*Текстът е предоставен от Accedia.
В живота на всяка компания, както и на всеки човек има ключови моменти или юбилеи, които си заслужава да се отбележат подобаващо. Такъв е и 10-тият рожден ден на българската технологична компания Accedia.
Николай Мутафов, Управляващ партньор и Десислава Янкова, Мениджър човешки ресурси в компанията, споделят за отличителните белези (exceptional 10), които утвърждават Accedia като водеща IT компания през първите ѝ 10 години. За пътя, извървян дотук, можете да разберете в статията.
Как започна историята на Accedia?
Николай: Историята на Accedia започна с реализирането на една мечта. От години исках да съм част от създаването на компания, в която хората да се чувстват добре и мотивирани да работят за обща кауза. С помощта на другите трима партньори и нашите собствени средства започнахме работа. Преминахме през всички процеси, през които преминава и всеки прохождащ бизнес – от измислянето на име, през създаването на вътрешна структура, и търсенето на екип, който да споделя нашите ценности, до намирането на нашия първи клиент – водеща финансова институция, която е с нас и до днес.
Кои според теб са най-важните моменти и/или събития в историята на Accedia?
Десислава: За мен най-важни са моментите, в които сме награждавани за най-добър работодател и отговорна компания. Такива са класации на база мнения на служители като Топ ИKТ Работодател (трикратен носител) и международни конкурси като Stevie Awards за топ работодатели. Тези отличия са и атестат за успеха на усилията, които полагаме, за да се превърнем в предпочитан работодател, който осигурява позитивна среда спомагаща развитието на своя екип.
Николай: Първото и най-важно събитие за мен е създаването на Accedia. От там насетне има доста първи моменти за компанията, за мен и за екипа. Такива са например първият ни клиент и първите 100,000 в оборот. Наистина не по-малко важни са първият ни служител, който е с нас и до днес и първата ни спечелена награда за Топ ИКТ Работодател. От друга страна, важни събития са и релокацията на първия ни офис в София и отварянето на първия ни клон в Америка. Нашият екип е и сърцето на Accedia и затова бих казал, че момента, в който станахме 100, също е значим. Това е и моментът, в който растежът ни се удвои по приходи. Така се превърнахме и в една от най-бързо развиващите се IT компании в Европа, според Deloitte и Financial Times.
Как еволюира компанията и ролята ти в нея през тези години?
Николай: Компанията еволюира в няколко посоки. На първо време екипът ни се разрасна от 4 до над 200 служители. От друга страна от първите 100,000, вече сме постигнали над 20 милиона в оборот. След първия клиент вече имаме и над 190 нови партньори и портфолио от над 400 проекта. От ден 1 моята роля на изпълнителен директор не се е изменяла. От друга страна отговорностите през годините станаха доста по-стратегически. В първите години бях част от оперативния двигател на компанията, докато не се сформира нашият мениджмънт екип. Помагал съм с разработването на нашите технологични решения и съм менажирал различни клиентски проекти. През последната година дори съм начело на нашето корпоративно звено, което включва офис администрация, финансов отдел и IT инфраструктура.
Десислава: Kомпанията се разрасна почти двойно, откакто се присъединих. Заедно с нейния растеж, нашият екип също стана по-голям, което осигури възможности за по-тесни специализации в сферите на подбор на таланти, тяхното развитие вътре в компанията, грижа за вътрешнофирмената култура, както и изграждане на работодателската ни марка. Моята роля в частност също се измени, и от изпълняването на всекидневни оперативни задачи премина в планирането на по-стратегически инициативи и подпомагането на екипа като ментор.
С кои инициативи се припознаваш в компанията?
Десислава: За мен това са всички инициативи и събития, които ни събират заедно. От самото създаване на компанията, ние не сме спирали да работим в посока разработване на инициативи, които да сплотяват екипа. Един такъв пример са workation-ите, които организираме в различни части на България. Разбира се, имаме и разнообразни тематични партита, включваме се в най-различни спортни мероприятия, благотворителни кампании, организираме събития за децата на колегите и още, и още. Често дадена инициатива е по идея на колега. Това много ни радва, понеже сме успели да изградим взаимно доверие. Всеки може да ни потърси с идея, мнение, обратна връзка.
Николай: Бих казал всички инициативи, за чието създаване съм помогнал. Сред тях е вътрешният ни център за иновации (IDC), който дава възможност на нашия екип да тества нови технологии и да придобива и развива комуникационни и технически умения. Други инициативи са вътрешният ни радио ефир, който информира и забавлява екипа, както и вътрешното ефирно студио, което разработваме в момента.
