+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

113+58 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

2020 в българския IT сектор: сделки, придобивания, инвестиции, нови играчи и затворили офиси (Част първа)

Че 2020 беше солиден стрес тест за цялата световна икономика, няма две мнения, както няма две мнения и по въпроса кой български сектор премина теста най-успешно. Макар и не с обичайния си ръст от над 15%, българският софтуерен сектор завърши годината на световната пандемия, на мрачните прогнози и увеличаваща се безработица, пораствайки с 10% (на фона на 5,5% спад на БВП) до 4 млрд. лв. приходи и с нови 3500 работни места.

“Основната тенденция през 2020 г. е повсеместната дигитализация. Несофтуерният бизнес осъзна, че трябва да се дигитализира и има нужда от софтуерния. Въпреки че имаше известно забавяне през април и май, софтуерните компании се съвзеха малко след това и бизнесът се събуди,”

обяснява Доброслав Димитров, съоснователят на Imperia Online и председател на управителния съвет на българската софтуерна асоциация БАСКОМ. По-скоро положителната тенденция при това се отнася не само до продуктовите компании в най-горещите вертикали – онлайн търговия, събития, видеоконференции, игри, fintech, но дори до компаниите за услуги. Макар големите консултанти бързо да начертаха мрачни прогнози, че най-засегнатите индустрии ще повлекат със себе си бизнеса на контракторите си в софтуерния бранш, изглежда за България, този ефект не само не се усети силно, но и Димитров не очаква да има отложено влияние. “Годината беше, по очевидни причини, доста силна за гейминг компаниите. Беше трудна за IT аутсорсинг компаниите, които загубиха големи клиенти в засегнатите ключови индустрии. За радост и тези компании успяха да се преориентират доста бързо към други дейности – онлайн магазини, фискален софтуер, ERP системи и др. Очаквам през 2021 г. да се възвърнем към темповете си на растеж от над 10%,” допълва той.

Такива са трендовете, които виждаме и в DEV.BG. След паниката и логичния hire freezing до средата на май, лятото дойде с постепенното адаптиране на бизнеса, макар и с предпазливи стъпки и намалени бюджети за наемане.

“Есента настъпи пробуждането, като активността на компаниите рязко се повиши. В началото на 2021 наблюдаваме и много силно раздвижване и от страна на кандидатите за работа,“

коментира Светослав Димов, CEO на DEV.BG наблюденията си, базирани на работата си с широк кръг от хора в сектора и активността в Job Board-а за IT общността в България.

За активността в сектора миналата година, както и очакванията за 2021, говорят и сделките и навлезлите нови компании. Ето още няколко числа: 20 продуктови компании са набрали близо 165 млн. евро финансиране, които да вложат в технологично развитие, 13 са значимите сливания на пазара като при някои става дума за успешно продадени компании, при други за преструктуриране, не на последно място – 7 са интересните нови компании, заложили на местните инженери. И на този фон, макар да имаше няколко IT аутсорсинг компании, които свиха екипите си, изцяло закритите центрове са едва два – и двата на продуктови компании в aerospace индустрията. А ето и кои са компаниите, които ще растат осезаемо през тази година, понеже имаха добра 2020.

Поглед към 2020: Набрали финансиране 

За рисковите инвеститори, които имат и пряко влияние върху скоростта на развитие на високотехнологичните продуктови компании, 2020, напук на очакванията, не донесе забавяне. Ако съдим по броя и размера на сделките с български или полу-български компании с дев екипи в България, то 2020 си беше направо силна. Активни бяха както българските, така и международните фондове.

Ако това беше класация, то първото място за количество привлечен капитал и амбиции щеше да отиде при американско-българската Hyperscience, която само през 2020 набра в два последователни рунда около 140 млн. долара. Голяма част от тези средства ще бъдат използвани зa доразвитие на платформата им за автоматизация на офис документация, използвана основно във финансовия, здравния и публичния сектор. Hyperscience, с основна R&D дейност в София, и позната като една от най-влиятелните компании в AI екосистемата, всъщност е тръгнала към още по-амбициозни цели – развитие на платформа за софтуерно-дефинирано управление на всички процеси в бизнесите. За тази цел, съответно и екипите и в София ще растат през следващите години.

Alcatraz, американски стартъп, с български основател и инженерен офис в София, разработващ AI базирана система за контрол на достъп в сгради чрез лицево разпознаване, също привлече инвестиция от 8 млн. долара. Новото финансиране, създадената през 2016 компания, която вече има около 30 инженери в София, ще използва за довършване и сертифициране на продукта.

