*Текстът е предоставен от Академия Атлантида
Митко Христов е бивш софтуерен инженер с 10 години опит в IT индустрията. Като ученик се занимава със състезателна математика, а по-късно завършва информатика във ФМИ към Софийски университет. Към настоящия момент той развива иновативна академия за обучение на талантливи ученици в областта на състезателната математика, където се обучават над 100 деца на възраст от 6 до 13 години.
Митко основава „Академия Атлантида“ през 2018, след като работи една година в системата на образованието. В Академията се провеждат курсове за обучение по състезателна математика за ученици в начален етап и курсове по математика за ученици 5-7 клас. Основната ѝ цел е дългосрочна работа с децата в условията на иновативна и вдъхновяваща среда, а още един важен аспект в обучението е личностното и социалното им развитие.
„Академия Атлантида“ е и един от петте проекта-финалисти на „Промяната“ (инициатива на Нова-Бродкастинг Груп за проекти, свързани със социално предприемачество, оценявани от експерти в различни професионални сфери). От 4 до 24 октомври тече кампания за гласуване и подкрепа в социалните мрежи, след което ще бъдат избрани трите проекта събрали най-много гласове.
Митко, защо създаде Академия „Атлантида“? Какво липсваше в подготовката на ученици за олимпиади по математика?
Като учител започнах да работя с деца, които не бяха доволни от предходното си обучение по състезателна математика. Липсваше им подходяща среда за развитие, често методите на обучение бяха остарели и прекалено консервативни. Те не познаваха другите деца, с които учат, а често дори самият учител не знаеше нищо за тях. Така постепенно се беше изградила една негативна и апатична нагласа към математиката, а решаването на задачи нямаше нужната дълбочина и не предизвикваше голям интерес.
Тези проблеми ме провокираха да потърся различно решение. Съчетах дългогодишния си опит като софтуерен инженер с този на състезател по математика. Интегрираният опит ми помогна да създам един иновативен учебен процес, базиран на вдъхновяваща среда, подходяща за хармонично развитие на интелекта и емоционалността на моите ученици.
Как е организиран процесът на обучение в Академията? Каква е методиката на преподаване?
Академията е 100% дигитализирана – това включва договори, домашни работи, плащания и др. Предлагаме присъствено обучение с възможност за използване на хибридна класна стая, както и изцяло онлайн обучение за деца, които не живеят в София.
В Академията използваме алтернативни педагогически методи за преподаване на състезателна математика. Ние сме едни от първите, които постигат толкова ефективна реализация.
Учителят е по-скоро ментор, а мнението на децата има голямо значение в процеса на обучение. Така нашите ученици от малки свикват да са равнопоставени и да отстояват позицията си, чувстват се спокойни в общуването си и изграждат приятелства. Те не се конкурират помежду си и често не знаят почти нищо за постиженията на другите деца в групата.
Имаме активна зона за игра, в която могат да играят в почивката между часовете. Всяко занятие продължава 90 минути, а темпото на работа е високо. Често решаваме задачи за по-горен клас, за да изградим самочувствие и увереност.
Какви са постиженията на Академията дотук? И какви са плановете за нейното развитие в бъдеще?
В последните три години децата от Академията спечелиха повече от 500 награди от почти всички национални и международни математически състезания за ученици 1-4 клас. Имаме над 40 награди от 9 различни международни олимпиади по математика – TIMO, HKIMO, BBB, WIMO, WMI, AIMO, Московска олимпиада за малки ученици и др.
Бихме искали да продължим развитието на Академията в няколко направления. Първото е да развием още процеса на обучение чрез допълнителни курсове и събития за децата в направление Информатика и Иновации.
Второто и най-амбициозното е да създадем мрежа от центрове с нестопанска цел в провинцията, за да съхраним традициите в състезателната математика. Искаме да обучим млади учители по нашата програма, които да изградят подходяща среда за обучение на местна почва.
Третото ни желание е да издадем няколко продукта, които разработваме заедно с децата – сборник, настолна игра и др.
Какви са мисията и целите на Фондация „Атлантида“, създадена през 2021?
Фондация „Атлантида“ има за цел да разшири дейността на Академията чрез благотворителни инициативи, свързани с децата и с неформалното образование. Наш основен фокус е състезателната математика. Организираме математически състезания, събития за деца с високи постижения от олимпиади, а в бъдеще се надяваме да популяризираме творческите си продукти и да реализираме мрежа от центрове за обучение в цялата страна.
От 4 до 24 октомври може да подкрепите „Академия Атлантида“ в инициативата „Промяната“, чрез гласуване тук.