Шест поредни години Финландия не слиза от първото място в Световната класация за щастието. Това, което прави 5.5 милиона души толкова щастливи, не е само качествената социална система, но и, както посочват самите финландци, равният и постоянен достъп до всички изкуства.
В България положителните ефекти от повече култура за повече българи като че ли продължават да бъдат подминавани както от държавата (бюджетът за култура през 2023 г. е 0.4% от БВП), така и от бизнеса, който е насочил усилията си предимно в подкрепа на образованието и спорта.
Българският екип на Accenture обаче решава да тръгне срещу течението и да даде видимост на млади артисти в страната, за да може изкуството им да облагороди по-широка публика. Така през 2021 г. започва партньорството им с фондация „Културни перспективи“ и проектът „Културама“: „Една от фундаменталните ни ценности като компания е да уважаваме обществото, в което живеем и работим, и да обръщаме внимание на нуждите му, а колаборацията ни с фондация „Културни перспективи“ постига няколко ключови цели. От една страна, неправителствена организация с обществена значимост получава качеството, което гарантираме на всички наши клиенти по света, защото вярваме, че неправителствените организации също трябва да имат достъп до новите технологии, за да са в крак с тенденциите на бъдещето,“ споделя Петър Торнев, управляващ директор на Технологичния център на Accenture България. „Това партньорство ни дава възможност и да се развиваме като компания, защото имаме пълна свобода да експериментираме с много нови технологии, които невинаги използваме за търговските ни проекти.“ По този начин IT специалистите постоянно надграждат техническите си умения, докато пускат въображението си на воля и превръщат щурите си идеи в реалност с висока добавена социална стойност.
Култура и образован(и)е на един QR код разстояние
От 2015 г., когато Accenture отварят офис в България, компанията реализира инициативи за социална отговорност в три основни посоки — култура, социално предприемачество и образование, а проектът „Културама“ успява да съчетае и трите. Освен че инвестира в млади български артисти чрез годишните стипендии на фондацията „С усилие към звездите“, екипът на Accenture предоставя pro bono услуги, като разработва платформата Culturama.art и с годините я надгражда с новаторски за сектора на изкуствата решения: „Платформата цели да бъде мост между културата и технологиите. Това беше и продължава да бъде фокусът ни — да създадем едно уникално място в дигиталното пространство, където художници, писатели, танцьори, театрални артисти и музиканти да намерят дом за своето изкуство,“ разказва Никита Овсянников, Custom Software Engineering Associate Manager в Accenture и технически архитект по проекта. Заедно с колегите си от фондацията изграждат този мост стъпка по стъпка, като започват с „изливането“ на стабилна основа — сайт със CMS система със стандартните backend, Java и Cloud технологии, за да може екипът на „Културама“ сам да управлява богатото си съдържание.
Стъпка номер две е разработването на функционалност, която да позволи на младите артисти да кандидатстват за националната стипендия „С усилия към звездите“: „Кандидатурите са ключов компонент от проекта. Кампанията се провежда всяка година през ноември, като кандидатите предоставят детайлна информация за себе си и творчеството си, след което фондацията я преглежда, оценява и отличава победители в различни категории, чието развитие да подпомогне,“ споделя Христо Проданов, Team lead и Backend developer в проекта. Благодарение на Христо и колегите му, този прост на пръв поглед процес е превърнат в гладко изживяване за хората на изкуството, което води и до нарастващия брой на кандидатурите през годините — над 600 за петте му издания до момента.
Оттук насетне екипът на Accenture започва да експериментира с най-актуалните технологии на пазара. Като например augmented reality функционалности за проекта на фондацията „Птиците на България“, който акцентира върху критичното значение на биоразнообразието. Христо Проданов разказва: „Идеята на проекта беше да поднесе проблема с изчезващите птици по начин, който да грабне вниманието на по-широка аудитория и да достигне до най-малките откриватели на света. Ние спомогнахме с разработването на приложение, което под формата на игра заинтригува и тях, и техните родители.“ Постигат го, като миналото лято на ключови места в столицата позиционират QR кодове, които потребителите сканират със своето устройство — смартфон с iOS или Android, таблет или дори камера, свързана към домашния компютър с интернет, след което на мястото на QR кода оживява 3D модел на, например, синя сойка или полско врабче, което започва да пее и да „разказва“ за себе си, а потребителите, които сканират всичи 10 кода, печелят уникална виртуална графика на творец, който работи с фондацията. „Проектът беше любопитен не само за публиката, но и за нашия екип, защото включваше много по-различен аспект на разработка и тестване на приложението,“ заключава Христо.
