+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

100-5 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Accedia с 8 ключови умения за софтуерни инженери през 2023

*Текстът е предоставен от Accedia

В свят, в който онлайн разговорите и срещите с клиенти променят динамиката както на вербалната, така и на писмената комуникация, някои меки умения продължават да бъдат от съществено значение за хората, които искат да растат и да се развиват в IT сферата. Екипът на Accedia споделя от първо лице какви умения смята за най-полезни в работата им и ще са от ключово значение през тази година.

Бъди любознателен

Любознателността ще бъде основен актив в забързания свят на разработката на софтуер. Тя ще помогне с изучаването на нови технологии, свързани с AI, IoT и Cybersecurity или, за да можем да бъдем конкурентоспособни на пазара. Освен това ще ни помогне да разберем по-добре текущите проекти и да предоставим качествени решения.

По време на един проект екипът и аз трябваше да разработим API getaway за нашите услуги. Вече бяхме избрали една конкретна технология, но в процеса реших да разгледам различните алтернативи и да създам PoC решение. Оказа се, че първоначалният ни избор на технология не беше най-подходящ, тъй като бизнес нуждите ни се промениха, така че желанието ми да експериментирам ми помогна да преминем бързо към новото решение.

– Чавдар Ангелов, Senior Software Consultant

Всеки от нас има любима технология, с която твърди, че се чувства най-уверен да работи. Въпреки че специализацията в една област или технология има своите предимства, любознателността е мекото умение, което мотивира разработчиците да експериментират с нови различни технологии и да разширят своя опит.
– Светлозара Минкова, Software Consultant

Общувай умно

Вярвам, че едно от най-важните меки умения е да можеш да общуваш добре с екипа и клиентите си. Като се има предвид това, начинът, по който прехвърляш информация, ще бъде още по-важен за всеки успешен проект.

– Силвия Борисова, QA Consultant

Когато чуя меки умения в контекста на IT, първата ми асоциация е думата комуникация, както на професионално, така и на лично ниво. Доста често решението на даден бъг изисква да въведеш точно описание на проблема или да използваш правилната ключова дума. Когато си сътрудничиш с хората около теб, ключът към постигането на решение е един и същ. След като формулираш ясно какво искаш и от какво имаш нужда, можеш да получиш желания резултат от запитването – не само професионална помощ, но и човешко разбиране, идея, нова гледна точка, от която да погледнеш на проблема.

– Светлозара Минкова, Software Consultant

Влизай в обувките на другите

Работил съм с хора, които са емпатични и с такива, които не са наясно с емоциите на другите през повечето време. Основното нещо е да внимаваш в другите, да останеш съпричастен към техните емоции и идеи и решението ще дойде само.

– Йордан Любенов, Senior Software Consultant

Донякъде е същото като с приятелите. Изслушваш мнението им, обмисляш го, споделяш твоето и след това заедно достигате до решение. Смятам, че екипната работа по проекта не е нищо по-различно.

– Силвия Стоянова, Software Consultant

Друго важно меко умение за мен е да се опитваш да бъдеш отворен към идеите на другите. В проект на наш дългогодишен клиент, голям производител в лагерната индустрия, наследихме дизайни, който трябваше да внедрим в продукта, който разработвахме. След няколко неуспешни опита екипът ни не искаше да продължи с тях. Нещата започнаха да се получават едва след като започнахме да приемаме тяхната гледна точка. Признахме силните и слабите страни. С предприемането на обсъжданите стъпки успяхме да подобрим дизайните, което доведе до повишаване на мотивацията в екипа.

– Златко Русев, Business Analyst

Мисли като Шерлок Холмс

Като софтуерен инженер е добре да поставяш под въпрос и да изследваш внимателно всичко, което се отнася до архитектурите, начините за решаване на конкретни проблеми и прочeе. Вярвам, че това умение е наистина полезно, когато се води диалог, тъй като не само разбираш детайлите, но и виждаш по-голямата картина на цялото приложение. Като поставяш под въпрос всяка стъпка или подход, също насърчаваш колегите да бъдат по-креативни, което само по себе си е друго важно умение.

– Илиян Игнатов, Software Consultant

Прилагай KISS

Бих казал, че полезно меко умение е да можеш да използваш метода KISS (keep it simple, stupid). Няма нужда да обясняваш нещата по сложен начин, който в твоите очи ще те направи да изглеждаш по-умен. Да се придържаш към същината и простотата на нещата, без да създаваш излишни усложнения, е най-добрият подход от моя опит.

