+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

74-24 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Пост-пандемичните социални придобивки в българския IT сектор: какво въвеждат компаниите, какво искат служителите и какво отпада

Стаи за сън, класове по йога и медитация, безплатен обяд, замразяване на яйцеклетки… В глобален мащаб социалните придобивки в тех сектора бяха започнали да стават малко странни. В България също ваучерите за какво ли не, допълнителните дни отпуска и всякакви офис придобивки в някои случаи заплашваха да станат по-дългата част от обявите за работа. Глобалната пандемия през 2020 обаче рязко измени приоритетите и на служителите, и на компаниите. Стратегиите на работодателите се измениха от задоволяване на ежедневни нужди към опит за по-дългосрочна подкрепа на служители. Теми като гъвкавост, безопасност, сигурност, психическо здраве, финансово планиране и съответните свързани с тях придобивки добиха голямо значение.

Ако ви интересува някоя конкретна компания или искате просто да се ориентирате кой какво предлага, можете да разгледате профилите на повече от 500 фирми в Job Board-а за IT общността – DEV.BG/JOBS. С тази статия пък ще ви запознаем с основите тенденции в сектора в момента.

Попитахме няколко компании (микс от продуктови и услуги) на пазара и пуснахме анкета сред общността, за да проверим пулса на сектора. Може би е важно още тук да уточним един ключов резултат от анкетата: 65.3% от всички почти 300 участвали отговарят, че придобивките нямат значение, или биха се съгласили с по-скромни пакети, стига да харесват компанията и екипа. Та ето какво още “уловихме” без претенции за репрезентативност на резултатите.

Придобивки, които (почти) никой не иска: масажи, тестове, конзоли

Логично, придобивките свързани с офисите, които почти не се използваха миналата година, са сред най-малко търсените. В тази графа попадат възможността да си заведеш домашен любимец (85% определят като “без значение” или маловажно), наличние на душове или масажи, както и безплатен детски център в офиса. Happy hours, спортни занимания или зали за игри също са отчетени като маловажни. Интересното е, че повече от 75% от участниците не намират изобщо за важна възможността за PСR тестове на работа. Всъщност като най-важна придобивка, свързана с офиса, участниците в анкетата посочват паркинга.

Компаниите, до които се допитахме също отчитат намалялото значение на офис придобивките, но са категорични, че ще продължат и в бъдеще да инвестират в офисите си, като място за социализация и среща. След пандемията събития за екипите ще продължат да се организират по възможност в офиса, също ще продължи да работи и центъра за децата на служителите, казват ни от Progress. Hyperscience пък тепърва инвестират в нов офис за разширяващия се екип, който да включва и детски кът. В анкетата 40% посочват точно детските центрове като без значение, но тук бихме предположили, че компаниите се ориентират по конкретните търсения на служителите си.

Едно е ясно – ролята на офиса и всички “бонуси” в него неминуемо се е изменила и ще бъде по-скоро допълваща, тъй като почти никой вече не очаква 100% от работното време да бъде прекарвано в него.

Какво точно значи “гъвкавост” през 2021

На първо място по важност в новото нормално, единодушни са всички запитани, е гъвкавостта – дългосрочната възможност за remote работа (с опцията все пак да да има офис за посещаване според собствения ритъм), както и ненормираното работно време.

“Забелязваме, че хората все повече питат и я търсят, а това някак си намали търсенето за по-дълъг платен годишен отпуск,”

коментира Ралица Илиева, част от Talent and Culture екипа на компанията за софтуерни разработки Dreamix.

Всъщност това, което се търси най-вече, поне според анализа на нашите резултати, е повече време и възможност за баланс между лични и работни ангажименти. Над 82% посочват дистанционната работа като много важна, 84% оценяват гъвкавото работно време като такова. Според отговорите обаче търсенето на допълнителни дни платен отпуск не е намаляло – 84.2% смятат за важно да има отпуск повече от 20 дни. Някои от респондентите ни са се възползвали от свободните отговори да уточнят под каква форма искат допълнителното свободно време – “допълнителни дни при сключване на брак и раждане на дете”, “намаляване на седмицата на 4 дни”,”4 часов работен ден веднъж месечно”, “един час по-къс работен ден в петък”.

За Progress, тези търсения на служителите се превеждат в допълнителни почивни дни в цялата компания – например миналата година това са били 5 юни и 25 септември, споделя Михаела Георгиева, бизнес партньор „Човешки капитал“ в Progress. “Придобивка, която увеличи значението си през изминалата година е допълнителните 8 дни болничен, които служителите на Hyperscience могат да използват без нужда от болничен лист,” споделя и Ани Колева, бизнес партньор “Човешки ресурси” в Hyperscience.

В допълнение към remote: новите бюджети

Правим уговорката, че home office и плаващо работно време вече могат да се разглеждат като норма в сектора, като прилагането им в съответствие с нуждите и очакванията на служителите все повече се изглажда и от компаниите. Но то носи със себе си и възможни придобивки, които не се подразбират.