Малко по малко „Културама“ се превръща в истинско R&D пътешествие, по време на което екипът на Accenture вкарва изкуството в дигиталния свят по нетипичен и приятен за потребителите начин. Но не само технологичните заигравки са предизвикателни: „За разлика от повечето ни търговски проекти тук следим разходите до последната стотинка, тъй като става въпрос за CSR проект за организация с благотворителна цел. Затова най-голямото предизвикателство пред нас е как да осигурим качество на високо ниво от гледна точка на достъпност, производителност и сигурност, но с минимални разходи,“ уточнява Никита Овсянников. С „нулев бюджет“ той, колегите му и 3D гост артистът Асен Тодоров реализират впечатляваща виртуална галерия: „Подобно на „Птиците на България“ успяхме да предложим виртуална реалност изцяло през браузъра на потребителите. Когато влязат във виртуалната галерия през телефона или таблета си, те веднага виждат новите изложби и всичко друго, което се случва в реално време,“ допълва Никита.
Зелено, по-зелено, най-зелено
„Птиците на България“ несъмнено е зелен проект, но доколко зелени са технологичните решения на Accenture? Това е ключов въпрос за всяка IT компания, предвид че секторът заедно с телеком индустрията генерира два пъти повече CO2 емисии в сравнение с авиационния сектор, което директно се отразява не само на околната среда, но и на здравето на потребителите.
„Темата за устойчивостта е от изключителна важност в глобалната политика на Accenture и компанията не само помага на своите партньори и клиенти да постигат своите устойчиви цели, но и подкрепя различни инициативи в областта. През 2021 г. например заедно с Miscrosoft,Github и други партньори създадохме първата Green Software Foundation, за да предложим добри практики в областта на зеления софтуер и да изградим стандарти в индустрията. Също така разработихме вътрешнофирмен инструмент, чрез който оценяваме зрелостта на всеки проект по отношение на неговата устойчивост,“ разказва Велизара Тихолова, Business Architecture Associate Manager. Тя анализира всяка стъпка от устойчивостта на проекта „Културама“, който също преминава през щателна оценка в четири области.
Първата е т.нар. зелен жизнен цикъл при разработката на софтуера, като фокусът е енергийната ефективност във всеки един етап — дизайн, инфраструктура, архитектура, тестване, имплементация и поддръжка на системите: „Много е важна самата осъзнатост на екипите по отношение на устойчивостта и всички ние в Accenture сме преминали специализирани обучения. За да можем да допринасяме с идеи при разработката на зелен софтуер, трябва да сме запознати с темата и да разполагаме с основните концепции, за да знаем какви са възможностите,“ подчертава Велизара.
Другите области на оценка, през които преминава проектът, са: Green Cloud, или доколко мигрирането към облака и оптимизацията на хардуера редуцират вредните емисии; Green Data — колко ефикасен е начинът на съхранение, пренос и обработка на данни; и зелено дигитално преживяване, което от гледна точка на потребителите означава четимост на съдържанието, лесна навигация и достъпност, т.е. колкото по-бързо се намира търсеното съдържание, толкова по-малко време, прекарано в системата, и съответно по-ниски енергийни разходи.
„Още при първото оценяване постигнахме много висок резултат по отношение на устойчивостта и това е защото редовно анализираме постигнатото и прилагаме оптимизации, които са свързани с намаляване на разходите. Например: изключване на средата за разработка, когато не се използва (вечер и уикенди); използване на CDN (Content Delivery Network) за намаляване на мрежовия трафик и натоварването на сървърите; компресиране на данни и др. Освен това, когато имплементираме нефункционални изисквания по отношение на устойчивостта, те в повечето случаи са свързани и с намаляване на разходите, и с по-доброто представяне на системата,“ казва Велизара и дава конкретен пример: след първата оценка е въведена тъмна тема на платформата, която изисква по-малко енергия за обработка и намалява вредните въглеродни емисии с близо 85%. Допълнително, използването на енергийно ефективни notification протоколи ги редуцират с 43%, а с компресирането на данните – СО2 намаляват наполовина. След второто си оценяване „Културама“ вече е в най-високата зелена категория Fly, в която, както споделя Велизара, невинаги попадат търговски проекти.