– Крум Йорданов, DevOps Consultant

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Gamito

HEAD OF QA

An icon depicting a house and an office buildingHybrid
Salary icon6 000лв. – 10 000лв.

Също така съм съгласен, че комуникацията и по-точно умението да обясниш сложен проблем с прости думи е едно от най-важните умения. Общо взето, да се илюстрира проблема по прост, ясен начин, с разбираем за човека отсреща пример.

– Павел Пурлантов, Senior Software Consultant

Играй отборно

Когато говорят за повишаване на квалификацията, повечето софтуерни разработчици мислят за подобряване на техническите си знания. Това е полезно от гледна точка на индивидуално развитие, но от гледна точка на екип има различни умения, които могат да повлияят дори повече върху развитието на проекта. Работата в екип става все по-важна за софтуерните инженери и тези, които са отборни играчи, имат по-светло кариерно бъдеще. Имайте предвид известната африканска поговорка – „Ако искаш да вървиш бързо, върви сам; Ако искаш да стигнеш далече, върви заедно с другите.”

– Златко Русев, Business Analyst

Работата в екип и емпатията са ключови меки умения за мен. Вярвам, че е така, защото видях от първа ръка как работата в екип и активното слушане и разбиране са довели до по-добра работна среда и краен продукт.

Например колега, който направи промени в кода за определена функционалност, която може да повлияе на друга функция (която не се тества в момента), ме информира за промяната. По този начин той разшири работата си, за да включи не само задачата, но и да подкрепи екипа да постигне по-добри общи резултати.

В друг проект споделих с колега, че при локализиране на някои елементи, необходими за тестовете, стратегията, която ще използваме е доста ограничена и може да доведе до по-голям брой грешки в тестовете. Веднага получих помощ от екипа и добавихме нови начини и стратегии към наличните опции, които доведоха до по-висококачествени резултати.

– Ренин Ахмед, QA Consultant

Бъди като водата

Скоро имах ситуация, в която трябваше да работя с три различни екипа. Всичко, което направих, беше да се уверя, че вземам приоритетни задачи, които знам, че мога да изпълня, за да допринеса за успеха на екипите. Това беше много положително и обогатяващо преживяване. Вярвам, че адаптивността във всяка ситуация те прави ценен кадър.

– Боряна Михайлова, Software Consultant

Смятам, че адаптивността е основно умение, което помага за успеха в днешния динамичен сектор! Ето защо софтуерният консултант трябва да може да се адаптира към новостите и никога да не спира процеса на обучение.

Във всеки от предишните си проекти съм работил в различна среда, включително различни технологии, екипи, стилове на работа, процеси и културни различия. Едно от ключовите умения, които ми помогнаха да се отличавам и да предоставя качествени решения, беше именно умението да съм гъвкав.

По-пресен пример е сегашният ми проект, който включва един от водещите световни доставчици на услуги за акционери. Когато започнах работа по тяхна сметка, трябваше много бързо да се адаптирам към установените процеси и методология на работа на екипа на САЩ. В днешно време смея да твърдя, че мога бързо да разбера нуждите на клиентите и да постигна резултати, които дори надминават очакванията им!

– Мариян Млеченков, Senior Software Consultant

Влизай в ролята на консултант

Комуникацията с клиентите не винаги е лесна, всъщност това е един от най-трудните аспекти в работата като софтуерен консултант. Ето защо е важно да знаете как да получите необходимата информация и да положите допълнителни усилия за разбиране на бизнес структурата, целите, очакванията на заинтересовани страни.

За един от дългосрочните клиенти на Accedia, водеща медийна компания в Южна Африка, приложих точно това. Надхърлихме очакванията им и клиента реши да ни довери още един проект. Обратната връзка беше, че екипът и аз наистина можем да разберем техните бизнес нужди, тъй като познаваме тяхната организация и можем да допринесем нова перспектива и нестандартно мислене. От друга страна, новият проект бе малко по-предизвикателен, тъй като няма изградена структура и няма ясни заинтересовани страни, към които можете да се обърнете за съвет. Ето защо направих още веднъж крачка назад, за да разбера по-голямата картина и планирах в дългосрочен план, за да се уверя, че мога да достигна пълния потенциал на обхвата на проекта в бъдеще.

– Йоанна Костова, Software Consultant

Ще приложиш ли някои от съветите и уменията на екипа на Accedia? Или може би искаш да се присъединиш към тях и да надграждате меките си умения заедно? Разгледай отворените позиции в компанията и виж какво означава да работиш в екип от любознателни професионалисти, които си помагат и приемат предизвикателствата като възможности.