Считам за ключова инициатива и изграждането на сегашния ни офис, от концепция до физическо изпълнение. Както споменах, за мен е важно Accedia да осигурява една неформална среда, в която хората са амбицирани да разработват иновативни решения, да учат нови неща, и да сформират приятелства, докато се забавляват. Имал съм роля и във внедряването на гъвкавия ни социален пакет от придобивки. Той включва услуги, абонаменти и продукти, изцяло съобразени с личните предпочитания на всеки член на екипа. Още от самото начало включихме в него и опцията за дарение към социално значима кауза и доста голяма част от служителите предпочитат това вместо придобивки.
Големи предизвикателства, които сте преодолели заедно, и какво ви помогна?
Десислава и Николай: И двамата смятаме, че пандемията е най-голямото и основно предизвикателство.
Николай: Първите два месеца от началото на пандемията бяха най-трудни. Клиентите ни бяха доста по-резервирани, желаеха да свият настоящи бюджети и дори не включваха в стратегията си разходи за проучване и разработване на изцяло нови технологични решения. Бяхме изправени пред ситуация, към която трябваше бързо да се адаптираме, за да задържим и бизнес партньорите си, и своя екип.
След това пък трябваше да сме достатъчно гъвкави, за да успеем да укрепим силния растеж на екипа и портфолиото от проекти, както и допълнителното търсене на нашите услуги. На всекидневна база работим с хора и затова беше важно да се уверим, че нашият екип има мотивацията и амбицията да се развива. С толкова много хора има и различни виждания и казуси, но беше важно да съумеем да се изслушваме едни-други, и да не нарушаваме принципите си, за да постигнем растеж и да надминем очакванията на нашите клиенти. Балансът между мотивиран екип и доволни клиенти винаги е крехък, но ние се стремим да поставим нашия екип на първо място.
Десислава: Истината е, че променихме съществено нагласата си за работата от вкъщи. Видяхме на практика, че можем да работим ефективно и да постигаме резултати дори изцяло дистанционно. Благодарение на гъвкавостта на целия екип, съумяхме да се адаптираме и сега следваме хибриден начин на работа – всеки решава за себе си кога ще работи от офиса и от вкъщи. Съответно, имаме и възможност за напълно дистанционна работа, от което и да е кътче в България.
Exceptional 10 неща без които Accedia няма да е Accedia?
Десислава: Бих казала, че на първо място това са хората, без които Accedia няма как да продължи своето развитие. Това включва и силния ни мениджмънт екип, който се грижи както за мотивацията на колегите, така и за оправдаване и надминаване на очакванията на нашите клиенти.
От друга страна, компанията нямаше да е такава без дългогодишните приятелства, които всеки от нас завързва със своите колеги.
Амбицията, която виждам в екипа си и в околните е нещо, което не се среща често. Благодарение на нея съумяваме да организираме всички вътрешни и външни инициативи, които ни предлагат и безброй възможности за кариерно и личностно развитие.
Професионализмът, с който колегите подхождат към всяко едно предизвикателство, също не е за подценяване. Вместо да виждаме проблеми, ние даваме решения. А гъвкавостта на екипа подсигурява, че ще използваме тези решения, за да преминем през всякакви динамични промени. Неспирната колаборация било то вътрешноекипна или между различните звена на компанията превръща креативните решения в иновации, които гарантират успеха на нашите клиенти и на нас самите.
А желанието да растем е нашият двигател да направим допълнителната крачка и да надминем очакванията. И не на последно място, това, което прави Accedia – Accedia, е умението да постигаме всички тези успехи докато се забавляваме през цялото пътуване. И така вече цели 10 години!
Накъде продължава Accedia през следващите 10 години?
Николай: Разбира се, напред и нагоре! Желанието ни от основаването на компанията е да се разрастваме и като екип, и като приходи, и като инициативи. Целта ни е да бъдем както предпочитан технологичен партньор за нашите клиенти, така и предпочитан работодател за нашите служители. Аз и останалите партньори продължаваме да работим в посока, която гарантира, че в компанията няма едноличен лидер. Идеята ни е всеки от екипа да се чувства значим, ангажиран и доколкото желае – отговорен за инициатива, която той или тя са предложили. С тази цел насърчаваме отворената комуникация и споделяне на идеи, както и колаборацията без значение ранк, екип или години в компанията.
Изключително много помага фактът, че лесно постигаме консенсус за всяка нова промяна с останалите партньори и се стремим да информираме своевременно екипа и да се допитаме до тяхното мнение чрез различни вътрешни канали като company breakfast и ask the partners събития. Може би това е моментът да благодаря на всички, с които работя още от създаването на Accedia, както и на всички останали, които се присъединиха по пътя ни. За останалите мога да кажа само, че работим здраво, но и се забавляваме още по-здраво, и за нас ще е изключителна радост, ако решите да станете част от следващата история на нашето пътуване.
Ако се присъедините в следващите няколко месеца, ще можете да присъствате и на грандиозното парти, което подготвяме, за да отпразнуваме подобаващо рождения си ден. Можете да проверите отворените ни позиции тук.