CSR в извънработно време? Само по желание
Блестящите резултати изискват сериозен времеви ресурс, а днес той е един от най-дефицитните. Откъде го намират Accenture? Димана Григорова, Custom Software Engineering Manager и UX дизайнер в проекта, отговаря: „Изграждаме го в работно време с ясното съзнание, че това е инициатива с благотворителна цел, като осигуряваме същото високо качество като за всеки наш комерсиален проект — както в техническо отношение, така и като организация, която включва редовни срещи, планиране и оценка на риска. Изключително мотивиращо е да работиш по този начин за кауза, която носи стойност като обществено значение и развитие на средата, в която всички ние живеем.“
Техническият екип зад „Културама“ наброява десет специалисти, като някои от тях са част от него от самото му начало, а други се сменят на ротационен принцип, стига да искат да експериментират с иновативни решения в по-безопасна среда. Между 2021 г. и 2023 г. компанията е дарила на проекта над 70 000 лв. и е инвестирала 15 250 pro bono часа. Той расте паралелно с търговските проекти на Accenture и не липсват желаещи да се включат в него:
„Работим с бизнеси от световна величина, но в същото време сме активни членове на нашето общество и част от философията ни като компания е да развиваме това общество,“ казва Димитър Димитров, Custom Software Engineering Manager и Project manager в проекта. „Културата в България някак все остава на заден план и една от нашите роли като технологичен партньор е да ѝ подадем ръка, за да бъде максимално достъпна до широката аудитория. Поради тази причина всеки от нас приема участието си в проекта много близко до сърцето си.“
Освен че има висока добавена стойност за сектора на културата, „Културама“ се доказва и като успешен инструмент за обучение на IT професионалистите. Докато развиват своите технически компетенции чрез AR/VR, gaming решения и много други, те засилват и своята гражданска ангажираност, като в същото време усвояват нови умения — когато приключат поредния си проект, те канализират творческата си енергия в инициативата, за да може тя да продължи да расте и да зарази с примера си и други компании.
Богат е, който споделя ноу-хау
Тази година предстои поредното издание на фестивал „Културама“, на който Accenture отново ще бъде партньор и ще допринесе към богатата му програма от събития. Как? Предстои да разберем. Екипът работи активно по нови идеи, а Димана Григорова уверява, че ще вдигнат проекта на още по-високо ниво и като потребителско изживяване, и като целеви групи.
„В началото „Културама“ имаше една цел. С времето тя еволюира и предизвикателствата пред нас се увеличиха. Но докато комерсиалните ни проекти са строго специфични и с изисквания, на които да отговорим стопроцентово, тази инициатива ни помага да развихрим фантазията си,“ казва Петър Торнев. Както и да подпомогнат креативните индустрии, които са сериозен фактор за икономически растеж в някои държави. Възможно ли е това да се случи и в България?
„Технологиите се развиват стремглаво и живеем в реалност, в която всичко се променя експоненциално. Бизнесите и секторите, които доскоро си мислеха, че такъв растеж е невъзможен, трябва да адаптират тези технологии с ясната визия какво искат да постигнат. Вярвам, че всеки сектор може да тръгне нагоре в зависимост от амбициите, които имат компаниите, но за целта е нужно да излязат от силоза си и да дават гласност на добрите практики. Често се борим с едни и същи предизвикателства и взаимното споделяне само ще помогне.“
Затова Accenture не спират да споделят ноу-хау под формата на глобални доклади и локални инициативи като „Културама“, които, освен че подпомагат модернизацията на цял един сектор, в крайна сметка ни правят и по-щастливи. А по-щастливите хора са по-ангажирани към обществото, помагат си по-често и оформят щастието на цялата си нация. Личното щастие може да е лична цел, но, както показва опитът на Accenture, то е и колективно усилие, което си заслужава.