“Клубът на знанието” е една от множеството вътрешни инициативи на А1. Тя представлява своеобразно вътрешно училище, в което експерти от различни ключови звена в компанията споделят опит, предават уменията си и презентират идеите си под формата на специализирани обучения. Така не само обменят знания помежду си, но и тренират самите себе си. Идеята за “Клуб на знанието” обаче е не просто отделна инициатива. А широка метафора, която отразява цялостния подход на А1 към развитието на служителите им.
Този подход е цялостен: включва широка гама от обучения и възможности, които подкрепят всeки, който има желание да се развива, в последователните стъпки от кариерния му път в компанията. Това има пряка връзка и с големия пробив на А1 – тя отдавна не е единствено телеком, а започва да гради все по-силни позиции в IT сектора, най-вече заради мощната си експанзия в ICT (Information and communications technology) услугите за бизнеса.
През изминалата година А1 разрасна IT екипите си, които вече включват над 200 специалисти. А амбицията е до края на тази година разширяването да е в още по-мащабни размери – процес, за който вече разказахме тук.
Как компанията обаче обучава и задържа собствените си кадри? Срещнахме се с Гергана Цвяткова, мениджър „Привличане на таланти“ в А1, която е част от компанията близо 9 години, развивала е десетки различни фирмени проекти и познава отблизо всички вътрешни инициативи. Ето какво ни разказа тя.
Комфортът да си устойчив
Като голяма компания с традиции, първото преимущество на А1 – и то в един много дълъг списък – е устойчивата среда. “Стараем се да създадем благоприятна и стимулираща атмосфера на работа, в която служителите имат свободата да дават най-доброто от себе си, да се предизвикват и да развиват собствените си таланти, работейки по разнообразни проекти. Средата е приятелска, екипът е сплотен, а целите ни са амбициозни, защото вярваме, че можем да ги постигнем. Това ни помага да се справяме успешно с динамиката на бизнеса.”, казва Гергана.
От компанията изтъкват, че по време на пандемията не само не са променили политиката си по отношение на изплащането и размера на възнаграждение на служителите, а вместо това са изплатили допълнителни бонуси на служителите на първа линия, в най-трудните периоди от изминалата вече година и половина.
Социалните придобивки, с които служителите разполагат, поставят солиден фокус върху здравето, сигурността и семейството. “Освен допълнителното здравно осигуряване, което е част от нашите социални придобивки, имаме възможност да използваме ресурсите на психолог, който организира уебинари на различни теми, с цел емоционална подкрепа по време на пандемията. За да може всеки от нас да се справи успешно с предизвикателствата, които белязаха последните месеци и ни припомниха стойността на важните неща – здравето, подкрепата, семейството и стабилната основа в лицето на компанията ни. Когато служителите усещат грижата за тях, стресът от неизвестното се преодолява по-лесно”, разказва Гергана.
Но грижата на А1 не спира дотук. От компанията са инвестирали в различен тип онлайн събития със специалисти по здравословно хранене и здравословен начин на живот. “Не забравихме и родителите. През тази година разширихме детската ни градина с откриването на ново крило, което ни даде възможност да посрещнем близо 80 деца на служители. В детската градина, която изградихме преди повече от 12 години, се работи по методиката на Монтесори и спокойствието, че децата ни са в сигурни ръце, е изключително ценна възможност за служителите”, споделя още тя.
Над 2000 курса. Академия на Cisco и лаборатории със SAP
А1 предоставят на служителите си богат набор от e-learning обучения чрез специализирана виртуална платформа – богат агрегатор от популярни и доказани курсове, обхващащи както технически дисциплини, така и обучения за личностно развитие и бизнес умения. В платформата има над 2000 курса, а само през изминалата година повече от 3000 души са преминали различен тип обучения през нея. В А1 наблюдават непрекъснато повишаващ се интерес към курсовете, както и на добавената стойност, с която те допринасят към разрастващите се експертизи на служителите.
Ако в техническата си част курсовете спомагат за надграждането на уменията при тясна специализация, то в компанията полагат старание и за друго – обогатяване и разширяване на експертността с различен тип познания и компетенции. Например, експертите от корпоративни продажби могат да използват курс, който да подобри технологичните им познания за ICT и IоT услугите. Повишаването на компетенцията им в този хоризонтал ги прави по-добри в собственото им поле на действие – продажбите. По същия начин инженерите биха могли да надграждат презентационни, комуникационни и мениджърски умения, за да представят по-добре софтуерните си продукти и да имат повече яснота за бизнес средата, в която оперират. “От септември миналата година до май 2021 г. в ICT академията ни взеха участие над 220 служители, проведохме общо 65 обучения, свързани с 8 ключови за бизнеса ни теми.”, разказва Гергана.
Другата възможност за задълбочаване на експертизите в компанията е предоставена от Cisco академията, до която служителите имат достъп заради златното партньорство между А1 и технологичния гигант. “Развиваме Cisco академия вече трета година. Тя дава възможност на колегите за сертифициране и обогатяване на техническите им умения в крак с новите технологии. Към момента в академията са се включили 50 участника, а 12 от тях вече са завършили и взели сертификатите си успешно. Академията е специално насочена към мрежовите инженери, докато ICT курсовете са отворени за всички служители, които искат да се запознаят по-добре с продуктите и услугите на компанията, в унисон с посоката на развитие на бизнеса ни”, казва още Гергана. А1 е и партньор на SAP от миналата година, което също дава възможности за надграждане на знанията за тези технологии. За целта се провеждат вътрешни обучения между европейския IT лидер и служителите тук. Редовни семинари и браншови събития допълват палитрата от образователни възможности, които да ускорят кариерната пътека на всеки служител.
