Международната независима организация Great Place to Work отличи А1 с престижния едноименен сертификат като страхотно място за работа. Наградата се дава на основа на резултатите от проучване сред служителите на компанията, включващо 23 ключови теми. То се проведе през октомври тази година, като конкретно от А1 България са се включили близо 2300 служители, а паралелни проучвания са направени и в други пет компании от А1 Group. Повече за факторите, довели до спечелването на отличието Great Place to Work, ще ни разкаже Любомир Иванов, старши мениджър „Привличане на таланти, обучение и развитие“ и експерт с над 12 години опит в А1 България.
Кои са основните фактори в А1, които спомогнаха за спечелването на престижната награда Great Place to Work?
Според мен едно от основните неща е, че колегите ни наистина вярват и чувстват, че А1 е организация с добре развита позитивна работна среда. Нашите експерти разполагат с възможности за гъвкаво работно време и редица социални придобивки, сред които е и безплатен достъп до услуги на компанията. Предлагаме също така и спортен център в кампуса в София, както и детска градина, която допълнително помага на родителите да управляват ефективно своето лично време. Нещо, с което особено се гордеем, е фактът, че резултатите на А1 от глобалното проучване са и най-добрите в А1 Group. Те са съпоставими с резултатите на големи европейски компании и са доста над изискването за получаване на сертификата. Това ни дава една доста реална оценка за това къде се намираме в момента като бизнес организация.
Един от най-важните фактори за спечелване на Great Place to Work сертификата са множеството възможности за развитие на нашите колеги. В А1 са разработени огромен набор от програми за различни таргет групи, които подпомагат хората в тяхното кариерно израстване. Всичко това дава една сигурност на служителите ни, че компанията е не само едно прекрасно място за работа, но и може да продължава да бъде такова в следващите години.
Друго, което смятам, че допринася за този резултат, е нашата иновативна програма за цялостно благополучие, която включва различни инициативи с грижа за здравословното, емоционално и дори финансово благосъстояние на хората в организацията и техните семейства. Пример за това е „Седмицата на здравето“, която провеждаме в момента, с която подпомагаме хората, които имат желание да променят някои от обичайните си навици. По време на тази седмица всеки ден провеждаме различни инициативи, свързани със здравословното хранене и начин на живот.
Как възприеха Вашите колеги спечелването на това отличие?
Нашите наблюдения са, че всички го приеха много положително и това е още едно доказателство за успешното развитие на компанията в този момент. Друг индикатор, който ни показва, че вървим в правилната посока, е нашата програма “Препоръчай приятел”, в която бройката на препоръчани от колеги нови служители расте с двуцифрен процент. Получаваме изключително много нови препоръки, което означава, че колегите си харесват работата и нямат притеснение да препоръчат свой приятел. Със спечеления сертификат Great Place to Work имат още една причина да убедят своите близки, че А1 е правилното място за стартиране на кариера в IT сектора.
Разкажете ни малко повече за вътрешната програма за обучение на А1 „Клуб на знанието“. Кои колеги се включват в нея и как оценявате полезността ѝ?
Това е една от програмите, в които много вярвам и припознавам като част от приноса на моя екип към цялостното развитие на културата на учене в организацията. Клубът на знанието съществува от осем години и в предлаганите обучения са взели участие над 25 000 души. Основната идея е споделянето на знание. Ние си даваме сметка, че поради мащаба на организацията (повече от 3600 човека), в А1 работят много ключови експерти, които разполагат със стратегически опит и разнообразни умения. Това, което направихме, е да създадем възможност и среда за тези хора да споделят именно този опит и знание със своите колеги. Тази инициатива обединява лектори от различни позиции в А1, които в рамките на годината предават своите знания под формата на обучения. В момента имаме разработени над 70 различни теми, което само по себе си е много трудно и предизвикателно начинание. Съответно самите лектори са награждавани от компанията с полезни придобивки като част от оценката за техните усилия.
Най-голям ръст на обученията имаме в последните 3-4 години, тъй като мигрирахме целия клуб във виртуалното пространство, което доведе и до рекорд от над 8000 участия в рамките на една година. Форматът е два часа и половина, като имаме две основни направления – едното е за така наречените soft skills (тук попадат 30 теми), а другото е за технически умения. Последното събира в себе си изключително богата палитра от теми – а от януари тази година ще стартират и съвсем нови такива, например Python, C#, основи на мобилните мрежи и Power Apps. Всичко това ще бъде под формата на обучителни пътеки – поредица от 8, 10 или 12 сесии от по два часа и половина, в рамките на 3 или 4 месеца. Целим да развиваме знания в дълбочина, без да отнемаме прекалено много време на нашите колеги, за да не пречим на цялостния им работен процес.