Leanplum, един от водещите играчи на пазара на маркетинг автоматизация в глобален мащаб обяви през февруари, че е привлякла нови 27 млн. долара финансиране. За компанията, чийто водещ продуктов и инженерен екип е в София, това е следваща стъпка в амбицията за голям exit или IPO през следващите години. Интересна подробност е, че всички служители на компанията получават и опции върху акции, които могат да бъдат реализирани при ликвидно събитие, каквото е едно IPO.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

Също през февруари A4E (Analytics 4 Everyone), компания, разработваща няколко решения за анализ на данни, основно в помощ на малки и средни бизнеси, привлече 660 хил. евро. С новите средства А4Е планира да утрои екипа си и да засили присъствието си в DACH пазара.

През март DEV.BG привлече 200 хил. евро финансиране, за да изгради Job Board за IT общността в България. Платформата бе стартирана в края на 2020 година и включва над 2000 актуални обяви, както и подробна информация за 450+ компании от сектора.

През ранната 2020 fintech компанията Payhawk, която само за няколко месеца разработи и успешно лансира на пазара ново поколение корпоративни карти и система за управление на разходите на служители, привлече 3 млн. евро. Средствата са за да продължи да развива продукта си и да настъпи по-сериозно на целеви пазари в Западна Европа.

Мобилното приложение за компенсации при закъснели полети Colibra привлече 2 млн. долара финансиране за маркетинг и развитие на продукта си. В началото на 2020 Colibra беше по-скоро мобилен портфейл с геймифицирани елементи, а по-късно през годината компанията представи и опция за компенсация за закъснели полети в биткойни.

През пролетта fintech групата Paynetics получи 2.45 млн. евро финансиране като не беше уточнено за какво точно. По-късно през годината българката група купи британското дружество издател на карти Wirecard UK.

Паралелнo с Paynetics, мобилния портфейл Phyre също затвори сделка за 1.55 млн. евро. Средствата са предвидени за технологично развитие в посока екосистема от продукти и услуги. Друга компания от групата на Paynetics – Phos, разработила софтуер, превръщащ всеки смартфон в POS терминал, привлече 1.2 млн евро.

Българската компания за наносателити с амбиции да демократизира и намали драстично цената на изследванията и комуникациите в космоса – Endurosat набра общо 1.33 млн. евро в два последователни рунда на финансиране през пролетта. С инвестицията, Еndurosat ще увеличи инженерния си екип в София и цели да пусне на пазара нова споделена сателитна услуга.

През лятото онлайн супермаркетът Ebag също привлече 500 хил. евро инвестиция, за да разрастне присъствието си извън София и да увеличи екипа си. Сделката е интересна дотолкова, доколкото зад Еbag всъщност стои постоянно обновяваща се платформа, свързваща онлайн магазина със складовете и доставчиците и оптимизираща бизнес процесите в бекенда.

Пандемията се оказа благоприятна за развитието на Cloudcart, българска компания, разработваща платформа за електронна търговия – от изграждането на онлайн магазина до маркетинга. Освен че ускори бизнеса на компанията и й позволи да излезе на нови пазари, 2020 донесе и две инвестиции – една от 640 хил. евро и една, която остана необявена. За Cloudcart допълнителния финансов ресурс означава възможност за доразвиване на новите й европейски пазари.

През юни Healee, мобилното приложение за телемедицина на един от съоснователите на Телерик привлече 800 хил. евро инвестиция, за да навлезе по-агресивно на нови пазари. Това, което прави приложението интересно, освен улеснената връзка между лекари и пациенти, е голямото количество агрегирани научни изследвания, на база на които чат бот “преценява” кой е правилният специалист спрямо симптомите на пациента.

През юли Bizportal привлече 1.7 млн. евро финансиране. Компанията се занимава с data intelligence, извлича данни за компании от различни източници и предоставя анализи на клиентите си – често кредитни институции в Западна Европа. Финансирането е за продуктизиране на услугата.

Виртуалната класна стая Vedamo, работеща с над 20 хил. образователни институции в Европа привлече финансиране в неназован размер в края на септември, за да продължи да разраства бизнеса си.

През декември Gaida.ai привлече първата си инвестиция от 250 хил. евро. Компанията, която започна като доставчик на data science решения за имотни агенции, през 2020 се съсредоточи върху изграждане на Enoti.bg – ново поколение решение за потребители, помагащо им да открият и закупят правилния за тях имот.

Allterco Robotics, една от малкото публични български технологични компании, набра в края на годината 9 млн. лв. капитал на БФБ. Компанията разработва IoT устройства за дома, които се продават на редица международни пазари. Най-познатият краен продукт в България са умните детски часовници MyKi, в Германия са разпознаваеми заради своите smart home продукти, а през 2020 обявиха, че ще пуснат и серия продукти за отдалечено отчитане на основни жизнени параметри при деца и възрастни хора.

Следващата седмица в част втора ще разкажем за новите играчи, затворилите офиси и сделките по сливания и придобивания

Снимки:

Philipp Katzenberger on Unsplash

Annie Spratt on Unsplash