+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

110-8 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Златко Глухчев: Включваме всички участници в IT проекта още от неговото начало

*Текстът е предоставен от Postbank

Златко Глухчев – Мениджър „Софтуерни приложения“ IT в Управление „ПБ Лични финанси“, Сектор „Банкиране на дребно“ в Пощенска банка пред DEV.BG.

В каква посока са трансформацията, бизнес и IT проектите, които реализирате?
Златко Глухчев – Мениджър „Софтуерни приложения“ IT в Управление „ПБ Лични финанси“, Сектор „Банкиране на дребно“

В основата на целия бизнес модел на ПБ Лични финанси е клиентът – това включва неговото изживяване при допира му с нашите продукти и процеси, както и неговата пълна удовлетвореност от тях. Най-важна за нас е обратната връзка за услугите, които му предоставяме и общата оценка, която получаваме за клиентското изживяване.

Затова не е изненада, че всички наши проекти са ориентирани към постоянното подобряване на това клиентско изживяване.

През последните години имплементирахме напълно завършен E-commerce процес с нашите най-големи търговски партньори. Така дадохме възможност на клиентите ни да си изберат стоки от сайта на избран търговец, да попълнят и изпратят заявка за изплащането им на вноски, да получат становище по нея и да подпишат договора си за кредит в рамките на само 20-30 минути.

Допълнително се стремим да им предоставяме self-service функционалности. Т.е. клиентите лесно да могат да получават информация за състоянието по кредитите им, направените погасителни вноски, възможности за допълнително кредитиране. В дългосрочен план целим да обединим всичко това в едно мобилно приложение.

Дори задължителните регулаторни изисквания (идващи от законовите норми) и IT security проекти преминават през призмата на нашите клиенти. Стремежът ни е да избегнем или минимизираме всяко отрицателно отражение, което такива проекти могат да имат върху тях.

Естествено, като банка не трябва да забравяме и проекта, свързан с приемането на България в Еврозоната. Работим с готовността на 1 януари 2025 г. максимално гладко да преминем от лева в евро, спазвайки всички законови изисквания.

Какви примери за успешни проекти бихте споделил?

Споменатите вече E-commerce проекти изведоха на ново ниво нашите бизнес процеси. Въпреки всички предизвикателства, те бяха доставени в уговорените срокове и надскочиха очакваните резултати. Да не забравяме, как те разширяват и възможностите за развитие на нашия бизнес чрез интегрирането на актуални технологии.

2023 г. беше годината на трансфер и позициониране на новия бранд ПБ Лични финанси, част от Пощенска банка. Това неизменно беляза и нашите проекти. Първоначално трябваше да актуализираме всички системи, документи, комуникации с новите данни на компанията, а впоследствие да ребрандираме всички материали с новото ни лого и бранд. Любимото бизнес изискване – „всичко и навсякъде“, често пъти се оказва най-трудно за изпълнение. Екипът на проекта се справи перфектно и този път.

Какви технологии/системи за реализация на IT проектите използвате?

Front-end системата ни е изградена на .NET, основната ни back-end система пък е написана на COBOL – добре известен език за програмиране с огромна употреба в банковите среди. Интеграцията на тази основна система с всички други периферни невинаги дава възможност за прилагането на различни методи за системна комуникация. Но пък това е може би най-стабилната система в нашата среда.

Освен тях, ползваме две различни решения за електронно подписване на договорите ни. В различни наши процеси сме интегрирали употребата на Sharepoint, външни системи, подпомагащи обслужването на клиентите, система за телефония, нотификационни услуги и други.

На базата на бизнес нуждите изграждаме комуникацията между системите чрез обмен на данни през CFT трансфер на файлове, през web сервизи, API Gateways.

А за управлението на различните аспекти на проектите ползваме Azure DevOps. Разбира се, и различните Microsoft продукти – Visio, Project и незаменимия Excel.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …
Какви са спецификите и добрите практики при работата по проекти в компанията?

Рамката ни за управление на проекти е базирана на методологията PRINCE II. Като тя в пълна степен е адаптирана към нашата среда.

Допълнително се опитваме да ползваме най-добрите за нашите нужди Agile практики.

А през последните години успяхме да организираме и доставим няколко напълно Agile проекта.

Стремим се да работим по Agile начин на мислене с всички колеги, започвайки с мениджмънта.

Интензивната комуникация в екипите на проектите – формална и неформална, ги движи напред. Мениджърите със своята ангажираност дават незаменима подкрепа на всички нива. А опитът на участниците в проектите, вдъхва сигурност за навременните и пълни доставки. Може би 80-90% от участниците в отделен проект вече са работили по друг преди това. А новите участници дават свежа гледна точка и идеи за подобрения.

Една на пръв поглед простичка практика, която на нас много ни помага, е това да включваме всички участници в проекта още от неговото начало. По този начин Спонсор, Мениджър проекти, Мениджър IT проекти, Бизнес анализатор, Enterprise архитект, Програмист, QA (Quality Assurance) експерт, бизнес участници са с еднакво или поне близко разбиране за целта на проекта, смисъла на бизнес нуждите и изискванията, плана и важността му.

Какъв тип специалисти са реализирали проектите, за които споменахте?

За да сме максимално ефективни в работата по проектите ни, се стараем участниците в тях да допълват взаимно своята експертиза и да не дублираме роли и отговорности. Всяко участващо бизнес звено излъчва свой представител, на когото му е гласувано доверие да взима решения. Ръководителят на проекта е неговият двигател, като той или тя работи директно с бизнес и IT екипите, а понякога и с външните изпълнители. Мениджър IT проект е дясната ръка на мениджъра на проекта в координацията на задачите към и от IT екипите. Най-често Мениджър IT проект е едновременно и бизнес анализатор в проектите. Промените във front end системата се правят от .NET програмисти, част от нашия екип, а в другите системи – от външни изпълнители, отговорни за системата. Тяхната работа се проверява от QA експерти. Solution архитект се грижи за това да имаме най-правилното и ефективно за нашата среда технологично решение по всеки проект.

Какво харесвате най-много в работата си в ПБ Лични финанси?

Работата с колегите. Вярвам, че такъв би бил отговорът на повечето колеги от ПБ Лични финанси.

В екипа ни има хора, които работят заедно и се познават от 5, 10, дори 15 години, а новите колеги по мое наблюдение много бързо възприемат и се включват в живота на компанията ни, който е отражение на бизнеса – адаптивен, интересен и въвличащ всеки член на екипа.

Справяли сме се с безброй предизвикателства, като рецептата винаги е – правим го заедно. Това не означава, че не водим дискусии в търсене на най-доброто решение. В крайна сметка следвайки общи цели, успяваме заедно да излезем от всяка трудна ситуация, успяваме да доставим очакваните резултати в уговорените срокове.

В нашите екипи – бизнес, IT, Администрация, работят страхотни професионалисти, които имат възможност да се развиват и допринасят за развитието на своите колеги – от хората в екипа ни можеш да се учиш всеки ден. Тяхната ангажираност генерира резултати във всяко едно направление. Работата с такива хора е удоволствие.