*Текстът е предоставен от SoftServe
Автор: Богдан Хомич, Ръководител на R&D комерсиализация в международната дигитална IT компания SoftServe
2023 г. наистина беше годината на генеративния изкуствен интелект, но експертите са съгласни, че това е само началото на големи промени. С бързото развитие на изкуствения интелект виждаме отключването както на нови възможности за света, така и на нови предизвикателства.
И така, кои области ще бъдат на фокус през 2024 г.? Какво да очакваме не само за бизнеса, но и за нас – потребителите и служителите?
Богдан: “Не се преструвам, че съм Gartner (които, между другото, прогнозират, че компаниите ще похарчат три трилиона долара за AI до 2027 г.), а споделям моите лични предположения и тенденции, които екипът в “R&D комерсиализация” на SoftServe наблюдава.”
Generative AI видеа
Видеото в момента е най-популярният формат на съдържание сред по-младото поколение в социалните медии, като например видеоклипове в TikTok или кратки видеа в YouTube. Все повече и повече AI инструменти се състезават за статуса на модели, които могат да създават висококачествени видеоклипове от началото до края по текстова команда. Тенденцията надхвърля визуализацията и включва синтетична реч и подобряване на звука в изражението на лицето, тоновете и интонациите. Така, още тази година, видяхме най-популярните мемета да се локализират на всеки език и да се разпространяват в световен мащаб.
Очевидно, всички развития във визуалните модалности ще окажат влияние върху маркетинга, неговата ефективност и скорост. И все пак не трябва да очакваме висококачествен филм, генериран от GenAI през 2024 г., тъй като все още има много нерешени инженерни предизвикателства пред изобразяването на висококачествено видео (на разумна цена, разбира се).
Определено обаче ще видим още повече разширения (Copilots) в програмите за обработка на снимки и видео, където можете лесно да добавяте и премахвате обекти (например, като в инструмента Runway или в много коментираното видео от Pika) да увеличавате разделителната способност на видеото и т.н. Това ще ускори процеса на създаване на видеоклипове и адаптирането им към различни платформи.
Генерирането на персонализирани и изключително реалистични аватари ще започне да се превръща в неразделна част от брандовете и потребителското изживяване. Създаването на 3D модели на хора/обекти от видео и снимки за метавселената (както е показано от Meta) ще бъде една от развиващите се области, особено с пускането на слушалките за смесена реалност Apple Vision Pro в началото на годината.
Избори и медии
2024 г. ще бъде годината на избори в 40 държави, включително САЩ, Обединеното кралство, Индия, Мексико и Румъния – Bloomberg Economics изчислява, че 41% от населението на света ще гласува.
Това ще бъде първата година, в която екипите за политически технологии ще започнат да използват генеративни AI инструменти за създаване на персонализирани съобщения и съдържание. Журналистите също внедряват технологични иновации – например американският медиен стартъп Channel 1 наскоро обяви пускането на новинарска програма, изцяло генерирана от изкуствен интелект, и показа как ще изглежда тя през 2024 г.
Наред с техническото развитие на медиите, съществува риск избирателите през следващата година да станат свидетели на масово генериране на опасни фалшификати и манипулации, така че всеки от нас трябва да бъде още по-внимателен към информационната хигиена, да избира надеждни източници на новини и да практикува медийна грамотност.
Generative AI в дизайн и маркетинг
AI вече играе голяма роля в симулациите и “дигиталните близнаци”, но сега ще видим ускоряване на процеса на генериране на 2D и 3D изображения в дизайна. Мощни инструменти като Nvidia Omniverse и GET3D просто помагат за това. Изкуственият интелект все още няма да замени дизайнерите през 2024 г., но техният работен процес определено ще се промени.
Умението за писане на текстови заявки (инженерство на командите) за генериране на идеи ще бъде един от важните критерии за ефективност на дизайнерските агенции и маркетинговите отдели през 2024 г. В същото време въпросът за авторските права върху създадените визуални материали и правната рамка за тяхното използване в маркетинга и рекламата става още по-решаващ, така че индустрията ще се насочи към създаването на свои собствени модели или „преквалифициране“ на такива модели, които използват съдържание, защитено с авторски права.
Комуникационен Generative AI в AR приложения
Сътрудничеството между Meta и RayBan наскоро показа пример за AI в смарт очила: Марк Зукърбърг редовно споделя видеоклипове с използване на този продукт в реалния живот.
С навлизането на нови устройства като Apple Vision Pro на пазара, броят на потребителите на разговорен AI ще расте, както и качеството на такива решения, което ще повлияе на формирането на нови навици за комуникация с виртуални AI асистенти.
Регулиране на AI
Повечето държави се опитват да разработят регулаторна рамка за използването на генеративен изкуствен интелект до края на следващата година. Една от първите регулаторни стъпки в Европа беше Законът за изкуствения интелект, одобрен от Европейския парламент през декември. Той класифицира нивата на риск на различните модели, забранява използването на AI в определени случаи и анализира потенциалното въздействие на AI върху човешките права. Регулирането е важно за нас като потребители, тъй като ще ни позволи да бъдем по-защитени от негативни въздействия и ще ни мотивира да използваме надеждни AI модели и да обръщаме внимание на отчетността и репутацията на компаниите, които ги разработват.
Това е важно, защото хората по целия свят се страхуват от използването на технологии – например в САЩ и Франция съответно 50% и 43% от възрастните интернет потребители се страхуват от въздействието на AI върху обществото, според проучване на Оксфордския университет. Това не е нещо ново, тъй като страхът винаги е съществувал при въвеждането на нови технологии – например хората са се страхували от първите коли, киното или телефона. Регулирането обаче има за цел да намери баланс между бързото развитие на изкуствения общ интелект (AGI) и рисковете, пред които е изправено обществото днес.
Всяка технологична промяна, както и развитието на изкуствения интелект, води до промени в обществото – и адаптирането към тези промени означава, че всеки трябва да придобие нови умения. Анализатори от International Data Corporation прогнозират, че до 2027 г. повече от 40% от работните позиции в света ще бъдат засегнати от Generative AI.
В SoftServe проведохме собствено проучване, което показа, че ефективността на екипите, използващи Generative AI, се увеличава с повече от 40% – така че най-важната тенденция за следващата година може да се счита за бързото усвояване на работа с Generative AI инструменти.