Все повече се мисли в посока как отдалечената работа да бъде по-удобна и се отпускат допълнителни бюджети. MentorMate наскоро обявиха, че инвестират 1 млн. долара в глобален мащаб, за да могат служителите им да си закупят необходимите за work from anywhere оборудване, мебели и джаджи. Сходни са и практиките в Progress, които заделят по 350 долара на служител и Hyperscience, които отпускат 1000 долара. Dreamix пък са избрали по различен подход – те предлагат два пъти годишно изнесен офис на локация сред природата на своите служители, като поемат част от разходите по това удоволствие. Интересното тук е, че под половината участвали в анкетата смятат тези допълнителни бюджети за важни, две трети нямат и претенции да им бъдат поети разходите за работа от вкъщи (ток, интернет и др.) По-скоро биха предпочели да им се предложи 13-та заплата (70.3% посочват като важна или много важна придобивка).

Въпросната гъвкавост започва да се проявява и по други линии – например в цялостните социални пакети, които предлагат някои компании.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

“Създадохме гъвкав пакет с придобивки, от които всеки може да избира най-удобните и приоритетни за себе си.

Служителите ни могат да избират по две придобивки от списък с над десет такива, за които да поемем разходите,” обясняват ни новите си механизми от MentorMate, допълвайки, че само преди година са имали общо две предложения.

Важната дългосрочна осигуреност

Допълнителното здравно осигуряване се среща в почти всички профили на компании в job board-a ни, затова може да се приеме, че е норма в сектора. За 90% от анкетираните допълнителното здравно осигуряване е важно или много важно. Две трети посочват като важно и допълнителното доброволно пенсионно осигуряване, както и застраховката “Живот”. Компаниите, до които се допитахме също предлагат допълнително здравно осигуряване, като през изминалата година са го увеличили до лимита му на максималното възможно. В Hyperscience допълнително покриват PCR тестове, а Progress предлагат и застраховка “Живот”.

Още една придобивка, която доби популярност през миналата година и има своето отношение към дългосрочната осигуреност е съдействието с финансово и инвестиционно планиране. Макар едва 30% от анкетираните да изглеждат заинтересовани от опцията, все повече компании мислят в тази посока. Progress например са заложили на темата за планиране на лични финанси в програмата на годишното си събитие Well-Being Vibes Week. MentorMate пък предлагат възможност за инвестиционна сметка.

Програми за психическо здраве: не много търсена опция

Една от темите, които бързо сдобиха популярност и посока, в която много HR екипи се втурнаха сравнително бързо още при първия локдаун, е тази за психическото здраве. Всяка от компаниите, с които разговаряхме адресира темата по един или друг начин. Progress например организират уебинари по темата и са осигурили достъп на служителите си до психолог. Dreamix акцентират по-често върху темата и канят подходящи лектори в месечните си meetup-и. От MentorMate предоставят възможност за работа и консултация с психолог, и са създали вътрешно wellness общество, което позволява на колегите да споделят помежду си. Нов инструмент – ModernHealth, който обхваща в една платформа пълния спектър от услуги свързани с mental health, mindfulness, coaching, пък са въвели от Hyperscience.

Изненадващо тук е, че според анкетата достъпът до психолог и програмите за психическо здраве, са доста подценени – да не кажем не търсени. За две трети от участниците това са маловажни придобивки, а едва 14% ги посочват като много важни. Тук със сигурност важи правилото “да не ти се налага” и по-добре да ги има отколкото да ги няма, а и е допустимо предположението, че има известни предразсъдъци по отношение на грижата за психическото здраве, дори в IT сектора.

Обученията: все по-важни и по-разнообразни

Дали и за кого възможностите и бюджетите за допълнителна квалификация, надграждане на знания и умения, менторски програми и достъп до ресурси, са важни, е тема недопускаща много тълкуване. Това показват и резултатите от анкетата ни: 90% очакват бюджети за обучения, 88% търсят вътрешни обучения, и 70% отдават голямо значение на билетите за конференции и семинари, както и на менторските програми.

Тук съществуват известни условности. На теория почти всички компании предлагат придобивки с тези названия, въпросът е за кого и при какви условия са валидни, и тук зоната вече става по-сива. Например, често бюджетите за обучения се отпускат с условието, че важат след известно време в компанията, което на практика не ги прави достъпни за всички. Една положителна посока на развитие са все повечето онлайн курсове, платформи, конференции и събития, до които се осигурява достъп и които могат донякъде да покрият нуждите от професионално развитие. Неограниченият достъп до онлайн ресурси за обучние все повече е must.

Масово компаниите търсят и инструменти, с които да пренесат онлайн ефективно вътрешните си клубове по интереси и менторските си програми. Във вътрешните обучения пък все по-често влизат теми свързани с “меки умения”, ефективност и емоционална интелигентност.

Дългосрочната важност на хората и проектите

Въпреки всички усилия, които полагат компаниите, за да предложат на служителите си атрактивни пакети и точно това, от което имат нужда, придобивките надали някога ще изпреварят търсенето за смислена работа в добър екип. Едва 9% от анкетираните биха пренебрегнали това, че харесват компанията и екипа, ако социалният пакет не ги удовлетворява при започване на нова работа. Тук важно е да отбележим и още една тенденция, която важеше през 2020 г. и вероятно ще се запази и занапред – смяната на работа, дори в известния с job-hopping-a tech сектор, се превръща в доста по-внимателно обмислено решение (виж мнения на авторитетите в българския сектор).
В тази връзка и пакетите социални придобивки не могат да се разглеждат като сериозен механизъм за привличане на хора в компанията, а ще се по-скоро все по-ориентирани към (индивидуалните) нужди на вече работещите там служители в дългосрочен план.

Photo by StartupStockPhotos on Pixabay