Вече няколко месеца екипът “IT и дигитална трансформация” на А1, заедно с колеги от маркетинг направлението на компанията, работят по иновативното софтуерно решение Клуб Грифон за Петрол АД. То е от типа “лоялна програма” и вече се използва от многобройните клиенти на компанията за търговия с горива посредством мобилно приложение, което дава възможност на потребителите да ползват директни отстъпки от всички продукти в цялата верига бензиностанции Петрол, както и да се възползват от множество специални оферти. Това приложение може да бъде свалено от Google Play Store и App Store, а повече за него ще ни разкажат Методи Младенов, мениджър екип „ICT услуги и софтуерни разработки“ в направление „Информационни технологии и дигитална трансформация“ в А1 България, както и Богомил Табаков, technical lead на проекта.
Идеята зад Клуб Грифон
Първоначално мобилното приложение за лоялна програма е замислено като начин Петрол да надгради лоялната си програма “Клуб Грифон” в интуитивен, дигитален вариант. Ползите от такова приложение за потребителите са много – например получаване на персонализирани оферти, спестяване на пари и време, по-добър достъп до информация и обратна връзка, възможност за участие в игри и конкурси. Не на последно място, това създава чувство за общност и удовлетворение от използваните продукти. За бизнеса предимствата са по-голяма видимост за офертите, по-добро познаване на предпочитанията на клиентите, подобрена ефективност на маркетинг дейностите и увеличена конкурентоспособност.
“Мобилните приложения от тип “лоялна програма” са един от най-ефективните начини за увеличаване на лоялността на клиентите. Наградите за редовните клиенти могат да са под формата на отстъпки, точки или други подобни предложения”, споделя Методи. Според него софтуерните приложения от този тип могат да бъдат използвани за мониторинг на покупките на клиентите, което дава възможност на компаниите да събират и анализират ценни данни за потребителското поведение. Съответно по този начин могат да подобряват непрекъснато качеството на продуктите и услугите си и да предприемат рекламни кампании с динамична смяна на посланията.
Специфики и особености на решението
Интуитивното приложение Клуб Грифон е част от специализираните софтуерни разработки, създавани в отдел „Информационни технологии и дигитална трансформация“ на А1. IT направлението и маркетинговите експерти на компанията вече работят по разширяване на възможностите този тип софтуерни решения да се предлагат като стандартизирано решение за компании от различни индустрии и мащаб.
Основните функционалности са:
● рангове: съдържа информация за диапазоните на 4-те типа ранг – Lite, Classic, Special, Premium
● отстъпки: съдържа информация за отстъпките на различните материали (горива), спрямо различните рангове
● станции: съдържа данни за всички бензиностанции и възможност за въвеждане на нови такива
● транзакции: съдържа списък с всички транзакции по дата, закупено гориво, потребител и други
● услуги: съдържа данни за всички видове услуги в обектите на Петрол (кафе, автомивка, Wi-Fi, паркинг)
● материали: информационна база с всички горивни и негоривни материали
● ваучери: съдържа информация за всички генерирани ваучери по инициативата “Черен петък”
● генериране на справки: всяко едно меню има добавени различни филтри и възможност за експортиране на данните.
● CMS-административен панел, който служи за администриране на цялата информация през потребителски интерфейс
“Зад тези накратко описани функционалности стоят часове планиране, уточняване и създаване на софтуерни архитектури и код, тестове, отстраняване на неточности и допълнително съгласуване с клиентите. Екипът ни спазва съвременни корпоративни и технологични стандарти, като същевременно въвеждаме иновации за работата на бизнес процесите при клиента. Осигуряваме имплементацията на промените, без да се налага прекъсване на дейностите”, добавя още Методи.
