*Текстът е предоставен от Postbank
Николай Гюзелев, директор Информационни технологии в Пощенска банка, споделя специално за DEV.BG какво предстои в компанията в посока дигитална трансформация, иновативни технологии, IT проекти, както и какви специалисти търси компанията и какво те могат да очакват от банката като работодател.
Какво предстои в посока дигитална трансформация в Пощенска банка?
Пощенска банка е утвърден лидер в дигиталните услуги в България, а през следващата година с цел да сме максимално в крак с времето и най-новите технологии, планираме цялостно обновяване на интернет и мобилното ни банкиране. В унисон с това множество от услугите, които в момента се предлагат само в клоновата мрежа на банката ще бъдат дигитализирани в следващите няколко години, така че да позволят на клиентите ни по-бърз и лесен достъп до тях по всяко време на денонощието. Текущо сме на финала на проект за подмяна на картовия авторизационен център на банката, което ще ни позволи в бъдеще да предоставяме още по-добри картови услуги. Също така в допълнение на вече съществуващия процес да станеш дигитално клиент на банката, съвсем скоро от тази услуга ще могат да се възползват и юридически лица.
Какви иновативни технологии използвате и развивате?
В Пощенска банка се стремим винаги да бъдем лидер в усвояването на нови технологии, като запазваме умерена доза предпазливост поради спецификата на бизнеса, който развиваме. Текущо в банката се използва широк набор от програмни езици (C#, JAVA, ESQL, JavaScript, CSS и др.) и технологии, като в бъдеще ще продължим да развиваме контейнеризация и микросервизни платформи, така че от една страна да си гарантираме устойчивост и гъвкавост, а от друга страна преизползваемост и възможности за надграждане.
Как взаимодействат финтех компаниите и банките като финансови институции?
Финтех компаниите са специализирани да предоставят услуги на клиентите си по по-лесен и по-удобен начин. Във финансовата сфера те се включват като посредници при плащания (нареждане на преводи, вграждане на методи за плащане в различни нефинансови услуги, картови плащания, електронни пари), финансиране (помощ при избор на подходящ кредитен продукт от кредитна институция, алтернативно кредитиране), достъп до инвестиционни продукти, събиране, обобщаване и предоставяне на финансовата информация и съвети за оптимизиране на разходите.
В Пощенска банка усърдно работим за подобряване клиентското преживяване, като дигитализираме услугите и повишаваме тяхната достъпност. Финтех компаниите се явяват както конкурент на традиционните банки, така и техен партньор в тази посока. Сътрудничеството ще обогати портфолиото от дигитални услуги с основен фокус времето и удобството на клиента – да получи достъп до финансовите услуги, когато пожелае, където и както му е удобно.
Какви са технологичните и други предизвикателства при сливането/придобиването на други компании – процес при който Пощенска банка има сериозен опит?
Според мен технологичните предизвикателства са свързани с интеграцията на технологии, приложения и данни по такъв начин, че да се запазят основните предимства на компаниите и да се реализират планираните синергии. Разбира се, не трябва да се подценяват процесните и културни различия, както и чисто човешкият фактор – адаптацията на хората и синхронизирането на екипите.
Споделете за някои успешно реализирани и актуални проекти на IT екипа.
Основен приоритет за 2024 е подготовката на Банката за приемане на Еврото като национална валута, което е свързано с промени в много от приложенията, които ползваме. Паралелно работим по различни технологични и бизнес инициативи.
Технологичните инициативи са свързани с обновяване на центровете ни за данни: завършихме обновяването на сървъри и сториджи, в момента работим по обновяване на комуникационното оборудване. Завършваме изграждането на частен облак, базиран на Microsoft Hyper-V и VMWARE виртуализации. Предстои изграждане на контейнеризационна платформа, базирана на RedHat Openshift.
В сътрудничество със съответните бизнес звена внедрихме платформата за управление на взаимоотношенията с клиенти на Sales Force и в момента се работи по разширяване на функционалностите, които ползваме; разширяваме и функционалностите на дигиталния портфейл ONE wallet; приключваме внедряването на мобилно приложение за факторинг услуги и др.
С какви предизвикателства се срещат IT специалистите в банковата сфера?
Както и в другите големи компании, банките имат дефинирани и установени процеси, по които се извършват и внедряват нови продукти/разработки. Целта им е да се подсигури функционалност и надеждност на новите продукти в съгласие със съответните бизнес и регулаторни изисквания. Въпреки, че банките се променят и оптимизират процесите си, все още преминаването през различните стъпки отнема време и един млад IT специалист трябва да има предвид тази специфика.
IT експертите в банките имат възможност да надграждат своята експертиза и с познания в бизнес областта, която обслужват. Това е интересно и обогатяващо предизвикателство, което разширява периметъра на компетентности на IT специалистите и в Пощенска банка помагаме на колегите ни да се развиват и в тази посока.
Например един общ профил на програмист има необходимост от познания за алгоритми, структури от данни и езика, на който програмира, същият този програмист в банката ще се справя много по-добре ако познава и продуктите/процесите, за които пише съответното приложение. В тази връзка много ценно за нашите колеги е стратегическото партньорство на Пощенска банка с международното бизнес училище INSEAD, което дава възможност за придобиване на допълнителни знания в разнообразни области като “Дигитална трансформация“, “Иновации“, “Стратегия“, “Лидерство“ и др.
Какви IT специалисти търсите в Пощенска банка?
Областите, в които търсим специалисти, са свързани с технологиите, които експлоатираме и стратегията за технологично развитие, която сме приели и следваме. Изрично бих споменал SAP специалисти, специалисти за поддръжката и развитието на Картови системи, колеги с опит в интеграцията на информационни системи чрез ESB и по-специално с фамилията продукти на IBM, специалисти с опит в OpenShift и др.
Какви са предимствата на това да работиш като IT специалист в банка и конкретно в Пощенска банка?
Предимствата да работиш в голяма организация, като Пощенска банка са свързани с възможността да се докоснеш до технологии, които по-малки организации не биха могли да си позволят. При нас IT специалистите могат както да работят с най-нови технологии и последни IT решения, така и да се срещнат с много ерудирани и опитни колеги, които ще им споделят опит и познание в различни области.
Динамично развиваща се финансова институция, като Пощенска банка, предоставя също така много и интересни възможности за личностно и професионално развитие. Реализираме много и най разнообразни обучения и програми за развитие на всички служители, както на експертни така и с мениджърски позиции. Имаме чудесни примери за колеги, започнали при нас като стажанти и развили се до експерти и мениджъри. На всяко ниво определяща е нагласата на човека да учи нови неща и да приема предизвикателства.
И не на последно място като предимства са силният екипен дух, приятната работна среда и сигурността, която осигурява утвърден работодател, отворен към иновации, като Пощенска банка.
Какъв е Вашият мениджърски подход при работата с екипа? Посочете 3 неща, на които държите в професионалните и бизнес отношения.
Стремя се към изграждане на позитивна екипна атмосфера, в която всеки колега да може да развие своите възможности. Държа особено на професионално отношение към поставените задачи, доверието и екипната работа.