През месеца на жената, разговаряме с Екатерина Димова – Директор Човешки ресурси в TINQIN. Със своите 20 години опит в областта на човешките ресурси, тя прилага стратегическо мислене и лидерство в ежедневната си работа. Тя разбира какво означава ефективно управление на човешките ресурси и какви стратегии са необходими, за да се подкрепи растежът и успехът на организацията. През последните 5 години, Екатерина изгражда механизми, които създават положителна работна среда, където служителите са мотивирани да постигат високи резултати и да развиват своя потенциал. Ще разберем повече за необходимите качества за успешен специалист в тази област и как комуникацията е в основата на баланса между бизнеса, инженерните екипи и крайната цел.
Споделете ни какви са предизвикателствата при управлението на човешките ресурси в настоящата ситуация на пазара на труда?
През изминалите няколко години компаниите преминаха през множество промени, много от които в положителна посока. Екипите, фокусирани върху човешките ресурси, изиграха и продължават да играят ключова роля за успешните дигитални трансформации и подобрение на бизнес процесите. Едни от ключовите предизвикателства, пред които сме изправени през последните години са:
• Управлението на хибридния модел на работа – след успешното въвеждане на дистанционната работа по време на пандемията, IT специалистите запазиха желанието си за повече гъвкавост в работата, която да им дава възможност да балансират успешно между личния и професионалния си живот. В TINQIN сме въвели изцяло свободен режим на работа по отношение на локацията, давайки възможност на колегите ни да работят както изцяло дистанционно, така и да използват офисите ни в София и Варна. Фокусът и усилията ни през тази година са насочени в посока повишаване на емпатията и емоционалната ангажираност на колегите в различните екипи, както и организирането на различни инициативи, сплотяващи колегите, работещи изцяло дистанционно.
• Успешното адаптиране на различните поколения в работния процес – след преминаването на кризата разбрахме, че приобщаването и разнообразието са от изключително значение за съхранението на здравословната бизнес среда. В TINQIN работим в посока гарантиране, че всички колеги се чувстват сигурни, добре дошли и изслушвани. Вярваме, че компаниите, чиито лидери приветстват различни таланти и включват множество гледни точки, ще преминават през кризисните периоди по-лесно. Проучванията показват, че хората от различните поколения въпреки различията си, имат сходни изисквания в работата си. Те търсят работа, която носи смисъл, усещане за принадлежност с работодателя си и чувство за значимост.
Кой е „ключът“ към успешното привличане и задържане на талантите в конкурентната технологична индустрия?
Позитивното усещане в кандидата по време на процеса по подбор, както и спазените обещания и искрено споделената информация са основата за привличане на таланти във всяка една компания. Професионализмът на колегите от екипите, отговарящи за интервю процесите и способността да анализират съвместимостта между качествата на кандидата и фирмените ценности, са ключови за успешното приключване по затварянето на всяка една позиция. И тук идва втората част на процеса: от кандидат, приел оферта, нашият нов колега да се превърне в част от ценностите и визията ни, да види смисъла зад решенията и продуктите, по които работим. В конкурентния пазар, в който работим през последните години, трудовите условия и лъскави придобивки отдавна не успяват да впечатлят талантите. Наблюденията ни показват, че истински смисъл за колегите ни дават възможностите за развитие, използването на съвременни технологии, екипният дух, усещането, че знанията и усилията на всеки един от нас са нужни и оценени.
Разрастването на компанията се съпровожда и от предизвикателства. Какви механизми сте внедрили в организацията за преодоляването им?
Агресивното разрастване на екипите в компанията води до промени, които следва да се управляват своевременно. Добрата комуникация към колегите, запазването на фирмените ценности, запазване мотивацията на настоящите служители и развитието на такава в новоприсъединилите се, стратегическо планиране за развитието на новите екипи са само част от основните стъпки, които трябва да се следват, за да се запази микроклиматът във фирмата. И не на последно място поставям предложенията за подобрения, идеи, инициативността, идващи от колегите ни. В TINQIN следваме стратегията да назначаваме умни, опитни и проактивни колеги, които да растат с нас и да помагат на компанията да се развива и подобрява.
Explore more
Каква роля играе човешкият капитал в иновациите и развитието на продуктите на TINQIN?
През последните 9 месеца назначихме над 200 колеги, които са изцяло отдадени на разработката на продуктите ни. Работата с изцяло нови екипи е предизвикателна, но и носи удовлетворението да виждаш пред очите си как от група непознати хора за няколко месеца израстват екипи, обединени от бизнес целите ни и даващи знанията и експертизата си, за да осъществят плановете на компанията. Благодарни сме, че към нас се присъединиха колеги с дългогодишен опит, давайки ни правилната посока за развитие и иновации. Ролята на всички наши колеги, както във всяка пълноценно съществуваща бизнес среда, е от първостепенно значение.
Каква е вашата перспектива за бъдещето на човешките ресурси в технологичната индустрия?
В последните години все по-активно се коментира за предстоящата активна роля на изкуствения интелект в почти всяка сфера на живота. Човешките ресурси не правят изключение. Изкуственият интелект играе многопластова роля в нашата дейност, от подобряване на усилията за набиране на персонал с помощта на предизвикателства, проектирани да идентифицират подходящите кандидати, до изравняване на възможностите в компанията чрез инструменти за усъвършенстване и повишаване на продуктивността. Освен това, ИИ помага в инженеринга на подсказки в рамките на човешките ресурси, оптимизирайки нашите процеси и взаимодействия. Въпреки това аз нямам съмнение, че основните ни функции ще бъдат запазени и ще продължим да бъдем свързващото звено между целите на бизнеса и благоденствието на екипите ни.