*Текстът е предоставен от The Recursive
През последните две години дистанционната работа се превърна в новата нормалност за повечето софтуерни и технологични компании.
Много от тях трябваше да напаснат, а понякога дори изцяло да променят работните си концепции.
За една компания обаче новият начин на отдалечена работа е реалност от повече от шест години. Основана през 2016 г., Scaleflex е B2B SaaS компания. Тя разработва решения, които помагат на контент мениджъри, маркетолози, и R&D екипи да управляват и предоставят медийни активи като изображения, видеоклипове и всякакво визуално съдържание. Решенията на Scaleflex позволяват и колаборация в реално време.
Когато българският съосновател Емил Новаков създава Scaleflex, никой не е вярвал, че концепцията за напълно дистанционен модел на работа ще проработи.
„Scaleflex винаги е била международна компания с дистанционен модел на работа, още от създаването си през 2016 г. Това е много преди пандемията да принуди компаниите да приемат гъвкавото работно място. Когато основахме Scaleflex с моя съосновател Юлиян, много хора казаха, че една компания с напълно отдалечен екип няма да успее. И все пак ние доказахме обратното,“ пояснява той.
Сега, когато COVID-19 пандемията отдалечава компаниите от техните клиенти , една от основните цели на Scaleflex е да обърне тази тенденция. Компанията има за цел да доближи бизнеса до клиентите, посочва Новаков.
“В момента ние предлагаме SaaS решения за управление на дигитални активи и визуална оптимизация, за да помогнем за преодоляването на непрекъснато нарастващите предизвикателства, свързани с управлението на медийни активи, работата в екип, създаване на цифрово изживяване, SEO, и бавното зареждане на уеб страници. Нашето ДНК е изграждането на глобални, мащабируеми и гъвкави SaaS решения с лесна за внедряване архитектура“, казва Новаков.
Работна култура, обхващаща 13 държави
По-голямата част на екипа на Scaleflex е базиран във Франция. Той се състои от 50 души от 12 националности и 13 държави. Повече от 500 клиенти по целия свят използват решението на Scaleflex. Силната работна култура на компанията, която е основана върху принципите на свобода, ангажираност и страст, поддържа екипа сплотен и мотивиран.
„Нашите ценности и култура играят важна роля при наемането на нови хора. Търсим талантливи хора, които работят със страст, отдадени са на екипа и на общия успех и са готови да преодоляват предизвикателства. Нашето мото за наемане на нови служители е „Не наемаме автобиографии, наемаме личности,“ посочва Новаков.
Служителите на компанията имат пълната свобода да поемат инициативи, да избират кои технологии да използват и да намират нови начини да иновират. По този начин компанията предоставя място за експериментиране и възнаграждава смелите и нахъсани служители, като допълнително ги насърчава да надграждат своите умения и да се развиват.
„Всеки служител е свободен да предлага нови цели и задачи. Така те се чувстват включени в критично важни процеси на вземане на решения и развиване на стратегии за бизнес растеж. В същото време мениджърският ни екип преглежда редовните отчети за състоянието с всеки екип и е винаги на разположение за отстраняване на проблеми и брейнсторминг,“ споделя Новаков.
Scaleflex има уникален подход към новите служители. Още по време на процеса на наемане компанията включва потенциалния служител в комуникационните си канали, за да може да започне съвместната работа по определена задача. По този начин компанията оценява дали кандидатът би се вписал в екипа и му позволява да разбере дали процесите на работа му допадат.
Награждаване на постиженията и стимулиране на вземането на решения
Scaleflex също така се стреми да отчита приноса на всеки един служител и да го възнаграждава в процеса.
„Не бихме могли да постигнем сегашния си успех без членовете на нашия екип. Затова и имаме различни начини, по които възнаграждаваме постиженията на нашите служители – от похвали до бонус програми и опции за акции за ключови служители“, разказва Новаков.
Съвместна работа вместо налагане на вече взети решения отгоре надолу е една от силните страни, които Scaleflex е развила през годините.
„Винаги, когато член на екипа дойде при мен с проблем, аз не налагам своето мислене, а по-скоро питам какво би направил/a той/тя в тази ситуация. Това позволява на всеки да прецени за себе си какви са плюсовете, минусите и възможните решения на дадена ситуация и да намери начин да направи информирано и самостоятелно решение. Това ниво на делегиране на отговорности кара служителите да се чувстват, че са допринесли за успеха на Scaleflex,“ обяснява Новаков.
Scaleflex организира и тиймбилдинг дейности и физически срещи на отбора на интересни и вълнуващи места като България и Виетнам, за да поддържа служителите мотивирани и сплотени. Една от придобивките, които предлага компанията е съдействие на служителите, които искат да се преместят от една страна в друга, като така насърчава мобилността на служителите.
Планове за бъдещето и привличане на нови таланти
Въпреки че към момента Scaleflex има 50 служители, плановете на компанията за следващите две до три години са този брой да достигне 500. За Новаков тази визия отразява и основната цел на компанията: да умножи годишните си приходи по 10 през следващите 3 години.
„За да постигнем амбициозните си цели през следващите три години, ще трябва значително да инвестираме в наемането на хора във всички екипи и да навлезем в нови пазари, включително и САЩ по-късно през 2022 г. Всяка сутрин ние се будим със силно желание да изградим един от първите български еднорози,“ подчертава Новаков.
Поради това привличането на нови таланти е ключово за компанията в следващия период.
„Търсим различни ИТ таланти, които да разрешават предизвикателства, свързани с бази данни, тъй като екипът ни редовно обработва милиарди редове с регистрационни файлове; също така свързани с машинно обучение за разработване на решения, задвижвани от AI, като компресиране на изображения, разпознаване на лица, смарт тагинг и т.н.; и не на последно място свързани с мрежови системи за филтриране на входящия трафик и за контрол на качеството,“ казва Новаков.
В същото време Scaleflex ще продължи да развива своя екип за научноизследователска и развойна дейност, тъй като той е в основата на бизнеса, ще разшири и екипите по продажби и маркетинг и ще развие бранда си.
Изграждане на общност и насърчаване на бъдещи предприемачи
Една от дългосрочните цели на компанията е да подпомогне изграждането на общност, фокусирана върху създаването на техническо съдържание във видео формат.
За да постигне тази цел, Scaleflex организира безплатни уебинари и академии, които предлагат качествено съдържание за практики по оптимизация на изображения. Това помага на начинаещите да избегнат грешки, които са често срещани в началото.
А когато става въпрос за насърчаване на бъдещи предприемачи в България и чужбина, Новаков черпи вдъхновение от личния си опит.
Той напуска България много млад. След като в продължение на 30 години живее в САЩ, Великобритания, Германия и Франция, той се завръща в родината, изпълнен с нов опит и вълнение. Миналият месец Новаков направи първия си успешен изход, след като продаде другата си компания Mobinergy на глобалния ИТ гигант Unisys. Mobinergy предлага корпоративно консултиране за управление на мобилността.
“Моя сбъдната мечта е да мога да създавам работни места в България и да предавам житейския си опит, перспектива и знания, които получих в чужбина, на хора, които поемат по същия път в родната ми страна,“ казва Новаков.
Като създател на успешна компания, той споделя и няколко съвета към млади и талантливи бъдещи български предприемачи.
„Първо, работете върху разрешаването на проблем, който ви интересува. Второ, не взимайте под внимание критиките на хората, които завиждат на това, което се опитвате да постигнете. И трето, винаги имайте високи очаквания към себе си и се стремете да ги надминете,“ завършва Новаков.