От студентската скамейка към лятната академия
Привличането на млади таланти още от студентската скамейка е добре развита политика, изградена от множество инициативи. А1 залагат преимуществено на лятната им академия, която провеждат традиционно вече трета година и е с продължителност от три месеца. Участниците в нея навлизат в работата на различни структури в компанията, занимаващи се с програмиране, мрежови услуги, системна администрация, финанси, маркетинг и други. В академията се включват онези студенти, които са се отличили в различни инициативи през годината, реализирани в сътрудничество с различни партньори. Такива са например студенти, постигнали успех в IT хакатони или пък, които са се откроили с отличие по време на обучението си в Техническия университет, ФМИ или други учебни заведения, с които А1 има сключено партньорство за привличане на млади таланти.
Тази година А1 са направили селекция от 16 таланти с различни специалности. “Младежите, които отличихме, преминават през конкретни проекти в компанията, като под ръководството на ментор имат шанса да работят по реална задача или значим бизнес казус. Така имат възможност наистина да дадат своя принос, а тези, които се справят най-добре, получават покана да продължат в нашата стажантска програма за период до 9 месеца или да получат предложение за работа като младши специалисти в конкретни отдели. Немалка част, над 80 процента от участниците в академията през трите години на провеждането ѝ, вече са се присъединили към компанията на проектен или на постоянен договор. И ние сме изключително горди и щастливи да ги подпомогнем да извървят първите стъпки в кариерата си с нас. ”, споделя Гергана.
Самата стажантска програма на А1 е изключително ефективен инкубатор за таланти. “Влагаме в нея енергия вече 15 години. От начало ѝ до момента през нея са преминали над 1100 млади участници. Общо 30% от стажувалите остават в компанията и след приключване на стажа си. Провеждаме редица обучения, за да може стажантите да усетят динамиката на бизнеса ни отвътре. Обученията са различни, засягат теми като business awareness, ICT технологии, екипна ефективност, креативно мислене, design thinking, презентиране на идеи… въобще широка гама от умения, приложими в цялата архитектура на бизнеса“.
“Мини MBA подготовка”
“Програмите на А1, които са оставили най-дълбок отпечатък у мен, са две. Първата е Group Young Potentials Program, която събира отличили се млади служители от всички компании в A1 Group. Много съм щастлив, че имам възможността да работя в международен екип – с колеги от другите компании от групата и заедно да търсим решения на реални казуси, като същевременно придобихме много добра подготовка по най-модерните теми – IoT, Big Data, Design Thinking и др.”, споделя опита си Методи Младенов, мениджър екип „ICT услуги и софтуерни разработки“ в А1. Другата програма за развитие, която е оставила траен отпечатък у него, е Talents Management Program 2019 – 2020. “Програмата за таланти, или както аз я виждах „Mini MBA програмата“, ми даде много структурирани знания, свързани с управлението на хора, дигиталната трансформация, дигиталния маркетинг и други сфери като лидерство, основано върху невропластичност (neuroplasticity), както и умението да се адаптираш в различни ситуации”, допълва той.
Ирина Иванова, експерт в направление “Информационни технологии и дигитална трансформация” в А1, е преминала през голяма част от обучения в компанията. И споделя, че всяко от тях ѝ е помогнало да усъвършенства уменията си, да управлява времето си по-добре, да надгражда лидерските си качества и техническата експертиза. И също е останала с много добри впечатления от Talents Management Program. “Тя бе предоставена специално за служители на А1 от CITY College – The University Of Sheffield. Това беше едно огромно предизвикателство за мен, да представям умения на теория и практика. Имах възможност да се срещна с много нови за мен функции, които спомагат за прилагане на бизнес идеи и решения на казуси по различни теми и от различни сфери. Всички материали и занятия по програмата бяха в унисон с най-новите тенденции и изисквания на пазара и в същото време – с намиране на правилното решение ”, казва Ирина.
Социалният отзвук: най-големият мотиватор
Кариерните възможности в А1 са изключително привлекателни, но заедно с тях кадрите на компанията получават още един мощен мотиватор. И това е усещането за принос. Голяма част от тях харесват работата си, защото виждат прякото ѝ отражение в социалната сфера. “Нашите служители осъзнават, че проектите, в които влагат време, енергия и ентусиазъм, дават отзвук в обществото ни и подобряват начина на живот на хората. Всяка иновативна идея като умното сметосъбиране например, умните домове и много други, оставя следа и променя начина ни на живот. И работейки в тази среда на динамика, предизвикателства, промени и иновации, човек не може да си позволи да спре да се развива и надгражда себе си всеки ден и с това идва истинското усещане за значимост.“, споделя Гергана.
В А1 стимулират по всякакъв начин подобно мислене и виждат как то се отразява на енергията и удовлетворението на служителите.
Отворените позиции: По целия IT спектър
Проектите в А1 и техните IT и ICT звена се разрастват непрекъснато. Споменахме, че на всеки нов бизнес цикъл компанията увеличава екипа си от софтуерните специалисти. Основен фокус в момента е разрастването на екипите с Java програмисти, както и тези занимаващи се с Big Data, React Native, React.js, Oracle, SQL и Linux администриране.
“Готови сме да обучаваме и по-младши специалисти, стига да имат ясна мотивация и сериозно отношение към работата. Едно от ключовите качества за един успешен служител при нас е адаптивността. Да умее гъвкаво да преминава през променяща се среда, каквато е нашата, и да не спира да се учи. Ако човек умело успява да подреди приоритетите си, насочен е към резултати и умее да работи в екип, той ще се чувства добре в компанията и ползите както за него, така и за нас, биха били значими.”, завършва Гергана.
Ако имате интерес към позициите в компанията, може да разгледате целия списък в Job Board-а на DEV.BG.