Екипите на А1, отговорни за създаването на Клуб Грифон
При разработването на специализираното софтуерно решение за лоялната програма Клуб Грифон участват представители на различни звена от двете компании. Сред тях са маркетинг отделът на Петрол и техният главен технологичен директор, както и експертите в направление „ИТ и дигитална трансформация“ на А1, специализирани в сферата на бизнес анализа, дизайна и разработката на софтуер. Използват се най-съвременни методологии и технологии, за да се създаде ефективно и надеждно решение, с което клиентите да се справят със специфични предизвикателства в техния бизнес.
В по-разширения състав на екипа, работил по проекта, участват хора с различни компетенции и профили (софтуерни инженери, дизайнери, маркетинг експерти, софтуерни архитекти, специалисти по софтуерно тестване). “Това ни даде възможност да вървим уверено към успешното развитие на продукта и отключи възможност да планираме следващата фаза с надграждане и развитие на нови функционалности”, разказва Методи.
Технологиите зад приложението
Клуб Грифон е реализиран с React Native, което e мултиплатформена технология и позволява създаването на едно приложение, което работи в най-разпространените операционни системи за мобилни устройства Android и iOS. Административният панел (т.нар. CMS модул), е разработен с React framework, чрез който се налагат най-новите JavaScript стандарти (ES6+), както и .NET Core като основен отворен източник и крос-платформен framework за разработка на софтуер.
Използваната работна методология е SAFe (Scaled Agile Framework), която от своя страна е базирана на Agile методологията и се стреми да предостави по-голяма прозрачност и подобрена комуникация между екипите на възложителя и изпълнителя. Така се постига много добър синхрон и по-голям фокус върху управлението на проекта и екипите, които работят в него.
“Разработваме софтуерните решения в синхрон с нуждите на пазара и сме възприели т.нар. „technology agnostic” подход, при който се използват няколко различни технологични инструмента. По този начин се гарантира бързината на достигане до пазара и качеството на доставения софтуерен продукт. Крос-функционалните екипи в А1 залагат на използването на доказани и широко разпространени технологии”, разказва Богомил Табаков.
Цели и задачи
Основната задача на мобилното приложение е да допринася за повишаване на лоялността на потребителите на Петрол към предлаганите от тях продукти. Чрез предлаганите стимули и награди се повишава задоволството и привързаността на всички потребители на Петрол. Методи споменава и маркетингово проучване, според което запазването на съществуващ клиент, независимо от сферата на дейност на една компания, е средно 7 пъти по-изгодно, отколкото инвестицията за привличане на нов. “Ресурсите за създаването, поддръжката и развитието на инструмент за лоялна програма се изплащат бързо, не само защото носят сериозно подобрение на финансовия резултат от съществуващи потребители. В крайна сметка добре работещата лоялна програма привлича клиенти, които от своя страна водят още нови клиенти”, добавя още той.
Бъдещето на Клуб Грифон
За Методи бъдещето на мобилните приложения с лоялна програма е много обещаващо, тъй като те могат лесно да бъдат адаптирани към новите технологии, както и да се обвържат с променливите потребности на клиентите. Някои от посоките, в които тези приложения ще се развиват, са използването на изкуствен интелект и машинно обучение с цел предоставяне на по-персонализирани и релевантни оферти.
Интеграция чрез IoT ще даде възможност за свързване с различни устройства и платформи, като така се разширява обхватът и функционалността на софтуерното решение. Например, приложенията с лоялна програма може да се свържат с умни часовници, бижута, коли, домашни уреди и други, за да предоставят по-удобен начин за събиране и използване на точки, ваучери, отстъпки и други награди. Така този тип софтуерни решения могат да използват допълнителното пространство, за да представят по-детайлна информация и по-визуално привлекателен дизайн.
“Продължаваме да работим по детайлизиране и разработване на нови функционалности, които ще надградят текущата версия на приложението и на административния панел. В по-широк аспект имаме сериозни амбиции да развиваме и други приложения от типа „лоялна програма“ за нуждите на бизнес организации от различни индустрии”, завършва Методи.
Сега и ти имаш възможност да работиш по предизвикателни и високотехнологични софтуерни решения, като разгледаш отворените позиции на А1 България в Job Board-a на DEV.BG