Споделете ни за платформата еCampus. Защо решихте да я предложите на служителите и ползва ли се често?
Сама по себе си тя е онлайн система за електронни обучения. Уникалното в нашия eCampus е съдържанието – имаме над 2500 теми, като близо 90% от тях са разработени вътрешно в компанията. По този начин добавяме огромна стойност към възможностите за развитие на нашите експерти. От началото на годината преминатите обучения в eCampus са над 40 000, с обща продължителност на времето от над 50 000 часа. Всеки човек в А1 има достъп до ресурсите на тази платформа, а 95% уникални участници за текущата година показват, че служителите ни действително се възползват от предоставените ресурси.
Какво представляват инициативите #StepUP и IT BootCamp? Към кого са насочени и как оценявате ползите за компанията от наличието на такива програми?
StepUP е голямата “шапка”- съвкупност от вътрешни инициативи за популяризиране на възможностите за развитие и насърчаване на служителите да предприемат кариерна стъпка в рамките на А1. Всяка една от тях е съобразена с определена целева група, като се опитваме да постигнем и индивидуален подход, особено към хората, които все още не са изцяло ориентирани в своите кариерни желания.
Една от важните инициативи в StepUP се нарича Career Coaching. Всички експерти от моя екип са сертифицирани в coaching методология, така че да подпомагат всеки от служителите, които имат желание за развитие в компанията. Това е и единственото необходимо условие – не е нужно колегата да знае какво иска или каква точно позиция желае да заеме – отговорите на тези въпроси ще ги открием заедно, както и конкретния кариерен път, който трябва да бъде извървян.
Следващата програма по пътя на развитието на нашите служители се казва Try and Apply и представлява възможност за вътрешен стаж. Когато кандидатът вече е минал през кариерния коучинг и е намерил своите отговори на гореспоменатите въпроси, може лесно да опита сам, тоест да отиде и да прекара две седмици в отдела, в който иска да се развива. Ако реши, че това е неговата нова професионална стъпка в кариерата, то може да подаде заявка за включване в съответния екип.
Накрая стигаме до IT BootCamp – една инициатива, която се получи прекрасно и с която всички много се гордеем. Ключовото тук е нашата магазинна мрежа – една изключително огромна среда от хора с различни умения, които в даден момент намират реализация в други звена на компанията. Съответно направихме проучване, за да разберем интересите на тези близо 1000 човека и какви са техните предпочитания за развитие. След направените анализи, ние се фокусирахме върху хора, които имат конкретно желание за развитие в IT сферата, и им предложихме да се включат в нашата вътрешна академия, наречена IT BootCamp.
Именно тя им помогна да започнат мечтана работа в технологичния сектор – в направление „ИТ и дигитална трансформация“ в А1. По-голямата част от заинтересованите хора дойдоха от страната и бяха поканени за шест месеца в София, където А1 пое всичките им разноски, за да преминат през една много сериозна обучителна програма. Тя включва както самоподготовка, така и работа с ментор и упражнения по конкретен проект. Работи се по три основните направления – software development, system administration и QA and application support. Най-хубавото е, че след тези шест месеца всички участници получиха своето предложение за работа и се присъединиха към нашия IT отдел.
Тази година беше пилотното издание на IT BootCamp, като през 2024 планираме отново да го проведем.
Каква е цялостната визия на компанията по отношение на бъдещето на този тип инициативи за развитие?
Всяка година имаме нови и нови издания на нашите твърдо установени вътрешни инициативи, например развитие на лидерските умения – Learn2Lead и Lead for Tomorrow. Имаме и ICT академия, която подпомага развитието на колегите от търговските направления да надграждат компетенциите си в сферата на Information and Communication Technologies. Тя е много интензивна с много обучителни сесии и материали, като по този начин ние сме в състояние да реагираме на ръста в тази надграждаща за нас нова сфера на дейност.
Нашата цел е да продължим да обновяваме всички наши възможности за развитие, както и да добавяме нови такива, за да сме в крак с постоянно променящия се технологичен сектор.
Основната ни посока в подкрепа на служителите на А1 е да продължим да създаваме среда, в която всеки един човек в компанията, имащ желание за развитие, да може да намери подходящия инструмент, програма или ментор в подкрепа на своето кариерно израстване.
Сега и ти можеш да станеш част от компания, спечелила престижната награда Great Place to Work, като разгледаш отворените позиции в А1 в Job Board-а на DEV.BG.