*Текстът е предоставен от Accedia
След стремглавото набиране на популярност през последните години, AI и ML стават все по-популярен избор сред разработчиците на софтуерни решения. Въпреки това, все още има доста неясноти, като как да започнем, какво е бъдещето на сферата и други, които лесно биха разколебали интересуващите се. Илиян Гочев и Кристина Христакиева, Старши Софтуерни Консултанти в Accedia, открехват вратата към работата в тази нишова технологична област на изкуствения интелект (AI).
Защо избра професионално развитие с AI?
Илиян: Първата ми работа беше за представител на аналитичен софтуер и възможностите за решаване на проблеми, които видях, бяха доста интересни и то в разнообразни сфери на дейност. От там нататък всичко е история. Интересни проекти с AI в редица различни индустрии, телеком оператор, комунални услуги, фармацевтика, работа за F1 отбор и разработката на AVA (Accedia Voice Assistant) в последното издание на IDC (Innovation Development Center).
Кои, за теб, са най-големите предизвикателства при работата с AI?
Илиян: Да разбереш какво се иска от теб, кои са заинтересованите страни и как решението ще промени статуквото. Да знаеш как да зададеш правилните очаквания и ритъм на комуникация са основните предизвикателства пред един AI проект. Дори хората, които имат познанието в областта няма как да стигнат до очакваното решение без правилно разбиране на проблема. От там „с апетита идва и яденето“ и съответно техническите предизвикателства към решението: да е по-точно, да е по-бързо, да се автоматизира целият процес по обновление на AI решението.
Как развиваш своите умения в сферата на AI?
Кристина: Предпочитам да развивам уменията си в контекста на текущи проекти – да задълбавам в предметни области и технологии, които мога да наблюдавам и упражня от първа ръка в практиката. Отделно от това, имам невероятното предимство да имам един „research day“ в Аccedia – един работен ден в седмицата, отдаден изцяло на изследователска работа на тема по мой избор. Имам достъп до и разполагам с разнообразие от платформи, в които мога да експериментирам с прототипи. По този начин придобивам опит с нови алгоритми, както и най-добрите инструменти за тяхното ползване.
Илиян: Както и всяко друго умение, предполагам, с практиката. Опитвам се да стоя в крак с технологиите в света на машинното самообучение чрез различни бюлетини, като Medium и TowardsDataScience, книги, и видеа. YouTube е пълен с видеа на всякаква техническа тематика, които са полезни за бързото навлизане в дадена технология или техника, но в нашата сфера най-ценните източници са различните публикации на изследователска работа, където хората обясняват „какво, защо и как“ за дадения проблем.
Сподели ни за интересно решение, по което наскоро работи.
Криси: В момента помагам с разработката на препоръчваща система за мобилно приложение за спортни новини, която да замени обикновената подредба в хронологичен ред. Използваме Azure Machine Learning, за да предложим разнообразни и персонализирани статии и видеа на потребителите в реално време. Най-забавната част е връчването на задачата за тестване на обновен модел на спортните фенове от AI отдела.
Какво бъдещо професионално развитие виждате в AI?
Криси: Очаквам предметните области, в които се прилагат AI решения, да стават дори още по-разнообразни. Заделяне на повече ресурси към задачи с целенасоченост към нуждите на различни общества, както и с изисквания за социална осъзнатост на разработения продукт. Моралът и етиката в контекста на изкуствения интелект също се застъпват все по-често.
Илиян: През последните години AI беше (и остава) основна сила за големите глобални технологични компании с големи възможности. За микро или стартиращи фирми обаче те са трудно достижими, защото не могат да отделят нужния финансов ресурс за да имат щатни AI специалисти. Това е и идеята на AI Capability Center на Accedia – да направи тези технологии по-достъпни за малкия и среден бизнес. Светът върви към демократизиране и изграждане на рамки за етичен AI. Предполагам, че пазарът за такива платформи и услуги, ще набират все по-голяма стойност и популярност. Тогава локалните (микро) предприемачи на стоки и услуги, ще могат да използват AI технологии, за да получават допълнително знание, или да взимат решение на базата на данни.