддържа дух на предприемчивост и иновации в гигантска структура като Accenture, компанията има глобален innovation team. Неговата роля е ежегодно да организира състезание за идеи за цялата компания, а идеите могат да са всякакви – от такива, подобряващи вътрешните процеси, през предложения за конкретни клиенти и индустрии, до незадължително свързани с дейността на Accenture продукти. Така например през 2019 състезанието се печели от словашки екип, разработил AI асистент за деца със специални нужди. Решението взаимодейства директно с детето, с помощта на интелигентни часовници, и му помага както за здравето, така и в цялостното му ежедневие.
“Аз лично попадайки в Accenture в началото очаквах доста по-тромава структура, в която отделният човек няма чак такова значение.
Приятна изненада се оказа културата на компанията да се развива всеки един колега, всеки да бъде чут и да му бъде дадена възможност,”
добавя Петър.
Вярва и че благодарение на вече изградените традиции за гъвкава организация, това няма да се промени с разрастването на българските екипи в София и Пловдив.
Научете повече за Accenture Bulgaria и отворените позиции в профила на компанията в Job Board-a на DEV.BG.